www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 7. listopadu 2024, Svátek má Saskie, zítra Bohumír |
||||||
|
||||||
Reklama |
Módní rádoby-ekologie v rallysportové praxiAutomobilové soutěže v letošním roce vstoupily do nové éry. Po dlouhých čtyřiadvaceti letech totiž opustily scénu speciály kategorie WRC a místo nich přišly vozy Rally1. A nejen prostřednictvím nich se světový rallysport naplno vydal na protežovanou ekologickou vlnu. Současným světem hýbe snaha prosazovat za každou cenu cokoliv, co by alespoň náznakem mohlo být spojeno s ekologií, i když tomu mnohdy ve finále bývá naopak. Právě do této vlny se přidává i motoristický sport a jednou z posledních disciplín jsou i automobilové soutěže. A i zde zaváděné prvky v praxi ukazují, že o ekologii v pravém slova smyslu jde až na posledním místě a v reálu jde hlavně o snahu zalíbit se aktivistickým skupinám. To vše navíc podtrhují nápisy HY na dveřích namísto startovního čísla. Než se budeme věnovat novým „zeleným“ prvkům v rallysportu, je nutné poznamenat, že nejvýraznější technologickou změnou v nejvyšší světové lize je návrat do dob slavné éry skupiny B, kdy soutěžní speciály většinou měly kompozitové siluety postavené kolem prostorovému rámu. Nyní již tedy opět není potřeba sériový ocelový skelet, stačí na unifikovanou trubkovou konstrukci vyrobit vnější tvary tak, aby stroj alespoň vzdáleně připomínal sériový model dané automobilky. Kromě toho zmizelo řazení pod volantem a vrátila se klasická řadicí páka ovládající pětistupňovou sekvenční převodovku, odstraněn byl také aktivní mezinápravový diferenciál. Oproti dosavadním speciálům WRC tedy nové stroje Rally1 něco ztratily, něco získaly, pro diváka je ale důležité, že z atraktivity na rychlostních zkouškách neubylo nic – vozy stále mají nepřehlédnutelné aero prvky, výrazný zvuk a obrovský výkon. Mediálně nejzásadnější technickou změnou je zavedení elektrického plug-in hybridního systému. Hodně diskutovaná technologie, která přináší nejen určité výhody, ale také spoustu nevýhod. Benefitem je doplnění klasického spalovacího motoru elektrickým ústrojím, které při brzdění či jízdě setrvačností generuje elektrickou energii a ukládá ji do 3,9 kWh baterie. Z ní je potom napájen elektromotor o výkonu 100 kW, který podle potřeby asistuje klasickému přeplňovanému motoru. Jednoznačně největším plusem této technologie je možnost využít tuto novinku při akceleraci a brzdění, díky čemuž se novodobá pětisetkoňová monstra chovají opravdu jako splašení oři. Jezdci jsou však podobně jako na okruzích omezeni na vybrané úseky, kde a za jakých podmínek se může bonusový elektrický výkon použít. O co impozantnější podívaná je na tyto bestie na trati rychlostních zkoušek, o to horší je to mimo ně. Pokud pomineme neustálé technické problémy se systémem, které v Monte Carlu provázely všechny tři automobilky, jako např. i více než minutová aktivace systému, než se vůz může vůbec rozjet, je nutné zmínit bezpečnost. Nebavím se jen o pověstném světelném semaforu značícím, zda je možné se auta bezpečně dotýkat, ale také o nevyzpytatelnosti elektřiny a baterií po nehodách či při jakémkoliv možném technickém problému a s tím souvisejících záchranářských pracích. Teprve čas ukáže, nakolik jsou tyto obavy namístě, v tuto chvíli ale zkrátka nikdo nemá s nehodami takovýchto vozů zkušenosti. Paradoxně nejnebezpečnější jsou nové speciály v místech, kvůli kterým celý humbuk s elektřinou vznikl - tedy tam, kde jim jízda na čistě elektrický pohon má udělat největší ekopropagaci - na v itineráři speciálně určených zónách na přejezdech a v servisní zóně. Zde totiž vozy musí jet výhradně na elektrický pohon, takže prakticky nejsou slyšet. Na to lidé nejsou zvyklí a je podle mě jen otázkou času, kdy vůz srazí některého nepozorného diváka či člena jiného týmu. Při jízdě v elektrickém režimu jsou navíc na minimum omezené technické vymoženosti, takže nefunguje ani posilovač řízení, což v úzkých městských uličkách či při průjezdu servisní zónou není pro řidiče nic příjemného. Další z hrdě propagovaných novinek je pak také použití jednotného ekologického paliva při soutěžích MS. Bohužel, toto palivo není povinné pouze u speciálů Rally1, ale také u vozů kategorie R5, nově pojmenovávané jako Rally2, jejichž motory byly původně konstruovány na paliva s úplně jinými parametry. Dle očekávání je palivo mnohem méně kvalitní než obvyklé soutěžní, nakonec však přináší ještě mnohem více problémů, než se čekalo. Při použití nového paliva se spotřeba zvyšuje o 15%-20%, navíc se kvůli němu výrazně rychleji opotřebovávají motorové dílů. Nejde jen o zanášení hadic v tankovacích zařízeních či palivových trubkách přímo v autě, ale také výraznější spotřebu oleje, který se ekopalivem pronikajícím do motoru ředí a rychle degraduje. Prakticky všichni jezdci s vozy R5 proto museli v každém večerním servisu měnit celou olejovou náplň, některé týmy to prováděly i během etap ve vzdálených přezouvacích zónách. Je téměř zázrakem, že soutěž většina motorů přežila, nicméně majitelé většiny speciálů byli vyzváni výrobci svých vozů k odeslání motorů po Monte Carlu na repasi. Inu, ekologie v praxi. Současné hybridní speciály jsou naplánované pro tříletý cyklus. Jaké technologické řešení bude následovat po nich je otázkou... UPDATE: Přidáno video, na kterém inženýr M-Sportu Chris Williams popisuje změny pro vozy Rally1 z technického pohledu (a bez povinných marketingových hybridních obezliček). -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|