www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 14. září 2025, Svátek má Radka, zítra Jolana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

New Stratos ožívá!

16. prosince 2010 • 15:30

Jsou to již čtyři desítky let, kdy se po rychlostních zkouškách všech možných koutů světa proháněla legendární a úspěšná Lancia Stratos HF. Malé sportovní kupé osazené motorem V6 pocházejícím z Ferrari Dino a vyrobené za jediným účelem – vyhrávat. Nyní se legenda vrací a koncept zůstává nezměněn, jen je vše oblečeno do moderního hávu.

Lancia Stratos HF vs. New Stratos

První náznaky záměru znovu oživit italský speciál se objevily v roce 2005, kdy se na ženevském autosalonu představil zářivě zelený koncept Fenomenon Stratos, jehož hlavním autorem byl Rakušan Chris Hrabalek. Jenže u tohoto prototypu také zůstalo a celý projekt, do kterého měly být zapojeny i společnosti Alitalia a Prodrive, začal postupně zapadávat prachem. Ledy se pohnuly až o pár let později, kdy se na internetu bez jakéhokoliv komentáře objevily neoficiální snímky zcela nového prototypu navazujícího na Stratos ze sedmdesátých let.

Informace o novém voze byly zpočátku jen velice kusé, ale postupně začínaly přibývat. Tak vyplynulo na povrch, že za projektem stojí Michael Stoschek, závodník, sběratel historických automobilů a majitel významné firmy operující v oblasti automobilového průmyslu, a jeho syn Max. Stoschek byl zapojen i do prvního projektu Fenomenon, ale v létě 2008 se rozhodl postavit nový a plně pojízdný vůz ve vlastní režii. Design a konstrukce byly zadány renomovanému studiu Pininfarina.

Podélný profil New Stratosu v porovnání s výchozím Ferrari F430

Italové dali novému stratosu kabát moderní, vyvážený, ale zároveň jednoznačně odkazující na svého předchůdce. Pod zadní kapotou se opět zabydlela pohonná jednotka od Ferrari, tentokrát osmiválec z modelu F430, z něhož byly použity i další mechanické komponenty. Jelikož byl New Stratos od počátku koncipován nejen jako stylový prototyp, nýbrž coby funkční a plnohodnotný sportovní vůz, byl kladen důraz na precizní vyladění podvozku, který je oproti výchozímu ferrari zkrácen o dvacet centimetrů a celkově výrazně upraven. Hlavním testovacím jezdcem se stal Tiago Monteiro, portugalský pilot WTCC a někdejší účastník Formule 1.

Šasi New Stratosu se zabudovaným motorem F430New Stratos v aerodynamickém tunelu studia Pininfarina

Oficiální statické představení prvního New Stratosu proběhlo osmého listopadu u Pininfariny v Turíně. První exemplář následně během testovacích jízd odkroužil několik tisíc kilometrů, aby o několik týdnů později mohl být nový vůz představen inženýrům, okruhovým i rallyovým závodníkům či médiím na francouzském okruhu Paul Richard v Le Castellet. Ještě předtím však New Stratos zavítal do italského Fiorana, aby jej tam shlédl a v ostrém tempu vyzkoušet Luca di Montezemollo, nejvyšší představitel automobilky Ferrari. A přestože není příliš obvyklé, aby se člověk takového postavení pozitivně vyjadřoval na adresu vozu na kapotě postrádajícího vzpínajícího se koně, New Stratos si od Montezemolla vyslechl po zkušební jízdě jen slova chvály.

Bernard Darniche za volanten New Stratosu při prezentaci v Le CastelletLuca di Montezemollo při testech New Stratosu ve Fioranu

Podobně to vypadalo i v Le Castellet koncem listopadu. Každý, kdo mohl, si chtěl nový vůz vyzkoušet, velkou pozornost na sebe strhával Bernard Darniche, který je historicky nejúspěšnějším soutěžním pilotem originálního stratosu. I za volantem nového vozu si liboval. Jako bonbónek pro přítomné pak Michael Stoschek odhalil maketu New Stratosu v typických zelenobílých barvách společnosti Alitalia.

Michael Stoschek představuje New Stratos v barvách Alitalia

Chtěl tím naznačit záměr přivést nový vůz na závodní tratě? Možná ano. V plánu je totiž výroba minimálně pětadvaceti kusů New Stratosu, což je počet potřebný pro udělení homologace platné pro okruhovou třídu GT2. Na závodní verzi údajně pracuje společnost Danisi Engineering, obrázky sportovní varianty ale zatím ukazují jen zmenšený model v měřítku 1:8. Řekněte sami, nebyl by tento vůz hezký třeba na legendární Rallye Monte Carlo?

Videogalerie New Stratos

New Stratostechnické údaje
Rozměry
Délka 4181 mm
Šířka 1971 mm
Výška1240 mm
Rozchod vpředu1668 mm
Rozchod vzadu1701 mm
Rozvor2400 mm
Hmostnost
Pohotovostní hmotnost1247 kg
Rozložení hmotnosti44% vpředu, 56% vzadu
Karoserie
Vnější a vnitřní panelynelakovaný karbon
Nosná skořepinahliníkové šasi F430 zkrácené o 20 cm
Bezpečnostní rámocel FE45 podle předpisů FIA
Motor
Počet válců8
Objem 4308 cm³
Řídící jednotkaBosch
Max. výkon 397 kW (540 k) při 8200 ot./min.
Kroutící moment > 500 Nm při 3750 ot./min.
Transmise
Převodovkašestistupňová sekvenční
Diferenciáls proměnnou svorností
Podvozek
Managementelektronický systém ZF Sachs
PružinyEibach
Tlumičehydraulické, elektronicky řízené, s hliníkovým dvojitým obalem
Kola
DiskyFondmetal s centrální maticí 9x19 palců vpředu, 9x11 palců vzadu
PneumatikyDunlop Sport Maxx 265/30 vpředu, 315/30 vzadu
Brzdy
VýrobceBrembo
Kotouče 398 mm x 36 mm vpředu, 350 mm x 34 mm vzadu
Brzdičešestipístkové vpředu, čtyřpístkové vzadu
Příslušenství
Přední světlomety Bi-Xenon Hella
Zadní světlometyLED Ferrari

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.12.2010 23:52
rallydriver
Je to hrozně krásný. Moc se jim to povedlo. Zvlášť když to je v těch závodních barvách. Na trati rally by vypadalo nádherně.
toplist