www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. března 2024, Svátek má Josef, zítra Světlana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Rally di Roma Capitale aneb rallyový zmatek po Italsku

28. září 2017 • 13:00

Po několika letech se do kalendáře mistrovství Evropy vrátila soutěž v Itálii. Nebyla to však ani Mille Miglia, ani Sanremo, ale relativně nový podnik v okolí Říma pořádaný týmem lidí kolem týmu Motorsport Italia. Jenže se zdá, pro organizátory byl skok do Evropy příliš velký.

Rally di Roma Capitale 2017

Pro úvod hodnocení Rally di Roma Capitale se asi nejvýstižněji hodí citace Ladislava Stroupežnického směrem k Járovi Cimrmanovi: „Nevím, co Vám mám vytknout dříve. Zda chatrný děj, mátožnost postav, či veškeré prohřešky proti zákonům dramatu.“ Za svůj život jsem objel již hodně soutěží v různých šampionátech, ale znám jen jedinou, která byla po organizační stránce ještě horší - Rallye du Var.

Je hodně těžké přiblížit, co vše se v Itálii nepodařilo. Zčásti na tom nesou vinu pořadatelé, zčásti italští funkcionáři na nejrůznějších úrovních, zčásti lidé z FIA. Zkusím to vzít postupně a vypíchnout alespoň ty nejzásadnější nedostatky.

Vše začalo již slabší předsoutěžní komunikací pořadatele s posádkami. Teda přesněji nekomunikací, kdy jediným potvrzením doručení přihlášky byla zaslaná faktura na zaplacení startovného. To navíc bylo povýšeno o italskou daň do vysokých částek výrazně převyšujících standardy ME. Je pravdou, že za to všichni dostali nevšední zážitek. Třeba díky předraženému úternímu testu, k němuž většina týmů dostala podklady až v době, kdy byly servisní vozy dávno na cestě do Itálie. Nebo zavedení dvojité platby za GPS - za závodní GPS byla kauce 250 euro, za pronájem tréninkové byl poplatek (!) 200 euro...

Další problém byl se seznamem přihlášených, který nebyl zveřejněn ani v pondělí před startem soutěže. Italská federace totiž prosadila, že posádky jedoucí v rámci italského šampionátu budou startovat v rámci odděleného pole, až za všemi jezdci ME. Někteří italští jezdci se bouřili, ale nebylo jim to moc platné. Nejhlasitější byl tovární tým Abarth, který chtěl startovat v rámci FIA RGT Cupu, ale zároveň mu šlo i o body do národního šampionátu. Na poslední chvíli se podařilo nalézt nějaké řešení a seznam přihlášených mohl jít konečně ven. Samotné řazení bylo trochu netradiční, po dlouhé době byla přidělena třináctka - Janu Černému. Přidělení tohoto čísla evidentně překvapilo i samotného pořadatele, který neměl připravené potřebné nálepky a ty se tak musely na dodělávat na poslední chvíli před technickou přejímkou.

Rally di Roma Capitale 2017

V úterý přišlo otevření servisní zóny. Ta byla na parkovišti u jednoho z pramenů místních lázní a byla překvapivě prostorná. I organizace míst pro týmy se zvládla celkem dobře - přestože se nepodařilo úplně naplnit dopředu napsané požadavky na rozměry, nakonec se vše dokázalo zdárně domluvit a upravit. Jediným mínusem servisu tak byla vzdálenost tankovací zóny - 2,65 km (povětšinou do kopce) je dost daleko na to, aby se tam stíhal přemístit mechanik pracující na autě, takže jeden člověk z týmu musel být permanentně vyčleněn pouze na tankování. To platilo po celý závod, v první etapě totiž byla vzdálená tankovací zóna 55 km od servisu a po celý den se tankovalo jen tam, nikde jinde.

Výdej dokumentů a formální přejímka probíhaly v prostorách luxusního Grand Hotelu Palazzo della Fonte. Nápad se zavedením tištěných papírků s pořadovým číslem při příchodu, jako bývá na úřadech, nezní špatně, jen by se podle toho pak lidé museli řídit a někdo velkou tabuli s číslem následujícího pořádně ovládat. Třešničkou na dortu pak byla skutečnost, že lidé obsluhující posádky neuměli jinak než italsky...

Zatímco se posádky ve středu projížděly po okolí při seznamovacích jízdách, týmy se připravovaly na technickou přejímku. Již optimisticky naladěný harmonogram přejímek počítající s dvaceti minutami na jedno auto (přičemž se měla kontrolovat tři zaráz) dával tušit, že se jej nepodaří dodržet. Absence časové kontroly k potvrzení příjezdu nikoho nepřekvapila, stáří a mnohdy evidentní nekompetentnost italských technických komisařů již ano. Všechno trvalo neskutečně dlouhou dobu, technici pořádně nevěděli, co mají dělat, v jiných věcech se zase dublovali a prohlíželi je dvakrát. Když se dvacet minut hádali nad náhradními převodovkami Peugeotu, kdo z nich je zaplombuje, tak se sám team manager továrního týmu nabídl, že to zaplombuje sám osobně. První vůz nakonec opustil přejímku po více než dvou hodinách od příjezdu. Sám FIA technický delegát prohlásil, že situace je ještě horší, jak na autokrosu v Maggioře (neznám poměry v autokrosu, ale asi to má být odstrašující příklad). V průběhu večera se však technici dokázali postupně zrychlit a nejspíše i díky přicházejícímu dešti zvládli přejímku ukončit již kolem půlnoci (namísto původně plánované osmé hodiny). Nutno podotknout, že jim v tom pomohl fakt, že některé posádky národního mistrovství, které měly mít původně přejímku ve stejný čas a na stejném místě jako Evropané, operativně přehodili na následující den dopoledne.

Rally di Roma Capitale 2017

Středa večer a team managers meeting - na něm chybí věčný dotazovatel Vincent Ducher z Peugeotu, který v té době pobýval s jedním mechanikem v nemocnici, protože mu na přejímce jeden ze zvedáků poranil ruku. I tak ale bylo setkání výživné a účastníci se vyloženě bavili. Obzvláště, když se začaly měnit první již oznámené (a mnohdy již změněné) věci. Jako třeba změna místa vrácení GPS (namísto původního posledního servisu a vrácení kauce na ředitelství se vše přesunulo do UP ve 100 km vzdáleném Lido di Ostia), dodatečné vydávání nálepek s čísly na střechu, na které se při formální přejímce zapomnělo apod. Největším hitem meetingu však byly dvě konkrétní věci. Jednou z nich byl páteční 'výlet' do Říma, kterému se budu věnovat později. Druhou důležitou věcí byl benzín pro juniory U27. Podle předpisů musí všichni využít jednotný benzín z konkrétní čerpací stanice určené pořadatelem. Zde byla vybrána jedna stanice přímo ve Fiuggi, ze které se mělo použít palivo s 98 oktany. První problém nastal, když týmy přijely k čerpací stanici a zjistily, že žádné 98 oktanové palivo v nabídce není, k dispozici byla pouze pistole se 100 oktanovým benzínem. Druhý problém se objevil záhy - pistole se 100 oktanovým palivem byla zaplombovaná, protože jednoduše nebyl požadovaný benzín k dispozici. Totéž se opakovalo i na dalších sedmi okolních benzínových pumpách. Pořadatel se narychlo snažil nalézt nějaké smysluplné řešení. Nakonec se podařilo zařídit jinou pumpu 30 km daleko, kam se navezlo 2000 litrů 100 oktanového benzínu. Posádky dostaly informaci o pozici stanice asi hodinu a půl před startem free practice, ale aspoň něco... Po meetingu následoval seminář o antidopingu, který měl být pro posádky povinný. Protože se však pozvánka rozdávala až na technické přejímce, tedy pro mnohé třeba jen hodinu před začátkem semináře a posádky v té době byly na seznamovacích jízdách 80 km daleko, účast byla hodně slabá.

Michele Mouton - Rally di Roma Capitale 2017

Přejímky jsou hotové, palivo pořízené, auta nachystaná, tréninky dokončené (to, že nesedí vzdálenosti v itineráři nebo jsou na jedné RZ na cestě nakreslené tři retardéry po sobě namísto dvou v itineráři, jsou jen detaily), takže můžeme začít. Vlastně nemůžeme. Někdo v Michelinu zapomněl, že se jede závod a nevyskladnil pneumatiky, kamion nevyjel a tudíž ani nepřijel včas. Takže ani pro volné jízdy a kvalifikaci nebylo dostatek pneumatik a tak vedení rozhodlo, že se pneumatiky z free practice a kvalifikace nebudou počítat do celkového počtu na závod. Co na tom, že bulletin hovořil jen o kvalifikaci, všichni včetně sportovních komisařů tak nějak automaticky počítali, že se to vztahuje i na free practice. Volné jízdy probíhají celkem poklidně. Rychlost výsledků sice není nijak závratná, posádky se většinou stihnou vrátit do servisu a vypít kávu, než se výsledek na internetu objeví, ale to jsou jen drobnosti. Přichází kvalifikace. Trochu zmatku se objevuje se startovní listinou do kvalifikace vydanou v poledne s dvouhodinovým zpožděním, časy v ní totiž odkazují na start do QS, ne však na časovou kontrolu na výjezdu ze servisu, kde celá kvalifikační část začíná. To naštěstí odstraní 'briskní' vydání opravené startovní listiny. Posádky přijedou na start a čekají, až Michele Mouton objede několikrát trať. Zasekne se u dvou fotografů, kteří sice stojí na stejném místě, kde byli i při free practice a nikomu to nevadilo, ale teď to najednou vadí. Nakonec se i oni pakují, těsně před odjezdem z trati však Michele kousek od cíle potkává na cestě dodávku. Chvíli ještě probíhá debata, co s tím, nakonec se však rozhoduje o zrušení celé kvalifikace. Posádky se vydávají vstříc uzavřenému parkovišti s tím, že neví, co se bude dít. Zmatení časoměřiči na vjezdu do UP i chudáci stykaři nevědí vůbec nic (do poslední chvíle ani to, že se kvalifikace zrušila), takže na vjezdu do UP padá rozhodnutí, že se nechají vozy normálně najet do UP a tam se počká, jak rozhodnou sportovní komisaři. To trvá asi jen prvních pět aut, než někdo aktivní na druhé straně uzavřeného parkoviště rozhodne jej otevřít a poslat posádky rovnou do servisu. Pravda, bylo to rychlejší řešení, než čekat na sportovní komisaře, kteří by nejspíš rozhodli stejně. Jak naložit s výsledky kvalifikace je jednoduché. V případě zrušení (či nedokončení) kvalifikační zkoušky se jede podle startovní listiny do kvalifikace (podle pořadí v šampionátu). Respektive, posádky si budou v tomto pořadí v pátek vybírat svou startovní pozici, ostatek podle čísel. Jednoduché řešení, složitější realizace.

posádky čekají na kvalifikaci Rally di Roma Capitale 2017posádky čekají na kvalifikaci Rally di Roma Capitale 2017

V tu chvíli však většinu posádek zajímají jiné věci - páteční 'výlet' do Říma, což je událost, která by vydala na samostatný tragikomický příběh. Vše začalo již úvodním základním naplánováním dle zvláštních ustanovení, které bylo hned od samého začátku hodně matoucí. Aby to neměly posádky jednoduché, tento program se průběžně několikrát měnil, celkem bylo ohledně toho vydáno pět bulletinů, kde každý upravoval něco a měnil něco již změněného. Je to první soutěž v historii, co jsem zažil, kde existovaly tři různé verze bulletinu č. 2, které byly průběžně měněny jak na oficiální tabuli, tak i v rukou stykařů. Mezi posádky se tak dostaly postupně všechny tři verze podle toho, kdy se posádka zrovna se stykařem potkala. A rozdíly to nebyly nepodstatné - lišily se počty kol na úvodní speciálce, lišila se délka oné RZ (ne vždy v závislosti na počtu kol), přidávala a rušila se možnost přezout pneumatiky v holding area před startem do RZ 1, upravovala se místa, kdy může vůz řídit posádka a kdy mechanici, přidávaly se startovní listiny, vydávaly se upravené verze harmonogramu, u něhož nakonec ani jedna verze nebyla úplně správně, a podobně.

jedno z míst, kde se měly skládat závodní vozy z vozíků (cesta mezi auty musí být průjezdná, jezdilo tama hodně aut)
ucpaný přejezd v Římě

A jak zněla finální verze? V 10:00 se ve Fiuggi naloží vozy na kamion (posádky měly možnost za poplatek využít hromadné dopravy nebo si vůz do Říma odvézt na vlastním vozíku) a odtud vyrazí do Říma, kde se na určeném místě vozy složí. Zde budou čekat až do doby, než budou moci tento prostor opustit - na to byla vydána startovní listina s přesnými časy. Odtud se vozy vydají skrz ulice Říma do holding area před slavnostním startem. Zde si vůz vyzvedne posádka, přejede startovní rampu a hned za ní zaparkuje vůz ve waiting area. Jakmile se dá dohromady skupinka asi dvaceti aut, celá vyrazí v konvoji za policejním vozem na 18 km dlouhý okruh městem kolem největších pamětihodností, až dojede do holding area před RZ 1, která se mimochodem nacházela pár set metrů od míst, kde mechanici složili vozy z vozíků, takže závodničky celé odpoledne kroužily ucpaným Římem, aby se vrátily na místo, kde začínaly. Zde počkají na svůj start do speciálky, po jejímž absolvování se vydají na 85 km dlouhý přejezd po ose do UP ve Fiuggi, okořeněný noční tankovačkou, protože po ranním servisu žádná v plánu nebyla.

uzavřené parkoviště v Římě

Tak alespoň zněla teorie. A jaká byla praxe? Cesta z Fiuggi do Říma byla ucpaná, ale to se celkem čekalo. Horší to bylo s vykládáním aut - to se mělo uskutečnit na prostranství u baziliky Petra a Pavla. Celý prostor měla již časně ráno vypáskovat policie tak, aby bylo dost místa pro servisní vozy, bohužel policie už ráno přišla pozdě a řada míst již byla obsazena civilními vozy. A tak místo polovičatého řešení neudělali raději vůbec nic a odjeli... Asi si dovedete představit, jak to vypadá, když se do Říma vydá stovka závodních aut včetně servisních dodávek a vozíků (v tzv. unloading area před první časovou kontrolou ještě bylo možné cokoliv dělat na autě včetně výměny pneumatik, takže každý tým tam stejně s dodávkou nakonec jel). Kompletní zmatek se snažili řešit operativně místní organizátoři, každý to však řešil po svém. Od jednotlivých lidí se informace dost lišily a týmy nevěděly, kterými pokyny se řídit. U nedaleké RZ 1 byla zřízena provizorní holding area, kam mohly posádky dávat své vozy na čekání na jejich čas odjezdu. Nejspíše však měla být určena jen pro jezdce italského šampionátu, leč nahnané tam byly i posádky z mezinárodního pole. A k překvapení všech začaly odtud najednou po skupinkách odjíždět za safety carem do holding area před slavnostním startem. I na základě těchto skutečností se rozhodlo, že první startovní listina z 'unloading area' bude zrušena, do 'holding area' před slavnostní start si může přijet kdokoliv chce a kdy chce, hlavně, ať je tam včas. To, že je prostor před startem hodně omezený a auta se tam budou těžko vměstnávat, už nikdo neřeší. Hlavně, že auta už jsou tam, mechanici se jich můžou zbavit a konečně už je to jen na posádkách.

Tour di Roma 2017

Ty přejedou přes startovní rampu a ve 'waiting area' se chystají na Tour di Roma, slavný to propagační vynález organizátora. Ve vláčku dvaceti aut v policejním kordonu mají posádky projet 18 km po Římě kolem nejvýznamnějších pamětihodností až do 'holding area' před RZ 1. Itinerář je v tomto směru hodně jednoduchý - ukazuje jen šipky rovně s obrázky pamětihodností, kolem kterých se pojede. Asi návod pro posádky, co si mají fotit? Namísto pěkné vyhlídkové jízdy se však Tour di Roma zvrhla (ne překvapivě) v nefalšovaný závod. Vypustit soutěžní vozy do totálně ucpaného města v nejméně vhodnou dobu ani nemohlo dopadnout jinak - z pěti konvojů, které se na projížďku městem vydaly, ani jeden nedojel do kýženého cíle v plné sestavě. Posádky při projížďce Římem porušovaly všemožné předpisy s jediným cílem - udržet na dohled alespoň jednu předcházející posádku, protože nikdo pořádně nevěděl, kudy přesně se jede. Nakonec se podařilo všem posádkám nějakým způsobem do holding area před RZ 1 dostat. Zkouška se odjela, vše dopadlo dobře a posádky se vydaly vstříc dlouhému přejezdu zpět do UP (mnohé po neočekávaně delší vyjížďce po Římě doufaly, že jim vyjde palivo). To, že první posádky přijely dříve, než byla postavená časová kontrola do UP (předčasný příjezd byl povolen), už nikoho nepřekvapilo. A aby se nikdo nenudil, večer se ještě řešila startovní listina do sobotní sekce první etapy. Organizátoři totiž nedokázali správně zpracovat v pátek vybrané pořadí a zveřejnili startovní listinu s chybným seřazením. Takže se rozjel již obvyklý kolotoč připomínkování a žádostí o změnu. Soutěž de facto ještě ani pořádně nezačala, přesto se se startovními listinami podařilo dosáhnout zajímavé skóre: doposud bylo vydáno pět startovních listin, kde jedna byla zrušena, dvě byly postupně změněné a jen dvě zůstaly správně. Na kterou stranu se do konce soutěže přehoupneme?

bloudění na Tour di Roma 2017bloudění na Tour di Roma 2017

Sobota ráno, všechny formality jsou za námi a konečně se začíná závodit. První etapa se odehrávala na náročných tratích v pohoří Monti Aurunci na pobřeží Tyrhénského moře vzdálených asi 70 km od Fiuggi. Přejezdy probíhaly i po dálnici, takže spolujezdci potřebovali mít připravené i drobné na mýtnice. Stěžejní pak byla obec Pico, kudy projížděla nejdelší zkouška (RZ 3 a 6) a ještě ve zkrácené verzi i RZ 4 se startem přímo zde. Proto se pořadatelé rozhodli v této obci zřídit i hodinu a půl dlouhé přeskupení mezi RZ 3 a RZ 4. Kvůli havárii Von Thurn und Taxise byla RZ 3 zrušena (nejspíše hlavně proto, aby stihly všechny posádky včas opustit trať a mohla se odjet alespoň RZ 4). Asi pětice posádek, která zůstala na zkoušce za havarovaným vozem a dojela do cíle o pár minut později, pak ve stopce dostala překvapivě zapsaný nový 'startovní' čas a zkrácený limit pro přejezd do přeskupení. Všechny zmíněné posádky to stihly s odřenýma ušima, ovšem před časovkou do přeskupení s podivem zjistily, že nově spočítaný čas jim dává příjezd o 10 minut dříve, než najíždí první vozidlo... Přesvědčit za cca 3 minuty místní časoměřiče, že by bylo záhodno zachovat původní pořadí a jak to mají v přeskupení udělat, bylo téměř nadlidský výkon, ale podařilo se. Hned na začátku přeskupení se techničtí komisaři jali sbírat vzorky paliva. Jaké však bylo jejich překvapení, že většina týmů neměla k dispozici odběrnou hadici se správným ventilem, přestože to každému týmu cca 20 min před začátkem přeskupení volali - připomínám, že přeskupení bylo 70 km daleko od servisu. Nakonec to techničtí komisaři vzdali a vzali palivo jen těm posádkám, na které pasovala hadice z vozu Gryazina. Přeskupení mohlo začít a posádky se občerstvit. Těsně před koncem přeskupení vystoupila na podium sličná děva a anglicky i italsky posádkám oznámila, že přeskupení se prodlužuje o 15 minut a spolujezdci si mají v jízdním výkaze sami opravit čas výjezdu. Naštěstí je většina spolujezdců zkušených a tento postup se jim nezdál, navíc se v krátké době podařilo pořadatele i časoměřiče informovat o chybě a vyhlásit opravenou verzi s tím, že výkaz bude opravovat časoměřič na výjezdové časové kontrole, případně stykař. Z přeskupení se vyjelo po zmíněných patnácti minutách, dalších patnáct se pak čekalo na startu RZ 4, který byl z přeskupení vzdálený asi jeden kilometr. Oficiální důvod s neukázněnými diváky byl trochu zavádějící, už bezpečnostní vozy vyrazily na trať s takovým zpožděním, že bylo všem jasné, že se to nedá stihnout...

zatímco se posádky v přeskupení občerstvují......jiní čekají na začátku přeskupení a doufají, že se někomu podaří přivézt hadici na odběr paliva

Také při druhém, nočním průjezdu nejdelší zkouškou Pico došlo k jejímu zrušení. Tentokráte za to mohl Lukyanuk, který urazil kolo. Přestože byl vůz mimo trať a nepřekážel, pořadatelé zkoušku na 13 minut přerušili. Když ji pak chtěli restartovat, postavili si hlavu jezdci. Zkouška byla tedy nakonec zrušena, Robert Consani (v tu dobu první na startovní čáře) za to byl potrestán půlhodinovou penalizací. Mnohem důležitější však bylo řešení přidělování náhradních časů. Posádky úspěšně dokončily etapu, proběhl večerní servis, vozy se odevzdaly do UP a všichni šli spát. Ve skutečnosti však začala nová, neočekávaná noční etapa. Stále se čekalo na novou startovní listinu i na přidělené časy ze zmíněné RZ 6. Ty byly nakonec vydány někdy po jedné hodině v noci. A bylo při nich použito 'progresivního' modelu, kdy se bere v patrnost výkonnost posádek na dosud odjetých rychlostních zkouškách. Podle ní se s pomocí koeficientů spočítá čas, jak by teoreticky posádka danou zkouškou projela, který se následně přidělí. A tak přestože většina dvojic zkouškou vůbec neprojela, každá dostala přidělený rozdílný čas. Zatímco posádky v klidu spaly, rozhodnutím od stolu nabíraly na 'noční RZ' mnohdy významné ztráty. Asi na první pohled nejmarkantnější to bylo na čele ERC Junior U27 - po RZ 5 vedl Huttunen nad Ingramem o 0,6 vteřiny, po RZ 6, kterou ani jeden z nich neabsolvoval, byl rozdíl najednou šestivteřinový. A tak začal noční maraton přesvědčování, že by bylo potřeba časy přidělit spravedlivěji. To trvalo prakticky celou noc, nonstop. Nejdůležitější bylo najít osobu, kterou je potřeba přesvědčit, že časy jsou špatné. Postupem času se ukázalo, že hlavní postavou v rozhodování není ani její oficiální ředitel, ani hlavní organizátor, ale zástupce ředitele Lucio de Mori, který působí jako ředitel na Rally Sardinia a stejný systém přidělování časů používá i v mistrovství světa. Pak už následoval jen další složitý úkol - přesvědčit jej, že je jeho systém špatný. Nevěřili byste, jak náročné je takové osobě zbořit její systém, nakonec se to s vypětím všech sil a se zapojením řady vlivných lidí podařilo. Trvalo to sice dlouhých nepřetržitých devět hodin, ale podařilo se to stihnout tak, že posádky v prostředním přeskupení po první sekci druhé etapy již dostaly na papíře finální rozhodnutí, takže věděly, jak si ve výsledcích stojí.

Ještě než se dostaly do tohoto přeskupení, bylo potřeba do druhé etapy vůbec odstartovat. Startovní listina do druhé etapy byla vydána (po obligátním dvouhodinovém zpoždění) někdy kolem půl druhé v noci jen v digitální podobě. Za pět minut totiž přišla SMS od vedení, že je startovní listina špatně a bude se vydávat opravená verze. A tak se čekalo... a čekalo... a čekalo. Žádná nová startovka nevyšla. Všichni jsme doufali, že si nové pořadí přečteme u časoměřičů na výjezdu z UP, ti však k překvapení všech neměli k dispozici vůbec žádnou startovní listinu. Jen seznam posádek ze včerejšího dne. Když měla jít do UP první posádka svých obvyklých deset minut předem, nikdo na místě vlastně nevěděl, kdo má startovat jako první. Časoměřiči byli zmatení, chrabrý stykař se vydal na ředitelství pro startovní listinu, leč nepochodil - nikdo na sekretariátu v tu chvíli nebyl. Naštěstí existovala v mobilu 'stará špatná' verze, takže se startovalo alespoň podle ní. A jaký byl důvod, že nevyšla revidovaná verze? Ředitel soutěže ráno nestihl včas přijet, aby ji mohl podepsat...

pořadatelé odchytávají posádky za platidly, aby je dovedli v policejním transportu do cíle...

V neděli jely posádky na zkouškách v pohoří Monti Ernici kolem Fiuggi, takže spousta věcí byla mnohem jednodušší. Po poslední rychlostní zkoušce a závěrečném servisu však všechny čekal 110 km dlouhý přejezd do cíle soutěže v Lido di Ostia. Po poledním servise tak většina týmů již začala sklízet své servisní zázemí tak, aby ihned po posledním servise mohly vyrazit do cíle. To, že bude dálnice ucpaná, nikoho nepřekvapilo. Proto se pořadatelé rozhodli pro originální řešení - z jednou z mýtnic odchytávali posádky na kraj cesty s tím, že jakmile budou všechna auta pohromadě, v jednom konvoji vyrazí na cílovou rampu. Po dlouhém čekání se skutečně podařilo dát všechna auta dohromady a konvoj se za policejního doprovodu vydal směrem k cíli... ...aby byl záhy zastaven jinou policejní hlídkou. Ta totiž z nějakého záběru zjistila, že jeden z vozů má špatnou poznávací značku, a tak se příslušníci jali kontrolovat kompletně všechny soutěžní speciály. A tak zatímco na pláž u cílové rampy již stihli dorazit i ti nejpomalejší mechanici z Fiuggi, soutěžní jezdci se společně bavili při stání na dálnici...

...leč za chvíli jsou zastaveni jinou policejní hlídkou

Když před cílovou rampu postavíte dva vracáky a jeden kruhový objezd, to vše obsypané početným davem diváků, pak vás určitě nepřekvapí, že spousta posádek projíždí těmito místy bokem a dělá kolečka. Přestože to vypadalo nebezpečně, nejnebezpečněji se nakonec choval jeden ze zástupců ředitele, který se snažil auta brzdit a dokonce jim mlátit do kapot. Samotné vyhlášení pak proběhlo bez problémů, poháry byly vskutku stylové. Že v závěrečném UP, kde se sundávala GPS z auta, chybí člověk, který by měl vracet kauce, už nepřekvapilo vůbec nikoho (byť se tam zmíněný člověk nakonec se zpožděním objevil). Pro vítězné posádky zbývala návštěva závěrečné technické přejímky. Ani v tomto případě nikoho ze zúčastněných nepřekvapilo, že vůdce kolony při cestě na závěrečnou přejímku zabloudil...

Rally di Roma Capitale byla rozhodně unikátní soutěží, která se vryje do paměti všech účastníků. Již před odjezdem na závod bylo očekávání ohledně kvality organizace hodně nízké, ale konečný výsledek překonal i ty nejpesimističtější představy.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
04.10.2017 18:25
ajaj
ehm, ešlivá to nebude tím, že se belgáni prostě nechtěli nechat promotérem bezostyšně vydírat, sám Ribeiro to vydírání úplně bezelstně přiznal, někdo holt sklapne patky a jinej ho pošle k čertu, volba každého náčelníka soutěže a otázka jeho hrdosti, nebo vlezdoprdelkovství...
04.10.2017 17:20
Mirekfric
Tím rozhodně nechci říct, že tenhle stav, do kterého Eurosport a FIA současné ME dostali, je dobrý, to rozhodně ne.
04.10.2017 17:19
Mirekfric
Myslím, že PLuto měl na mysli, že je lepší mít v ME někoho, kdo to sice dělá blbě, ale chce to dělat, než někoho, kdo nejenom že to dělat nechce (i když to umí), ale ještě navíc je s promotérem skoro ve válečném stavu.
01.10.2017 22:26
lubos
Ztratit zájem pořádat soutěž v rámci ME je určitě jiná kategorie, než neumět uspořádat soutěž ani na úrovni ČMPR (tímto se omlouvám všem pořadatelům soutěží ČMPR [srovnání s krajským přeborem by v těchto souvislostech nemuselo vyznít adekvátně]). Jen se divím Plutově reakci: Rally di Roma Capitale popisuje jako závod s chatrným dějem, mátožností postav, či veškerými prohřešky proti zákonům dramatu (samozřejmě z pohledu pořadatele); tímtéž patosem nám však oznamuje, že Rallye Sanremo, bylo taky organizačně hodně slabé; nicméně: radši uvidí v ME italský závod, než Ypres. Tak nevím, jestli jsme svědky počínající schizofrenie nebo jsme si mezi řádky nebyli schopni najít to správné sportovně-dokumentární sdělení.
29.09.2017 10:55
Pluto - moderátor
Radši uvidím v ME italský závod, než Ypres, kde vedení ztratilo zájem o to být zařazeni do šampionátu. Jasně, z části za to můžou finanční požadavky od promotéra, mnohem více v tom hrají roli osobní antipatie a spory konkrétních lidí. Když se vzpomenu na poslední ročníky Rallye Sanremo, tak to organizačně bylo taky hodně slabé...
28.09.2017 17:22
ajaj
důstojá náhrada za Ypres, jen co je pravda...
krásně dostali za uši všichni a rozhodně právem :-)
ale přesto, na někoho jsi Pluto zapomněl, na PRO-MO-TÉ-RA :-)
tohle je totiž hlavně jeho "zásluha", to on prosadil, že se svěří takovej podnik pořadateli noname soutěže (toto byl její pátej ročník!), ale třeba si užil potřásání rukou s římským starostou, když už na něj ani papež, ani italskej premiér nejspíš neměli čas, ale to jim určitě neodpustí a tak arrivederci Roma ;-)
toplist