www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Cyprus Rally vyhrál Al-Attiyah, Ingram upevnil vedení (UPDATE 23:00)

29. září 2019 • 19:30

Předposlední zastávkou letošního mistrovství Evropy byl středomořský Kypr, který tradičně nabídl náročné šotolinové tratě v hornaté krajině. Pořadatelé navíc letos oprášili technické úseky známé z mistrovství světa deset let zpátky, přesto však letošní Cyprus Rally pověsti „trhacího“ závodu tak úplně nedostála. Její průběh byl klidný a očekávaných defektů do sportovní stránky zasáhlo jen minimum.

Nasser Al-Attiyah - Matthieu Baumel (VW Polo R5 GTI), Cyprus Rally 2019

Největším favoritem byl jednoznačně Nasser Al-Attiyah, který na této rally – pokud jej nezradila technika - od roku 2010 nepoznal porážku. Letos nastoupil s Volkswagenem Polo R5 GTI a od začátku nenechával nikoho na pochybách, kdo bude i tentokrát udávat tempo. Na rychlostních zkouškách takticky v prvních průjezdech budoval tempo, aby v opakovaných sekcích s rozbitějším povrchem mohl zvolnit. A vyplatilo se, Al-Attiyah nakonec dojel do cíle bez ztráty kytičky s masivním náskokem. Další z favoritů Alexej Lukjaňuk se Katařanovi ani nesnažil konkurovat, v rámci dané situace v šampionátu pro něj bylo prioritou získat maximum bodů do série a odsunout za sebe doposud vedoucího Brita Chrise Ingrama. Jenže ruskému jezdci na Citroënu C3 R5 letošní sezóna vůbec nevychází a ani v rozhodující fázi šampionátu, kdy se Lukjaňuk nadechoval k zásadnímu útoku vedoucímu k obhajobě evropského titulu, se nezadařilo. Rus během celé rally podával nezvykle disciplinovaný výkon, zároveň měl všechny konkurenty kromě Al-Attiyaha pod kontrolou, leč tři vložky před koncem si jeho vůz postavil hlavu a spolu s porouchaným motorem si tak Lukjaňuk z Kypru odvezl jen další bodové manko. Stupně vítězů tak nakonec obsadil loňský kyperský vítěz Simos Galatariotis (2.) a Chris Ingram (3., oba Škoda Fabia R5).

Právě mladý Brit se na Kypru musel vypořádat s tlakem, který na něj přišel už po předešlé Barum rally, kde těsnou prohrou s Filipem Marešem prohrál finanční prémii pro starty v závěru sezony. Ingram se nakonec na Kypru ukázal díky crowdfundingové sbírce a pomoci řady příznivců, úsilí jeho týmu a všech podporovatelů se ale rozhodně vyplatilo – po dalším výpadku Lukjaňuka výrazně upevnil svou vedoucí pozici v šampionátu. Nejrychlejší pětku na Rally Cyprus doplnil při jednorázovém startu Mikko Hirvonen, který na Fiestě R5 z týmu Markka Märtina testoval pneumatiky MRF, a další z pravidelných účastníků ERC Lukasz Habaj. Ten spolu s Lukjaňukem a Ingramem patří v letošní sezoně k hlavním tahounům šampionátu, bohužel při svém debutu na Kypru doplatil na neznalost místních podmínek a v samotném závěru také na technické problémy, které mu sebraly možnost ještě vylepšit svou pozici v aktuální rally. Přesto před závěrečným podnikem v průběžné klasifikaci přeskočil Lukjaňuka a je aktuálně druhý.

Asi největší drama bylo nakonec možné sledovat v kategorii ERC2. Díky absenci soupeřů měl k titulu v produkčních vozech jasně nakročeno Juan Carlos Alonso, kterého ale začaly problémy trápit už před kvalifikací. Tehdy jeho vůz postihly potíže s palivovým čerpadlem, které se však ještě před startem rally zdárně podařilo vyřešit. Závažnější ale byly trable s brzdami, které přišly poprvé v sobotu – tehdy se Argentinec potýkal s únikem brzdové kapaliny, v neděli pak se zavzdušněnými trubkami – a tehdy už jeho vůz nebrzdil prakticky vůbec, v cíli jedné z vložek Alonso zastavil jen díky najetí na mez. I přes všechna příkoří se ale dostal až do cíle a po protrápené sezoně mohl titul přece jen oslavit.

Mezi dvoukolkami udával tempo Efrén Llarena, který si po (stále ještě nepotvrzeném) zisku juniorského titulu dojel také pro celkové prvenství v ERC3. Na Kypru jel opět s Peugeotem 208 R2, ovšem tentokrát s podporou oficiálního týmu Saintéloc. Druhý skončil český zástupce Erik Cais (Ford Fiesta R2T), s výraznější ztrátou třetí pak dojel Orhan Avcioglu s dalším peugeotem.

Letošní mistrovství Evropy už tedy zná většinu vítězů jednotlivých kategorií a podšampionátů, zbývá však vyřešit hlavní tajenku – kdo se stane celkovým vítězem a evropský šampionem pro rok 2019. Na rozuzlení se musí počkat až na začátek listopadu, kdy se pojede nově zařazená asfaltová Rally Hungary.

UPDATE:

Těžko uvěřitelného přehmatu se dopustil tým Simose Galatariotise, který vůz namísto odevzdání do uzavřeného parkoviště naložil na vlek a odvezl pryč. Sportovní komisaři za tento přestupek druhou nejrychlejší posádku z rally vyloučili. Chris Ingram se tak posunul dokonce na druhé místo, první desítku nově uzavírá Paulo Nobre.

Cyprus Rally 2019
1.Nasser Al-Attiyah-Matthieu BaumelQAT/FRAVolkswagen Polo R5 GTI3:02:51.3
2.Chris Ingram-Ross WhittockGBRŠkoda Fabia R5+3:50.9
3.Mikko Hirvonen-Jarno OttmanFINFord Fiesta R5+4:34.0
4.Lukasz Habaj-Daniel DymurskiPOLŠkoda Fabia R5+5:43.4
5.Nikolas Mayr-Melnhof-Poldi WelsersheimbAUTFord Fiesta R5+6:03.0
6.Albert von Thurn und Taxis-Bernhard EttelDEUŠkoda Fabia R5 Evo+7:01.5
7.Emilio Fernández-Axel CoronadoCHL/ESPŠkoda Fabia R5 Evo+8:07.7
8.Abdulaziz Al-Kuwari-Marshall ClarkeQAT/GBRŠkoda Fabia R5+8:50.8
9.Norbert Herczig-Ramón FerenczHUNVolkswagen Polo R5 GTI+9:26.3
10.Paulo Nobre-Gabriel MoralesBRAŠkoda Fabia R5+11:21.5

---------

Měsíc po zlínské Barum Rally se posádky mistrovství Evropy přesouvají na ostrov Kypr, kde se uskuteční sedmý díl letošního seriálu. Organizátoři Cyprus Rally tentokráte přesunuli svou soutěž více do hor a dokonce i na rozbité úseky, které se jely v roce 2009 při soutěži MS. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Simos Galatariotis - Antonis Ioannou (Škoda Fabia R5) - Cyprus Rally 2018

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Cyprus Rally

-hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist