www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 11. května 2024, Svátek má Svatava, zítra Pankrác

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Lotus se vrací do rally s Exige R-GT

13. září 2011 • 15:30

Třicet let po triumfu Talbotu Sunbeam Lotus v mistrovství světa přišel čas přivítat značku Lotus zpět v rally. Ta totiž na autosalonu ve Frankfurtu totiž představila továrně připravený model Exige R-GT odpovídající letos vydaným technickým předpisům pro sportovní vozy kategorie GT v rally a brzy s ním hodlá vyrazit na rychlostní zkoušky.

Lotus Exige R-GT

A jak jinak ukázat špičkové jízdní vlastnosti hbitého Lotusu než přímo na rychlostních zkouškách světových rally? Nový exige se tak v příštím roce předvede na věhlasných asfaltových tratích, konkrétně v Monte Carlu, na Korsice a Sanremu. Právě k Itálii má blízko současný šéf sportovní divize Lotusu Claudio Berro: „Návrat značky k rally má pro mě speciální význam, poněvadž jsem s ní poprvé přišel do kontaktu na Rally San Marino, kde jsem v rámci italského šampionátu startoval se Sunbeamem. Byla to navíc má vůbec první rally, takže současný krok Lotusu ve mně vzbuzuje velkou nostalgii. Tady na autosalonu máme vedle nového exige vystaven i původní automobil a i po letech to vevnitř voní úplně stejně – tyto dny mi přinášejí samé radostné vzpomínky.

S novými pravidly pro kategorii R-GT v rally se před námi otevřely nové možnosti. Stejně jako před třemi dekádami budeme chtít soutěžit a vyhrávat. Naše nové auto, Exige R-GT je realizací snu těch, kteří milují pravé sportovní speciály GT – toto bude jejich auto.“

Výhodou Exige R-GT má být to, že je to od začátku do konce profesionálně připravený závodní vůz, což podle Lotusu znamená, že řidič nemusí být naprostý profesionál, aby vůz mohl řídit. Exige R-GT vznikal paralelně se silniční verzí Exige S a to znamená, že se představuje plnohodnotný závodní stroj, který ale neztratil nic ze svého smyslu pro zábavu při jízdě a snadného ovládání při zachování bezpečnosti a spolehlivosti.

Claudio Berro k tomu dodává: „Spoustu věcí jsme se naučili při vývoji větší Evory a řady různých sportovních derivátů v průběhu uplynulých osmnácti měsíců. Máme teď spoustu poznatků, jak nejlépe udělat ze silničního auta závodní, a hodláme je vložit do soutěžního exige. Pro nás je rally maximální možnou prověrkou v automobilovém sportu, neboť kombinuje prvky okruhových závodů se speciálními dovednostmi potřebnými v rally. A my pevně věříme, že je to jedna z nejlepších a nejzřetelnějších možností, jak ukázat možnosti našich produktů.“

Lotus Exige R-GT bude poháněn tří a půllitrovým šestiválcem odpovídající sériovému Exige S. Potřebné změny si ale vyžádala převodovka, na samotném motoru pak bude v souladu s řády FIA omezen výkon. Lotus plánuje vozy soutěžní vozy nasazovat ve spolupráci s externími soukromými týmy, což je model, který se značce už osvědčil při startech v sérii IndyCar nebo v Le Mans.

Lotus Exige R-GTtechnické údaje
KAROSERIE
Skelet: hliníkový doplněný o ocelový bezpečnostní rám s homologací
Hmotnost:1200 kg dle řádů FIA R-GT
Specifické doplňkyochrana spodku vozu
boční výztuhy dveří a sedaček podle WRC
boční plastová bezpečnostní okna z lexanu
střešní větrací otvor
světelná rampa
PODVOZEK
Nápravyvpředu i vzadu dvojitá A-ramena
Tlumičespeciální nastavitelné ve třech směrech
MOTOR
Počet válců6
Výkon:302 koní
Přeplňování:kompresorem s 34 mm restriktorem dle řádů FIA
PŘEVODOVKA
Počet stupňů:6, dva homologované stálé převody
Řazení:sekvenční
Diferenciál:s omezenou svorností
Kola a pneu
Disky vpředu:7'' x 17'' nebo 8'' x 18''
Pneu vpředu205-65/17''
Disky vzadu:8'' x 18''
Pneu vzadu:225-65/18''

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
17.09.2011 19:12
willy
Oba se bavíme o koze a o voze .. trošku o něčem jiném...to je jedno Mirku, to co si zmínil je pravda samozřejmě.
17.09.2011 12:02
Mirekfric
Nemáš pravdu, Willy. V soutěžních autech je totiž restriktor a kvůli němu je jejich účinnost alfou a omegou úspěchu. Právě tu má motor s turbem proti motoru s kompresorem vždycky vyšší (protože turbo žere jen odpadní teplo, žádnou mechanickou práci motoru). Navíc čím vyšší je plnící tlak, tím víc se nůžky rozvírají, protože Rootsovo dmychadlo má při velkých tlacích výrazně nižší účinnost samo o sobě (krom toho, že žere výkon motoru na svůj pohon).
Na druhou stranu samozřejmě ty reakce na plyn jsou u turba horší.
17.09.2011 09:48
willy
Ještě dodám další mou teorii, turbo ...(co se týče sport.aut, ne třeba dieselů) patří jedině do 4koly...U zadokolky kort potřebuješ kolikrát perfektně nadávkovat výkon a tu umí z těch dvou forem přeplnování jednoznačně lépe kompressor.


17.09.2011 09:45
willy
Mirku myslel jsem to tak, že to je nakonec stejně nula od nuly pojde.
Prostě oba přeplnované motory jdou nakoňovat dostatečne...
Proto bych tu účinnost ani nezminoval nějak.....tom je relativní.
Dneska mají ty kompressory neskutečně vychytaný...Není to jako G60 v Golfu..
100tis.km na to nemusíš třeba ani máknout a výkonově je to taky jinde. Získáš klidně 100-150ps a to je super. Samozřejmě za pomoci dalších věcí okolo (větší vstřiky, jednotka, výfuk apod.).

16.09.2011 15:32
Mirekfric
Přesně tak, ALS tam nebude, pokud se nezměnily předpisy od doby, co jsem je viděl.
16.09.2011 12:10
Karbonyl - moderátor
Otázka je, esi je ALS povolené u sériového motoru á al R-GT.
16.09.2011 11:31
gonzo
Jeden dotaz. Proč by měl mít turbo motor prodlevu ,pokud tam bude ALS?
16.09.2011 10:29
Mirekfric
To není dedukce Willy, ale fakt vyplívající z funkce obojího.
16.09.2011 09:06
willy
Auto má kompressor a motor z Toyoty. Tam je prapůvod motorizace...Např. Toyota Corrola VVT 190ps na tomhle jezdila, pak ji dali kompressor dokonce právě na 225ps...Lotus přebírá od Toyoty motorizace.

Každopádně kompressor u takovéhle zadokolky bude podle mě lepší kombinace než turbo, protože výkon by se měl dobře dávkovat, taky žádné turbodíry a jde to pěkně odspoda nahoru, využitelnost výkonu je široká.. výkon na noze pořád, mám s tím osobní zkušenost na Mazdě MX5 1.8 s kompressorem ..200ps a super..! Mám takovou svou teorii, že kdybych si stavěl zadokolku nedám do toho nikdy turbo , ale kompressor.
Vyjímkou můžou být auta jako BMW 1M (už jsem se vezl) kdy do toho dali BI-Turbo a nechá se to poměrně taky dávkovat...

S tou účinností nesouhlasím Mirku, je to špatná dedukce podle mě...Ale myslíš to dobře.

Kompressor má většinou jedinou nevýhodu a to tu, že s turbem by ses dostal s výkonem ještě dál prostě...Vždycky je to něco za něco:-)
Každopádně i s kompressorem by se mohli dostat na 350ps klidně (máme Civic Type-R s 350ps, kompressor, v základu 200ps..), ale omezují je tedy asi ty limity Fia?
14.09.2011 21:15
Mirekfric
Já vím, že budu za hnidopicha, ale fakt to není turbo, ale nízkotlaký kompresor, který tu charakteristiku mění méně výrazně než turbo.

Osobně si myslím, že turbo bez ALS u zadokolky moc výhodné není kvůli pomalejším reakcím na plyn. U kompresoru tenhle problém není. Motor ale má zase nižší účinnost, protože na kompresi vzduchu žere vlastní výkon, u turba jen odpadní teplo.
toplist