www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Pirelli Shootout 2010 - díl 3: shootoutJe sobota kolem šesté hodiny ráno. Okolní město se teprve pomalu probouzí, kolem hotelu Sol Pyrámide Salou se hemží človíčkové v barevných kombinézách. Účastníci Pirelli shootoutu totiž vyráží k nejdůležitějšímu kroku celého víkendu, samotného rozstřelu v závodních autech. A k němu je dlouhá cesta, koná se totiž v 80 km vzdálené La Pobla de Massaluca. Malá vesnička na španělském venkově vypadá zprvu hodně děsivě, po delším zkoumání člověk překvapivě najde trojici bank, jednu minipekárnu, jednu restauraci a dokonce miniaturní Interspar. Právě v ní našli účastníci shootoutu své základní stanoviště, odkud se vydávali na rychlostní zkoušky. Šotolinový pětikilometrový úsek vedl do protisměru uvodní rychlostní zkoušky z předchozího dne Rally Catalunya, na odpoledne pak byl nachystán téměř tříkilometrový asfaltový sjezd po širší cestě. To už ale předbíháme, je ráno a posádky dostávají itinerář, pomocí kterého si dle přesně daného harmonogramu dvakrát projedou se svým civilním autem oba úseky s cílem napsat si rozpis. Ještě před startem do seznamovacích jízd je cca 15 min času na nastavení sedačky a pásů v autech, což není pravda mnoho. Všechno hodně ve spěchu, řada pilotů řeší problémy s interkomem, ale už se musí startovat. Posádky vyráží do seznamovacích jízd v půlminutových intervalech ... Seznamovací jízdy probíhaly bez vážnějších problémů, jen Khalida Al Suwaidiho a Jana Černého potkal defekt. Po seznamovacích jízdách hned k soutěžním vozům, dodělat poslední úpravy, ať se může startovat... Na rozdíl od předchozích dvou ročníků, tentokrát se všichni účastníci Pirelli shootoutu představili v identických autech. Jakožto soutěžní nářadí byly vybrány Fordy Fiesta R2. Staral se o ně belgický tým Floral Racing, který do Španělska přivezl ze své rodné země pětici vozů, jeden exemplář dodal britský M-Sport, jeden byl přivezen ze Švýcarska a jeden z Polska. Těchto osm speciálů si již v pátek dopoledne rozlosovaly jednotlivé dvojice. Připomeňme si složení startovní listiny i startovního pořadí:
Postup na šotolinové sekci byl jednoduchý - vždy osmička jezdců s první skupiny vyjela ze servisu do nedalekého cíle zkoušky, odkud byli po cca minutě jednotliví závodníci vypouštěni a v protisměru zkoušky jeli na start. Těchto pět kilometrů bylo defacto jediným seznámením s autem. Od startu pak jednotliví účastníci vyráželi ve dvouminutových intervalech, podél tratě byli rozeseti porotci, kteří si dělali poznámky. Po dojezdu do cíle se celý proces opakoval ještě jednou. Následoval přejezd do servisu, prohození zadních pneumatik za přední a nástup druhé skupiny jezdců, která posléze prošla stejnou procedurou. Po krátkém obědě pak byl na programu asfaltový úsek. U něj byl na seznámení s vozem k dispozici pouze tříkilometrový přejezd ke startu zkoušky. Závodníci navíc museli asfaltový úsek absolvovat na šotolinových pneumatikách (která navíc byly po šotolinové části kompletně vyměněny). Co k průběhu jízd dodat. Někteří piloti se předváděli v dobrém světle, jiní v horším. Časy se meřily jen orientačně, základním faktorem byla jízda na trati a adaptace se soutěžními vozy, do toho i komunikace v prostoru startu a cíle při čekání na dojezd ostatních závodníků. Ač to tak možná nevypadalo, i tyto faktory hrály při výsledném rozhodování velkou roli. V tuto chvíli bych se ještě pozastavil u spolujezdců. Drtivá většina závodníků startovala se svými obvyklýmí spolujezdci, někteří museli vzít kvůli různým příčinám zavděk náhradou. Měli jsme tak možnost vidět bývalého mistra Anglie a ex-spolujezdce Khalida Al Qassimiho Nicka Beeche, sympatického a věčně usměvavého Mosese Motovu, Bernharda Ettela známého ze startů v IRC po boku Franze Wittmanna, maďarské spolujezdkyně Babszi Dienes či Coral Taylor, maminku nadějné australské pilotky Molly Taylor. Celý soutěžní den proběhl bez problémů. Ráno byla nezvykle velká zima, během průjezdů první skupiny se objevila hustá mlha. Na odpolední asfaltovou sekci pak vysvitlo sluníčko, takže bylo krásně vidět do celého údolí. Během celého shootoutu se nestala žádná vážnější věc, jen drobné technické problémy. Jako první zklamala Fiesta přímo z dílen M-Sportu, když Raúlu Martinezovi odešla poloosa. Zaseklý kámen v brzdiči zpomalil při prvním průjezdu Fredrika Ahlina, aby mu ve druhém vystavila stopku opět poloosa. Kuriózní problém potkal Sanada Shannaka, který nebyl schopen před startem zkoušky uvolnit zataženou ruční brzdu. Jediný výlet mimo trať si dopřál shodou okolností právě jordánský jezdec, menší kontakt s kamenem na prvním asfaltovém úseku však znamenal jen časovou ztrátu. Samotný rozstřel v závodních autech je za námi, zítra nás čeká poslední den celého shootoutu - interview poroty s jezdci a poté konečné výsledky. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|