www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. listopadu 2024, Svátek má Saskie, zítra Bohumír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Zásadní revoluce v European Rally Trophy

23. prosince 2022 • 13:00

Seriál European Rally Trophy, který se u nás jezdívá na Valašce a v Českém Krumlově, je již dlouhá léta v ústraní za šampionáty MS a ME. Mezinárodní automobilová federace FIA neustále hovoří o snaze posílit jeho úroveň, a pro nadcházející sezónu se rozhodla pro zásadní revizi předpisů. Ale budou tyto změny k lepšímu?

Rally Nova Gorica 2022

Asi nejzásadnější novinkou je zrušení dosavadního rozdělení celého šampionátu na jednotlivé evropské regiony. Dosud jezdci závodili na podnicích soustředěných v blízkých okolních zemích, kde mohli vyhrát svou 'zónu' a posléze postoupit do celoevropského finále. Sice nebylo mnoho závodníků, kteří by jezdili pravidelně, navíc mnohdy řada z nich vyhrála 'omylem', aniž by věděli, že tento seriál vůbec jeli. Ale aspoň dávalo smysl, že se i v rámci nižších nákladů jezdci potkávali na mezinárodních soutěžích a v zahraniční konkurenci.

Tohle bude od ročníku 2023 passé. Všechny regiony jsou zrušeny a vzniká jeden jediný kalendář, který obsahuje dvacet podniků v různých koutech Evropy, přičemž v jedné zemi mohou být uspořádány maximálně dva. Počet startů není pro jednotlivé závodníky omezen, do celkové klasifikace se bude počítat šest nejlepších výsledků. Závěrečný finálový závod, který jakžtakž fungoval na Casinos do Algarve a propadl při pokusech ve Valais a na Lausitzu, je definitivně zrušen.

Další změna nastává ve vypsaných kategoriích. Zatímco až do letošního roku se bojovalo o vítěze absolutní klasifikace a dále v kategoriích ERT3, ERT4 a ERT4 Junior, pro sezónu 2023 zůstává jen absolutní klasifikace doplněná o klasifikaci juniorskou, do které se počítají všichni jezdci podle věku, bez omezení na třídu. Tím tak definitivně odpadá jakákoliv samostatně vypsaná kategorie pro vozy s jednou poháněnou nápravou.

Rally Nova Gorica 2021

Ruku v ruce s tím jde i nejzásadnejší novinka - změna systému bodování. Nebude se totiž hodnotit celková klasifikace, nýbrž vznikne jedno společné pořadí všech účastníků ERT založené na pořadí v jednotlivých třídách. Nejrychlejší jezdec ve třídě RC2 tedy na soutěži získá 30 bodů, totéž i nejrychlejší ve třídách RC3, RC4 a RC5. Aby chaosu nebylo málo, získané body se ještě budou násobit koeficientem podle počtu závodníků na startu v rámci dané třídy. Jestliže se ve startovní listině sejdou maximálně tři jezdci, je koeficient 1. V případě, že se na startu sejde 4-7 posádek v rámci dané třídy, je koeficient 2. Pro koeficient 3 je pak nutné mít na startu alespoň osm soutěžících v dané třídě. Takto ohodnocení jezdci všech tříd pak budou sloučeni do jedné společné klasifikace, celkovým vítězem ERT se tak může stát třeba i jezdec se slabším vozem 2WD.

Osobně si nedovedu představit, jak tento systém může fungovat. Obzvlášť, když si uvědomíme, jaké zmatky bývaly v minulých letech se zařazováním/nezařazováním jezdců do klasifikace ERT na jednotlivých závodech. Protože ať chceme nebo ne, drtivou většinu závodníků na daném podniku body do ERT nezajímají. Třešinkou na dortu je pak nutnost vlastnit mezinárodní licenci, aby mohla být posádka zařazena do hodnocení ERT.

Jsem zvědavý, jak se tyto změny projeví na popularitě ERT. Příliš mnoho podniků v kalendáři a neuvěřitelně komplikovaný systém bodování ještě ztíží zájemcům sledování průběhu celého seriálu. A ve finále se můžeme dočkat situace, kdy se šampionem ERT stane někdo s vozem Rally4 nebo Rally5. A nebo bude více posádek se ziskem shodného množství bodů. V tom případě nastane hodně kuriózní situace - v případě rovnosti bodů se výše umístí ten, kdo získal nejlepší body na soutěži, která měla spoučtem největší délku rychlostních zkoušek.

Kalendář ERT 2023
31.-02.04.CZEKowax Valašská Rally ValMez
05.-06.05.PRTRali Terras D'Aboboreira
12.-14.05.FRARallye Ain Jura
18.-20.05.FRARallye Antibes Côte d'Azur
19.-20.05.CZERallye Český Krumlov
01.-03.06.CHERallye du Chablais
16.-18.06.IRLDonegal International Rally
16.-18.06.HAKINA Delta Rally
22.-24.06.BELArdeca Ypres Rally Belgium
13.-15.07.AUTRally Weiz
03.-05.08.PRTRali Vinho Madeira
10.-12.08.POLRally Rzeszow
18.-19.08.GBRUlster Rally
01.-03.09.BGRRally Bulgaria
01.-03.09.GBRRali Ceredigion
08.-10.09.POLRally Slask
21.-24.09.SRBSerbia Rally
22.-24.09.SVNMahle Rally Nova Gorica
26.-28.10.CHERallye International du Valais
02.-04.11.DEULausitz Rallye

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
10.01.2023 13:46
forum
To je dobře aspon v nižších třídách se bude taky bojovat a může být i mistr ne jen v silný třídě . Třešinkou na dortu pro jezdce ? Zahraniční co to je u nich Mezinárodní licence .Myslím že u nich je jen jedna licence se kterou jezdí všude ne jako mu nás .
toplist