www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. dubna 2024, Svátek má Marcela, zítra Alexandra

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Rally Poland vyhrál Grjazin, Lukjaňuk (konečně) evropským mistrem

23. září 2018 • 19:15

Předposlední zastávka evropského šampionátu FIA ERC se v letošní sezoně odehrála v Polsku, ovšem oproti předchozím rokům se nejelo na asfaltech okolo Rzeszowa, nýbrž na šotolinových tratích v Mikolajkách, jež byly do minulého roku součástí nejvyšší ligy WRC. Pro evropský šampionát to ale není nové prostředí, Rajd Polski zde pod hlavičkou ME v minulosti kotvil pravidelně a dlouho.

Nikolaj Grjazin – Jaroslav Fjodorov (Škoda Fabia R5), Rally Poland 2018

Kvalifikační zkouška potvrdila papírové předpoklady o favoritech rally. Průběžný lídr Alexej Lukjaňuk, jeho krajan Nikolaj Grjazin i navrátilec Jari Huttunen, který si s továrním Hyundaiem i20 R5 coby loňský vítěz ERC U27 do Polska odskočil z WRC2 - to byla trojka, od které se čekalo největší tempo. Na startu se bohužel kvůli chybějícím financím bohužel neobjevil Bruno Magalhaes, čímž se definitivně pohřbily jeho letos zatím největší naděje na evropský primát.

Páteční úvodní speciálka na paralelní dráze přímo v Mikolajkách dala vedle Lukjaňuka vyniknout průběžně třetímu jezdci ERC Norbertu Herczigovi a domácímu Lukaszi Pieniazikovi, jenž si podobně jako Huttunen udělal jednorázový výlet z WRC2, sobotní zkoušky ale začaly pořadím pořádně vířit a zároveň je usměrňovat do zaběhlých kolejí. Hned na prvním testu se do čela vyšvihl Grjazin, který za sebe odsunul Lukjaňuka, nahoru šli také Huttunen a nejrychlejší jezdci U28 Fabien Kreim a Chris Ingram. Už na dalším testu ale špička přišla hned o dva rychlé jezdce – nejprve se ven z trati poroučel Pieniazek, aby jen o pár minut později Lukjaňuk doslova rozpáral svou fiestu ve vysoké rychlosti o strom. Obě posádky naštěstí utrpěly škody jen na technice a Lukjaňuk i přes další bourací extempore večer mohl slavit vysněný evropský titul, o nějž se pokouší už od roku 2014. Na čtvrtém testu okoulel svého Adama pro změnu lídr juniorského šampionátu Martinš Sesks. Zkoušku sice dokončil, nicméně v jejím cíli odevzdal výkaz a odjel do servisu, aby mohli mechanici vůz co nejlépe připravit na druhý den. Ani poslední vložka první sobotní sekce nebyla bez odstoupení, ke Kasperu Wroblewskému dokonce musela vyrážet sanitka a zkouška byla ve finále zrušena.

Drsné písčité tratě si vybíraly svou daň i odpoledne, kdy byly druhé průjezdy okořeněny hlubokými vyjetými kolejemi. Zatímco na čele bez vyrušování stále úřadovali Grjazin a Huttunen, Laurent Pellier se po RZ 6 marně snažil utěsnit proražený chladič svého Peugeotu 208 R5 a rychle odputoval do Rally2, Katie Munnings pro změnu musela měnit defekt přímo na trati sedmého testu. Mezi těmi, kterým se potíže vyhnuly, to ale docela vřelo. O průběžné třetí místo si to celý den rozdávali Ingram s Kreimem, „na podium“ šel nakonec nocovat mladý Brit. Mezi pátým a sedmým místem se pak odehrával národní souboj o polský titul mezi mladým talentem Mikolajem Marczykem, který se držel i přes minimum zkušeností se šotolinou, Grzegorzem Grzybem a Lukaszem Habajem, který po letech ve fordu přesedl do české škodovky. Za tímto triem se po první etapě nacházel český reprezentant Filip Mareš, který v Polsku rovněž poprvé okusil Fabii R5 na nezpevněném povrchu.

Druhá etapa obsahovala už jen šest vložek a bylo otázkou, zda se ještě odehrají nějaké zásadní změny v pořadí. Většina posádek už zařadila nižší stupeň za účelem úspěšného dojetí do cíle, velkým „bijcem“ byl ale Huttunen, který neustále dorážel na Grjazina a vedoucí pozici se postupně přiblížil až na rozdíl necelých tří sekund. Jenže na předposlední RZ posádka továrního Hyundaie nestihla časovou kontrolu a na jejím kontě přistálo deset penalizačních sekund navíc. Grjazina, který poslední sekci musel odjet na již dříve použitých pneumatikách, to doslova zachránilo, protože Huttunen v neděli dokázal vyhrát čtyři ze šesti vložek, tu poslední dokonce na defektu, a výsledný rozdíl činil jen 8.3 sekundy… Třetí místo nakonec udržel Ingram, pro něhož to je první podium kariéry v celkové klasifikaci, čtvrtý dojel Kreim, jenž si ubránil pozici průběžného lídra U28. Pátý skončil Marczyk, jemuž o jediný bod utekl polský národní titul. Z něj se nakonec raduje Grzyb, který v Mikolajkách dojel sedmý, necelých pět sekund za Habajem. Osmé místo zůstalo Marešovi, devátý dojel Tomasz Kasperczyk a desítku uzavřel Herczig, jehož v cestě za lepším výsledkem přibrzdil už v sobotu ráno výlet do jedné ze zahrad a následná ztráta sebedůvěry.

Tom Kristensson - Henrik Appelskog (Opel Adam R2), Rally Poland 2018

Zajímavé zvraty se odehrávaly mezi juniory na dvoukolkách v kategorii U27. Černého Petra si bohužel jako první vytáhl druhý český účastník v soutěži Dominik Brož, jehož peugeot se po závadě elektroniky nečekaně zastavil už na páteční speciálce. Český reprezentant tak do hlavní části rally v sobotu ráno nastoupil zatížen desetiminutovou penalizací. Zmíněnou speciálku v Mikolajkách sice vyhrál Efrén Llaraena, na klasických vložkách ale převzaly otěže tovární Opely. Když později odstoupil Sesks, jeho místo bez problémů zaujal týmový kolega Tom Kristensson. Španěl na peugeotu se ovšem odmítal vzdát a na mladého Švéda tlačil každou erzetu. Vyrovnané čas ovšem nestačily, zásadní útok na zlomení Kristenssona se Llarenovi nepodařil. Švéd tak mohl slavit premiérové juniorské vítězství, třetí místo za druhým Llarenou nakonec připadlo Finu Hokkanenovi. Čtvrtý skončil Ital Mattia Vita a pátá pak Catie Munnings, jediná zástupkyně v Ladies Trophy. Do cíle bohužel nedojel Brož, který havaroval na dvanácté vložce, stejný test byl posledním i pro navrátilce Seskse, který podobně jako Lukjaňuk může i přes dvojitou havárii v Polské rally slavit prvenství v ERC U27.

Poslední soutěží letošního kalendáře FIA ERC bude lotyšská Rally Liepaja, která se pojede v polovině října. Zajímavá bude zejména kvůli bitvě o konečné prvenství mezi juniory U28 startujících na vozech R5.

75. Rally Poland 2018
1.Nikolaj Grjazin - Jaroslav FjodorovLVA/RUSŠkoda Fabia R51:53:43.51. U28
2.Jari Huttunen - Antti LinnaketoFINHyundai i20 R5+8.3
3.Chris Ingram - Ross WhittockGBRŠkoda Fabia R5+2:25.92. U28
4.Fabian Kreim - Frank ChristianDEUŠkoda Fabia R5+2:43.23. U28
5.Mikolaj Marczyk - Szymon GospodarczykPOLŠkoda Fabia R5+3:27.04. U28
6.Lukasz Habaj - Daniel DymurskiPOLŠkoda Fabia R5+3:33.6
7.Grzegorz Grzyb - Jakub WrobelPOLŠkoda Fabia R5+3:38.4
8.Filip Mareš - Jan HloušekCZEŠkoda Fabia R5+5:33.75. U28
9.Tomasz Kasperczyk - Damian SytyPOLFord Fiesta R5+5:50.66. U28
10.Norbert Herczig - Ramón FerenczHUNŠkoda Fabia R5+6:10.2

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist