www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. března 2024, Svátek má Josef, zítra Světlana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Rallye du Var - soutěž s velkým jménem, ale mizernou organizací

29. listopadu 2019 • 15:00

Listopadová Rallye du Var v okolí slavného letoviska Saint Tropez patří k nejprestižnějším automobilovým soutěžím konaným na francouzském území. A to přesto, že po organizační stránce patří závod k tomu nejhoršímu, co můžeme na evropských závodech vidět.

Rallye du Var 2019

Rallye du Var jsem se poprvé zúčastnil již před sedmi lety a zanechalo to ve mě skutečně nezapomenutelný dojem, že jsem o tom musel napsat článek. Doporučuji všem jej přečíst, drtivou většinu je totiž možné aplikovat i na letošní ročník. Řadu dalších let se mi dařilo tomuto podniku vyhýbat, až letos jsem se nechal přesvědčit k opětovné účasti. A kam se za těch sedm let dokázali pořadatelé posunout? Popravdě řečeno, moc daleko ne...

Ověnčen zkušenostmi z minula jsem očekával všechno možné a i tak mě pořadatelé dokázali překvapit. Třeba tím, že těsně před odjezdem na závod dokázali poslat mapku, jak si zhruba představují, že by měl vypadat rozvrh seznamovacích jízd. Dalším velkým plusem bylo nalezení anglicky hovořící osoby při přebírání itinerářů - čehož jsem okamžitě využil, vzal si telefonní číslo a v průběhu závodu ji 'otravoval' různými dotazy (jen škoda, že během soutěže jela jako předjezdec, takže většinou i ona byla bez informací).

Rallye du Var 2019

Přebírání itinerářů tak proběhlo bez problémů, tentokráte bez povinných bloků na psaní rozpisu. Po zkušenostech z dřívějška jsme se společně s Yaroslavem Fedorovem nespokojili s popisem shakedownu „jeďte na sever k dálnici a po pravé straně ho uvidíte“ a přinutili organizátory dodat nám kopii mapky (nejspíš z bezpečnostního plánu?). Popravdě už samotná existence té mapy nás hodně překvapila. Když už se pořadatelé předvedli a nachystali na web onboard videa všech rychlostních zkoušek, posádkám zase ztížili seznamovací jízdy. Obecně skladba tratě byla hodně zvláštní, obzvlášť s přihlédnutím k faktu, jaké úseky je možné v okolí slavného letoviska vymyslet. Pořadatelé se rozhodli jet téměř 18 km dlouhý úsek Collobrieres dokonce 4x ! (jednou v pátek, dvakrát v sobotu a jednou v neděli). 32 km dlouhá RZ 12 pak zase využívala téměř celou RZ 7. Samotným vrcholem pak byla RZ 13, která použila jako první půlku část RZ 4 a druhou z RZ 5. Mezi nimi byl spojovací úsek 720 m, které posádky směly natrénovat jen jako součást jízdy RZ 4, pak se vrátit a pokračovat do cíle. A pak to všechno večer nějak smíchat dohromady...

Rallye du Var 2019

Ve čtvrtek odpoledne a navečer proběhl shakedown, který jako obvykle charakterově absolutně neodpovídal zbývajícím úsekům v soutěži, takže byl jen na rozjetí. Poté následovala tradičně chaotická technická přejímka pod venkovním stanem se třemi vjezdy z různých stran, opět vládl neorganizovaný chaos příjezdu soutěžních vozů i jejich doprovodů (na stejném místě bylo navíc parkoviště vozíků), opět pracovaly tradiční zmatky s chybějící kopií první strany přihlášky i zvláštního jízdního výkazu na technickou přejímku (kde sice byla časová kontrola, ale přidělené a téměř nezveřejněné časy stejně nikdo nedodržoval). Naopak v servisní zóně byl tentokrát větší klid, historické vozy byly přesunuty do jiných prostor, takže se dalo víc dýchat, i když byly všechny cesty úzké a obousměrné a místo limitované. Opět nezbylo místo na tankovací zónu a tak se tankovalo na plachtě. Vzdálené tankovací zóny byly tentokrát naplánované dvě a opět je bylo možné identifikovat jen a pouze z itineráře.

Rallye du Var 2019

Přichází start soutěže a zde vidíme další výrazný pokrok - již dopředu je jasně napsáno, v jakém pořadí budou jednotlivé skupiny startovat (kromě soudobého pole jeli většinou jako první historici, pak byly k dispozici ještě dvě další skupiny národních vozů). První tedy v pátek vyráží historici a časy pro soudobé auta jsou tak k dispozici relativně včas na webových stránkách výsledkové skupiny (na kterou se z webu pořadatele skoro nedá dostat). Jinak samozřejmě neexistuje žádná oficiální tabule, takže k dispozici nejsou žádné jiné informace... První etapa proběhla celkem v pohodě, přesně dle předpovědi začalo hned od úvodu hodně pršet, na druhém a třetím úseku byla za tmy a vytrvalého deště taky mlha, takže si to posádky náramně užily. Stejně tak mechanici, kteří akorát obuli auta v servisu před první RZ a pak mohli jít směle do kavárny, protože žádný večerní servis se nekonal a vozy mířily z poslední zkoušky rovnou do UP. Nakonec přeci jen museli mechanici do servisu vyrazit , bylo totiž nutné sbalit stany, protože se k vytrvalému dešti přidal i velký vítr.

Rallye du Var 2019

Sobotní start byl směle naplánován na 6:30 ráno. Přesně dle předpovědi počasí celou noc vytrvale pršelo a do oblasti departmentu Var spadlo tolik vody, co obvykle nespadne v souhrnu ani za tři měsíce. A déšť i s větrem rozhodně neustával a všeobecně se čekalo, co se bude dít. Obzvlášť, když od špionů i pořadatelských vozů (díky Marilyn) přicházely jasné zvěsti, že tratě nejsou sjízdné a ani bezpečnostní vozy jimi neprojedou. Přesto pořadatelé vůbec nezakročili, normálně nechali posádky odstartovat a po nutném úvodním servisu vyrazit do hor směrem na první úseky. Dokonce odstartovali i první sobotní zkoušku, kterou ale dokázalo projet jen cca 50 aut. Projet samotnou zkouškou byl očistec, řada vozů tam havarovala, některé ani nedojely na start, když se utopily už na přejezdu, včetně na facebooku populární fotky zatopené Fiesty WRC. Vzhledem k tomu, že následující úseky nebyly sjízdné ani kajakem, který byl v nedalekém Carrefouru vtipně v akci, rozhodli se pořadatelé poslat všechny posádky do uzavřeného parkoviště v Sainte-Maxime s tím, že se pak rozhodne, co bude. Posádky odevzdaly vozy do UP a čekaly, kdy a jestli vůbec se dozví nějaké informace. Vzhledem k tradičnímu informačnímu embargu bylo těžké se k většině informací dostat, každý je doloval, kde se dalo. Naštěstí fungovala solidarita mezi jezdci (nejen českými, ale i dalšími známými ze startů v ME), takže jsme se dobrali k situaci, že byla sobotní etapa definitivně zrušena s tím, že o neděli se rozhodne později.

Mezitím se situace v oblasti Maurského masivu Provensálských Alp vůbec nelepšila, vody přibývalo a řada oblastí musela být evakuována, což postihlo i některé týmy mechaniků bydlících nedaleko servisu v Port Grimaud. V okolí byla zřízena evakuační centra, všechny záchranné složky byly v pohotovosti, byl vyhlášen červený bezpečnostní stav a úřady oficiálně požádaly vedení soutěže o zrušení nedělní etapy. Organizační výbor vedený bývalým předsedou francouzské federace Alainem Mahé však překvapivě na tyto výzvy nereagoval a vyhlásil, že v 5:30 ráno se rozhodne, zda se nedělní etapa uskuteční. Tedy, vyhlásil není to správné slovo, opět to totiž byla jen neoficiální informace, ke které se téměř nedalo dostat, ale potvrdilo ji více zdrojů včetně šéfa Peugeot Sportu a členů organizace. To už však početnou řadů účastníků nezajímalo - již před startem druhé etapy někteří svou účast vzdali a v průběhu sobotního dne i večera se k nim přidalo mnoho dalších, někteří si vyzvedávali své vozy z UP i v noci a odjeli domů.

Rallye du Var 2019

Informace ohledně nedělní etapy se nakonec objevila v 5:52. Bylo rozhodnuto, že se závěrečná etapa k překvapení všech pojede, bude zrušena nejdelší RZ 12 a start se posouvá z 6:10 na 7:45. Takže první posádky, které mířily do ranního UP, se mohly v klidu otočit a vyrazit zpět na ubytování se dospat... Nedělní etapa (opět za tradičního deště) proběhla celkem bez problémů, přesto bylo zvláštní sledovat, jak se závodnicí projíždí po regionu závodními auty a míjejí místní požárníky, kteří převáží záchranný člun do vedlejší obce, kde jsou potřeba k záchranným pracem. Ani Francouzi nechápali tento krok pořadatelů, kteří se snažili za každou cenu něco ze závodu odjet (asi aby bylo dost kilometrů na udělení bodů?) a v očích nemotoristické veřejnosti si příliš kladných bodů nepřipsali...

Celkově shrnuto, Rallye du Var se za těch posledních sedm let téměř nikam neposunula a je to stále ten stejný závod těžící z pěkných tratí, ale trpící neskutečně tragickou organizací a neinformovaností. Pokud se budete chtít někdy vydat zazávodit si do Francie, můžu vám to jedině doporučit. Vydejte se ale na jakýkoliv jiný závod, než Rallye du Var. Rozhodně nebudete litovat.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist