www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 17. května 2024, Svátek má Aneta, zítra Nataša

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Jezdci skupiny B - 1. díl

27. září 2006 • 10:00

Nedávno se na našich stránkách objevil článek o jezdkyni skupiny B Michele Mouton a také o speciálech z osmdesátých let. Jelikož tyto informace u Vás vzbudily zájem, rozhodli jsme se, že Vám nyní nabídneme třídílný seriál článků o jezdcích z tehdejší doby. Dnes vychází první díl.

Markku Alen

Markku Alen

Markku Alen je jedním z nejúspěšnějších jezdců všech dob. Během své kariéry vyhrál celkem 19 soutěží mistrovství světa včetně pětinásobného prvenství na domácí Finské rally Tisíce jezer. I přes tuto dlouhou řadu úspěchů však Alen nikdy nedosáhl na titul světového mistra. Alen sice vyhrál pohár jezdců v roce 1978, oficiální mistrovství světa však bylo poprvé vyhlášeno až o rok později. Alen strávil většinu času v týmu Lancia a jako jeden z mála dokázal s modelem 037 zatápět čtyřkolkám od Audi. Zejména Alenovy výsledky stály za ziskem titulu v poháru značek, který Lancia vybojovala v roce 1983. V hodnocení jezdců měl Fin k titulu nejblíže v roce 1986, kdy byl jeho největším soupeřem krajan Juha Kankkunen s Peugeotem 205. Na diplomaticky hodně divoké Rally Sanremo byl nejprve podán protest na tým Peugeot, bohužel stejně dopadl po diskutabilním vítězství i tým Lancia. Po výhře na poslední soutěži roku, kterým byla americká Olympus rally, se Alen prohlásil za mistra světa, z tohoto titulu se však Alen těšil jen zhruba dva týdny, neboť FISA nakonec výsledky z Itálie úplně zrušila a titul se přesunul k bodově bohatšímu Kankkunenovi.

Alen zůstal italskému týmu věrný i po skončení skupiny B. V letech 1987 a 1988 skončil na celkové třetí resp. druhé příčce. Později se objevoval na tratích s vozy Toyota a Subaru, zatím poslední start absolvoval na Neste Rally Finland 2001 za volantem Fordu Focus WRC. Zajímavostí je také účast v „ledovém“ šampionátu Andros Trophy. Jméno Alen můžeme na tratích světových rally vídat i dnes - v soutěžní tradici slavného otce pokračuje syn Anton.

Stig Blomqvist

Stig Blomqvist

Švédský jezdec začal svou kariéru v týmu SAAB. Bohužel brzo se ukázalo, že jsou švédské vozy na nejvyšší úrovni nepříliš konkurenceschopné, a tak se tým z mezinárodních rally stáhl. Pro Blomqvista to znamenalo začátek prudkého kariérního postupu, který vedl přes Talbot až do Audi. První sezonu Švéd absolvoval jako testovací. Během tohoto roku však stačil svým jízdním stylem uchvátit všechny šéfy a inženýry od Audi - do té doby nevídané brzdění levou nohou umožňovalo projíždění zatáček řízeným smykem a mnohem vyšší rychlostí, než bylo doposud zvykem. Stigova rozevlátá jízda byla také lákadlem pro diváky. V roce 1983 byl Blomqvist nejrychlejším ze všech jezdců Audi, bohužel velké množství technických problémů mu umožňovalo blýsknout se pouze dílčími výsledky.

Blomqvistův čas však přišel o pouhý rok později. Audi relativně rychle vybojovalo titul mezi značkami a ve zbytku sezony se mohlo věnovat plné podpoře švédského jezdce v souboji s Finem Markku Alenem od Lancie. I přes heroický výkon svého soupeře však Blomqvist dokázal využít všech výhod Quattra a dojel si pro zasloužený titul.

Po skončení éry skupiny B se Švéd několikrát objevil na startu Rally Paříž - Dakar. V devadesátých letech také započala jeho spolupráce s českým týmem Škoda Motorsport. S kitovou felicií absolvoval britský šampionát, rok 1996 zakončil fantastickým třetím místem absolutně na RAC Rally. Českým barvám zůstal Blomqvist věrný i v době nasazování Octavie WRC. V poslední době jsme legendárního Švéda mohli několikrát vidět za volantem produkčního Subaru.

John Buffum

John Buffum

John Buffum je nejúspěšnějším jezdcem v historii USA - na svém kontě má přes 115 výher. Buffum dostal v roce 1981 tovární Audi Quattro, se kterým byl na amerických tratích doslova k neporažení. Vyhrál prakticky každý ročník, ve kterém startoval s německým speciálem, v roce 1987 dokonce všechny soutěže sezony! Tento rok byl pro něj posledním v aktivní jezdecké kariéře, v dalších letech se Boffumovou hlavní náplní stala organizace týmu Libra Racing.

Okno do historie - přehled

-hof- ; -ric- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
29.09.2006 10:40
rallytravel
to PLUTO: já věděl že si nemám být jistý :o)
28.09.2006 23:52
rallytravel
to Ricardo: měl jsem s ním totiž možnost před pěti lety hovořit když pořádal jednu soutěž Westpacific šampionátu v Oregonu. Velmi pohodový a vstřícný člověk, u nás slavnější než doma v USA. Pokud se nepletu startoval za Audi i v RAC Rally a dojel pátý, ale nejsem si tím vůbec jistý.
29.09.2006 01:45
Pluto - moderátor
Skoro, na RAC byl šestý. Pátý skončil na Rally Acropolis :o) Tím rozhodně nechci nijak rýpat, jen upřesňuji informace.
28.09.2006 16:33
rallytravel
nechci být rýpal, ale mám pocit že správně se píše John Buffum. Mimo jiné jeho tým 2x vyhrál mistrovství usa s vozy Hyundai Coupé 4x4...
28.09.2006 20:24
Ricardo - moderátor
Ano, ano, pravdu díš, díky :-)
28.09.2006 10:03
Ricardo - moderátor
Alespoň bude zase o něčem velmi zajímavém co psát :-) Stejně jako skupina B, byly fascinující i WRCéčka...
28.09.2006 01:04
Karbonyl - moderátor
Je škoda, že za chvíli takhle budeme sepisovat povídání o historii WRCéček...
27.09.2006 20:21
Pluto - moderátor
Pěkné počtení...
27.09.2006 10:57
Ricardo - moderátor
Budou ještě dva díly. :-) Taky se mi to hrozně líbí. Ta doby byla super. Já byl ještě malý, ale přesto jsem s tátou na rally chodil. Nechápu jen ty diváky při záběrech rally z 80. let. Mám DVD a tam je to prostě super zpracované...

Tam kde stáli lidé... to jsem nechápal. Jezdci o ně škrtali zadky svých vozů...
27.09.2006 10:16
lubos
Výborný nápad. Ještěěěěě. Díky.
toplist