www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Jak to bylo s pneumatikovou loterií na Monte? (aktualizováno 2x)

26. ledna 2011 • 18:45

Rozhodujícím okamžikem letošní Rallye Monte Carlo byla jednoznačně volba pneumatik před poslední sekcí čtvrteční etapy. Jak to ve skutečnosti na testech vypadalo?

Rychlostní zkoušky 5 a 6 projela většina posádek na suchu a poté zamířila do servisní zóny ve Valence. Tam bylo potřeba rozhodnout, které pneumatiky vzít pro následující sekci, která se jela na stejných úsecích. A rozhodování to nebylo vůbec jednoduché.

Podívejme se na situaci na zmíněných dvou úsecích již od rána. Úvodní test startuje v nadmořské výšce zhruba 300 metrů nad mořem a stoupá až do výše 1270 m.n.m. Naopak druhý test se až na krátký úsek v jedné třetině a závěrečný sjezd neustále pohybuje nad hodnotou tisíce metrů nad mořem. Na obou tratích pak byl velký problém s pokrytím telefonního signálu.

Zatímco v údolí panovalo celkem normální počasí beze srážek a bez výraznějších mraků, se stoupající nadmořskou výškou se začalo výrazně zatahovat. Již zhruba od tisíce metrů vjela cesta do mraků a mlhy, v některých úsecích bylo kolem cesty namrzlo. Teplota se pohybovala kolem nuly, cesta však byla vesměs suchá. A víceméně se jen čekalo, kdy něco z oblohy spadne.

A čekalo se hodně dlouho. První vločky se začaly snášet na RZ 5 až v době, kdy tratí projížděly poslední auta. To bylo cca v 13:45. Jednalo se jen o slabší přeháňku, něčo mezi sněžením a zmrzlým deštěm. Na cestě se příliš sněhu nedrželo, vítr jej hodně rozfoukával, cesta moc neklouzala. Obdobná situace byla i zhruba ve 14:30, kdy jsme se rozhodli úsek St Jean en Royans opustit a vydat se na následující úsek. Tam jsme dorazili krátce po 15té hodině, na cestě po sněhu ani památky, nesněžilo. První sníh se začal snášet až o chvíli později s tím, že ho na cestě mnoho nezůstávalo, víceméně hlavně jen v lesních úsecích, kde jej nerozfoukával vítr.

V tu dobu projížděli rychlostní zkouškou ledoví špioni, kteří směli na trať vyrazit nejpozději 70 minut před prvním autem. Zhruba v tu dobu se však musely první posádky rozhodovat v servise, jaké zvolí obutí pro své speciály. A jak to dopadlo vědí všichni... Na cestě se začal držet sníh až o chvíli později. Jediným jistým faktem je, že teplota se kolem nuly či pod nulou držela už od samého rána, nad oběma zkouškama ve vyšších polohách byla hustá mračna a mlha bez šance na náznak slunečních paprsků.

----

10:00

Cesta je suchá, zataženo, teplota kolem nuly

-

12:23

Start RZ 5

-

13:45

Začíná lehce sněžit na RZ 5/7, na cestě se sníh nedrží, neklouže to

-

14:30

Na RZ 5/7 se na cestě začíná lehce držet držet poprašek sněhu

-

14:55

Na RZ 6/8 začíná lehce sněžit, na cestě sníh nezůstává

-

14:50

Poslední ledový špion smí vyrazit na RZ 7

-

15:00

Na RZ 8 je zataženo, jen velmi lehce sněží, na cesta stále neklouže

-

15:00

Začíná hustě sněžit na RZ 7, navíc padá mlha

-

15:04

První vozy musí opustit prostor servisu s obutými pneumatikami

-

15:15

Na RZ 8 začíná hustě sněžit, na cestě se začíná držet sníh

-

15:30

Na RZ 7 i 8 sněží, na cestě se drží sníh, prostor servisu již opustilo 18 posádek

-

15:38

Poslední ledový špion smí vyrazit na RZ 8

-

16:00

Počasí na RZ 8 je již hotové peklo, velmi husté sněžení, na cestě se drží několik centrimetrů sněhu

-

16:07

Startuje RZ 7

-

16:48

Startuje RZ 8

----

Pro názornost si na následujících snímcích můžete prohlédnout, jak vypadala situace pár kilometrů po startu RZ 7, tedy v místech, kde cesta postupně stoupá do vyšších nadmořských výšek.

16:10 - Julien Maurin

16:10 - Julien Maurin

-

16:14 - Francois Delecour

16:14 - Francois Delecour

-

16:18 - Jan Kopecký

16:18 - Jan Kopecký

-

16:24 - Petter Solberg

16:24 - Petter Solberg

-

16:27 - Juho Hänninen

16:27 - Juho Hänninen

-

16:33 - Toni Gardemeister

16:33 - Toni Gardemeister

---

Michal Hrabánek: „Nezachytili jsme včas změnu počasí. Pro Honzu Kopeckého jsme to vůbec nestačili, pro Freddyho to bylo už v pohodě, tam si myslím, že jeho čas byl více ovlivněn jeho defektem, nakonec jel na pneumatikách, které byly vhodně zvolené. V případě Juhy - v tu chvíli byl jeho jediným soupeřem Petter Solberg. Ten se na tom s informacema pohyboval zhruba stejně, jako my. Dokonce se rozhodoval mezi slickama a intermediama, nakonec se však rozhodl pro intermedia. Z taktického pohledu byla taková volba logická, protože v případě, že by oba jeli na stejných gumách, tak jsme věděli, že Juho bude lepší, což se i potvrdilo. Nicméně, byla to chyba ve vztahu k vývoji počasí a to nás stálo lepší umístění.“

---

Situace z pohledu ledového špiona jedné z předních posádek: „Oba první průjezdy zkouškami byly kompletně suché, jen pár vlhkých míst a u Col de Echasseron naházený sníh od diváků. Poté jsme čekali v Saint-Jean en Royans v hospůdce a sledovali přímý přenos na Eurosportu. Krátce před průjezdem posledních aut prvními zkouškami nám volali přátelé z tratě, že začíná lehce sněžit.

Ve 14:50, tedy v poslední možnou dobu, jsme se vydali na RZ 7. Prvních osm až devět kilometrů bylo kompletně suchých. Až od tunelů začal být nějaký sníh na trati, ale bylo ho hodně málo. Po dojetí zkoušky jsme přijeli na místo, kde byl signál na mobil a volali do servisu. První auta už byly na cestě k první zkoušce. Poslechli jsme si, jak kdo volil a zhodnotili, že ti, co zvolili hroty nebo zimní pneumatiky hodně ztratí.

Poté jsme se přesunuli na RZ 8, opět jsme do ní vjížděli těsně na poslední chvíli, tedy v 15:35. Prvních sedm - osm kilometrů bylo kompletně suchých. Poté, co jsme minuly odbočku na Col de Echasseron, situace se začala hodně měnit, na cestě se začalo objevovat víc sněhu a ledu, obzvlášť v oblasti Col. Po dojezdu jsme upravili rozpis a připravili na předání posádce.

Po předání rozpisu jsme se vrátili i s ostatníma špionama do hospody sledovat přenos na Eurosportu. A zhrozili se, co vidíme v televizi - situace se oproti našim průjezdům dost výrazně změnila. Simon Jean-Joseph, který dělal ledového špiona Petteru Solbergovi to okomentoval slovy: Zkoušeli jsme riskovat, ale prohráli jsme.“

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
28.01.2011 17:49
carloss
Ja si myslim že každa kritika je k něčemu dobra no prostě to na montu nevyšlo a kluci na sobě pořadně zapracuji a po zbytek sezony se jim bude dařit.Držim Škodě palce a hlavně Jendovi.
28.01.2011 06:06
ajaj
Nikdy nepřestanu žasnout nad tím, jak si někdo, komu dělá problém napsat čitelnou větu a píše třeba "nevišlo" a "sesměšnění", bez obav troufá skoro na řízení továrního týmu :-)) Navíc poté, co (aspoň doufám)přečetl článek a hlavně časové údaje nahoře.
27.01.2011 23:07
Pluto - moderátor
Tak ještě jedna jahůdka na pomyslný sněhový dort ze Saint-Jean en Royans - mám k dispozici slova Francoise Delecoura, na základě jakých informací volil pneumatiky. Teď to zpracovávám, zítra se můžete těšit na exkluzivní rozhovor :-)
27.01.2011 16:35
marty66
I mě to hrozně mrzí.Ale kdo jezdí do Alp na lyže,tak mi potvrdí,že tam se počasí mění z minuty na minutu.Na jedné straně kopce svítí slunce a než ho objedete,tak sněží a je mlha. Je to opravdu hodně těžké. Ale alespoň zimní dát mohli... ;-)
27.01.2011 15:11
Mirekfric
S tou teplotou je to v horách těžké. V době příjezdu na RZ5 bylo na startu něco kolem +2°C (v servisu myslím +6°C), ale na vršku za tunely asi -4°C, na větru, který byl dost silný, bylo méně. V tu dobu bylo taky zamračeno ale nesněžilo a na trati bylo jen pár zmrazků. Tak to vydrželo celý první průjezd. Kdyby se řídili Tvým hodnocením, tak jeli na hrotech už první průjezd, protože nešlo odhadnout, kdy začne sněžit, jen bylo jasné, že začne.
27.01.2011 12:07
carloss
Je to hrozne tenhle članek čist.Pišete že rano bylo na nule ale podle zaběru z eurosportu bylo spiš tak pět pod nulou a celou dobu vyčkavali co z nebe spadne a to jeli do 1300 m tohle nepochopi ten nejnaivnějši člověk.Jsem velky přiznivec Škody a doufam že se někdy Kopečšti podivaji na počasi když chcou reprezentovat naši vlast.
26.01.2011 23:16
kanafasek1
To co předvedla Škoda v Monte Carlu je neomluvitelné a naprostý amatérismus.Když se to stane v soukromém týmu někde na urovni rallysprintu tak se nad tím mávne rukou,ale v továrním týmu na úrovni IRC je to ostuda a sesměšnění před celým světem.Škoda měla na Monte kolem trati několik desítek lidí pozorovatelů a špionů co měli předvídat a ne se divit,že v lednu v horách napadne sníh.Jak může tovární tým vyslat své jezdce do horských RZ na přechodných pneu a Honzovi dát do kufru ješte dvě úplně hladké.Pak se nedivme,že na 24km dostal 7minut a je po závodě.Solberg obul přechodné tak Škoda taky,ostatní Peugeoty zimní a Delecour komplet hřeby.Solberg byl nastrčen a tím si vyhrály celý závod.Pan Q. musí být hodně spokojen,čtyři Peugeoty v první pětce.Každopádně je to ponaučení,nevišlo to loni ani letos,uvidíme za rok.
26.01.2011 20:57
lubos
to Milo: ještě jednou si přečti článek a pochopíš, že volba pneu nebylo v daný okamžik rozhodování o pneumatikách na sníh, mokrý asfalt, ... . Predikovat povrch na RZ 7/8 při odjezdu ze servisu bez jisté míry rizika prostě nebylo možné (ono to totiž nejde nikdy; vzpomene si někdo jak to vypadalo na BR 2009 v poslední RZ - prvních pět projelo na suchu a zbytek v průtrži mračen). Naopak, ti kteří byli aktuálně v absolutním pořadí kolem osmého místa a dále, mohli riskovat a obout hroty nebo cokoliv jinak "šíleného" a nemuseli ztratit. Bohužel i naprosto nelogické situace na trati se stávají a dokážou zamíchat pořadím = a zdramatizovat celou soutěž, a dovolím si tvrdit již v lednu, že celý šampionát IRC 2011. P.S. ajaj má naprostou pravdu. Je to o generálovi po bitvě. Nikdo nejel ze servis vstříc RZ 7/8 s jistotou správné volby pneumatik. A poslední odstavec článku (stanovisko ledového špiona jedné z předních posádek) to (si myslím) hodnotí naprosto jednoznačně.
26.01.2011 19:45
Walach
Potvrzuji jak problematické pokrytí signálem, tak nevyzpytatelnou mlhu během RZ7, kdy během pár minut několikrát bylo úplné mlíko, že jsme viděli na deset metrů, a rázem se mlha zvedla a zase byl chvíli klid. Opravdu to nebyla jednoduchá situace.
26.01.2011 19:20
ajaj
Kdyby věděli to, co víme teď my, tak by to bylo jinak :-))
toplist