www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 2. května 2025, Svátek má Zikmund, zítra Alexej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anketa Kdo vyhraje Rally Hungary? Reklama Nejčtenější články
|
Rallye Monte Carlo: Maximální bodový zisk pro Sebastiena LoebaPo několikaleté pauze se slavná Rallye Monte Carlo vrací do kalendáře mistrovství světa v automobilových soutěžích. Bez North One Sport se začíná nová éra světových rally a ani redakce AutoSportu.CZ u toho nemůže chybět. Stejně jako v minulých letech se můžete těšit na videosouhrny jednotlivých etap (pokud internetové připojení dovolí).
Maximální počet bodů si na letošní Rallye Monte Carlo připsali na své konto Sebastien Loeb s Danielem Elenou na Citroenu DS3 WRC, když kromě celkového vítězství získali také tři bonusové body za nejlepší čas na závěrečné PowerStage. Dva body navíc si připsali jejich týmoví kolegové Hirvonen s Lehtinenem (celkově čtvrté místo) a poslední bonusový bod získali překvapivě, ale zaslouženě Novikov s Giraudetem na Fordu Fiesta RS WRC (absolutně pátí). Čtvrtý dojel na posledním testu Dani Sordo, který byl nadmíru spokojen s celkovou druhou příčkou, pátým nejlepším časem si pojistil deváté místo absolutně před Armindem Araújem náš Martin Prokop. Petter Solberg zvolil na poslední zkoušku nevhodné obutí (zimní pneu), nicméně ztrátá 13.5 vteřiny už na jeho třetí místo neměla žádný vliv. Vůz šestého Francoise Delecoura přivedl do cíle posledního testu navigátor Dominique Savignoni, kterýá se podle všeho takto stylově rozloučil s aktivní kariérou v rally a jízda za volantem Fiesty RS WRC byla poděkováním z Delecourovy strany. Sedmá příčka je určitě solidním výsledkem pro Korsičana Campanu, otázkou je, na kolika dalších soutěžích mistrovství světa ho letos uvidíme za volantem Mini WRC. Osmé místo Otta Tänaka lze rovněž hodnotit pozitivně, i když se mladý Estonec v průběhu rally netajil tím, že jízda 'při zdi' mu vůbec nevyhovuje. Do cíle zdárně dorazil také slovenský pilot Jaroslav Melichárek, 21. místo absolutně a 5. ve třídě 2 je určitě úspěchem. Letošní Rallye Monte Carlo dokončili také 42. Martin Rada s Jaroslavem Jugasem, kteří se stali vítězi třídy 8.
Závěr dne patřil jednoznačně Petteru Solbergovi, který dnešní klasickou etapu zakončil čistým hattrickem v podobě tří dílčích vítězství za sebou. Druhý byl stejně jako na předchozím testu Sebastien Loeb a třetí Francois Delecour. V souboji o devátou příčku zajel Martin Prokop shodný čas s Armindem Araújem a do zítřejší závěrečné pětikilometrové PowerStage tak nastoupí s náskokem 2.9 sekundy na portugalského pilota. Od prvního do osmého místa jsou ale jinak karty rozdány naprosto jasně, pořadím by mohly zamíchat prakticky jen technické potíže. Loeb má na prvním místě náskok bezmála tří minut a od dalšího vítězství na Rallye Monte Carlo ho dělí přesně 5.16 km poslední rychlostní zkoušky. Druhý Dani Sordo má na třetího Pettera Solberga k dobru 19.1 vteřiny, čtvrtý Mikko Hirvonen ztrácí na střapatého Nora přes minutu. Páté místo je určitě skvělým výsledkem pro Jevgenije Novikova, který tentokrát dokázal udržet na uzdě své emoce a dokázal pokořit i zkušeného Francoise Delecoura, pro kterého je šesté místo rovněž určitě úspěchem. Na 21. příčce figuruje po RZ 17 slovenská posádka Melichárek - Bacigál, nástrahami tratě se zdárně prokousali i Rada s Jugasem, kterým patří umístění na začátku paté desítky absolutního pořadí, ale první místo ve třídě 8.
Celkem třetí nejlepší čas na letošní Rallye Monte Carlo si na své konto připsal za volantem Fiesty RS WRC Petter Solberg. Nor pokračoval v teoretickém útoku na druhé místo Daniho Sorda, který zde skončil čtvrtý a ztratil 9.1 vteřiny. Druhý čas zajel vedoucí Sebastien Loeb před veteránem Francoisem Delecourem, kterého díky zkušenostem s místními tratěmi nezpomalily ani další potíže se stávkujícím interkomem. Obrovskou smůlu měl Per Gunnar Andersson, jehož Proton Satria Neo S2000 vyřadila ze hry porucha palivového systému, která zároveň znamenala menší požár vozu. Švéd tak přišel o jisté první místo v klasifikaci SWRC, na které se tak posunul Craig Breen. Velké potíže měl také lídr PWRC Michal Kosciuszko, který dorazil do cíle zkoušky se ztrátou téměř sedmi minut a ještě předtím zatížil své konto penalizací za pozdní příjezd do ČK.
Bez větších dramat se obešla také druhá zkouška čtvrté etapy letošní Rallye Monte Carlo. Tentokrát se z nejlepšího času radoval Petter Solberg, který stáhnul dalších 12.5 vteřiny z náskoku celkově druhého Daniho Sorda. O druhou příčku se shodným časem podělili jezdci továrních Citroenů DS3 WRC, tedy vedoucí muž celkového pořadí Sebastien Loeb a čtvrtý Mikko Hirvonen. Výborný sedmý čas zajel Bryan Bouffier, v závěru první desítky figuroval Martin Prokop. V celkové klasifikaci soutěže nedošlo v první dvacítce z pohledu průběžných výsledku k zádné změně.
První z klasických testů Rallye Monte Carlo nejlépe vyšel Mikku Hirvonenovi. Na suché trati měl finský pilot podle svých slov dostatek jiistoty a navíc už si evidentně zvyká na nový vůz. Duhý čas zajel Petter Solberg, o dvě destiny vteřiny rychleji než třetí Sebastien Loeb. Velmi dobrý čtvrtý čas zajel i přes značné potíže s posilovačem řízení Francois Delecour a zkouška se povedla i Martinu Prokopovi, který díky osmému času absolutně přeskočil Arminda Araúja a posunul se na desáté místo absolutně.
Na svůj první vítězný čas za volantem Citroenu DS3 WRC navázal Mikko Hirvonen i na posledním z trojice dnešních testů, když opět dokázal porazit svého týmového kolegu Sebastiena Loeba, který však nadále s neotřesitelnou jistotou a dvouminutovým náskokem na druhého Daniho Sorda zůstává na čele průběžné absolutní klasifikace letošní Rallye Monte Carlo. Třetím časem se na suché trati blýsknul Jevgenij Novikov, čtvrtý byl Dani Sordo před Petterem Solbergem, kterého před cílem zkoušky přibrzdil defekt. Stejný problém postihnul do třetice také Craiga Breena. Suchá trať byla logicky hendikepem pro Fabii S2000 Kevina Abbringa, který se tak propadl z první desítky na dvanácté místo, když na uvolněnou pozici postoupil Armindo Araújo, který díky osmému času přeskočil i Martina Prokopa, jenž tak po dnešku setrvává na jedenácté příčce absolutně.
Dvanáctá rychlostní zkouška byla potvrzením skvělého strategického tahu ze strany továrního týmu Citroen. Volba kompletních pneu s hroty na této zkoušce přinesla své ovoce a nejrychlejší Mikko Hirvonen a Sebastien Loeb zde doslova deklasovali všechny Fordy, když na třetím a čtvrtém místě na této zkoušce dojely oba tovární Countrymany Pierra Campany a Daniho Sorda. Na trati testu se vystřídalo mokro a mlha, sníh i led, vše navíc komplikoval déšť, který se pro druhou polovinu startovního pole změnil v husté sněžení. Pátý Jevgenij Novikov díky tomu ztratil 46.1 sekundy a klesl zpět na páté místo za Hirvonena, Petter Solberg skončil se ztrátou 1:46.1 min na Fina až ve druhé desítce a propadnul v souboji o druhé místo o 57.6 vteřiny za Sorda. Volba pneumatik v podobě kompletních zimních pneu, i když bez hřebů, vyšla Martinu Prokopovi, který zajel šestý dílčí čas. Naproti tomu například Kevin Abbring zvolil naprosto nesmyslnou kombinaci obutí v podobě slicků na jedné a pneu s hřeby na druhé straně a ztratil na trati dvanácté zkoušky přes tři minuty. Per Gunnar Andersson se potýkal se zamlženým čelním sklem, Henning Solberg pak krátce před cílem testu poškodil levou zadní část své Fiesty RS WRC. „Dnes ráno to bylo náročné. na první zkoušce nám od startu pršelo a ke konci začalo sněžit. Naštěstí jsme ale zvolili dobré pneumatiky. Na dvanáctou zkoušku jsme na předek dali zimní kolo s malým hřebíkem a nějak jsme to probruslili. Byla to jedna velká klouzačka. Jinak bylo vše bez problémů,“ zhodnotil aktuální situaci v rozhovoru pro AutoSport.CZ po telefonu Martin Rada.
První dnešní zkouška zahájila očekávanou pneumatikovou loterii. Na RZ 11 nejlépe obuli piloti Fordů, když test opanoval Petter Solberg před Francoisem Delecourem a Jevgenijem Novikovem. Petter si tak polepšil na průběžné druhé místo na úkor Daniho Sorda, který zde byl čtvrtý. Sebastien Loeb ztratil na Solberga mladšího 16.7 vteřiny, Mikko Hirvonen pak 25.9 sekundy. Na čtvrté místo před něj tak poskočil Novikov. Podle Loeba však byla ztráta menší než čekal, volba pneu byla směřována s ohledem na další test.
Suverén Loeb si připsal nejrychlejší čas i na poslední vložce druhé etapy Rallye Monte Carlo. Na vedoucí pozici má nyní k dispozici celkem luxusní náskok přes minutu a půl. Druhý nejrychlejší zde byl Dani Sordo, který si opět prohodil pozici s Petterem Solbergem, a stejně jako včera tak bude nocovat na druhém místě celkově. Největší událostí této RZ ale byla obrovská havárie Sébastiena Ogiera, který chyboval v pasáži na vytočenou šestku. Posádka naštěstí z tohoto incidentu vyvázla bez vážnějších následků - Julien Ingrassia si stěžoval na bolesti v ruce, oba dva členové posádky proto byli převezeni na preventivní prohlídku do nemocnice. Posádky od šestého místa dál se tak posunuly o příčku vpřed, výjimkou je pouze i nadále osmý Tänak, kterému oplatil porážku z předchozí RZ Francouz Campana. Martin Prokop je po dnešku nakonec dvanáctý, po poslední čtvrteční RZ přeskočil Matthewa Wilsona. Klasifikaci SWRC vévodí P.G. Andersson, jenž po dvou etapách se svou satrií figuruje na devátém místě celkově. Po odstoupení Švédova týmového kolegy Bassa zůstává jediným dalším konkurentem Craig Breen, ten na Anderssona ztrácí pět a tři čtvrtě minuty. V produkčním seriálu PWRC je situace ještě jednoznačnější - Michal Kosciuszko nemá s kým závodit, v 'jeho' klasifikaci je totiž hodnocena jen mladá Luise Cooková na starší fiestě, ztrácející na Poláka již více než hodinu. V soutěži se úspěšně drží i Martin Rada, v polovině rally mu patří první místo ve třídě 8.
Druhý průjezd vložky se startem v Burzetu nepřinesl do první desítky žádné výrazné změny, pořadí si jen prohodili nyní osmý Ott Tänak a devátý Pierre Campana. Zkouška si na posádky připravila past v podobě velkého množství vytahaného bláta, které čast měnilo přilnavost pneumatik. Přesto byl nejrychlejším jezdcem opět Sébastien Loeb před Petterem Solbergem, Danim Sordem a Jevgenijem Novikovem. Právě ruský pilot se postupně přibližuje Mikku Hirvonenovi, aktuálně ho od Fina dělí už jen čtrnáct sekund. Propadl se Martin Prokop, těsně ho přeskočil Portugalec Araújo.
Dani Sordo se na úvodním testu druhé čtvrteční sekce dočkal nejrychlejšího času. Chvíli se z něj sice radoval už na RZ 6, jenže časoměřiřči pak Španělův čas upravili a z dílčího prvenství nebylo nic. Až teď. Červené mini bylo o dvě destiny sekundy rychlejší Loebova citroënu, i nadále ale zůstává na třetím místě za Petterem Solbergem. Jevgenij Novikov se opět posunul na páté místo před Sébastiena Ogiera, Henning Solberg zkoušku dokončil s poškozeným zavěšením své fiesty.
Přestože dle svých slov nevybral ideálně pneumatiky, vyhrál Sébastien Loeb kompletně celou úvodní sekci čtvrteční etapy včetně kompletně suché RZ 7. Druhý čas na St. Bonnetu sedmé vložce zajel Petter Solberg, který si tak opět prohodil pořadí se Sordem. Naprosto neuvěřitelný byl ale celkově čtvrtý čas Sébastiana Ogiera, který v přímé konfrontaci s vozy WRC zaostal se svou škodovkou o pouhých osm sekund za Loebem! 'Malý Séb' se tak posunuje opět dopředu, před odpolední částí se mu patří páté místo, které uzmul Jevgeniji Novikovovi.
Dani Sordo si Solbergův útok a hned v další vložce to Norovi vrátil - posunul se zpět na druhé místo. Stále jde ale o vteřinový souboj, který i nadále zůstává otevřený. Dva nejrychlejší čas tentokrát připadly tandemu Loeb - Hirvonen. Pro Francouze to znamenalo další navýšení náskoku ve vedení, pro Fina zase posun na čtvrté místo celkově. To do této chvíle držel Sébastien Ogier s nejrychlejší dvoutisícovkou. Zástupce týmu Volkswagen byl i kvůli útoku Novikova odsunut 'až' na šesté místo, i tak je ale suverénně jasným lídrem své kategorie - druhý vůz S2000 v pořadí, Proton pilotovaný P-G Anderssonem, totiž zaostává o další tři minuty.
Úvodní rychlostní zkouška druhé etapy Rallye Monte Carlo měřila rovných devatenáct kilometrů a hned přinesla několik změn v celkovém pořadí. Na druhé místo se posunul Petter Solberg, který za svá záda vytlačil Daniho Sorda. Mezi oběma rivaly jsou nyní necelé dvě sekundy rozdílu. O jednu příčku si také polepšil Mikko Hirvonen, který je nyní celkově pátý. Jeho stájový kolega Loeb si zde připsal další nejrychlejší čas. Posádky se zprvu obávaly ledu, nakonec celý test ale obsahoval pouze suché či vlhké pasáže.
Druhý Burzet se stal osudným dosavadnímu lídrovi soutěže Jari-Matti Latvalovi, který šel se svým Fordem Fiesta RS WRC přes střechu a musel odstoupit. Do čela se tak dostal Sebastien Loeb na Citroenu DS3 WRC, který zároveň jasně opanoval poslední ze čtveřice rychlostních zkoušek prvního dne Rallye Monte Carlo. Latvala podle všeho přeslechl část diktátu svého navigátora a skutálel se se svým vozem ze srázu. Posádce se při nehodě naštěstí nic nestalo, nicméně úvodní soutěž letošního mistrovství světa pro ni definitivně skončila. Za nejrychlejším Loebem zajel druhý nejlepší čas starý lišák Francois Delecour, nicméně jeho ztráta na mladšího krajana byla už více než půl minuty. Třetí dílčí příčka patřila Danimu Sordovi, který tak v celkové klasifikaci poskočil na druhé místo před Pettera Solberga, který byl na RZ 4 čtvrtý. Za šestým Jevgenijem Novikovem zajel další výborný čas Sebastien Ogier na Škodě Fabii S2000 a celkově mu tak náleží čtvrté místo před mladým Rusem. Na šesté místo si pohoršil Mikko Hirvonen, kterého potrápil prasklý brzdový kotouč na zadní nápravě jeho Citroenu DS3 WRC. Na trati zkoušky skončil Thiery Neuville. Třináctý absolutně je po dnešku Martin Prokop (+ 7:31.3), slovenský pilot Jaroslav Melichárek s Peugeotem 207 S2000 je 26. (+ 15:26.7) a Martin Rada je po dnešku na 46. místě (+ 25:01.7). „Na první zkloušce jsme prorazili pravé přední kolo a měnili jsme ho na trati. Jinak bylo vše v pořádku, i když to dnes bylo hodně složité, hlavně kvůli pneumatikám. Z našeho pohledu se nám celkem povedla třetí zkouška,“ zhodnotil první den Martin Rada pro AutoSport.CZ
Při opakovaném průjezdu nejdelší vložkou letošní RMC opět dominoval Sébastien Loeb, který se poučil z dopolední sekce a obul kompromisní sestavu pneumatik vhodnou i pro následující test. S odstupem pouhých čtyř desetin za Francouzem následoval J.M. Latvala, který si tak i nadále drží na vedoucí pozici půlminutový náskok. Jen o další vteřinu v RZ 3 zaostal Petter Solberg, pátým časem se blýskl Thierry Neuville, který se ale podle svých slov ještě nepotkal s ideálním nastavením svého auta. Drobné problémy měli Mikko Hirvonen a Henning Solberg. Martin Prokop si oproti první 'rundě' mírně polepšil, zajel dvanáctý čas a po problémech na RZ 2 poskočil z 21. na 17. místo celkově.
Druhá vložka letošní Rallye Monte Carlo náramně sedla jezdcům na továrních Fordech. Latvala i P. Solberg využili nejměkčí možné směsi pneumatik a na třicetikilometrovém testu, který obsahoval podstatné procento ledu a sněhu, svým soupeřům pořádně zatopili. Latvala se dostal do čela a Loeba, který zde ztratil přes padesát sekund (!), odsunul za svá záda. Petter Solberg je aktuálně třetí, Dani Sordo se i vinou jezdecké chyby propadl na čtvrté místo. Jezdeckého kiksu se nevyvaroval ani Martin Prokop, který strávil mimo trať předlouhé čtyři minuty. Mezi 'ne-WRC' vozy zazářil Sébastien Ogier, který s Fabií S2000 zajel třetí čas absolutně a v celkové klasifikaci mu patří šestá příčka.
Úvodní rychlostní zkouška celé sezony a hned vůbec nejdelší test celého Monte! Šestatřicetikilometrovým úsekem, který obsahoval zejména střídající se suché a vlhké pasáže, nejrychleji projel Sébastien Loeb, jen o jedinou sekundu za ním ale zaostal jeho někdejší stájový kolega Dani Sordo s Mini. Necelou čtvrtminutu ztratila nová akvizice továrního týmu Citroën, Fin Mikko Hirvonen. Do nejrychlejší desítky se vešly i dva Peugeoty 207 S2000, ten rychlejší patřil Bryanu Bouffierovi. Martin Prokop do soutěže vstoupil čtrnáctým časem, na Loeba ztratil minutu a deset sekund.
Jevgenij Novikov byl nejrychlejším jezdcem na dopoledním shakedownu. Těsně porazil druhého Arminda Araúja, mimochodem stejně jako v případě Rusa debutanta na tomto podniku, a třetího Sébastien Loeba. Jezdilo se na 3.58 km dlouhém testu Plateau de Lautagne nedaleko Valence. Teplota se ráno pohybovala okolo nuly. Problémy měli Pierre Campana (požár v zadní části jeho Mini) a Francois Delecour (po nárazu poškozena přední část Fiesty). Martin Prokop zajel čtrnáctý čas, těsně za zmíněným Campanou.
Dnes v 8:00 začne na jižním okraji shakedown, ještě předtím však bude oficiálně oznámen nový tým Go Fast World Rally Team, za který budou startovat Henning Solberg a Matthew Wilson. Ještě předtím se můžete pokochat záběry z cesty do Francie i prvními snímky z nočního servisu. -plu- ; -hof-; -jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|