www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. listopadu 2024, Svátek má Saskie, zítra Bohumír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ján Kundlák: Na Pražském rallysprintu pojedeme s autem pro příští rok

28. října 2024 • 19:00

O slovenském jezdci Jánu Kundlákovi se ví, že je rychlý jezdec. Svou rychlost dokazoval v průběhu celé sezony. K celkovým výsledkům je potřeba mít i štěstí, a to se v Jankově případě k němu otočilo zády. Přesto jedenatřicetiletý dravec hlavu nevěší a pro příští rok avizuje přestup do čtyřkolky.

Od letošního posledního závodu ve velkém mistráku uběhl už nějaký týden, už jsi překonal smutek, to obrovské zklamání?

Ján Kundlák - Škoda Fabia R5

„Popravdě asi ano, i když jsou situace, kdy si na to vzpomenu a stále mě to hodně mrzí. Mám sny, cíle a jestli mám mít šanci si je splnit, nemůžu usnout a trápit se nad něčím, co bohužel už nelze změnit.“

Byl to„nejhorší“ závod ve tvé sportovní kariéře?

„Nenazval bych to nejhorším závodem. Naopak, byl to závod, kdy jsem měl na dosah svůj potenciálně největší úspěch v mé dosavadní sportovní kariéře, byl to závod krásný. Rád se do Pačejova v budoucnu vrátím, jestli to bude možné. Je to nádherná soutěž. Byla by škoda na ni zanevřít.“

Dá se nějak jednoduše popsat, jak se poškodí hadice od serva, která prvotně stála za tvým odstoupením? Byl to kámen, únava materiálu nebo snad kuna?

(Smích) „Kuna asi ne… Jedině, že by ta kuna měla kleště. Nevím, jestli se dá přijít na to, proč k té závadě došlo. Servořízení je v Opelu hydraulické a olejové čerpadlo žene drážkový řemen na pohonu příslušenství motoru. Stejně jako třeba alternátor. Tato soustava je vysokotlaká a pancéřová hadice, která vchází do řízení zhruba někde pod prostorem nohou pilota, prostě praskla. Tím, že je tam velký tlak, olej byl okamžitě venku. Paradoxem je, že se to klukům v minulosti snad ještě ani nestalo. Opel Corsa Rally4 od Brynďáků je skvěle připraven a kdo českou scénu sleduje, tak ví, že to auto jezdí skoro každý týden v roce. A většinou bez jakéhokoliv problému. Ale je to technika, může se stát cokoliv… Ono toho černého Petra si taky musí někdo jednou vytáhnout, že jo. Úsměvný je fakt, že v Renaultu Clio Rally4 by se tohle nikdy nestalo. Tam je totiž to servo elektrické (úsměv).“

Za poslední dvě sezony jsi dvakrát útočil na post nejrychlejšího dvoukolkáře v Česku a vždy z toho byl vicemistr. Jak v roce 2023, tak i letos jsi měl po dvou odstoupeních, ale vloni jsi dotahoval, kdežto letos jsi hájil… Dají se nějak ty dvě sezony porovnat?

„Dají se porovnat, a i scénář byl stejný, jen ho někdo otočil naruby. V loňské sezoně jsem bojoval s rozpočtem v té druhé části sezony a letos to bylo zase v první polovině roku. I z tohoto důvodu jsme vynechali první start na Rally Šumava. To, jak to na Šumavě ale bohužel dopadlo, znamenalo, že bylo vlastně dobře, že jsme tam nejeli. Loni jsme dotahovali, letos jsme hájili. Kombinace nešťastných technických problémů a drobných chyb byla ale přítomna v obou sezonách zhruba stejně. Vloni to bylo ale o trošku dražší, neboť technické problémy vyústily až k poškození motoru. Tomu jsme se letos úspěšně vyhnuli. Už několikrát jsem si přečetl, že jsem motor loni na Bohemce uvařil po výletu do pole. Není to pravda. Motor se přehříval už od Hustopečí a nebylo možné přijít na to proč. Než se na Bohemce uvařil úplně, tak jsme sice byli chvilku venku, ale zastavili jsme a chladič vyčistili, navíc, nebyla tam tráva, jenom pšenice, a ta vypadala skoro všechna ven bez naší pomoci. I kdyby to náhodou Bohemku dojelo, vypovědělo by to službu na Barumce. Vzhledem k tomu to nevnímám jako nehodu, ale technickou závadu. Nehoda vypadá jinak. Tím se dostáváme k tomu, že ty sezony jsou skoro jak přes kopírák.“

Pojďme se ohlédnout za sezonou. V Českém Krumlově jsi jel se zapůjčenou Corsou Rally4, jak moc velký rozdíl je mezi tvým Renaultem a Opelem?

„Krumlov jsem si náramně užil, překvapilo mě, jak velký rozdíl je mezi těmito auty. V Corse jsem poprvé seděl až na shakedownu a byl jsem mile překvapen, jak se vůz ovládá. Jízdu jsem si užil a z výsledku jsem byl nadšený. Start do sezony jak z říše snů. Kdybych měl auta porovnat, tak to řeknu takhle… Každé má svoje výhody i nevýhody. Když si sednete do Renaultu, uchvátí vás interiér, volant, ovladače, dashboard, pedály, vůbec celý vzhled vozu. Je vidět, že když to někdo vymýšlel, tak vymýšlel závodní auto. Clio prostě vypadá dobře a vypadá jako závodní auto. V případě Peugeotu nebo Opelu je to za mě takové odfláklé. Takové, dodělej si doma. To samé platí i v případě techniky. Clio má skvělý výkonný motor, který prostě táhne i do kopce. Rozdíl ve výkonu je fakt znát. Startovací program nebo volba režimů dle adheze vozovky jsou opravdu funkční funkce vozu. V Opelu je to podle mě spíš na okrasu. Corsa má dle mého pohledu výhody jenom tři. Je možná trošku levnější na provoz, má krátké řízení a trochu lepší podvozek. Takže kdybych to měl shrnout, myslím si, že opravdu rychlý jezdec bude rychlejší v Renaultu Clio, i když bude muset víc točit volantem a pracovat s vozem. Všichni ostatní budou možná rychlejší v Opelu nebo Peugeotu, a to proto, že jízda pro ně bude jednodušší díky kratšímu řízení. Je to ale jenom můj názor.

Kluci z Brynda Racingu ale udělali na našem Cliu hodně práce a dovolím si tvrdit, že už i podvozkově jsme se velmi přiblížili Corse.“

Trošku mne překvapilo, že i když byla tvá jízda v Krumlově vítězná, tak jsi šel v Hustopečích do Renaultu, proč?

„To je jednoduché. Jak jsem již zmiňoval, start sezony nebyl úplně veselý a jízda s vlastním vozem, do kterého jsme přes zimu investovali nemalé prostředky, byla prostě levnější, než si vůz stejné kategorie půjčovat. Na Krumlov jsme si vůz půjčit museli, neboť Clio ještě nebylo bojeschopné. Navíc, tak jak jsem už psal, Clio je dle mne nejrychlejší vůz kategorie Rally4. Chtěl jsem tuto výhodu na rychlých tratích v okolí Hustopečí využít ve svůj prospěch. Přišlo mi to jako dobrý nápad.“

Na tvé domácí soutěži mezi vinicemi jsi zajel „až“ třetí místo v kategorii 2WD s minimálním odstupem na vítěze. Na kdyby se nehraje, ale… jak by na této trati obstála Corsa?

Peter Baran - Jiří Rybák - Ján Kundlák

„No, určitě by obstála lépe než vůz, který v daný moment nemá dostatek energie, a tudíž nedosahuje maximálního výkonu (smích). V tomto ohledu by obstála lépe i Fiesta Rally4. Auto se povedlo složit těsně před startem v Hustopečích, a až tam si ho převzali kluci od Brynda Racing. Problém byl v tom, že zkušenost s Cliem Rally4 neměli. Oni i my jsme všichni počítali s tím, že jim dáme do rukou špičkově připravený vůz a oni se s ním naučí postupně pracovat a pak budou věci jenom vylepšovat a zdokonalovat. Opak byl pravdou. Vůz byl složen fakt špatně a z toho pramenily problémy, které začaly už na shakedownu. V jednu dobu na autě viselo snad osm mechaniků od Brynda Racingu a snažili se francouze přesvědčit, ať už konečně jede na čtyři válce. Nepovedlo se. Řešení přišlo až po závodě. Někdo tam prostě nedal jednu z několika koster motoru…V servisu se všechno tvářilo v pořádku a pod zátěží motor vynechával a jel, jak se mu zrovna chtělo. Celá výhoda silného motoru byla rázem v čudu. I když se závadu na pro kluky neznámém voze nepovedlo odhalit, tak zjistili spoustu jiných problémů a jejich nasazení byla pastva pro oči. Přesvědčili nás, že jsme v dobrých rukou a moc jim jako celý tým Rallypossible děkujeme i přes to, že se nám domácí soutěž nepovedla tak, jak jsme si představovali. Ale získané body jsme brali všemi deseti. Navíc, i přes to se nám první etapu povedlo zázrakem vyhrát, takže takové štěstí v neštěstí.“

Ta myšlenka mne trochu svádí k otázce… U nás jezdí tři značky Rally4 (Peugeot, Renault, Opel), má nějaký typ výhodu před jiným na různých domácích soutěžích?

„Myslím si, že v Hustopečích bude jednoznačně nejrychlejší Renault Clio Rally4. Velice rychlé tratě jsou i na Bohemce a v Pačejově. Tam Renault prostě bude dominovat. Na Barumce má výhodu Opel nebo Peugeot s ohledem na trošku lepší podvozek. Koneckonců je to ale jedno, když v tom bude sedět správný pilot, myslím si, že je Clio prostě rychlejší vůz. Ale je to jenom můj názor, spousta lidí se mnou nemusí souhlasit.“

Tvou třetí soutěží byla Bohemka, není pro tebe tak trochu za poslední dva roky zakletá?

„Nevím, co k tomu říct… Asi ano, je pro mě zakletá. Tam jsem opravdu zažil déjavue. V roce 2023 se motor přehříval, až se přehřál a musel se měnit, a letos, po doskoku v parku, přesekl karbonový usměrňovač vzduchu pod nárazníkem chladič a vytekla voda. Kdybych jel dál, tak si dáme po Bohemce motor znovu… Teď už je mi do smíchu, protože to je až neuvěřitelná shoda. Loni 1.RZ před cílem a letos 1.RZ po startu. Já už tam snad nepojedu (smích).“

Naopak na Barumce jsi prolomil smůlu a na třetí pokus ji pokořil, navíc vítězství a body tě dostaly zpět do hry o titul ve dvoukolkách…

„Barumka? Tady se nemusím ani rozepisovat. Splněný dětský sen, neuvěřitelná radost, pocit zadostiučinění, prostě masakr. Nejrychlejší dvoukolka na Barumce. Prostě nepopsatelné. Celá soutěž bez jediné dramatické situace, prostě čistě a rychle. Nikdy na to nezapomenu, moc jsem si to užil a je to můj největší zážitek v automobilovém sportu. Ještě teď mám husinu.“

A nakonec Pačejov, už to vypadalo na spanilou jízdu, kdy jsi dominoval dvoukolkám. Co se ti honilo hlavou, když nastaly problémy?

„Hlavou mi proletělo, že to na ten cíl klidně dotlačím, když budu muset. Ale vážně. Zachoval jsem chladnou hlavu a věřil, že to, že budu muset jet tři kompletní rychlostní zkoušky, což bylo asi 40 ostrých km, bez posilovače, je jen zkouška, jestli si to vítězství zasloužím a jestli jsem nepodcenil fyzickou přípravu. Nepřipouštěl jsem si fakt, že bych mohl odstoupit těsně před cílem.“

Věřil jsi, že to „nějak“ dotáhneš?

„Věřil, opravdu jsem věřil, že touha získat ten titul je větší, než moje neštěstí (úsměv). Bohužel, těsně před startem do poslední erzety spadl řemen, který se prodral skrze zadřené čerpadlo servořízení a spadl tam tak blbě, že zablokoval motor. Prostě nešlo nastartovat, protože řemen blokoval start motoru. To prostě nevymyslíš. Kdyby spadl trošku jinak, tak to nastartuje, a možná to na napětí v baterce dojedeme…Jenže v časové kontrole už vystupovat nelze a tlačit auto ze startu taky ne… Škoda. Omlouvám se zpětně za emoce, které ve mně v ten moment byly, nešlo to jinak. I tady bych rád pogratuloval Rendovi s Romanem k titulu mistrů. Kluci jsou strašně fajn, jeli konzistentně, dařilo se jim, i štěstíčko přálo. To tak prostě je. Rally není jenom o dílčím výsledku. S kluky se potkáváme i mimo závody. I z tohoto důvodu jim to nemůžu nepřát, i když mě to mrzí. Gratulace, chlapi!“

Celkově sezona neskončila podle představ, ale předpokládám, že s dílčími výsledky jsi spokojený…

„S dílčími výsledky musím být spokojený. Neměl jsem závadu karoserie, když jsem někde vyletěl, tak to bylo jenom lehce nebo na bezpečném místě. A ani těchto momentů nebylo moc. Takže když auto jelo a s ničím jsem se zrovna netrápil, byl tam čas a byl tam i výsledek. Z toho mám radost. Vždy se snažím jet tak, aby to bavilo mě a bavilo to i diváky. Jako dítě jsem zbožňoval agresivní rozevláté průjezdy mnoha závodníků. Když můžu a cítím, že to tam nasadit můžu, rád tento zážitek dopřeji i dalším mladým i starším fanouškům. To mě prostě baví.“

Po Pačejovu jsi avizoval, že jsi s dvoukolkou skončil, můžeš nám prozradit víc k výměně vozu?

„Celý život se cítím jako pilot vozu s náhonem na všechna kola. Možná je to i tím, že 98% mých ostrých kilometrů je odjeto na simulátoru. Tam jezdím výhradně s vozem s náhonem na čtyři kola a poslední roky výhradně s vozem kategorie Rally2. V podstatě se cítím jak čtyřkolkář uvězněný v těle dvoukolkáře (smích). Cíl je tedy už dlouho jasný, propracovat se k vozu, ve kterém bude bydlet i zadní diferenciál. Dlouho se to jevilo jako nemožné a teď se to konečně jeví jako něco, co nemusí být zcela nereálné. Uvidíme. Prozradit můžu, že dělám vše pro to, abych se posadil do vozu kategorie R5/Rally2 a s největší pravděpodobností to bude Fabie. Z tohoto faktu bude mít stejně největší radost můj táta jakožto celoživotní fanoušek značky Škoda. Už mi říkal, že vytahuje staré věci s logem Škoda Motorsport (smích).“

A otázka na závěr, kde tě příští rok uvidíme?

„To je opravdu dobrá otázka. Přiznám se, že ještě nepadlo rozhodnutí, kterou cestou se vydáme. Ve hře je víc variant a všechny jsou zajímavé. Jednou z možností jsou i zahraniční výzvy a možná by mi to i prospělo. Uvidíme. Na to ještě nedokážu odpovědět. Na co ale odpovědět dokážu, je, kde mě uvidíte ještě letos. Mám v plánu startovat opět na svém oblíbeném Pražském Rallysprintu. Vloni to byl můj první vytoužený start na této akci a jestli si všichni vzpomínáte, tak mi chyběl zadní diferák. Letos to vypadá, že už tam bude. Těším se na to moc. Ještě nevím, jestli se budu snažit jet na čas nebo na efekt… Ale jak se znám, myslím si, že to tam stejně kejvnu přes rukáv (smích).“

Poděkování a vzkaz fanouškům…

„V první řadě bych chtěl poděkovat svojí rodině a našim skvělým týmovým partnerům, kteří mě celý rok podporují, a i přesto, že se nepovedlo všechno, jak jsme chtěli, stojí při nás a chtějí nás posunout do vyšší ligy. Moc si toho vážíme a upřímně všem děkujeme.

Poděkovat samozřejmě chci i divákům, je vás čím dál víc, kteří se za námi zastavujete v servisu nebo v přeskupení. Máme z toho radost. Nebojte se, přijďte, ptejte se. Rádi si s každým popovídáme. To, co někdy předvádíte u trati, fakt stojí za to. Už párkrát jsem si říkal, že to je určitě náš týmový fanklub, ale nakonec jsem zjistil, že to byla úplně jiná parta, která nám fandila stejně úžasně. Jste prostě skvělí. Pro mě jako jezdce je to vždy skvělý pocit, když Vás vidím kolem trati… Děkuji moc za tyto zážitky.“

A horká zpráva nakonec…

„V druhé polovině října proběhly první námluvy se Škodou Fabia R5. Musím říct, že se mi svezení moc líbilo a už se těším na první ostré kilometry, které budou v Praze. Přijeďte si tento motoristický svátek užít společně s námi a držte nám palce. A jako malý předkrm přikládám krátké video.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist