www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 14. září 2025, Svátek má Radka, zítra Jolana |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reklama Nejčtenější články |
New Stratos ožívá!Jsou to již čtyři desítky let, kdy se po rychlostních zkouškách všech možných koutů světa proháněla legendární a úspěšná Lancia Stratos HF. Malé sportovní kupé osazené motorem V6 pocházejícím z Ferrari Dino a vyrobené za jediným účelem – vyhrávat. Nyní se legenda vrací a koncept zůstává nezměněn, jen je vše oblečeno do moderního hávu. První náznaky záměru znovu oživit italský speciál se objevily v roce 2005, kdy se na ženevském autosalonu představil zářivě zelený koncept Fenomenon Stratos, jehož hlavním autorem byl Rakušan Chris Hrabalek. Jenže u tohoto prototypu také zůstalo a celý projekt, do kterého měly být zapojeny i společnosti Alitalia a Prodrive, začal postupně zapadávat prachem. Ledy se pohnuly až o pár let později, kdy se na internetu bez jakéhokoliv komentáře objevily neoficiální snímky zcela nového prototypu navazujícího na Stratos ze sedmdesátých let. Informace o novém voze byly zpočátku jen velice kusé, ale postupně začínaly přibývat. Tak vyplynulo na povrch, že za projektem stojí Michael Stoschek, závodník, sběratel historických automobilů a majitel významné firmy operující v oblasti automobilového průmyslu, a jeho syn Max. Stoschek byl zapojen i do prvního projektu Fenomenon, ale v létě 2008 se rozhodl postavit nový a plně pojízdný vůz ve vlastní režii. Design a konstrukce byly zadány renomovanému studiu Pininfarina. Italové dali novému stratosu kabát moderní, vyvážený, ale zároveň jednoznačně odkazující na svého předchůdce. Pod zadní kapotou se opět zabydlela pohonná jednotka od Ferrari, tentokrát osmiválec z modelu F430, z něhož byly použity i další mechanické komponenty. Jelikož byl New Stratos od počátku koncipován nejen jako stylový prototyp, nýbrž coby funkční a plnohodnotný sportovní vůz, byl kladen důraz na precizní vyladění podvozku, který je oproti výchozímu ferrari zkrácen o dvacet centimetrů a celkově výrazně upraven. Hlavním testovacím jezdcem se stal Tiago Monteiro, portugalský pilot WTCC a někdejší účastník Formule 1. Oficiální statické představení prvního New Stratosu proběhlo osmého listopadu u Pininfariny v Turíně. První exemplář následně během testovacích jízd odkroužil několik tisíc kilometrů, aby o několik týdnů později mohl být nový vůz představen inženýrům, okruhovým i rallyovým závodníkům či médiím na francouzském okruhu Paul Richard v Le Castellet. Ještě předtím však New Stratos zavítal do italského Fiorana, aby jej tam shlédl a v ostrém tempu vyzkoušet Luca di Montezemollo, nejvyšší představitel automobilky Ferrari. A přestože není příliš obvyklé, aby se člověk takového postavení pozitivně vyjadřoval na adresu vozu na kapotě postrádajícího vzpínajícího se koně, New Stratos si od Montezemolla vyslechl po zkušební jízdě jen slova chvály. Podobně to vypadalo i v Le Castellet koncem listopadu. Každý, kdo mohl, si chtěl nový vůz vyzkoušet, velkou pozornost na sebe strhával Bernard Darniche, který je historicky nejúspěšnějším soutěžním pilotem originálního stratosu. I za volantem nového vozu si liboval. Jako bonbónek pro přítomné pak Michael Stoschek odhalil maketu New Stratosu v typických zelenobílých barvách společnosti Alitalia. Chtěl tím naznačit záměr přivést nový vůz na závodní tratě? Možná ano. V plánu je totiž výroba minimálně pětadvaceti kusů New Stratosu, což je počet potřebný pro udělení homologace platné pro okruhovou třídu GT2. Na závodní verzi údajně pracuje společnost Danisi Engineering, obrázky sportovní varianty ale zatím ukazují jen zmenšený model v měřítku 1:8. Řekněte sami, nebyl by tento vůz hezký třeba na legendární Rallye Monte Carlo?
-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|