www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 14. září 2025, Svátek má Radka, zítra Jolana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Manfred Stohl v čele elektrické revoluce

10. března 2011 • 09:00

V hornorakouském Welsu se o uplynulém víkendu konal veletrh energeticky úsporných technologií. Zde Manfred Stohl představil svůj nejnovější projekt. Po řadě poměrně úspěšných soutěžních aut s pohonem na zemní plyn přichází s čistě elektrickým vozem. Ten je zatím ve fázi přípravy. Vytyčený plán počítá s prvními zkušebními starty v příštím roce, ideálně již na lednové Jänner Rallye. V roce 2013 už by potom Stohl Racing absolvoval s elektřinou poháněným autem celou sezonu rakouského šampionátu.

Peugeot 207 S2000 na elektriku

Pro přestavbu si Manfred Stohl vybral Peugeot 207 Super 2000. Ten by podle dosavadních plánů měl být poháněný elektromotorem o výkonu 220-280 kW (300-380 Hp). Počítá se, že elektromotor bude dosahovat otáček vyšších než 12000 min-1, díky čemuž bude automobil schopný dosahovat podobnou maximální rychlost jako spalovací protějšky, tedy mezi 170 a 180 km/h. Trochu překvapivě je počítáno s použitím jen jednoho elektromotoru, což znamená, že bude nutné zachovat mechanické transmise pohonu všech kol. Toto řešení bude určitě jednodušší na přestavbu, ale zachová si negativa v podobě vysokých mechanických ztrát v transmisích, jejich nezanedbatelné hmotnosti a také relativně nízké spolehlivosti.

Stohl odhaduje, že hmotnost samotného vozu bude přibližně 1000 kg s tím, že dalších 400 kg budou vážit akumulátory o kapacitě 30-35 kWh. I přes to, že je to přibližně osmkrát více než u veřejnosti známé Toyoty Prius, obávám se, že nebude možné s autem v závodním režimu ujet víc než 60 km. Odhad je to samozřejmě hodně přibližný, protože nejsou k dispozici bližší parametry motoru a převodového ústrojí. Poté bude nutné u vozu měnit celý box s akumulátory neboť jejich nabití v omezené době servisu není reálně možné.

Řadě z Vás se jistě při zmínce o elektrickém soutěžním autě protočily panenky zděšením. Vůz se zvukem podobným trolejbusu, který nesmrdí benzínem, neřve ani nestřílí si většina diváků na rychlostních zkouškách asi ani nedovede představit. Já po pravdě také ne. Na tom, že se s podobným úkazem dřív nebo později určitě setkáme, to však nic nemění. Elektrický pohon se ve stále větší míře prosazuje do automobilů a zejména ve městech zcela oprávněně. Stohlův vůz bude pověstnou první vlaštovkou a exotem, který na sebe strhne největší pozornost diváků a médií. Ať už budou reakce kladné či záporné, jedno je jisté – o voze se bude hodně mluvit.

Peugeot 207 S2000 na elektriku

Bližší informace k projektu se můžete dozvědět na stránkách www.rally-e.at, obsah je však bohužel pouze v němčině.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
10.03.2011 21:39
Acom
Misto mechaniku budou muset najmout do servisu elektrikare.
10.03.2011 10:04
slonikyta
Mno, trochu retrospekce; gdyž, a je tomu vlastně už (jen) nějakých deset let, co jsem na Waldu poprvé popatřil závodní turbo ropáky, spadla mi brada úžasem z jejich krouťáku, odjezdu z toček při max. otáčkách cca 4000 / min. A nebylo to tak dávno, dalších deset let zpět, co jsem si nedovedl nějakého ropáka vůbec představit jako závoďáka (i když v historii to už bylo).
A proto, že nehodlám měnit zadarmo své názory - vyjádřené už před lety, dokážu si dnes představit jako závoďničku neco s el. pohonem. Ta fantazie lineárního nárůstu Mt a P a tím eliminace převodovky...
už jen ta hmotnost zásobníků energie to kazí....
a pak, čím chladněji, tím lépe - více výkonu (to bude Monte!)....(viz. el. vodivost)
10.03.2011 09:27
Dalin
No jestli vyjede na Jänner Rallye a bude mrznout, tak se dojezd vozu ještě zkrátí :-).
toplist