www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 23. dubna 2024, Svátek má Vojtěch, zítra Jiří

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

V Turecku dominoval Giandomenico Basso

17. května 2006 • 05:30

Během druhého květnového víkendu se v Turecku uskutečnil pětatřicátý ročník Fiat Rally, který byl součástí letošního Mistrovství Evropy FIA. Centrum soutěže se po třech letech v Burse a pěti v Izmiru přesunulo zpět do turecké metropole Istanbulu, kde využilo velkorysého zázemí okruhu pro Formule 1.

Do soutěže se přihlásilo 55 posádek ze čtyř zemí. Itálii reprezentoval zejména Giandomenico Basso s Fiatem Punto S2000, barvy stejné země měli hájit také Marco Cavigioli a Fabrizio Rataglia, shodně s produkčními vozy (Subaru Impreza, resp. Mitsubishi Lancer Evo 9), na startu se však neobjevili. Z Polska přijel Michal Solowow, který opět nechal doma své enkové Mitsubishi a i pro turecké tratě zvolil Renault Clio S1600. Z Bulharska se přihlásili nakonec absentující Tanev, Iliev a Petkov se nakonec ukázali. Zbytek pole pak tvořily domácí posádky. V českých barvách tentokrát nesoutěžil nikdo – Odložilík účast na Fiat Rally odvolal po ráně v Púchově, oproti prvnímu podniku ME (italská Rally Mille Miglia) se neobjevili ani Tlusťák a Chvojka.

Se staronovým centrem soutěže na posádky čekala taktéž zcela přebudovaná trať v délce lehce převyšující 250 kilometrů, rozdělená do dvou etap (13 RZ v sobotu a 8 v neděli). Celá rally začala slavnostním ceremoniálem v pátek večer, ostré kilometry asfaltového koberce však začaly posádky ukrajovat až během sobotního rána.

Do rally vstoupil nejrychlejším časem Giandomenico Basso, na záda mu ale se zanedbatelným rozdílem osmi desetin dýchal domácí Volkan Isik s Puntem S1600. První test však byl spíše zahřívacím kolem – při délce 4.8 km není překvapením, že se jedenáct nejrychlejších posádek vměstnalo do deseti vteřin. Mírné roztažení pole však přinesla hned druhá zkouška, když všem začala ujíždět dvojice Basso, Isik na Fiatech. Po první sekci, čítající celkově čtyři RZ, tedy do servisu přijel coby leader soutěže Basso, následován Isikem (+24,5 sec.). Už přes minutu na Bassa ztrácel další domácí jezdec, celkově třetí Yagic Avci s Opelem Corsa S1600.

První zkoušku po servisní pauze pro sebe ukořistil Isik, který však z Bassova náskoku ukrojil pouze dvě vteřiny. Hegemonii áčkových vozů na špici začal narušovat průběžně třetí Kazaz s produkční Imprezou. Toto pořadí, které v rámci nejrychlejší pětice doplňovali ještě Avci a Unal, jenž startoval s tureckou specialitou Fiat Palio S1600, zůstalo neměnné až do desáté rychlostní zkoušky, kde si dva posledně zmínění jezdci vyměnili své pořadí. Solowow se stále trápil v druhé desítce, ke konci druhé sekce se však posunul o pár příček vpřed a na hranici první desítky balancoval až do konce celé soutěže. Druhá sekce obsahovala opět čtyři měřené testy, přičemž dva z nich již posádky absolvovaly v první sekci, druhé průjezdy zbývajících úseků byly nachystány do sekce třetí. Ta opět patřila suverénnímu Bassovi, který s výjimkou předposlední RZ prvního dne jasně dával najevo, že fungující dvoulitrové Punto nemá konkurenci. Nejinak tomu bylo i na poslední sobotní zkoušce, kterou byla Fiat Super Special Stage, vytýčená na obslužných komunikacích istanbulského autodromu.

Na prvním místě tedy přenocoval Basso, za ním Isik a Kazaz. Nováčkem v top 5 byl Dimitar Iliev s Lancerem Evo 9, následovaný Unalem s Fiatem Palio. Nejrychlejší pětku naopak opustil Yagic Avci, když po technických problémech obdržel za pozdní příjezd do časové kontroly padesátivteřinovou penalizaci. S celkovou ztrátou 4:20 se propadl až na osmé místo.

Druhá etapa obsahovala o něco méně rychlostních zkoušek, než ta sobotní, na druhou stranu v ní nechyběl dvojitý průjezd nejdelším úsekem, kterým byla se svými 23 kilometry RZ Isiktepe. Nedělní část byla rozdělena do dvou sekcí (2 x 4 RZ), které byly narozdíl od první etapy ve všech průjezdech totožné. Nejrychlejší rozjezd měl poránu opět Basso, ve větší míře se však začali ozývat jezdci na produkčních vozech, zejména Hakan Dinc se Subaru Impreza. První RZ však byla pro Bassa s výjimkou RZ 18 poslední vítěznou, neboť se rozhodl díky dostatečnému náskoku na druhého Isika jet spíše na jistotu. Nejrychlejší časy si tak mezi sebe postupně rozdělili Avci, doposud nepříliš výrazný Burak Cukurova s dalším Paliem S1600, Dinc, Isik a Iliev, který zajel nejlepší čas na poslední RZ celé soutěže. Druhý nejrychleší čas na témže úseku zaznamenal Solowow, na jehož celkovou pozici (10.) však neměl tento dílčí výsledek jakýkoliv vliv.

V konečném pořadí tedy první dvě pozice připadly „napůl domácí“ automobilce Fiat. Giandomenico Basso opět suverénně předvedl možnosti Punta S2000 a zajistil tomuto vozu druhé vítězství v ME. S tříminutovým odstupem skončil Volkan Isik s „malorážkovou“ verzí staršího Punta, který zároveň vyhrál kategorii Super 1600. Stupně vítězů doplnil a prvenství v kategorii produkčních vozů si odvezl další domácí jezdec Ercan Kazaz se Subaru. Vedle Bassa byli dalšími netureckými jezdci, kterým se podařilo dostat se mezi nejrychlejších deset posádek, šestý Bulhar Dimitar Iliev s Lancerem a na desátém místě již zmíněný Polák Solowow. Během nedělní etapy srdnatě bojující Hakan Dinc nakonec ukořistil alespoň „bramborovou“ medaili. V „Top ten“ také skončily oba Fiaty Palio S1600 týmu Delta Sport a továrního Fiatu Motorsport Turkey.

Mistrovství Evropy bude pokračovat druhý červnový víkend, kdy se u našich severních sousedů pojede šotolinový Rajd Polski.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist