www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Nové rozdělení tříd pro rok 2011

15. prosince 2010 • 09:30

Řády regionálních šampionátů FIA pro rok 2011 přinesly kromě bouřlivé diskuze o (ne)povolení nových vozů S2000 s motory 1.6T také jednu radikální změnu. Dosavadní systém rozdělení vozů do tříd byl totiž od základu přepracován, nových kategorií označených číslem je nyní celkem deset (v případě neschválení vozů 1.6T devět) a poměrně logicky dohromady seskupuje podobně výkonné vozy. Nový systém je platný pro šampionáty FIA a s určitými obměnami i pro MS (navíc zařazení vozů WRC), zda bude přejat i v národních mistrovstvích, nyní záleží na jednotlivých ASN.

TřídaZahrnuté vozyPoznámka
1S2000 Rally (1.6T)čeká se na schválení pro rok 2011
2S2000 Rallydosavadní vozy S2000
R4vozy N4 s dodatečnými úpravami
3sk. N nad 2 litrydosavadní vozy N4
4RGTsportovní vozy GT s pohonem zadní nápravy
5sk. A (1600 cm3 - 2000 cm3)
Super 1600
R2C (1600 cm3 - 2000 cm3)
R3C (1600 cm3 - 2000 cm3)
R3Tvozy 2WD s motorem 1.6T
R3Dvozy 2WD s dieselovým přeplňovaným motorem
6sk. A (1400 cm3 - 1600 cm3)
R2B (1400 cm3 - 1600 cm3)
kit cary (1400 cm3 - 1600 cm3)
7sk. A (do 1400 cm3)
kit cary (do 1400 cm3)
8sk. N (1600 cm3 - 2000 cm3)
9sk. N (1400 cm3 - 1600 cm3)
R1B (1400 cm3 - 1600 cm3)
10sk. N (do 1400 cm3)
R1A (do 1400 cm3)

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.12.2010 15:58
Karbonyl - moderátor
Kýto, ale on ten nový systém směřuje přesně tomu, co se ti dřív líbilo na formulích. Prostě bude třída 1 (nejrychlejší) a za ní logicky označené méně výkonné kategorie. Jak říká Mirek, ten současný systém nejde zrušit, jde jen opravit. Chyba vznikla ve chvíli, kdy se v devadesátých letech vymyslely F2, kit cary, pak WRC, atd. To byla prostě nekoncepčnost, která se teď musí nějak narovnat. Nový systém tříd R je dobrý, ale bude plně aplikovatelný až v momentě, kdy auta stavěná podle dosavadních tříd tak nějak vymřou.
16.12.2010 14:33
Mirekfric
S tím by souhlasil asi každý, jenže tady se nabavíme o problému, který teprve nastane a který tudíž jde nepřipustit, ale o problému, který tady úplně reálně existuje a který tudíž jde leda nějakým způsobem řešit.
16.12.2010 14:25
slonikyta
ano, Fia se pustila; bohužel se do toho Fia pustila zmíněnou logikou mé ženy... i nadále si však myslím, že je lepší než problém sanovat, tak problém nepřipustit
16.12.2010 14:09
Mirekfric
Nerozumím tomu, čím je N1-N4 a A5-A8 (v pořadí od nejrychlejšího k nejpomalejšímu obvykle asi takto A8-N4-A6-A7-A5-N3-N2-N1) jednodušší než 1-10 v pořadí od nejrychlejšího 1-10. V současném systému, do kterého jsou zařazená další auta už stejně vůbec žádná logika, kterou zmiňuješ, neplatí. Ta pklatila v osmdesátých letech, ale rozhodně ne teď. V A7 jedou 2.0 atm., 1.6T, 2.0TD; v N4 2.0T, 2.0 atm. atd.; navíc rozdělení na sériové/speciály neplatí už vůbec. V rodině sleduju rally sám a vím, že třeba brácha s tátou, kteří jinak motorsport celkem sledují, se v tom neorientují absolutně vůbec, i když jsem jim to několikrát zkoušel vysvětlit. Těch výjimek proti třicet let starému systému je už tolik, že z toho je jen bordel.

Nový systém si na žádné rozdělení na sériové a speciály ani na rozdělení dle objemu motoru nehraje, protože v podstatě ani nemůže. Je roztříděný tak, aby spolu soutěžila přibližně podobně výkonná auta v ještě přijatelném počtu tříd. Všechna ta auta totiž existují a něco se s nimi udělat musí. Není to jen teoretické hraní se slovíčky.

Co se asi dá dělat s víc než dvaceti druhy aut? N1-N4, A5-A8, S1600, S2000, R1A, R1B, R2B, R2C, R3C, R3D, R3T, S2000 1.6T, WRC staré, WRC nové, RGT, k tomu speciality jak přeplňované diesely ve skupině A. Řešení je několik. Tím nejlepším by samozřejmě bylo, kdyby auta mimo třídy nikdy nevznikla. Jenže se tak stalo a co s tím dál...

1. Zachovat současný chaos, kdy původní rozdělení tříd už neplatí a auta jsou dle nějakých pochybných kritérií zařazovaná prostě někam (viz S2000). Tohle jsme tu teď měli pár let a ukázalo se, že to nefunguje a navíc je to naprosto matoucí pro veřejnost (kdo může logicky očekávat ve třídě pro sériové přeplňované dvoulitry atmosférický speciál?). Pro posádky jsou tu ještě nasírací bonusy v podobě zařazení nesouměřitelných aut k sobě (třeba R2 a S1600).

2. Jet jen třídy R dle před pár lety nastartovaného projektu FIA a vše ostatní zrušit. To v současné situaci, kdy auta zařaditelná do tříd R tvoří jen menšinu startovního pole, není proveditelné. Respektive provést by to šlo, ale kolik by jezdilo aut?

3. Vzít všechno, co jezdí, a co nejcitlivěji a nejsrozumitelněji to roztřídit do ještě použitelného počtu tříd (mít 25 tříd asi nebude ideální řešení).

Řešení, které by vyhovovalo všem, nejít nelze. Je možné udělat jen určitou formu kompromisu, a to si myslím, že se v tomto případě docela povedlo. Přes to, že na všem jde hledat chyby a hnidy, já zatím na práci nového vedení FIA, WRC a rally komise nenacházím nic zásadně špatného. Myslím, že se do debordelizace pustila celkem s vervou a že její dosavadní kroky se vyznačují konečně nějakou logikou.
16.12.2010 12:18
slonikyta
douška; pamatuji F1, pak byla F2, F3, a další; značkové, regionální...o kterých jsem měl představu o návaznosti.
dnes vím, že stále je F1, ale již mi uniká F 3000, F GP2, a Bůh ví, jaké ešče...
to mám nyní při každé rally(e) vytahovat z kapsy tahák, abych věděl zda je to ropák a tamto sériový benzin s turbem a předokolka?
16.12.2010 12:10
slonikyta
souhlasím s XP, příští rok přijdu na rally(e) a uvidím auta. snad pojedou. ale kdo s kým a proti komu netuším. zlaté N1...až Nx, A1...až Ax...atd. stále zastávám názor, že v jednoduchosti je krása. Mirku promiň, ale musíš si uvědomit, že někteří nemají nadmozek (jako Ty, ve vší úctě). logika dělení nových tříd mi přijde stejně logická jako logika mé ženy, s kterou jsem již nějaký pátek sezdán (hodně tomu nazád) a není dne gdy by mne nepřeqapila jiným výkladem. navíc mi ta přehršel písmen a číslic evokuje haldu medikamentů a vitamínů co bych měl ve svém věku užívat.
15.12.2010 21:09
Mirekfric
Já to chápu především jako vstřícný krok k oživení popularity a větší srozumitelnosti pro laické diváky, sponzory a širokou veřejnost, což podle mě je jedině dobře.

Podle mě se laická veřejnost neměla šanci orientovat ani ve starém systému N1-4, A5-8 (případně ještě B9-B12), natož v tom chaosu s postupným přilepováním dalších tříd (WRC, R, S1600, S2000). Naopak si myslím, že ve zcela jednoduchých číslech 1-10 bez písmenek, kde 1 je nejrychlejší a 10 nejpomalejší se musí už z logiky věci zorientovat naprosto každý, kdo to uslyší v televizi nebo si to přečte v novinách, i když rally vůbec nesleduje. Pro nás, co jsme zvyklí na roky jiného to sice bude nějakou dobu divné, ale zvykneme si, už jen proto, že se rally zabýváme trochu víc.

To, že se v nových třídách potkávají auta dle odlišných předpisů (např. R2 a A6) je dané spíš postupným a ne zrovna šťastným vývojem, který v rally v předchozích letech byl. S tím současným chaosem se nic jiného, než se ho pokusit nějak zjednodušit, udělat nedalo. Ostatně auta se dosud potkávala ve třídách určitě nešťastněji (viz R2 a S1600 či N4 a S2000). Nový systém mi přijde podstatně lépe vyvážený.

Já na nových třídách fakt nic špatného nevidím krom toho, že "je to zas nějaká novota".
15.12.2010 21:08
Pluto - moderátor
Můžeme být rádi, že těch kategorií je jenom deset. Je taková spousta kritérií, podle kterých se to ještě dalo dělit... (země původu auta, rok výroby, barva, atd).
15.12.2010 20:37
ajaj
Přesně podle zásad inspektora Trachty je třeba vnést mezi zainteresované zmatek. Začíná to číslováním. Stará jednička je nová desítka a stará čtyřka je rozdělena (konečně a rozumně) na dvojku a trojku. Jedničku nikdo nezná a osmičku radši ani neuvedli. Urrráááá, máme jasno! Fakt?
15.12.2010 18:29
Mirekfric
Proti současným devíti třídám v MMČR přibude jedna, ale zároveň dva druhy aut (GT a 1.6T), takže to jako problém nevidím. Naopak jsem rád, že se oddělí R2 od S1600 a ty naopak spojí s R3.
toplist