www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 23. dubna 2024, Svátek má Vojtěch, zítra Jiří

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Vyjádření týmu TRT Czech rally sport k dodatečné penalizaci na Horácké Rally

6. dubna 2010 • 15:30

Po skončení Horácké rally 2010 byla posádka našeho týmu, st. číslo 6 (Odložilík - Odložilík) penalizována 30 sekundami, za údajné převrácení sudu v retardéru na RZ č.6 Otradice - Čikov. Mělo jít o zvláštní retardér dle SP FAS AČR (složený z jednoho sudu) umístněného u sloupu elektrického vedení, který se objížděl při vjezdu do Náměšti nad Oslavou. Chtěli bychom tímto vyjádřit, že si nejsme vědomi, že by k nějakému převrácení sudu naší posádkou došlo!

Nicméně …stát se to samozřejmě může!… co je však na tomto, alespoň pro nás zarážející a co opravdu nechápeme je skutečnost, jak tento incident proběhl:

Do této RZ naše posádka startovala v 12:40 a k převrácení sudu mělo v tu dobu dojít zadním blatníkem našeho vozu. Až do skončení soutěže nám nebyla přidělena žádná penalizace ani oznámen jakýkoli problém při průjezdu výše uvedeným retardérem. Ani na cílové rampě a posléze na tiskové konferenci po závodě, jíž se účastnil jezdec Roman Odložilík, nebylo o nějakém incidentu a penalizaci ani zmínky. Cca v 16:40, tedy po 4 hodinách od inkriminované RZ nám bylo telefonicky oznámeno, že jsme dostali penalizaci. Bylo to v době, kdy již nikdo z vedení týmu ani posádka nebyla v centru soutěže. Jakákoli snaha o vysvětlení ze strany ředitelství vyzněla naprázdno.

Jakýkoli důkaz, že došlo k převrácení sudu v retardéru nám předložen nebyl. To, že jsme měli převrátit sud, který měl být dle rozhodnutí ředitele z 1.4.2010 dle bodu 3 vyplněný vodou, zadním plastovým blatníkem našeho vozu a přitom jsme náš vůz nijak nepoškodili, nikomu divné nepřišlo. (o jak velký sud a tím pádem k jakému poškození vozu by při převrácení tohoto plného sudu vody došlo, si může každý přesvědčit na onboardech z průjezdů RZ 2 a 6).

To že k penalizaci došlo po cca 4 hodinách připadne řediteli soutěže panu Morávkovi zcela v pořádku. Dle našeho názoru to v pořádku není a konkrétně je to upraveno čl. 37.6.4 Stand. propozic, kdy rozhodčí faktu má oznámit nesprávné projetí retardéru co nejdříve řediteli a ten (resp. SK) okamžitě posádku penalizuje. Penalizace tak, jak proběhla u naší posádky je neseriozní nejen vůči naší posádce, ale i ostatním zúčastněným. Před poslední RZ byl mezi naší posádkou a posádkou Drotár - Banoci, rozdíl 2,9 s a obě nastupovaly do poslední RZ s cílem jet na hranici svých možností a možností svých vozů v boji o třetí příčku v absolutním pořadí, což je vidět i ve výsledcích, kdy obě posádky skončily v této RZ na 1 a 2 místě. V podstatě jde, samozřejmě s nadsázkou říci, že možná i riskovali své zdraví a poškození svých vozu při havárii a přitom zcela zbytečně, protože již bylo rozhodnuto. Ale díky postupu rozhodčího faktu a ředitele soutěže, kteří se zcela neřídili standardními propozicemi to nikdo nevěděl ještě další 3 hodiny po poslední RZ.

Po vyvěšení oficiálních výsledků byla penalizace dodatečně zapsána i na internetové on-line výsledky ovšem pro zajímavost, 30 sekund jsme tentokrát obdrželi za druhý předčasný start do RZ! A aby tomu zmatku nebylo dost, tak pak v oficiální tiskové zprávě k Horácké rally uveřejněné na rally weby i oficiální stránku HR 2010, ředitelství soutěže uvedlo, že jsme byli penalizováni za neprojetí retardéru, což opět není pravda. Neprojetí retardéru je upraveno ve  Standardních propozicích FAS a je penalizováno 1 minutou. Takže ve finále, v překladu v podstatě ředitelství soutěže oznámilo v oficiální tiskové zprávě, že si naše posádka chtěla zkrátit trať a neprojela retardér, tím získala nějakou výhodu a byla penalizována. Naskýtá se otázka, jestli toto je seriózní a sportovní přístup k soutěžícímu? To rozhodně není.

Z výše uvedeného asi plyne upozornění pro ostatní posádky: jelikož se vracíme do doby „ledové“ cca před 15 lety, tak na internetové výsledky se raději ani nedívejte, běhejte raději k tabulím s oficiální vývěskou a zde nechte stát někoho z vašeho týmu, aby nepromeškal vyvěšení předběžných výsledků a pak raději zaběhněte na ředitelství a zeptejte se,jestli si cestou domů nevzpomněl nějaký rozhodčí faktu, že jste třeba na 1. RZ nepřevrátili, nebo neposunuli nějaký sud, protože o tom samozřejmě nemusíte vědět. No a pokud spěcháte domů, tak to máte smůlu, protože rozhodčí faktu je podstatě 'Bůh' a nic vám nemusí dokazovat, on se splést nemůže.

Velmi si Vážíme práce lidí co pořádají soutěže, i těch co jim jakýmkoli způsobem pomáhají, nechceme tímto jejich snažení a činnost jakkoli snižovat! Nicméně, v případu HR 2010 si myslíme, že v budoucnu je co zlepšovat, např. by si pan ředitel mohl lépe přečíst Standardní propozice pro  rally, Zvláštní ustanovení ke své vlastní rally a rozhodnutí, která před soutěží podepisuje. Retardéry jsou na takto rychlých tratích, jakou Horácká rally 2010 určitě byla, potřeba, ale jsou zde nějaké SP k rally a ty musí dodržovat nejen posádky, ale také pořadatel. A k tomuto máme pár závěrečných drobných postřehů. Dle Stand. propozic rally musí mít standardní retardér nájezd vždy zleva, což nebylo dodrženo na RZ 4 a 8 dle Stand.propozic rally může být zvláštní retardér zařazen jen v případě, že se v něm výrazně nemění povrch, což nebylo dodrženo na RZ 3 a 7 (asfalt-šotolina, asfalt-panely) dle Stand. propozic rally může být retardér tvořen sudy, ty však musí být zatíženy, což nebylo dodrženo na RZ 2 a 6

Rozhodnutí ředitele soutěže pana Morávka bereme na vědomí a plně ho akceptujeme. Dále již nehodláme nic řešit, touto tiskovou zprávou jsme jen chtěli věc uvést na pravou míru a tyto naše závěrečné postřehy mohou pro ředitelství soutěže sloužit třeba 'k pobavení'.

Dodatečně ještě gratulujeme slovenské posádce Drotár - Bánoci ke třetímu místu !

Za TRT Czech rally sport

Jiří Dobeš
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
08.04.2010 15:27
vrci
Karbonyl: Však já už ji neřeším :-)! Zatím jsem nepotkal nikoho z jezdců, který by pochopil to, co komisaři udělali a to mi stačí :-D !!! Jenom jsem konstatoval pro JanO, že prostě rychlá spojka u ofic. vývěsky je životně (spíše výsledkově) důležitá !!!
08.04.2010 11:35
Karbonyl - moderátor
Vrci, tu penaltu jsme už dlouze řešili na foru ne? ;-)
07.04.2010 16:53
vrci
JanO: Jó, bohužel dneska už vím, že je nutnost mít jednoho člověka s telefonem v pohotovosti u vývěsky.
Vrátím se teda ještě přece jenom k loňské Třebíči. Březík porušil řády, časoměřič nahlásil porušení, ve výsledcích (neoficiálních) během soutěže měl Březík udělenou penalizaci, my jeli snad polovinu soutěže v klidu s vědomím té udělené penalizace, na rampě nás vyhlásili jako vítěze třídy. Po namáhavém dni jsme se šli najíst a poté, po nahlédnutí do již vyvěšených ofic. výsledků jsme zjistili, že jsme druzí. Nikdo nám nezavolal, nedal vědět. Po našem dotazu nám bylo sděleno, že sice Březík se dopustil prohřešku, ale po jeho dotazu (ne protestu) rozhodli sportovní komisaři, že jeho provinění bylo malé a tak mu změnili přidělenou penalizaci na menší trest - udělení napomenutí! Je to normální?
07.04.2010 10:09
JanO
John: Souhlas.
I když, nepřipadá mi úplně stravitelné, abych z rampy, kde mi slavnostně předali poháry za třetí místo, rychle letěl k oficiální vývěsce, jestli tam náhodou zrovna nevyvěšují jinou variantu předběžných výsledků, kde mám napařenou penalizaci třeba za předčasný start do RZ…
Rozhodnutí ředitele se samozřejmě vždy předávala v písemné podobě a na podpis (sám jsem se s tím něco naběhal), ale myslím, že tento způsob už je dnes překonaný a platí domněnka, že co je na vývěsce, je doručeno… Přece není žádný problém, aby každý tým měl jednoho člena na trvalo u vývěsky, kdyby něco…
07.04.2010 09:13
Egx
A ještě malý dodatek. Nejezdím rallye, abych závodil mezi retardéry o vteřiny, desítky vteřin nebo minuty. To je zase jiná disciplína. Myslím, že se tomu říká "slalom". Retardér je bezpečnostní prvek, sloužící pro zpomalení vozů na trati. Žádný jiný efekt nemá mít a osobně jsem nejradši, když na trati vůbec nejsou. Někdy jsou navíc na trati postaveny a umístěny tak, že jsou přímo nebezpečné a nebezpečnější než trať samotná.
07.04.2010 09:06
John - moderátor
Osobně by mě spíše (a v rámci objektivity) zajímaly časy vyvěšení předběžných výsledků, čas, kdy byla posádce udělena penalizace (předpokládám, že rozhodnutí o ní muselo přijít písemně), čas oznámení o udělené penalizaci posádce a následně čas vyvěšení oficiálních výsledků.
07.04.2010 08:52
JanO
V daném případě byl zcela jednoznačně porušen článek 37.6.4 Standardních propozic tím, že údajné nesprávné projetí retardérem nebylo „co nejdříve oznámeno řediteli, který okamžitě posádku penalizuje“. Pokud by byl býval tento závazný postup dodržen, byla by penalizace promítnuta do výsledků před jejich vyhlášením na rampě a soutěžící by se jistě zajímal, copak že se to přihodilo. Ale co, chybička se vloudila, když ji neudělá soutěžící, o nic přece nejde, příště se to třeba už nestane…
Samostatným problémem je personální kvalita na postech rozhodčích faktu. Jedinou stanovenou kvalifikací je vyvěšení na vývěsce, takže se tam může objevit „kde kdo“ a úspěšně zasahovat do výsledků soutěže. Hlavně, že na RZ slavně měříme čas na desetiny, když u každého retardéru se tahají desítky sekund z klobouku. Vymyslela si to asociace, tak tady to má.
A obrana posádky? Po té, co prznitelé řádů zapracovali do Standardních propozic ustanovení čl. 1.1.3 „Vše, co není výslovně povoleno těmito předpisy, je zakázáno“, ani nevím, jestli se mohou jít podívat na oficiální vývěsku. Není-li to výslovně povoleno, je to zakázáno.
Prostě špatně, špatně a zase špatně.
07.04.2010 08:11
Egx
Nesmysl tady tohle pravidlo pro retardéry. Jen pro další možné spekulace. Řekl bych, že takových případů nás v letošní sezoně čeká daleko více a nikdo s toho nebude chytrý. Sporťáky bych do toho vůbec netahal. Ty jen musí rozhodnout na základě rozhodnutí rozhodčího faktu, tzn. na základě rozhodnutí pořadatele a všech dalších okolností. Jako je například svoz dat a výsledků a jejich vyhodnocení sportovníma komisařema. Prostě MEGA složité a příliš mnoho prostoru pro spekulace. "Karel říkal, že Franta viděl jak strčil do toho retardéru." apd. Staré pravidlo bylo daleko lepší, ale také nefungovalo z těchto důvodů.
07.04.2010 05:30
ajaj
Pluto, vrci má na mysli loňské Jeseníky. To zajímavé (spíše děsivé) vyjádření (spíš odkopání se) je na téhle adrese (sorry za link na konkurenci):
Josef Vrátil [5.10.2009 13:42:40]: A nezlobte se na mě, nemám čas studovat všechny poháristy, jak kdo kdy a s čím zajel a rozjímat, jak by asi mohl zajet...
06.04.2010 22:54
Pluto - moderátor
To Bobin: Jak už jsem psal, problematika retardérů se řešila v zimě mezi svazem rally a asociací jezdců celkem hodně. Udělaly se nějaké pravidla, ty se zavedly do předpisů. Věřím tomu, že tento problém, který v Třebíči vznikl, bude na další schůzi rally komise i AJR prodebatován tak, aby se pro příště podobným problémům předešlo.
toplist