www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Sledování Rallye Monte Carlo vrtulníkemLegendární Rallye Monte Carlo každoročně zahajuje soutěžáckou sezónu a setkává se s velkým zájmem fanoušků. A to přesto, že svým rozmístěním v horách nejsou rychlostní zkoušky k divákům zrovna nejpřístupnější. Přístupů k rychlostním zkouškám je jen velmi omezené množství, po velkých problémech s davy diváků v minulosti navíc organizátoři uzavírají rychlostní zkoušky i přístup k nim nejen s velkým časovým předstihem, ale také ve velké vzdálenosti od samotné zkoušky. Obzvláště, pokud vaše vozidlo nedisponuje některou z pořadatelských nálepek (media, guest, service apod). Pro samotného diváka tak není z logistického hlediska jednoduché naplánovat své návštěvy tak, aby stihl co nejvíce průjezdů. Mnozí diváci raději vyrážejí k rychlostní zkoušce již den dopředu a pak u rychlostní zkoušky přespí. Oproti této náročné logistice existuje jedno efektnější řešení - vrtulník. Díky vstřícnému přístupu jednoho z hlavních sponzorů Bryana Bouffiera jsem měl možnost vyzkoušet si, jaké to je shlédnout první sekci páteční etapy s pomocí vrtulníku. Postup je velmi jednoduchý a evidentně již odzkoušený. Ráno shlédnout úvodní servis, kde můžeme být skoro až do konce. Zatímco soutěžní vozy se vydávají na dlouhý přejezd k první rychlostní zkoušce, my se vydáváme na jih do cca 15 km vzdáleného Tallardu, kde se nachází nejbližší letiště. Nasedáme do vrtulníku a míříme směrem k jezeru Lac du Sautet, ke kterému míří úvodní rychlostní zkouška. Parkujeme vrtulník na louce ve společnosti Sébastiena Loeba či delegace Citroën Racingu v čele s Khalidem Al Qassimim. Při družném hovoru neuběhne ani pět minut a už se řítí první vůz, havárií zpožděný Sébastien Ogier. Čekáme zhruba na prvních dvacet aut a vracíme se zpět do vrtulníku, udkud vyrážíme k další rychlostní zkoušce. Zde má Jean-Luc Alnet společně s dalšími partnery Bouffiera zřízené VIP místo. Ihned po příletu tedy míříme na vyhražené místo a než se stihneme pořádně rozkoukat, už je tu Ogier. Tentokráte je k dispozici více času, můžeme vidět asi třicítku aut, mezitím doplnit energii z připraveného jídla či pití nebo si pokecat s Ari Vatanenem, který se přiletěl dalším vrtulníkem taky podívat (a najíst). Pilot vrtulníku však již ukazuje na hodinky, musíme se přesunout zpět do létacího stroje, abychom stihli posádky i na závěrečné rychlostní zkoušce první sekce. Přilítáváme do pěkného místa se zatáčkami do kopce, v tuto chvíli ještě kompletně pod ledem a sněhem. Společně s Tommi Mäkinenem sledujeme průjezd kompletní špičky nejen WRC, ale i přidružené kategorie WRC2, která je i přes proklamace promotérů stále ve stínu zájmu i propagace. Po průjezdu zhruba pětadvacítky vozů opět usedáme do vrtulníku a dalším průletem přes nádhernou scenérii Dauphineských Alp míříme zpět na letiště v Tallardu. Odsud zpět do servisní zóny autem. V týmovém cateringu si stihneme dát kafe a již vyrážíme do časové kontroly před přeskupením, kam konečně začínají přijíždět první auta... Z pohledu diváka jsem Rallye Monte Carlo zažil již několikrát. Ať již jako 'normální' divák, novinář a nebo právě vrtulníkem. Každá z variant má něco do sebe, i náročné příjezdy k rychlostním zkouškám a dlouhé šlapání k trati má své kouzlo. Přesto musím uznat, že sledování rally s pomocí vrtulníku má něco do sebe. Obzvláště na Rallye Monte Carlo. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|