www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

UPDATE: Vozy S2000 1.6T budou mít letos restriktor 30 mm

11. února 2011 • 21:30

Jednou z největších kauz, která hýbala světem automobilových soutěží koncem loňského roku, bylo povolení vozů S2000 s motorem 1.6T do regionálních šampionátů. Je možné, že by se FIA nakonec podařilo najít pro všechny strany uspokojivé řešení?

Mini Countryman S2000

Jednotlivé rozhodovací složky FIA si na začátku prosince 2010 vzaly za vzor vystupování krále ze známé české pohádky Pyšná princezna a předvedly, že i mimo filmová plátna lze předvést celosvětovému obecenstvu frašku (viz ZDE). Na jedné straně byl zájem Prodrivu na umožnění startu jejich vozu Mini Countryman S2000 v regionálních šampionátech s tím, že první vůz bude (pokud vše půjde podle plánu) homologován za čtyři měsíce. Na jeho stranu se přidali někteří členové nejvyššího prezídia FIA v čele s Jeanem Todtem, kteří Davidu Richardsovi toto privilegium přislíbili. Na straně druhé pak stála kromě několika automobilek také většina FIA rally komise i zástupci jednotlivých regionálních šampionátů, kteří nechtěli povolit vozy, které ještě neexistují, nejsou jasně daná pravidla a, což je hlavní, bude v počátku k dispozici pouze omezené množství speciálů, takže nebude zachována zdravá konkurenceschopnost v jednotlivých sériích.

Jako většinou v životě, i v tomto případě zafungovalo pravidlo, že vyšší bere a tak byly k nevoli ostatních vozy 1.6T do regionálních šampionátů povoleny. Stále se však otálelo s rozhodnutím, jakými restriktory budou vozy osazeny oproti 'novodobým' vozům WRC, protože právě jeho velikost měla být nejpodstatnějším rozdílem mezi WRC a S2000.

Technici i politici ve FIA tedy měli těžký úkol nastavit velikost restriktoru tak, aby byly pokud možno všechny strany spokojené. A jak se jim to podařilo? Zatímco vozy WRC jsou osazeny restriktorem o průměru 33 mm, na hlasování světové rady FIA bude předložen návrh, aby měly vozy kategorie S2000 s motorem 1.6T průměr restriktoru jen 30 mm. Dle vyjádření odborníků by měly být vozy s tímto restriktorem spíše pomalejší, než současné atmosférické S2000. Na konci letošního roku se pak bude počítat s přehodnocením situace a zvětšením restriktoru.

Pokud bude tento návrh schválen, měla by být zachována výkonnostní poměřitelnost mezi oběma typy vozů S2000. Otázkou je, kterých speciálů se toto pravidlo bude týkat. Zatím jedinou automobilkou, která potvrdila homologaci 'nového' S2000, je Mini od 1. března. Další automobilky se přidají nejdříve v polovině roku 2011, většina z nich to má v plánu později. Je tedy zřejmé, že současné atmosférické S2000 budou i nadále konkurenceschopné boje o absolutní vítězství v regionálních šampionátech.

UPDATE

V pátek 11. února byl faxovým hlasováním oficiálně odsouhlasen restriktor 30 mm pro vozy S2000 s motorem 1.6T v regionálních šampionátech 2011.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.02.2011 09:11
Karbonyl - moderátor
U Fordu je mlčení o S2000 1.6T dáno hlavně tím, že má na skladě ještě několik desítek atmosférických dvoulitrových motorů, které potřebuje napřed prodat.
13.02.2011 13:27
veryblackgirl
to HH: V podstatě ano,je to tak, ale je to extrém. Pokud by to takhle praktikovali běžně a bez důvodu tak by taky asi dostali za uši. Pokud jsou ale hodně vytížení závoděním tak ok. Citroen a Ford mají ale oba spoustu týmů ke stavbě vozů. Nejvíce to tedy může zdržet dodávka dílů. Dejme tomu, že motor i převodovka příjdou za 2 měsíce od objednání po
3 kusech, měli by teda postavit tak 3 vozy/2 měsíce. To je standard. Peugeot ve svém prvním roce stavěl 3 vozy/ měsíc, ale tam byla vůle prodávat.
U Fordu to takový problém není, ti zákaznický sport podporují docela rádi, protože ví, že každý bod se počítá. Ono je přece ve výsledku docela jedno, jestli ty body za první místo urve Ostberg nebo Hirvonen, pro Ford je to i tak dobrá reklama a pro sport jako takový je to senzace, lidi to pak víc baví.
U Citroenu je problém, že jsou to prostě namyšlení frantíci (tím nemyslím jezdce), kteří se stráááášně strachují aby někdo neobšlehl jejich knowhow... Solbergovi nakonec dali C4 beztak jen proto, že už bylo trapné jak je v té zastaralé Xaře pojíždí. A to prosím neměl tovární mapu apod.
13.02.2011 00:09
Honza_H
to velmičernádívka: Dík za objasnění, ale ještě nemám v jedný věci dost jasno (tedy, těch nejasností mám víc, ale už se radši ptát nebudu:-)
Níže jsi napsal: "Obecně se považuje za adekvátní termín dodání objednaného vozu do 3 měsíců" a "15 vozů, to dává Fordům teoreticky až 45 měsíců k dodání posledního z nich". Na základě citací to tedy chápu tak,že nedochází k souběhu tříměsíčních dodacích lhůt na každý jednotlivý vůz S2000, ale že dodací lhůty po jedné navazují jedna na druhou. Ještě jinak řečeno, když jedna objednávka přijde např. 1.2. a druhá např. 1.3., pak pro první objednávku je dodací termín 1.5. a pro druhou 1.8.(neboť 3 měsíce k dodání druhé objednávky se začínají počítat až od 1.5., kdy uplynula dodací lhůta pro první objednávku)?
12.02.2011 23:03
veryblackgirl
Mirek: Ano, Kresta dostane stejnou mapu. Zákeřná otázka je, pomůže mu to?!
Honza_H: 15 vozů, to dává Fordům teoreticky až 45 měsíců k dodání posledního z nich. To za 3 roky asi zvládnou že? :-)
Postavit vůz není až takový problém, problém je mít díly na skladě. K tomu ale slouží dodací lhůty. Nejdéle trvá dodání motoru a transmisí..
12.02.2011 18:57
Honza_H
A ještě něco velmi teoretického k zamyšlení:-)
Budu mít hooooodně peněz a jako nastrčený bílý kůň od Citrónů (nebo těch koňů může být víc, aby to nebylo podezřelý) si objednám u Fordů k co nejdřívějšímu dodání 15 ks S2000 1,6T - Ford to zahltí takovým způsobem, že všechny jeho ostatní aktivity (včetně WRC závodění, a o to jde) budou minimálně dočasně paralyzovány. Pokud Fordi odmítnou dodat, tak je pak naopak sankcemi paralyzuje FIA.
Tak a co s tím? Jen se snažím domyslet povinnost prodeje ad absurdum.....
12.02.2011 18:47
Mirekfric
veryblackgirl: Zákeřná otázka :-))) Na Barumce přijde Roman Kresta a bude chtít stejné mapy motoru jako má Honza Kopecký. Dostane je?

Třeba v tomhle vidím situaci, kdy hlavní roli hrají vztahy a kde pravidla a celá FIA nezmůžou vůbec nic.
12.02.2011 18:41
Honza_H
Hm,hm: A šlo by se k WRC dostat třeba takhle?:
Krok první: Soukromník 1 si objedná S 2000 1,6T, které je mu výrobce povinen dodat.
Krok druhý: Soukromník 2, který má zakoupeno plnohodnotné WRC,následně u výrobce objedná náhradní díly místo dílů údajně vadných či nějak poškozených (shodou okolností to budou setrvačník, nárazník a zadní křídlo :-)
Krok třetí: Soukromník 1 zakoupí od soukromníka 2 ony doobjednané náhradní díly a postaví plnohodnotné WRC.

Není výše uvedené jedním z důvodů, proč se např. Citróni vyhýbají prodeji WRC soukomníkům a pouze je pronajímají, aby měli kontrolou nad redistribucí dílů třetím osobám?

Samozřejmě platí, co níže napsal Mirek a další - takový postup by jistě vedl k házení klacků pod nohy ze strany výrobce, ale přece jen, co kdyby .....
12.02.2011 18:00
John - moderátor
Jenom k zákaznickým věcem, vzhledem k tomu, že už Suzuki nejede WRC. Když např. tvrdili, že klient má Top mapu, stejnou jako jejich tým, tak najednou po výpadku jejich pilotů došel inženýr a přehrál mapu, protože klientovo Suzuki bylo na bedně. Podobná situace byla s podvozkovými pružinami, bylo tvrzení, že klient má totéž co tovární tým, ale pak se nezávisle na tom v MSE prokecli, že jsou samozřejmě ještě jiné typy.
12.02.2011 17:39
veryblackgirl
Tyhle předpisy pro S2000 nejsou žádná novinka. Jsou tu proto aby bylo závodění zajímavější a dostalo se k němu více lidí - ne jen pár vyvolených ve fabrických vozech. Navíc ta auta mají limitovanou cenu dílů (právě proto, aby si ho mohlo dovolit koupit více závodníků) a proto logicky musí být naprodej, jinak by to nefungovalo. Kdyby si např. Ford (ať už necháme ten Citren :-) nechal vyvinout tř. speciální ale velmi drahé hlavy kol, kardan, nápravnice... a deklaroval pak na FIA v ceníku, který je součástí homologace, že ten díl stojí pár euro tak by to nikomu nevadilo. Jakmile by ale tyto drahé díly museli dodávat za pár euro zákazníkům, už by to taková legrace nebyla.
Nutit někoho prodávat je normální, např. když se někdo rozhodne vyrábět a prodávat boty taky je musí prodat každému kdo si je příjde koupit - nemůžou si vybírat zákazníky nebo mít obchod otevřený jen naoko.
To že si Matthew Wilson může koupit DS3 WRC je naprosto normální... Citroen a Ford dobře věděli do čeho jdou a jaká jsou pravidla.
BTW - ano, tř. mapa motoru homologovaná není, ale koukni na všechny zákaznické Škodovky, Peugeoty a Fiaty - máte pocit že jim někdo hází klacky pod nohy?
12.02.2011 16:12
ajaj
Pluto, když může FIA jezdcům nařizovat, co si musejí koupit, proč by nemohla fabrikám nařídit, co všechno musejí prodat, pokud chtějí splnit homologační podmínky? ;-)
toplist