www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. srpna 2020, Svátek má Miluše, zítra Dominik

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Okno do historie rally - díl 1.

17. dubna 2006 • 12:01

Láska k rally může mít někdy až nedozírné a nečekané následky. Na vlastní kůži si to nedobrovolně vyzkoušel před téměř dvaceti lety Jiří Jermakov ze Zlína, kterému se podařilo vyfotit tajný sportovní projekt vozu Audi skupiny B. Společně s unikátními fotografiemi prototypu, které dosud nebyly nikdy zveřejněny, přinášíme na následujících řádcích také jeho příběh.

Psal se rok 1985 a já byl zaměstnancem JZD Slušovice. Pracoval jsem na opravách hydraulických agregátů, neboli jak se říkalo - na čerpadlech v Zádveřicích.. Význam tohoto detailu vyplyne až v samotném závěru. Kromě své strojní profese jsem již tehdy amatérsky fotografoval, především motoristický sport.

Kromě populární Barumky jsem s velkým zájmem sledoval všechny informace o soutěžích u nás i ve světě. Velmi dobře si pamatuji na zděšení, které u mne vyvolala zpráva o tragické nehodě Attilia Bettegy, továrního jezdce Lancie, na trati Korsické rally. To horší však mělo teprve přijít - o rok později v Portugalsku a bohužel opět i na Korsice.

Snímek z dobového tisku (Naše cesta) dokládá úzké kontakty slušovického družstva a Audi.

Snímek z dobového tisku (Naše cesta) dokládá úzké kontakty slušovického družstva a Audi. - Ve středu 6. listopadu navštívil u příležitosti svého pobytu v ČSSR a konání tiskové konference v Praze naše JZD trojnásobný mistr světa v automobilových soutěžích W.Röhrl (uprostřed) se spolujezdcem Ch.Geitsdörferem (vlevo) a J.Artmanem (druhý zprava). V doprovodu P.Čmolíka, předsedy CZV KSČ (druhý zleva) a L.Pavlíka (vpravo) si se zájmem prohlédli některé provozy našeho JZD a seznámili se s prací svazarmovské organizace. Prohlédli si také zkušební dráhu v Dešné, kde si také osobně ověřili její kvality. Ve večerních hodinách odjeli na Rallye Semperit, kde startují s vozem AUDI SPORT QUATTRO (S-1).

JZD Slušovice, tenkrát na vrcholu slávy, se i přes tvrdý totalitní režim nijak netajilo intenzivními kontakty s firmou Audi. V druhé polovině roku 1985 se objevil na startu domácích soutěží vůz Audi Quattro v barvách Agroteamu, se kterým startovala posádka Leo Pavlík a Karel Jirátko. Spolupráce však měla mít mnohem širší rámec. Pozornosti obyčejných lidí nemohlo uniknout kácení lesa a terénní úpravy na kopci mezi obcemi Dešná a Chrastěšov. Jen několik týdnů poté mi už hlásili spolupracovníci z regionu, že nad Chrastěšovem jezdí nějaké Audi. To byl pro mne signál, abych situaci prověřil co nejdříve přímo na místě.

Audi Sport Quattro S1 na polygonu v Dešné.

Při první návštěvě budovaného areálu mi bylo zřejmé, že jeho tvůrce postavil skvělou a velmi zajímavou trať. Dominantním byl horizont s rychlým nájezdem a bodem dopadu v klesání, pokračující sérií technických zatáček až k nejnižšímu bodu trati v pravé zatáčce u brány nad obcí Dešná. Odtud výjezdem se dvěma pravými zatáčkami přes vrchol kopce, kde na protilehlém, mírnějším svahu následovala série technických zatáček a krátkých rovinek se střídajícím se povrchem beton/šotolina. Po táhlé levé zatáčce přiváděl cca 80 m dlouhý přímý úsek vůz opět na „odrazovou hranu“. Celková délka okruhu byla asi 1,5 km a 80 - 90 % tvořil nezpevněný povrch. Areál doplňovaly asfaltové obslužné komunikace, servisní stanoviště s plochou zpevněnou panely a několik maringotek pro technické a sociální zázemí. Jedna z nich pak tvořila jakousi zasklenou VIP tribunu, s výhledem na horizont a dolní partie trati.

Dne 16. září odpoledne jsem se vypravil na okruh. V podvečerním slunci jsem měl možnost sledovat bílý vůz Audi Quattro Sport, s nímž kroužil testovací jezdec Walter Mayer. Na několik okamžiků se testování zúčastnil i Leo Pavlík. Krásná podívaná však měla svůj vrchol, když Mayer přesedl na pár ostrých kol do speciálu Audi Quattro Sport S1, přivezeným bezprostředně z Rally 1000 jezer. Rampa s přídavnými halogeny, startovní číslo v červeném jablku, jmenovka posádky Blomqvist / Cederberg na dveřích a k tomu neopakovatelný zvuk motoru, vyvolávající mrazení v zádech. Něco podobného mohli do té doby zažít jenom diváci na dvou místech ve světě - v Argentině a poté ve Finsku, kde se tento vůz umístil hned za vítězným Peugeotem 205 T16 Timo Salonena.

Tajný projekt Ingolstadské automobilky skupiny B ...

Snad vinou horších světelných podmínek za soumraku, snad i nervozitou z neobvyklého zážitku byly fotografie, pořízené onoho podvečera nepoužitelné. Po vyvolání filmu jsem věděl, že bude nezbytné zavítat na okruh znovu. Počasí však bylo proti. Kvůli několika deštivým dnům byly testovací jízdy přerušeny. Pak ale přišlo krásné, prosluněné ráno a já byl okamžitě rozhodnut.

Byl pátek 20. září dopoledne a já mířil k okruhu. Již od posledních domků obce Dešná bylo zřejmé, že nejedu nadarmo. Es jedničku bylo slyšet už zdaleka a proti obloze se zvedala mračna zvířeného prach po průjezdech dolní zatáčkou. S fotoaparátem v ruce jsem rychle běžel vzhůru, abych se co nejdříve dostal „na dostřel“, Najednou jsem narazil na hlídače, stojícího u příjezdové cesty. V okamžiku průjezdu auta se na mne vrhl, pěstí mi zaútočil proti obličeji a zároveň mi strhl aparát tak, že mi znemožnil fotografovat. S tak prudkou reakcí jsem nepočítal a dalšímu konfliktu jsem se chtěl vyhnout. Proto jsem se vydal ihned kolem trati do její horní části před horizontem. Tam jsem si po chvíli také es jedničku bez problémů vyfotil. Přitom i jezdec ve voze zcela jistě věděl, že je fotografován.

... který nakonec na závodní tratě nikdy nevyjel.

Po dalších třech testovacích kolech byl vůz odstaven v servisní zóně a následující půl až třičtvrtě hodiny se nic nedělo. Vydal jsem se dolů k obci Dešná s tím, že odjedu domů. V půli cesty se ale opět ozval zvuk ostře laděného motoru. Nebylo to ovšem z míst, kde stála opravovaná Es jednička. Po příjezdové cestě od dolní brány přijíždělo civilní Audi 100 a za ním „cosi“. Bylo to malé, celé bílé a podle malých převisů bylo takřka jisté, že motor nebude ani vpředu, ani vzadu, nýbrž uprostřed. Jediné, čím byl tento vůz opatřen, byly nálepky JZD SLUŠOVICE ze všech stran. Použitá kola Speedline a zadní sklo s prolisovaným nápisem quattro nemohlo nechat nikoho na pochybách, že jde o Audi. A ne jen tak ledajaké! Vždyť tou dobou vedení firmy v Ingolstadtu oficiálně popíralo, že by se cokoliv podobného připravovalo. Najednou jsem byl jen pár metrů od tajné zbraně proti Peugeotu 205 T16 a Lancii Delta S4.

Oba vozy zaparkovaly na servisní ploše a osiřely. Jen okolo Es jedničky se stále pohybovala dvojice mechaniků. Z mého odjezdu v tu chvíli nebylo nic. Snímky tohoto auta jsem si nemohl nechat ujít! Aniž by kohokoliv má přítomnost zaujala, vyfotografoval jsem si tento prototyp a vrátil se zpět k trati. Když však ani po půlhodině auta nevyjela na okruh, vydal jsem se na zpáteční cestu.

Sled následujících událostí uvádím již jen heslovitě:

- 4 ks fotografií ještě téhož dne zhotovuji pro mého známého - pracovníka ředitelství Barum rally, abych se s ním podělil o tento mimořádný úlovek

- ten fotky (s mým vědomím) odesílá do redakce Světa motorů jako raritu s tím, že autorem je anonymní fanoušek Barumky

- redaktor Světa motorů Dalibor Janek při Dreistädte rally kontaktuje ve Straubingu zástupce JZD Slušovice a firmy Audi a žádá po nich určitý obnos za to, že fotografie neuveřejní

- 6. listopadu se uskutečnila návštěva Waltera Röhrla a Christiana Geistdorfera ve Slušovicích

- 7. listopadu 1985 v 7:00 jsem odvezen do správní budovy JZD Slušovice, kde mne v kanceláři P. Čmolíka, za přítomnosti doc. Fr. Čuby a JUDr. J. Kaláče vyslýchají kvůli fotografiím ze zkušebního okruhu

- po porovnání s jinými mými snímky je mi prokázáno autorství fotografií prototypu Audi, nikoliv však úmysl poškodit zájmy JZD Slušovice

- po odevzdání všech negativů z okruhu a zaprotokolování mé výpovědi jsem byl cca v 15:00 propuštěn

- vedení JZD Slušovice mne přinutilo, abych k 31. 12. 1985 rozvázal pracovní poměr a ukončil členství v družstvu na vlastní žádost

- snímky jsem už dále nezveřejňoval a také jsem za ně nikdy neobdržel žádný honorář

- redaktor Janek mi při našem setkání při příležitosti XVI. Barum rally odmítl své jednání jakkoliv vysvětlit, natož se omluvit

- při Portugalské rally 1986 domácí Joaquim Santos na Fordu 200 RS vlétl do diváků a čtyři z nich na místě usmrtil

- na Korsice havaroval do té doby vedoucí Fin Henri Toivonen na Lancii Delta S4 a při následném požáru on i jeho argentinský spolujezdec Sergio Cresto ve voze uhořeli

- po těchto tragických událostech rozhodla FIA o zákazu vozů sk. B

- nové Audi s motorem před zadní nápravou nikdy nevyjelo na tratě rally a o jeho vývoji a existenci prototypu se dovědělo jen několik málo zasvěcených a já

Na jaře 1986 jsem si se zájmem vyslechl rozhovor dvou mladíků v centru Zlína. Jeden líčil druhému podrobnosti aféry, spojené s fotografováním tajného prototypu Audi. Stalo se to prý někdy vloni, fotil to nějaký pumpař ze Slušovic (jak snadno se z pracovníka čerpadel stane pumpař! ). Všechno se mu to podařilo jenom díky tomu, že seděl několik hodin zamaskovaný na stromě. Fotky potom prodal konkurenci a je v pořádném balíku.

To už je ale úplně jiný příběh...

Okno do historie - přehled

Jiří Jermakov
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
18.04.2006 16:03
Mara
Pěkný. Myslím že o tomhle projektu se moc neví ani ve světě.
toplist