www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 3. května 2025, Svátek má Alexej, zítra Květoslav |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo vyhraje Rally Hungary? Reklama Nejčtenější články |
Vyjádření týmu TRT Czech rally sport k dodatečné penalizaci na Horácké RallyPo skončení Horácké rally 2010 byla posádka našeho týmu, st. číslo 6 (Odložilík - Odložilík) penalizována 30 sekundami, za údajné převrácení sudu v retardéru na RZ č.6 Otradice - Čikov. Mělo jít o zvláštní retardér dle SP FAS AČR (složený z jednoho sudu) umístněného u sloupu elektrického vedení, který se objížděl při vjezdu do Náměšti nad Oslavou. Chtěli bychom tímto vyjádřit, že si nejsme vědomi, že by k nějakému převrácení sudu naší posádkou došlo! Nicméně …stát se to samozřejmě může!… co je však na tomto, alespoň pro nás zarážející a co opravdu nechápeme je skutečnost, jak tento incident proběhl: Do této RZ naše posádka startovala v 12:40 a k převrácení sudu mělo v tu dobu dojít zadním blatníkem našeho vozu. Až do skončení soutěže nám nebyla přidělena žádná penalizace ani oznámen jakýkoli problém při průjezdu výše uvedeným retardérem. Ani na cílové rampě a posléze na tiskové konferenci po závodě, jíž se účastnil jezdec Roman Odložilík, nebylo o nějakém incidentu a penalizaci ani zmínky. Cca v 16:40, tedy po 4 hodinách od inkriminované RZ nám bylo telefonicky oznámeno, že jsme dostali penalizaci. Bylo to v době, kdy již nikdo z vedení týmu ani posádka nebyla v centru soutěže. Jakákoli snaha o vysvětlení ze strany ředitelství vyzněla naprázdno. Jakýkoli důkaz, že došlo k převrácení sudu v retardéru nám předložen nebyl. To, že jsme měli převrátit sud, který měl být dle rozhodnutí ředitele z 1.4.2010 dle bodu 3 vyplněný vodou, zadním plastovým blatníkem našeho vozu a přitom jsme náš vůz nijak nepoškodili, nikomu divné nepřišlo. (o jak velký sud a tím pádem k jakému poškození vozu by při převrácení tohoto plného sudu vody došlo, si může každý přesvědčit na onboardech z průjezdů RZ 2 a 6). To že k penalizaci došlo po cca 4 hodinách připadne řediteli soutěže panu Morávkovi zcela v pořádku. Dle našeho názoru to v pořádku není a konkrétně je to upraveno čl. 37.6.4 Stand. propozic, kdy rozhodčí faktu má oznámit nesprávné projetí retardéru co nejdříve řediteli a ten (resp. SK) okamžitě posádku penalizuje. Penalizace tak, jak proběhla u naší posádky je neseriozní nejen vůči naší posádce, ale i ostatním zúčastněným. Před poslední RZ byl mezi naší posádkou a posádkou Drotár - Banoci, rozdíl 2,9 s a obě nastupovaly do poslední RZ s cílem jet na hranici svých možností a možností svých vozů v boji o třetí příčku v absolutním pořadí, což je vidět i ve výsledcích, kdy obě posádky skončily v této RZ na 1 a 2 místě. V podstatě jde, samozřejmě s nadsázkou říci, že možná i riskovali své zdraví a poškození svých vozu při havárii a přitom zcela zbytečně, protože již bylo rozhodnuto. Ale díky postupu rozhodčího faktu a ředitele soutěže, kteří se zcela neřídili standardními propozicemi to nikdo nevěděl ještě další 3 hodiny po poslední RZ.
Po vyvěšení oficiálních výsledků byla penalizace dodatečně zapsána i na internetové on-line výsledky ovšem pro zajímavost, 30 sekund jsme tentokrát obdrželi za druhý předčasný start do RZ! A aby tomu zmatku nebylo dost, tak pak v oficiální tiskové zprávě k Horácké rally uveřejněné na rally weby i oficiální stránku HR 2010, ředitelství soutěže uvedlo, že jsme byli penalizováni za neprojetí retardéru, což opět není pravda. Neprojetí retardéru je upraveno ve Standardních propozicích FAS a je penalizováno 1 minutou. Takže ve finále, v překladu v podstatě ředitelství soutěže oznámilo v oficiální tiskové zprávě, že si naše posádka chtěla zkrátit trať a neprojela retardér, tím získala nějakou výhodu a byla penalizována. Naskýtá se otázka, jestli toto je seriózní a sportovní přístup k soutěžícímu? To rozhodně není. Z výše uvedeného asi plyne upozornění pro ostatní posádky: jelikož se vracíme do doby „ledové“ cca před 15 lety, tak na internetové výsledky se raději ani nedívejte, běhejte raději k tabulím s oficiální vývěskou a zde nechte stát někoho z vašeho týmu, aby nepromeškal vyvěšení předběžných výsledků a pak raději zaběhněte na ředitelství a zeptejte se,jestli si cestou domů nevzpomněl nějaký rozhodčí faktu, že jste třeba na 1. RZ nepřevrátili, nebo neposunuli nějaký sud, protože o tom samozřejmě nemusíte vědět. No a pokud spěcháte domů, tak to máte smůlu, protože rozhodčí faktu je podstatě 'Bůh' a nic vám nemusí dokazovat, on se splést nemůže. Velmi si Vážíme práce lidí co pořádají soutěže, i těch co jim jakýmkoli způsobem pomáhají, nechceme tímto jejich snažení a činnost jakkoli snižovat! Nicméně, v případu HR 2010 si myslíme, že v budoucnu je co zlepšovat, např. by si pan ředitel mohl lépe přečíst Standardní propozice pro rally, Zvláštní ustanovení ke své vlastní rally a rozhodnutí, která před soutěží podepisuje. Retardéry jsou na takto rychlých tratích, jakou Horácká rally 2010 určitě byla, potřeba, ale jsou zde nějaké SP k rally a ty musí dodržovat nejen posádky, ale také pořadatel. A k tomuto máme pár závěrečných drobných postřehů. Dle Stand. propozic rally musí mít standardní retardér nájezd vždy zleva, což nebylo dodrženo na RZ 4 a 8 dle Stand.propozic rally může být zvláštní retardér zařazen jen v případě, že se v něm výrazně nemění povrch, což nebylo dodrženo na RZ 3 a 7 (asfalt-šotolina, asfalt-panely) dle Stand. propozic rally může být retardér tvořen sudy, ty však musí být zatíženy, což nebylo dodrženo na RZ 2 a 6 Rozhodnutí ředitele soutěže pana Morávka bereme na vědomí a plně ho akceptujeme. Dále již nehodláme nic řešit, touto tiskovou zprávou jsme jen chtěli věc uvést na pravou míru a tyto naše závěrečné postřehy mohou pro ředitelství soutěže sloužit třeba 'k pobavení'. Dodatečně ještě gratulujeme slovenské posádce Drotár - Bánoci ke třetímu místu ! Za TRT Czech rally sport Jiří Dobeš
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|