www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
Jak to bylo s pneumatikovou loterií na Monte? (aktualizováno 2x)Rozhodujícím okamžikem letošní Rallye Monte Carlo byla jednoznačně volba pneumatik před poslední sekcí čtvrteční etapy. Jak to ve skutečnosti na testech vypadalo? Rychlostní zkoušky 5 a 6 projela většina posádek na suchu a poté zamířila do servisní zóny ve Valence. Tam bylo potřeba rozhodnout, které pneumatiky vzít pro následující sekci, která se jela na stejných úsecích. A rozhodování to nebylo vůbec jednoduché. Podívejme se na situaci na zmíněných dvou úsecích již od rána. Úvodní test startuje v nadmořské výšce zhruba 300 metrů nad mořem a stoupá až do výše 1270 m.n.m. Naopak druhý test se až na krátký úsek v jedné třetině a závěrečný sjezd neustále pohybuje nad hodnotou tisíce metrů nad mořem. Na obou tratích pak byl velký problém s pokrytím telefonního signálu. Zatímco v údolí panovalo celkem normální počasí beze srážek a bez výraznějších mraků, se stoupající nadmořskou výškou se začalo výrazně zatahovat. Již zhruba od tisíce metrů vjela cesta do mraků a mlhy, v některých úsecích bylo kolem cesty namrzlo. Teplota se pohybovala kolem nuly, cesta však byla vesměs suchá. A víceméně se jen čekalo, kdy něco z oblohy spadne. A čekalo se hodně dlouho. První vločky se začaly snášet na RZ 5 až v době, kdy tratí projížděly poslední auta. To bylo cca v 13:45. Jednalo se jen o slabší přeháňku, něčo mezi sněžením a zmrzlým deštěm. Na cestě se příliš sněhu nedrželo, vítr jej hodně rozfoukával, cesta moc neklouzala. Obdobná situace byla i zhruba ve 14:30, kdy jsme se rozhodli úsek St Jean en Royans opustit a vydat se na následující úsek. Tam jsme dorazili krátce po 15té hodině, na cestě po sněhu ani památky, nesněžilo. První sníh se začal snášet až o chvíli později s tím, že ho na cestě mnoho nezůstávalo, víceméně hlavně jen v lesních úsecích, kde jej nerozfoukával vítr. V tu dobu projížděli rychlostní zkouškou ledoví špioni, kteří směli na trať vyrazit nejpozději 70 minut před prvním autem. Zhruba v tu dobu se však musely první posádky rozhodovat v servise, jaké zvolí obutí pro své speciály. A jak to dopadlo vědí všichni... Na cestě se začal držet sníh až o chvíli později. Jediným jistým faktem je, že teplota se kolem nuly či pod nulou držela už od samého rána, nad oběma zkouškama ve vyšších polohách byla hustá mračna a mlha bez šance na náznak slunečních paprsků. ----
Cesta je suchá, zataženo, teplota kolem nuly -
Start RZ 5 -
Začíná lehce sněžit na RZ 5/7, na cestě se sníh nedrží, neklouže to -
Na RZ 5/7 se na cestě začíná lehce držet držet poprašek sněhu -
Na RZ 6/8 začíná lehce sněžit, na cestě sníh nezůstává -
Poslední ledový špion smí vyrazit na RZ 7 -
Na RZ 8 je zataženo, jen velmi lehce sněží, na cesta stále neklouže -
Začíná hustě sněžit na RZ 7, navíc padá mlha -
První vozy musí opustit prostor servisu s obutými pneumatikami -
Na RZ 8 začíná hustě sněžit, na cestě se začíná držet sníh -
Na RZ 7 i 8 sněží, na cestě se drží sníh, prostor servisu již opustilo 18 posádek -
Poslední ledový špion smí vyrazit na RZ 8 -
Počasí na RZ 8 je již hotové peklo, velmi husté sněžení, na cestě se drží několik centrimetrů sněhu -
Startuje RZ 7 -
Startuje RZ 8 ---- Pro názornost si na následujících snímcích můžete prohlédnout, jak vypadala situace pár kilometrů po startu RZ 7, tedy v místech, kde cesta postupně stoupá do vyšších nadmořských výšek. 16:10 - Julien Maurin - 16:14 - Francois Delecour - 16:18 - Jan Kopecký - 16:24 - Petter Solberg - 16:27 - Juho Hänninen - 16:33 - Toni Gardemeister --- Michal Hrabánek: „Nezachytili jsme včas změnu počasí. Pro Honzu Kopeckého jsme to vůbec nestačili, pro Freddyho to bylo už v pohodě, tam si myslím, že jeho čas byl více ovlivněn jeho defektem, nakonec jel na pneumatikách, které byly vhodně zvolené. V případě Juhy - v tu chvíli byl jeho jediným soupeřem Petter Solberg. Ten se na tom s informacema pohyboval zhruba stejně, jako my. Dokonce se rozhodoval mezi slickama a intermediama, nakonec se však rozhodl pro intermedia. Z taktického pohledu byla taková volba logická, protože v případě, že by oba jeli na stejných gumách, tak jsme věděli, že Juho bude lepší, což se i potvrdilo. Nicméně, byla to chyba ve vztahu k vývoji počasí a to nás stálo lepší umístění.“ --- Situace z pohledu ledového špiona jedné z předních posádek: „Oba první průjezdy zkouškami byly kompletně suché, jen pár vlhkých míst a u Col de Echasseron naházený sníh od diváků. Poté jsme čekali v Saint-Jean en Royans v hospůdce a sledovali přímý přenos na Eurosportu. Krátce před průjezdem posledních aut prvními zkouškami nám volali přátelé z tratě, že začíná lehce sněžit. Ve 14:50, tedy v poslední možnou dobu, jsme se vydali na RZ 7. Prvních osm až devět kilometrů bylo kompletně suchých. Až od tunelů začal být nějaký sníh na trati, ale bylo ho hodně málo. Po dojetí zkoušky jsme přijeli na místo, kde byl signál na mobil a volali do servisu. První auta už byly na cestě k první zkoušce. Poslechli jsme si, jak kdo volil a zhodnotili, že ti, co zvolili hroty nebo zimní pneumatiky hodně ztratí. Poté jsme se přesunuli na RZ 8, opět jsme do ní vjížděli těsně na poslední chvíli, tedy v 15:35. Prvních sedm - osm kilometrů bylo kompletně suchých. Poté, co jsme minuly odbočku na Col de Echasseron, situace se začala hodně měnit, na cestě se začalo objevovat víc sněhu a ledu, obzvlášť v oblasti Col. Po dojezdu jsme upravili rozpis a připravili na předání posádce. Po předání rozpisu jsme se vrátili i s ostatníma špionama do hospody sledovat přenos na Eurosportu. A zhrozili se, co vidíme v televizi - situace se oproti našim průjezdům dost výrazně změnila. Simon Jean-Joseph, který dělal ledového špiona Petteru Solbergovi to okomentoval slovy: Zkoušeli jsme riskovat, ale prohráli jsme.“ -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|