www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 16. září 2025, Svátek má Ludmila, zítra Naděžda

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Rakouské premiéry

14. dubna 2010 • 15:00

Rakouská BP Ultimate Lavanttal Rally nabídla kromě zajímavých soubojů atraktivních jezdců i dvě zajímavé novinky ve vozovém parku. Ve světové premiéře se předvedl nový Fiat 500 Abarth postavený pro kategorii R3T, tým okolo Manfreda Stohla pak představil další evoluci ekologického závodění na zemní plyn; zástavby pohonu na CNG se poprvé dočkal vůz kategorie S2000.

Premiéra malého fiata se odehrála dva týdny před startem italského značkového poháru Trofeo Abarth 500 Rally, který odstartuje v druhé polovině dubna na „evropské“ Rally Mille Miglia. V Rakousku s přeplňovanou „jedna-čtverkou“ startoval Michael Böhm, jenž i v minulých letech jezdil s různými verzemi závodních fiatů, po enkovém Puntu a Stilu to bylo naposledy dieselové Grande Punto R3D. Debut s pětistovkou přímo na místě sledovali i tři technici Abarthu, kteří se i dočkali Böhmova dojetí do cíle na pátém místě mezi vozy s jednou poháněnou nápravou. „Od začátku bylo jasné, že proti mnohem silnějším Suzuki, Renaultům nebo Fordům to budeme mít těžké,“ řekl pilot v cíli. „Ale snažil jsem se auto maximálně využít v rámci jeho možností. Musím říct, že Abarth připravil dobrý vůz, jeho nastavení nese podpis Bassa a Rossettiho a je to poznat.“

Rakouský Stohl Racing na Lavanttalu učinil další významný krok ve vývoji vozů poháněných zemním plynem – pod hlavičkou OMV CNG Rallye Teamu totiž nasadil vůz kategorie S2000 s tímto alternativním pohonem. Stohl Racing se těmto technologiím usilovně věnuje už od roku 2006, kdy představil plynové Mitsubishi Lancer Evo VI. Zkušenosti s touto první vlaštovkou o rok později přispěly ke stavbě modernějšího Lanceru Evo IX, kterýžto exemplář se v roce 2009 přestěhoval na tratě českých rallysprintů. Mitsubishi v rakouské stáji nahradilo plynové Subaru Impreza STI, se kterým majitel stáje Manfred Stohl absolvoval loňské rakouské mistrovství.

Letos dochází k dalšímu průlomu, poprvé totiž začíná závodit vůz na plyn s atmosférickým motorem. Zajímavostí je, že s Peugeotem 207 S2000 na alternativní pohon pojede Manfred Stohl opět v domácím šampionátu, avšak v IRC s tímž vozem na klasický pohon jezdí Brazilec Oliveira. Konverze z plynové na benzinovou variantu či naopak týmu údajně zabere jeden jediný den.

Nová modifikace má stále spoustu much k vychytávání, což se ostatně projevilo i při samotné Lavanttal Rallye; Stohl nejprve ztratil několik minut kvůli potížím s regulátorem tlaku paliva, aby po RZ 8 definitivně odstoupil, když se plynový peugeot nepovedlo nastartovat. Nicméně tým vidí do budoucna velký potenciál: „Oproti našemu loňskému subaru je toto auto někde úplně jinde, mnohem lépe se řídí. Sice jsme nakonec museli odstoupit, nicméně teď už je vůz na dílně a analyzujeme data pro jeho další vývoj. Potřebujeme najít příčiny problémů, které nás trápily, ale celkově jsem přesvědčen, že toto auto má před sebou velkou budoucnost,“ řekl Stohl. Další vystoupení Peugeotu 207 S2000 CNG se odehraje počátkem května, kdy bude pokračovat rakouské mistrovství.

-hof- ; AutoSport.CZ. Foto: Harald Illmer
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist