www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Tomáš Klokočník jun.: V Praze prošla technika zatěžkávací zkouškou

17. března 2023 • 09:00

V období mezi starou a novou sezonou jsme si našli čas na rozhovor s Tomášem Klokočníkem mladším, který před Vánoci zaujal fanoušky velmi atraktivní jízdou na Pražském rallysprintu ve stylu „na Emila“, čili všude bokem. Popovídali jsme si však i s dalšími jezdci rodinného týmu - bratrem Petrem a otcem Tomášem Klokočníkem starším.

Tomáši, loni jsi absolvoval svojí druhou rallyovou sezonu v životě. Zatímco předloni jsi se při své premiérové rallyové sezoně hned stal celkovým vítězem nejpočetněji obsazené kategorie 4 při premiérovém ročníku České Trofeje v rally historických automobilů, loni jsi převážně nedojížděl pro technické závady. Co se Vám všechno přihodilo?

Tomáš Klokočník jun. - Renata Rišková (Škoda Favorit 136 L) - Historic Vltava Rallye 2022

„Na loňském odloženém jarním Pražském rallysprintu se nám pokazil motor, na kterém jsme s bráchou jezdili cca 4 roky, aniž by se na něj nějak muselo sáhnout vyjma výměny provozních kapalin a pár drobností. No a poté to v loňské sezoně šlo ráz na ráz ve střídavém pořadí motor, převodovka, motor, převodovka. A na podzimním Pačejově pro změnu první den dvojitý defekt a druhý den nám během přejezdu asi 10 km od servisu praskl tisícihran spojkové lamely, která přitom byla úplně nová…“

Dalo by se tedy říci, že letošní sezona byla jakousi daní za vývoj vozu?

„Určitě na tom má podíl snaha o nějaký vývoj, ale spíše v tom bylo více faktorů - jak už jsem říkal, s Petrem jsme jezdili přibližně čtyři roky bez většího technického zásahu. Každopádně jsme opravili náš úplně první motor, který nyní funguje jako švýcarské hodinky, což bylo vidět i na podzimním Pražském rallysprintu. Tak snad mu to nějakou dobu vydrží.“

V sezoně 2022 jsi startoval celkem na šesti soutěžích, přičemž dvoudenní soutěže velkého mistráku Historic Vltava Rallye a Invelt Rally Pačejov jsi absolvoval poprvé. Jaké v tobě jejich tratě a jednotlivé závody celkově zanechaly dojmy?

„Charakter tratí jak na Šumavě, tak na Pačejově je mi dost blízký a líbí se mi. Obojí má své. Velmi jsem si užil Čínovský okruh, kde jsem jel poprvé za tmy, to byl velký zážitek. Stejně jako na Pačejově zase pověstný „muničák“, kde to po deštích pěkně klouzalo. Každopádně celkově u mě vede Šumava.“

Zatím se projevuješ jako spolehlivý a jezdec a pokud technika držela, tak jsi vždy dojel do cíle. Výjimkou byl loňský Pačejov, kde jsi odstoupil pro již zmíněný dvojitý defekt. Jak k tomu došlo?

„Na Pačejově jsem měl na defekty opravdu štěstí. Nejprve na první RZ jsem v celkem vysoké rychlosti najel na trčící skalku nebo kámen, už ani přesně nevím, a o ten jsem poničil disk. Pneumatika zůstala ale naštěstí netknutá a dojeli jsme do servisu. No a na další RZ, těsně před cílem, jsem trefil další kámen, který přede mnou už trefil i pan Dolák a možná ještě někdo před ním. Za časovkou jsme vyměnili kolo, jenže na začátku další RZ, na malém polookruhu ve vracáku, bohužel přišel další defekt. Příčinu ani přesně nevím, ale zdá se, že rezerva možná ucházela a tudíž nebyla pořádně dofouklá…“

Pražský rallysprint jsi loni absolvoval dokonce dvakrát. Zatímco na jaře jsi až na Strahov nedostal právě vinou závady motoru, vše sis vynahradil na podzim, kdy jsi se podle diváckého aplausu stále i podle dalších pozorování stal jednou z největších hvězd Pražského rallysprintu. Za ruční brzdu jsi bral i tam, kde by to běžného závodníka nenapadlo, jak lze vidět i na níže přiloženém videosestřihu. Diváci si to hodně užili, jak sis to užil ty a spolujezdec?

„Já si to také užil náramně, po celé nevydařené sezóně přišlo pěkné spravení chuti. Nejen, že jsem dle ohlasů a aplausu spoustě lidem udělal pěknou podívanou, ale vlastně jsem tím i vystavil naši techniku pořádné zatěžkávací zkoušce, kterou prošla na výbornou. Co se týče spolujezdce Vojty, tak ten si to užil také. Celé to vzniklo na jednom z jeho koncertů, kde jsme se v zákulisí bavili o závodech a nějak došlo na to, že by se „v tom“ chtěl povozit. Tak jsem mu to splnil. Na několika fotografiích je i vidět jak má na puse z úsměvu „rohlík“, takže asi to v něm zanechalo úspěšný zážitek.“

Zaznamenal jsi po Pražském Rallysprintu na vaší jízdu nějaké ohlasy?

„Tak určitě, pár lidí mi psalo, že to bylo na oko moc pěkný. To víš, slabý výkon motoru se musí dohnat ještě slabším výkonem mozku (smích). Největší ohlas a hlavně POCTA pro mě ale bylo to, když mě v servisní zóně potkal můj vzor z dětství pan Emil Triner a pochválil mě. To si budu pamatovat do konce života!ů

Na Pražském Rallysprintu jsi výjimečně startoval s Vojtěchem Krbcem, ale jinak je tvou dvorní spolujezdkyní již dva roky dlouholetá rodinná známá Renata Rišková, které prý někdy říkáš „teto“, stejně jako v mládí. Máte v posádce třeba nějaké speciální zvyky a budeme vás spolu vídat i nadále?

„Je to tak, s Vojtou to bylo jen jednorázové svezení na Pražském rallysprintu, jinak nás budete nadále vídat na tratích v jednom voze s Renčou, to je pro mě neměnná stálice na sedadle spolujezdce. Co se týče nějakých speciálních zvyků nebo rituálů tak snad žádné ani nemáme, jsme sehraní i bez nich.“

Můžeme ještě připomenout, že zatímco ty jsi měl na Pražském Rallysprintu velký aplaus na podzim, tak tvůj táta zase na jaře, že?

„Je to tak. Jak se říká, doma není nikdo prorokem, dokonce ani když se podílíte na stavbě trati, jak to v Praze dělá celý náš tým. To platilo i v případě táty, když zavadil na Strahově předkem o retardér, a v důsledku toho se vylomilo kolo a vůz pokračoval ze zatáčky rovně směrem do Petřínských sadů, jak řada z nás viděla. Následně vzbudil náš černozlatý žigul v barvách pohřebního ústavu Pegas CZ aplaus hlavní divácké tribuny tím, že po skončení RZ dojel jako správný robustní zadohrab po svých až do servisu i s vylomeným předním kolem.“

Poslední otázky budou na celý tým, tedy i na bráchu a tátu. Na dveře už klepe sezona 2023. Už máte jasno v tom, s jakými týmovými plány do ní budete vstupovat a kde všude vás budeme moci vidět?

Tomáš jun.: „Určitě budu startovat na Šumavě, Plzni a Příbrami. Rád bych se také letos svezl na bohemce a zkusil reparát na Pačejově.“

Petr: „Letos to bude zřejmě kombinace Rallysprint série a ČMPR. Začnu květnovou Podorlickou rallye. Jistá by dále měla být taktéž Plzeň a Příbram, a také bych se chtěl objevit na konci září v Kroměříži, kterou jsem loni nedojel. A ideálně se také po sedmi letech zase ukázat na Pražském rallysprintu a potkat se tam v poli s tátou a bráchou. Vypadá to, že bych letos měl jet s naším „Ačkovým“ žigulem 21074, se kterým už jsem v minulosti pár závodů odjel.

Tomáš sen: „Šumava, respektive Vltava, je u mě zatím s otazníkem, určitě bych se měl ale ukázat v Plzni a v Příbrami, jako loni. Ještě předtím se pojedeme poslední květnovou sobotu svézt na akci 101 let motorsportu na Mělníku, kterou pořádá Autoklub Mělník. A na podzim samozřejmě Pražský rallysprint. Zbytek sezony budu v roli doprovodu obou synů, což je pro mě přece jenom už větší priorita, než vlastní závodění.

Petře, můžeš alespoň v krátkosti zavzpomínat na minulou sezonu ještě i ty?

Petr: „Z loňska bylo největším zážitkem to, že jsem si na Podorlické rally vyzkoušel závod s velmi zkušeným spolujezdcem Martinem Pecinou, což pro mě určitě byla škola a nová zkušenost. Akorát jsme bohužel museli pro závod využít sériovou převodovku, protože ta závodní se předtím bráchovi porouchala na Šumavě, resp. Historic Vltava Rallye. To nám zážitek trochu limitovalo a zároveň se nám stalo i osudným před poslední erzetou, kdy nevydržela ani tato převodka. Ale jinak jsme si hezký závod s četnými šotolinovými pasážemi užili.

„Klokani“, děkuji Vámza rozhovor a přeji mnoho štěstí a hlavně spolehlivosti techniky v nastávající sezoně. Ještě máte někdo nějaký vzkaz na závěr?

Tomáš sen.: „No tak přece „Furt plnej!!!“ (smích)

Aleš Holakovský
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist