www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. září 2024, Svátek má Zita, zítra Oleg

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ogier z Toyoty vyhrál v dramatickém finiši Rallye Finsko

8. srpna 2024 • 14:00

Sébastien Ogier v dramatickém finále domácího podniku Rallye Finsko vybojoval vítězství týmu Toyota Gazoo Racing World Rally Team.

Sébastien Ogier - Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) - Secto Rally Finland 2024

Po vyrovnaném pátečním souboji trojice nejlepších jezdců týmu TGR-WRT v rámci pěti vozů Rally1 nasazených do tohoto podniku dokázal místní idol Kalle Rovanperä v sobotu odjet konkurentům a byl na nejlepší cestě dosáhnout prvního domácího vítězství kariéry, resp. třetího vítězství za sebou na rychlých šotolinových cestách. To bohužel platilo jen do jedné z posledních zatáček předposlední nedělní etapy, kdy náraz do balvanu na cestě v rychlé levotočivé zatáčce katapultoval Rovanperův vůz do stromů. Naštěstí Rovanperä i navigátor Jonne Halttunen vyvázli z nehody bez zranění, což je dalším důkazem robustnosti vozů GR Yaris Rally1 Hybrid.

Ogier s navigátorem Vincentem Landaisem při své první účasti v nejrychlejším podniku světového rallyového šampionátu FIA po bezmála třech letech rovněž ukázali velmi dobré tempo: V neděli ráno v legendární rychlostní zkoušce Ouninpohja čítající 32,98 km dělila Ogiera od vícenásobného mistra světa Rovanpery pouhá desetina sekundy. Francouzský jezdec rovněž podruhé na Rallye Finsko zvítězil (poprvé od roku 2013), a tak se zařadil po bok Sébastiena Loeba, Otta Tänaka a Elfyna Evanse, jediných jezdců mimo Finsko, kteří v tomto podniku zvítězili více než jednou.

Ogier se třemi vítězstvími a třemi druhými místy v rámci doposud šesti startů v roce 2024 poskočil na druhé místo v šampionátu soutěžních jezdců s odstupem 27 bodů za nejlepším.

Evans na druhém místě v sobotu dopoledne vyhlížel s nadějemi zlepšení pozice v šampionátu, ale kvůli poškození hnacího hřídele nakonec závod dokončil mimo bodovaná umístění. Poslední den podniku si Evans předsevzal získat maximální počet bodů v klasifikaci Super Sunday, ale bohužel havaroval hned v úvodu předposlední rychlostní zkoušky, která se pro tým ukázala jako osudová. Naštěstí lze opět konstatovat, že Evans i navigátor Scott Martin vyvázli bez zranění.

Stoupající finské hvězdy Sami Pajari a Enni Mälkönen při své premiéře v kategorii Rally1 dojeli před domácím publikem na pěkném čtvrtém místě: mohli tak využít příležitost, kterou jim poskytl tým TGR-WRT odměnou za letošní pozoruhodné výsledky v kategorii WRC2 s vozem GR Yaris Rally2. Po poškození vozu na kluzkém povrchu na úvod pátečního programu se Pajari dokázal ještě tentýž den úspěšně vrátit do hry v podobě premiérového etapového vítězství ve WRC. V sobotu pak zaznamenal třetí nejlepší výsledek za Rovanperou a Ogierem.

Zrádné podmínky překvapily v pátek ráno i Takamota Katsutu, který poškodil vůz na silničním úseku při návratu na polední servis. Po sobotním restartu společně s navigátorem Aaronem Johnstonem předvedli robustní tempo vedoucí ke dvěma vyhraným rychlostním zkouškám na závěr podniku – včetně závěrečné Power Stage – a sdílenému nejlepšímu výsledku v klasifikaci Super Sunday.

Šéf týmu Jari-Matti Latvala s vozem GR Yaris Rally2 týmu TGR-WRT dojel v domácích podmínkách jako druhý ve WRC2, resp. šestý celkově – společně s navigátorem Juhem Hänninenem opět potěšili místní fanoušky a Jari-Matti Latvala navíc získal cennou zpětnou vazbu z vozu Rally2, který má v roce 2024 premiéru. V šestici nejlepších v kategorii WRC2 napočítáme hned čtyři vozy GR Yaris Rally2 – Mikko Heikkilä z týmu Step-Five Motorsport dojel jako čtvrtý, Georg Linnamäe z týmu RedGrey pátý, resp. Roope Korhonen z týmu Rautio Motorsport šestý.

Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT): „Před šesti lety byl během Rallye Finsko ve městě velký billboard vyobrazující Yaris s titulkem ‚Vítejte na mých domácích cestách‘. Pamatuji si ještě, jakou jsem měl radost ze sdělení, které vítalo návrat Yarisu na domácí půdu. V té době Yaris používali pouze tři jezdci: Esapekka, Ott a Jari-Matti. Na Rallye Finsko o šest let později je to již 14 vozů GR Yaris, které se vrátily domů. Jde o pět vozů Rally1, přičemž s jedním z nich jezdí Sami Pajari, mladý finský jezdec v rámci jeho premiéry v kategorii Rally1. Zbývajících devět vozů je v kategorii Rally2, která vznikla ve Finsku s cílem rozšiřovat základnu rallyového sportu. Se dvěma těmito vozy se zúčastnili mladí japonští jezdci z našeho programu WRC Challenge a dalším byl Jari-Matti, šéf týmu TGR-WRT. A zbývajících šest vozů bylo nasazeno soukromými týmy, které si pro Finsko vybraly právě GR Yaris. Stejně jako se rozšiřuje základna vozidel z Rally1 do Rally2, tak se rozšiřuje i základna jezdců, která zahrnuje mladé jezdce i tzv. ‚gentlemen drivers‘... Rád bych vyjádřil hluboký vděk všem kolegům, díky nimž se podařilo zrealizovat to, o čem jsem před pouhými několika lety mohl jen snít.

A co se týče soutěžní stránky letošní Rallye Finsko: Sebe, Vincente, blahopřeji vám k vítězství! Po celou tuto sezónu je pravidlem, že kdykoli se zúčastníte nějaké rallye, tak se vždy vrátíte domů s prvním nebo druhým místem. Tým se opravdu může na vaše konzistentní výsledky spolehnout, a to velmi oceňuji. Co se Kalleho a Jonna týče, i přes mnoho vítězství se jim jedna věc stále nepodařila. A tou je vítězství před domácím publikem. Jsem přesvědčen, že oba do Rallye Finsko nastupovali s velkým odhodláním ‚letos to určitě klapne‘. Bylo to pro ně jistě srdcervoucí odstupovat poté, co až do posledního dne vedli. Sami s Ennim při své premiéře v nejvyšší kategorii dojeli čtvrtí. Když zvážíme potíže, kterým tolik jezdců na finských cestách čelilo, tak je to pozoruhodný výsledek.

Jari-Matti se letos opět zúčastnil v roli jezdce. Vloni soutěžil v kategorii Rally1 a letos jel v Rally2. Pravdou je, že pro šéfa týmu TGR-WRT je to z pracovního hlediska velmi důležité osobně poznávat a vnímat vozy používané týmovými jezdci. Viděl jsem fotky Jari-Mattiho a Juha na sociálních sítích, kde vypadali moc šťastní. Je působivé, že dokázali vybojovat druhé místo, ale přitom se i dobře bavit.

Ze všech jezdců s vozem GR Yaris v kategoriích Rally1 a Rally2 se pouze Jari-Matti a Sami mohou pochlubit i zkušenostmi z WRC. Zatím jsem neměl příležitost Samiho potkat, ale jakmile budu moci, rád bych jej požádal, aby mi něco řekl o Rally1 a 2, společně s Jari-Mattim.

A nakonec jsem slyšel, že Kaj, který se tentokrát chopil role šéfa týmu, od časného rána až do pozdního večera obcházel mužstvo namísto Jari-Mattiho. Rád bych mu poděkoval, že se ujal této odpovědnosti navíc k roli sportovního ředitele. S tolika vozy GR Yaris všude kolem a dokonce s možností postavit se na bednu, to musel být úžasný narozeninový týden. Mnoho štěstí k narozeninám, Kaji!

Další rallye se jede za měsíc. Při tak krátké letní přestávce to pro celý tým musí být náročné. Ačkoli jsme tentokrát nevybojovali nazpět nejvyšší příčku v šampionátu značek, i ve zbývajících čtyřech podnicích uděláme maximum pro to, abychom mistrovství vyhráli.“

Kaj Lindström (sportovní ředitel): „Neděle byla trochu hořkosladká, ale vždy je dobré, když náš tým na Rallye Finsko zvítězí, takže z tohoto samozřejmě musíme mít radost. Mám opravdu radost za Seba a Vincenta, kteří celý víkend odváděli skvělou práci, takže jim patří velká gratulace. Stále ale, když zvážíme naši situaci na úvod posledního dne, mohl to být mnohem lepší výsledek do šampionátu a je obrovské zklamání přijít o dva vozy v předposlední etapě. Takamoto zajel velmi dobře Power Stage, takže velká pochvala, a dále tu byla velmi dobrá premiéra Samiho – s Ennim tento víkend odváděli skvělou práci.“

Kalle Rovanperä: „Ráno to šlo skvěle, vše jsme měli pod kontrolou a ještě bojovali o nedělní body, aniž bychom museli nějak riskovat. V prakticky poslední zatáčce předposlední etapy jsme normálně jeli stabilním tempem, ale uprostřed na nás čekal balvan, kterému se nešlo vyhnout, a tak nás to vyhodilo z tratě. Je to neskutečný pocit, když zvážíme, že jsme nemohli absolutně nic dělat, abychom situaci změnili. Je těžké to vstřebat, ale na druhé straně jsme s Jonnem celý víkend až do toho okamžiku odváděli dokonalou práci a opravdu jsem nemohl nic udělat jinak.“

Elfyn Evans: „Bohužel jsme havarovali hned na začátku předposlední rychlostní zkoušky. Při prvním průjezdu jsem zatáčku v pohodě zvládl, ale při druhém jsem ve vyjetých kolejích nedotočil a vyjel z tratě. Věděli jsme, že ta zatáčka je zrádná, ale šlo spíše o to, jak vůz reagoval na vyjeté koleje než o naši rychlost. Byla to drahá chyba, pokud jde o mne a víkend, který šel od deseti k pěti – ale to je prostě motorsport a tyto věci se stávají. V šampionátu nás čekají ještě čtyři kola a vše je stále otevřené, a tak do toho dáme všechno až do samotného konce.“

Sébastien Ogier: „Vítězství ve Finsku je vždy příjemné, i když toto zrovna není způsob, jakým ho chcete dosáhnout. Tým zajistil úžasný vůz a dokázal opanovat celý víkend. Kalle s Jonnem byli o ligu výše než ostatní, ale měli velkou smůlu s tím balvanem ve stopě. Soucítím s týmem, protože jsme si zasloužili mnohem lepší výsledek. Tuto sezónu mi na Sardinii smolnou náhodou uteklo vítězství, a tak jsem to nyní dostal zpátky. Jezdím již dost dlouho na to, abych poznal nejrůznější výsledky a emoce, a měl jsem to štěstí, že většinou jsem byl na té správné straně rovnice – ale tak tomu dnes nebylo. Upřímně bych byl radši, kdybych dojel druhý, ale motorsport je někdy nespravedlivý.“

Takamoto Katsuta: „Po změnách, které jsme včera provedli, vůz dnes fungoval velmi dobře. V neděli ráno jsem měl dobrý pocit a mohl jsem tlačit na pilu: je skvělé vyhrát Power Stage a inkasovat za ni maximální počet bodů, plus získat slušné body za Super Sunday díky sdílenému nejlepšímu času v posledním dni podniku. Ale je mi líto za tým, že jsme nedosáhli výsledku, který jsme chtěli: tempo sice bylo dobré, ale výsledek mohl být mnohem lepší. Řada lidí udělala tento víkend chyby, ale rallye je závod na dlouhý víkend, není to sprint.“

Sami Pajari: „Ulevilo se mi, že jsem dokončil svůj první podnik s vozem Rally1. Emoce byly tento týden jako na horské dráze! Zní to dobře, být nejlépe umístěným Finem na Rallye Finsko a dojet jako čtvrtý hned při první účasti – a zaznamenat první etapové vítězství – ale stále je zde spousta věcí ke zlepšení. Čekal jsem stabilnější a uvolněnější průběh podniku – nepamatuji se, že by na Rallye Finsko kdy bylo tak zrádné počasí. Pro tým to nebyl právě dokonalý víkend, ale mám velkou radost z příznivého pohledu na mé vlastní výsledky. Obrovské díky Toyotě i celému týmu: to je splněný sen jet na mé domácí rallye s vozem GR YARIS Rally1.“

Jari-Matti Latvala: „S Juhem máme na závěr rallye skvělý pocit. Naším cílem bylo dojet mezi prvními pěti ve WRC2 a prakticky od zahájení rallye jsme se drželi na druhém místě a nakonec skončili na stupních vítězů. Byl to velice příjemný víkend strávený za volantem a se svými výkony jsem velice spokojený, nebylo to špatné. Zároveň to ale byla těžká neděle z pohledu týmu. Je skvělé zde opět zvítězit, ale vyřazení dvou vozů v neděli není pro šampionát dobré. Ale vím, že náš tým se nikdy nevzdává, a do nadcházejících podniků proto dáme vše.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist