www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. srpna 2020, Svátek má Miluše, zítra Dominik

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Okno do historie rally - díl 2.

23. dubna 2006 • 12:00

Před měsícem jsme vás na našich stránkách seznámili s příběhem Jiřího Jermakova, kterému se v roce 1985 podařilo vyfotografovat test utajovaného soutěžního projektu automobilky Audi. Dnes vám přínášíme další zajímavé vzpomínky přímého účastníka tohoto testování.

Vozy Audi před dílnou slušovického Agroteamu.

Tím byl tehdejší zaměstnanec známého slušovického Agroteamu Vilém Lovecký, který v rally dodnes aktivně působí jako přípravce soutěžních vozů Mitsubishi Lancer skupiny N. Podívejme se teď na to, jak vzpomíná na slavnou slušovickou éru a spolupraci s automobilkou Audi právě on. (vyprávění Jiřího Jermakova naleznete ZDE)

Pracoval jsem od roku 1984 jako mechanik v Agroteamu Slušovice, kde jsme připravovali žigulíky. Společně s Pavlem Valouškem jsme se pak na jaře v roce 1985 dostali do Německa, kde jsme se podíleli na úpravě vozů Porsche. Nicméně asi o půl roku později jsem dostal nabídku k návratu do Slušovic, kde tehdy začínala spolupráce se značkou Audi. Podmínkou byla znalost němčiny, se kterou jsem neměl potíže, a tak jsem se stal šéfmechanikem Leoše Pavlíka. Naší první soutěží pak byla rally v Košicích.

V této pozici jsem se účastnil většiny testů, měl na starosti chod testovací dráhy na Dešné apod. Měl jsem tedy možnost být neustále v centru dění a získal jsem řadu skvělých zkušeností.

Při testování novinek měli pokaždé všechno na starost specialisté z Audi. Vše se řešilo pomocí počítačů, snímačů a aktivní telemetrie a každou oblast měl na starosti specialista. Na tu dobu to pro nás bylo zcela nepochopitelné a nové.

Vůz Leoše Pavlíka ale „papírově“ zajišťovala společnost AIT - Artmann International Transport, která řešila logistiku pro tovární tým Audi. Ve skutečnosti to byl takový dnešní „Bozian“, tedy béčko továrního týmu, pod kterým startoval i Leo. Naším šéfinženýrem byl Dago Röhrer (jeden z duchovních otců Corolly WRC, pozn.red.) a k dispozici jsme měli i jednoho mechanika z Ingolstadtu. Pavlíkovo auto se ale jinak kompletně chystalo u nás.

Vilém Lovecký se svým synem Tiborem před prototypem Audi, který se na soutěžní tratě nikdy nedostal.

V září 1985 měl na Dešné proběhnout testování nových převodovek na Audi S1. To měl na starosti Timo Lampi, který se zabýval výlučně touto problematikou. Přijeli ale také Walter Röhrl, Walter Mayer a Armin Schwarz, chyběla pouze Michéle Moutonová. Zkoušet se ale měl také nový prototyp, který na veřejnosti nikdo neviděl.

Testování probíhalo opravdu tajně. Díly byly v rámci zmatení konkurence opatřeny nápisy „Test Keňa“ nebo „Jižní Itálie“, i když samozřejmě jely do Slušovic, protože Československo bylo z tehdejšího pohledu pro tyto účely „bezpečnou“ zemí. K testovaným autům se kromě členů týmu nedostal nikdo cizí, s výjimkou členů vedení slušovického družstva. Občas to šlo až tak daleko, že nad zkušební dráhou létal vrtulník.

Pokud šlo o samotné testování, nejvíce času se strávilo s Audi Quattro Sport S1 a tlumiči. Celý test se zaměřil na nastavení podvozku na šotolinu a chlazení auta. Pokud se dobře pamatuji, největší problémy byly s prvky, které měly na starosti vstřikování vody ke chladičům oleje v zadní části auta.

Z našeho pohledu ale bylo pokaždé nejvíc práce s udržováním vlastní testovací dráhy na Dešné. Na druhou stranu, ta ale byla pěkně náročná. Podle slov techniků od Audi vydal jediný kilometr na Dešné za deset na trati šotolinové rally mistrovství světa. Specialitou polygonu pak byl pověstný skok. Ten vůbec nejdelší předvedl při jednom testování Leoš Pavlík, když letěl vzduchem snad 40 metrů. Po dopadu na zem ale u Audi prošly přední tlumiče kapotou a tím bylo pro daný den testování u konce.

Pokud šlo o tajný prototyp, moc času na seznámení s ním jsme neměli. Nový vůz měl být náhradou za stávající „Es-jedničku“, kvůli kratšímu rozvoru, ale nakonec na tratě rally nevyjel. Nikdy jsem se vlastně nedozvěděl, proč. Je však potřeba říci, že u Audi z prototypu moc nadšení nebyli a na Dešné se tento vůz testoval pouze jednou.

Na co ale nikdy nezapomenu, je svezení v Audi S1 s Walterem Röhrlem. Z motoru se tehdy dalo vydolovat údajně až 600 koní a první kolo na sedadle spolujezdce si vlastně vůbec nepamatuji, protože přetížení bylo naprosto šílené. Röhrl ale auto zvládal naprosto lehce. Byl to nejlepší zážitek, který jsem kdy ve spojení s rally zažil!

Okno do historie - přehled

Na základě vzpomínek Viléma Loveckého zpracoval

Jan Vaškovič
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist