www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. prosince 2017, Svátek má Simona, zítra Lucie

Mistrovství světa

ME a

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Lotyšskou hořkou tečku za letošní Evropou ovládl Gryazin

8. října 2017 • 19:45

Závěrečným podnikem letošního mistrovství Evropy v rally byla lotyšská Rally Liepaja. Soutěž postavená na rychlých šotolinách byla součástí FIA ERC již popáté, ale ani letos se nevymanila z věčného boje s počasím. V minulosti pořadatelé kdysi zimní soutěže bojovali s nedostatkem sněhu, letos soutěž nezachránil ani podzimní termín – těžké deště poškodily místní cesty natolik, že řada úseků musela být vyřazena jak těsně před zahájením soutěže, tak v jejím průběhu.

Špička startovního pole se dala rozdělit do tří skupin – jednu tvořili Kajetan Kajetanowicz a Bruno Magalhaes coby jediní reální adepti na letošní evropský titul, dále pravidelní účastníci ME jako Alexej Lukjaňuk, Lukasz Habaj či španělští jezdci Peugeotu Lopéz a Suarez a nakonec dravé mládí zastoupené Nikolajem Gryazinem či talentovaným Kallem Rovanperou, jenž jen pár dní před startem dovršil věk osmnácti let. Z poslední skupiny bohužel těsně před startem vypadl jeden z černých koňů, domácí mladík Ralfs Sirmacis, který se rozešel s týmem SRT.

Nikolaj Gryazin – Jaroslav Fjodorov (Škoda Fabia R5), Rally Liepaja 2017Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (Ford Fiesta R5), Rally Liepaja 2017

V kvalifikaci byli nejrychlejší Rovanperä, Gryazin a Lukjaňuk a tito tři také ovládli úvod ostré soutěže. První vložka připadla Gryazinovi, hned v té následující ale musel Rus jezdící pod lotyšskou licencí vedení předat svému krajanovi Lukjaňukovi. Ten pak vedl až do RZ 5, kde jeho fiestě přestal fungovat elektronicky ovládaný plynový pedál a než posádka vůz resetovala, uplynuly tři dlouhé minuty. Lukjaňuk se propadl na konec první desítky a na čele se osamostatnil Gryazin, na nějž v tu chvíli druhý Rovanperä ztrácel již šestnáct vteřin. Na třetí místo se posunul Kajetanowicz, který se nikam nehnal a s jistotou si hlídal bodovanou pozici před Magalhesem. Ten se v té chvíli nacházel na devátém místě a při debutu na specifických tratích byly jeho šance na zisk evropského primátu čím dál víc v rovině teorie.

Definitivu o letošním evropském šampionovi přinesla hned další zkouška. Závěr sobotní etapy totiž měl na starost dvojitý průjezd krátkou speciálkou v liepajském parku, který měl ovšem katastrofální následky. Deštěm smáčenou trať pořadatelé oproti seznamovacím jízdám „vylepšili“ o protikatovací zábrany v jedné ze zatáček a protože zrovna v tomto místě byla hluboká kaluž, musely se posádky bez upozornění, proti plánu a v docela velké rychlosti vydat do hluboké vody. Aquaplaning a následné otření o strom napřed vyřadilo Lukjaňuka, po odklizení jeho vozu však zkouška pokračovala jen pár minut, než se do stejné pasti chytil také Magalhaes – ovšem s tím rozdílem, že tentokrát se jeho fabie o strom zastavila čelně. Havárie si vyžádala jezdcovu hospitalizaci v nemocnici a vyústila ve zrušení obou průjezdů městskou speciálkou.

Nedělní část obsahovala dvě sekce se třemi úseky, leč ani tento den nezůstal bez problémů. Silný noční déšť přiměl organizátory operativně ukrojit z trati dalších téměř dvacet kilometrů rychlostních zkoušek. Hned ráno do útoku zavelel Rovanperä, který z Gryazinova náskoku ukrojil téměř polovinu a dostal se na desetivteřinový dostřel, podobně zásadní útok mu už ale Rus v dalším průběhu etapy nedovolil. Za těmito dvěma kohouty zajížděl pravidelné třetí časy Kajetanowicz, který se po odstoupení Magalhaese v sobotu večer automaticky stal letošním vítězem seriálu FIA ERC. Vedle Itala Rossettiho je Polák jediným, který dokázal nejstarší rallyový šampionát na světě vyhrát celkem třikrát, navíc je ale vůbec prvním pilotem, který dokázal tento hattrick zkompletovat ve třech letech po sobě.

Bohužel pro Kajetanowicze má ten letošní primát nepříjemné zakončení – těsně před RZ 11 totiž poblíž cíle vložky havaroval vrtulník, na jehož palubě byli lidé spojení s Polákovým týmem. Vzhledem k tragickým následkům (jedna osoba zahynula, tři jsou zraněné) Kajetanowicz ze soutěže odstoupil a do cíle letošního ME nedorazil. Polská vlajka přesto na stupních vítězů nakonec nechyběla, třetí místo za Gryazinem a Rovanperou totiž nakonec bral Lukasz Habaj.

Prvenství v celkovém hodnocení ERC2 v Lotyšsku potvrdil Tibor Erdi, kterého mohl ohrozit pouze Zelindo Melegari. Maďar po celou rally kontroloval situaci a zisk titulu stvrdila Melegariho havárie na poslední zkoušce. Odstoupil také další soupeř z ERC Sergej Remmenik, z pohledu samotné lotyšské soutěže bylo zásadní odstoupení místního matadora Janise Vorobjovse z prvního místa mezi produkčními vozy, jeho vítězný post nakonec přejal Reinis Nitišs, který si do rally odskočil na zkušenou z rallycrossového mistrovství světa World RX.

Chris Ingram - Ross Whittock (Opel Adam R2), Rally Liepaja 2017Filip Mareš - Jan Hloušek (Peugeot 208 R2), Rally Liepaja 2017

Zajímavé boje byly k vidění také v juniorském mistrovství U27 jezdců na vozech R2. Za nejdelší konec lana zpočátku tahali domácí Martins Sesks a jezdec Opelu Jari Huttunen, které z dalších pozic sledovali Chris Ingram a Filip Mareš. Zatímco Brit si brousil zuby na zisk vysněného juniorského titulu, pro českého zástupce, byť nastupoval v roli aktuálního lídra U27, nebyly zdejší tratě tím pravým šálkem kávy a i vzhledem ke škrtání finálních výsledků byly jeho šance na celkové prvenství spíše teoretické. K této čtveřici se na rychlých tratích postupně přidával ještě Aleks Zawada, který si zvykal na vypůjčený Peugeot, celá skupina už ale mezi sebe po celou rally další rivaly nepustila. Zásadními momenty byla kolostřešní kombinace Seskse v sobotním odpoledni, díky které se Huttunen osamostatnil na čele, ovšem tento Fin sám zažíval horké chvilky v následujícím dopoledni, kdy hned na první vložce dostal dvojitý defekt. Jsa vybaven jen jednou rezervou sám Huttunen i jeho soupeři čekali, zda jej poškozená kola udrží ve hře na dalších dvou zkouškách a následném dlouhém přejezdu do servisu, Fin ale nakonec paní Štěstěnu přemluvil a rychlostní zkoušky dokonce - vzhledem k okolnostem - dokázal projet víc než svižně. Nakonec se propadl na čtvrté místo, v cíli rally byla jeho ztráta na vítězného Ingrama jen něco přes minutu. Druhý v rámci U27 byl klasifikován Sesks, třetí dojel Mareš, jemuž nakonec stejná příčka patří i v celkovém hodnocení série. Jezdec na Peugeotu byl letos nejvýraznější tváří ACCR Rally Teamu, v první sezoně na mezinárodních tratích jde o skvělý výsledek. Další dva čeští zástupci, kteří vyrazili do Lotyšska, už bohužel tolik důvodů k radosti neměli – Karel Kupec se s tamějšími tratěmi po celou dobu nemohl popasovat, zásadní pak byl výlet mimo trať na první nedělní RZ, kde nabral více než osmiminutovou ztrátu. V cíli byl klasifikovaný na devátém místě. Dominik Brož měl o něco stabilnější výkonnost, avšak stejně jako na řadě předchozích podniků doplatil na technické problémy. Tentokrát musel předčasně odstoupit na poslední zkoušce celé sezony.

Seriál FIA ERC 2017 je tedy minulostí a přestože jeho zakončení bylo poněkud rozpačité, může se letošní sezona hodnotit víceméně kladně. Startovní pole a sportovní stránka letos nabraly na síle a atraktivitě, důraz na juniorské aktivity sklízí své ovoce a tak nezbývá než počkat, co přinese ročník 2018. Jeho kalendář bude představen v nejbližších dnech, už teď se ale ví, že letošní skladba soutěží bude s výjimkou Polska, které se stěhuje zpět na šotolinu v okolí Mikolajek, zachována v aktuální podobě.

Rally Liepaja 2017
1.Nikolaj Gryazin - Jaroslav FjodorovLVA/RUSŠkoda Fabia R51:19:22.1
2.Kalle Rovanperä - Jonne HalttunenLVA/FINFord Fiesta R5+18.5
3.Lukasz habaj - Daniel DymurskiPOLFord Fiesta R5+2:52.8
4.José António Suárez - Cándido CarreraESPPeugeot 208 T16+3:00.9(1. U28)
5.Albert von Thurn und Taxis - Bjorn DegantDEU/BELŠkoda Fabia R5+5:32.3
6.Reinis Nitišs - Maris NeikšansLVAMitsubishi Lancer Evo IX+6:15.1(1. ERC2)
7.Linas Vaškys - Laurynas PaškevičiusLTUMitsubishi Lancer Exo IX+8:17.9
8.Tom Kristensson - Henrik AppelskogDEU/SWEOpel Adam R2+8:22.7
9.Tibor Erdi jun. - György PappHUNMitsubishi Lancer Evo X8:30.5
10.Chris Ingram - Ross WhittockGBROpel Adam R2+8:55.3(1. U27)

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist