www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Rally Serras de Fafe se štěstím Hayden Paddon

16. března 2023 • 12:00

Nová sezóna mistrovství Evropy je konečně tady. Úvodním závodem jubilejní sedmdesáté sezóny šampionátu starého kontinentu bude opětovně portugalská Rally Serras de Fafe, na které se schází skutečně hvězné a početné startovní pole. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Serras de Fafe

Hayden Paddon - John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) - Rally Serras de Fafe 2023

Vítězem zahajovacího podniku letošního mistrovství Evropy, kterým byla portugalská Rally Serras de Fafe, se stal novozélandský jezdec Hayden Paddon, který tak úspěšně zahájil svou kampaň za titulem mistra Evropy. Vítězství mu ale tak trochu spadlo do klína, když do té doby překvapivě vedoucí Fin Mikko Heikkilä dostal na poslední zkoušce defekt.

Letošní ročník slibuje špičkovou podívanou, jak jsme ostatně naznačili v nedávno vydaném článku. Neuvěřitelně kvalitní sestavu jezdců plánujících startovat v rámci ME pak na úvodním podniku doplnili jezdci portugalského šampionátu a také zahraniční hosté, kteří se přijeli svézt na tratích, kudy za dva měsíce povede jedna z etap závodu mistrovství světa. Tímto zahajovacím podnikem byla totiž již v Evropě zabydlená soutěž s centrem ve Fafe, letos nesoucí nesmyslně dlouhý název Rally Serras de Fafe, Felgueiras, Boticas, Vieira do Minho e Cabeceiras de Basto.

Organizátoři sice trochu obměnili trať, přesto její základní charakter zůstal stejný - po páteční speciálce v centru města se posádky v sobotu přesunuly na horské úseky mezi Boticasem a Vieira do Minho, v nedělní etapě pak na posádky čekaly vesměs písčitější úseky kolem Fafe, které se jezdí i při portugalském díle mistrovství světa. Bohužel, jak již bývá v Portugalsku skoro tradicí, panovalo v oblasti na východ od Porta hodně nevlídné počasí. Spoustu dní před soutěží pršelo, takže cesty byly hodně podmáčené. To se projevovalo nejen na předzávodních testech, které byly mnohdy spíš bojem o přežití než nějakém natestování auta, ale také při seznamovacích jízdách, během kterých se přihnal i větší vítr a krupobití. Některé úseky byly při seznamovacích jízdách nesjízdné a tak se dalo čekat, že budou některé zkoušky zrušeny.

Celá soutěž začala v pátek ráno volnými jízdami a kvalifikací. Při těchto extrémních podmínkách je první pozice na startu nejlepší, což dokazoval nejen loňský ročník, kde si Nil Solans díky své pozici vydobyl téměř nedostižný náskok, tak také volné jízdy, jejichž výsledky výrazně ovlivnilo to, kdo kdy do nich startoval. O největší vzrušení se tak svou kolostřešní kombinací postarala Rachele Somaschini, která však byla schopná bez problémů pokračovat. A tak přišla kvalifikace, první rozhodující bod soutěže. Nejrychlejší na ní byli Craig Breen, Mads Ostberg a Miko Marczyk. Asi pětice aut po sobě předvedla v pomalé levé zatáčce kousek před cílem kolostřešní kombinaci po zakopnutí ve vyjeté koleji. Byl mezi nimi bohužel i Erik Cais, který se však po boudě dokázal téměř okamžitě rozjet, v takto nabité konkurenci však ztráta znamenala až sedmnáctou příčku. Za zmínku stojí fakt, že Craig Breen přijel pozdě do časové kontroly před kvalifikační zkouškou a dle předpisů měl být klasifikován jako poslední a také si až jako poslední vybírat. Nejspíš síla jeho jména přiměla sportovní komisaře tento prohřešek odpustit. Zkušený Breen, který má za sebou několik startů na Fafe, však při organizačně nepodařeném výběru startovních pozic naprosto nelogicky vybral až čtvrtou. Za normálních okolností druhý Ostberg se tak musel jen potutelně usmívat...

V pátek večer začala oficiální část soutěže městským prologem, který se jel na jedenapůlkilometrovém úseku ulicemi města, kde bylo hlavním úkolem udržet se na trati a nenadělat škody na autě. Dlouhou dobu visel na nejvyšší příčce výsledkové listiny obhájce prvenství na této zkoušce Erik Cais, doslova na poslední chvíli jej překonal portugalský jezdec Ricardo Teodósio. To pravé soutěžní zápolení však mělo začít až další den.

A hned úvodní zkouška sobotní sekce ukázala, že se budeme mít nač těšit. Na téměř desetikilometrovém úseku se dokázala vměstnat první patnáctka do deseti vteřin. Výhodu první startovní pozice využil Mads Ostberg, druhý dojel Martins Sesks a třetí Hayden Paddon, který se tak vyhoupl na stupně vítězů. Zkouška se naopak nepovedla Breenovi, který po jezdecké chybě ztratil čtrnáct vteřin a uzavíral první dvacítku. Další český jezdec Filip Mareš nebo francouzský šotolinový šampion Mathieu Franceschi byli mimo trať, polskému jezdci Miko Marczykovi zhasnul na startovní čáře motor. Následující třetí zkouška měřící patnáct kilometrů byla zároveň nejdelší vložkou soutěže. Stíhací jízdu zde vítězstvím zahájil Craig Breen, výborným druhým časem se do čela vyšvihnul úřadující finský šampion Mikko Heikkilä, který se tak dostal před dvojici Ostberg a Paddon. Za nimi už se držel Breen následován Linnamäem a Caisem, přestože ho postihl defekt. Defekty postihly také Roberta Virvese a Filipa Mareše. Pro toho se tato zkouška stala konečnou, krátce po výměně defektu se totiž poškodil tlumič a bylo po nadějích. O naděje na dobrý výsledek přišel i Simone Campedelli, jehož rozhodil přístup časoměřičů na startu takovým způsobem, až se nebyl schopen koncentrovat a ustlal si na dlouhé čtyři minuty v příkopě. Následně se posádky přesunuly na zkoušku Cabeceiras, která byla jedna z nejhůře postižených dešti. Výhodu startovní pozice naplno využila úvodní pětice, ostatní začali i vinou zhoršujících se povětrnostních podmínek výrazně ztrácet. Osmý startující Paddon tak ztratil více než patnáct vteřin, Cais dokonce 39 a Kristensson 42 vteřin. Na čele se tak opět promíchalo pořadí, načež posádky vyrazily směrem k páté rychlostní zkoušce. Ta nesla jméno Vieira de Minho a čekalo se, že bude zrušena. Obsahuje totiž několik prudkých výjezdů hned za vracákem, takže za podmáčených podmínek tam mají problémy vyjet nejen dvoukolky, ale hlavně bezpečnostní složky. Na poslední chvíli tak bylo rozhodnuto, že bude zkouška zrušena.

Erik Cais - Igor Bacigál (Škoda Fabia RS Rally2) - Rally Serras de Fafe 2023

Po poledním servisu se posádky vydaly na stejnou sérii zkoušek, nyní již definitivně bez úseku Vieira do Minho, který byl rovnou zrušen. Mohutným atakem pokračoval na šestém úseku Craig Breen, který ujel všem svým soupěřům o parník a dokázal se probojovat do čela. V tuto chvíli vedl o jednu a půl vteřiny před Heikkilou a necelé čtyři před Ostbergem. Naopak zde o šanci na slušný výsledek přišli svými ztrátami Tom Kristensson (poškozené kolo) a Bernardo Sousa (defekt). Rozhodujícím momentem první etapy se pak stal druhý průjezd patnáctikilometrové zkoušky u Boticasu. Nejdříve ve zkoušce zastavil Craig Breen s poškozeným kolem, defekt zbrzdil Joshe McErleana, Mathieu Franceschiho pak přehřívající se motor od blátem ucpaného chladiče. Nejhůře však dopadl úřadující portugalský šampion Armindo Araújo, který trefil po nepovedeném dopadu po skoku jeden ze stromů podél cesty tak mohutně, až se připsal na seznam jezdců, kteří dokázali katapultovat motor své Fabie do lesa. I při takto děsivé ráně však dokázali oba jezdci přežít, přestože to odnesly jejich kosti zlomeninami, pilot dokonce podstoupil operaci. Po této nehodě byla zkouška zrušena a posádky obdržely náhradní časy. Tím také pro všechny posádky etapa skončila. Po již dříve oznámeném zrušení RZ 9 pak přišlo i zrušení RZ 8, údajně kvůli nesjízdnosti tratě. Pro posádky se tak sobotní etapa stala vyhlídkovou jízdou po (díky mlze mnohdy neviditelných) krásách Portugalska. Na čele se tak držel překvapivě Mikko Heikkilä o čtyři vteřiny před Ostbergem, o třetí místo bojující Paddon a Linnamäe ztráceli kolem dvaceti vteřin. Přesto to bylo hratelné i pro některé jejich pronásledovatele.

V neděli na posádky čekaly svým charakterem jiné tratě, navíc i za pěknějšího počasí. Doslova v horor se pak začátek etapy proměnil u Erika Caise. Nejdřív zabloudili při přejezdu k první nedělní zkoušce a chytili penalizaci 40 vteřin, aby definitivně ukončili své účinkování hned po následující zkoušce, kdy se jim do cesty připletl kámen od jednoho z předchozích vozů, který nejenže způsobil defekt, ale také vylomení levého předního kola. Úvodní zkouška se nesla jinak v poklidném tempu s minimálními rozestupy mezi jezdci. To již nepokračoval Alberto Battistolli, jemuž se v rameni objevila cysta (nejspíše následek po nehodě na Barumce) a rameno z kloubu během první etapy několikrát vypadlo. Padlo rozhodnutí o odstoupení, za tohoto stavu nemělo smysl se trápit. Jak ukázalo následné vyšetření, bude nutná operace, která by měla proběhnout právě dnes. Zato druhý úsek s názvem Seixoso přinesl obměnu v pořadí. Z první desítky kvůli defektům vypadli do té doby velmi dobře jedoucí Sesks s Csomosem, kteří doplatili na stejný kámen, jako Erik Cais. Následující RZ 12 přinesla návrat do klidných vod, což byl ale jen tichem před bouří. Smolné číslo třináct totiž letos připadlo na úsek Lameirinha s legendárním skokem, který se navíc při druhém průjezdu měl jet jako power stage. Nejrychleji zkouškou prolétlo trio Breen-Paddon-Ostberg, které tento úsek zná velice dobře z MS. Hodně opatrně jej zajel Heikkilä, s Ostbergem prohrál o deset vteřin a jeho náskok se smrskl na pouhé tři vteřinky. Dost vážně na zkoušce havaroval Martin László, naštěstí se ani jednomu z členů posádky nic nestalo a po nutné kontrole byli propuštěni z nemocnice. Pro ostatní to ale znamenalo přidělování časů.

Mikko Heikkilä - Samu Vaaleri (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Rally Serras de Fafe 2023

Poslední sekce soutěže měla, až na závěrečnou power stage, krapet překvapivé vítěze - prvenství si totiž připsali Martins Sesks a dvakrát Robert Virves. Na čele se utvořila trojice Heikkilä-Ostberg-Paddon, která se držela v pěti vteřinách. Na osychající trati přeci jen zrychlil Paddon a dostal se před Ostberga, který se evidentně se třetím místem smířil. Do závěrečné power stage tak vstupoval jako lídr Mikko Heikkilä o 2.8 vteřiny před Paddonem a 7.7 vteřiny před Ostbergem. Nejrychleji zkouškou prolétl Craig Breen následován Paddonem, dvojicí Estonců v pořadí Linnamäe a Virves, bod za páté místo bral Sesks. Říkáte si, kde je Heikkilä? Toho potkala doslova sportovní tragédie, když na poslední rychlostní zkoušce dostal defekt a musel měnit kolo. Z možná životního vítězství je tak pokles až na osmou příčku. Vítězem úvodní soutěže se díky tomu stal Hayden Paddon před Madsem Ostbergem, třetí dojel po vyrovnaném výkonu Georg Linnamäe, který se letos vyhnul jakýmkoliv chybám či problémům. Do první pětky se pak ještě dostali Miko Marczyk a Yoann Bonato.

Kategorie ERC3 měla při neúčasti stále ještě nehomologovaného Renaultu a rodinnými důvody indisponovaného Widlaka jen jediného účastníka - Jona Armstronga. Ten dokázal držet krok i s vozy R5 a dojel celkově dvacátý. Druhý vůz RC3 na startu řízený Pierrem Raguesem porazil o propastných sedm minut. Portugalská soutěž ještě nebyla součástí juniorského šampionátu, kategorie dvoukolek s názvem ERC4 tak měla poněkud slabší obsazení. Od začátku jí kraloval domácí mistr dvoukolek Ernesto Cunga, doslova na poslední chvíli - na power stage - jej dokázal přeskočit Roberto Dapra. Třetí dojel chilský host Patricio Munoz. Další rychlé piloty Tymoteusze Jocze a Joosepa Ralfa Nögeneho vyřadily ze souboje o stupně vítězů technické problémy.

Další soutěží mistrovství Evropy bude na začátku května Rally Islas Canarias. Posádky se poprvé letos představí na asfaltu. Chybět už budou hosté z MS i portugalští jezdci, termínová blízkost s MS v Chorvatsku a Portugalsku také odradí pár posádek. Jistě bude chybět také aktuální lídr šampionáty Hayden Paddon, který má ve stejném termínu povinnosti na Novém Zélandu. Naopak zase do seriálu přibudou někteří další jezdci.

Konečné výsledky Rally Serras de Fafe

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Nová sezóna mistrovství Evropy je konečně tady. Úvodním závodem jubilejní sedmdesáté sezóny šampionátu starého kontinentu bude opětovně portugalská Rally Serras de Fafe, na které se schází skutečně hvězné a početné startovní pole. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Efren Llarena - Sara Fernandez (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Rally Serras de Fafe 2022
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist