www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. července 2019, Svátek má Drahomíra, zítra Čeněk

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Reklama

SOUHRN: Rally Islas Canarias vyhrál Pepe López

5. května 2019 • 13:00

Druhou soutěží letošního mistrovství Evropy byla Rally Islas Canarias, která zároveň hostila španělský asfaltový šampionát. Na startu se sešla jak známá jména z obou seriálů, tak ti, kteří vynechali úvodní podnik na Azorech, případně si odbývali svůj debut v ERC.

José Maria López-Borja Rozada (Citroën C3 R5), Rally Islas Canarias 2019

Už kvalifikace napověděla, jak budou při samotné rally rozloženy síly. Vyhrál ji domácí Pepe López s Citroënem C3 R5. Někdejší pravidelný účastník ME (tehdy člen týmu Peugeot Rally Academy) se do ERC vrátil po dvou letech. Druhý nejrychlejší kvalifikační čas zajel úřadující španělský šampion Iván Ares s Hyundaiem i20 R5, třetí pak byl nejrychlejší „Evropan“ Alexej Lukjaňuk s dalším citroënem.

Lopez vyhrál také úvodní zkoušku samotné rally v pátek dopoledne, o slovo se pak druhým časem přihlásil mladý Pierre-Louis Loubet jedoucí se Škodou. Pak už ale převzal otěže Lukjaňuk, který se během první sekce probojoval z úvodní čtvrté pozice do čela. Odpolední sekce, která kromě tři identických vložek obsahovala ještě dva průjezdy diváckou speciálkou v Las Palmas, pak na špici proběhla jako přes kopírák – na čele byl usazený Lukjaňuk, jen pár vteřin za ním číhal na svou šanci Lopez. Po letech hegemonie fordů a škodovek se tak na čele nezvykle vyjímala dvojice citroënů. S poměrně velkou ztrátou třetí pak byl Chris Ingram (Škoda Fabia R5) následovaný Marijanem Griebelem, jenž po nepodařené Azorské rally absolvované s Volkswagenem Polo R5 přesedl opět do škodovky. Až na pátém místě byl další z domácích Iván Ares, jenž za sebe v závěru dne odsunul Maďara Hercziga.

Asi největší zvrat celé rally přišel hned na úvod druhé etapy, když Alexej Lukjaňuk v jedné rychlé levé zatáčce zavadil kolem o obrubník. S poškozeným zavěšením sice zkoušku dokončil, ale následná prohlídka odhalila neopravitelně poškozenou těhlici a Rus si tak i napodruhé v letošním evropském mistrovství píše pouze sedm bodů za vítězství v první etapě. Do čela se posunul Lopez, kterého ale nečekala žádná udržovací jízda. Náskok měl v tu chvíli sice slušný, jenže druhý Ingram se na sobotu dobře vyspal a po celý den ze Španělova náskoku ubíral vteřinku po vteřince. Brita navíc hnala konkurence za jeho vlastními zády, neboť v boji o druhé místo se dále jen s odstupem pár vteřin sešikovali Griebel, Herczig a vítěz Azorské Rally Lukasz Habaj. Iván Ares vinou technických problémů začal ztrácet a černého Petra si v závěru vytáhl také Griebel, který na rozdíl od Azor celou soutěž zářil optimismem a chutí závodit, avšak na předposlední zkouše kousek po startu prorazil gumu a po její výměně se propadl z boje o stříbro až na konec první desítky. Třetí příčku tak nakonec připadla stabilně jedoucímu Habajovi, čtvrté místo pak přece jen vybojoval Herczig před Loubetem.

Po letech na vedlejší koleji se dočkal oživení podšampionát ERC2 – promotér k produkčním vozům totiž letos přiřadil také Abarthy 124 třídy R-GT, které na šesti podnicích letošního ERC absolvují svůj značkový pohár. Hladké Azorské asfalty italským zadokolkám seděly, zpočátku se na čele usadily tři z nich pilotované Albertem Monarrim, Dariuszem Polonskim a Carlosem Davidem Garcíou. Známé tváře Zelindo Melegari a Juan Carlos Alonso na klasických produkčních lancerech sice hráli zpočátku druhé housle, avšak když Polonski a Nucita putovali už v půlce první etapy a García po sedmé zkoušce do SupeRally, rázem byli oba na „bedně“. Co na tom, že Melegari jel celou etapu bez výkonu způsobenou přicpaným katalyzátorem… Ital byl nakonec doslova dítětem štěstěny, protože v půlce druhého dne se ze hry kvůli porouchané převodovce poroučel i Alonso a Melegari tak nakonec bral stříbro.

Kategorie ERC3 určená dvoukolkám tentokrát patřila přeplňovaným vozům, kterým technické zatáčkovité tratě seděly. S výjimkou úvodní RZ vedoucí pozici až do cíle opanoval Francouz Bernardi s Renaultem Clio R3T, mezi menšími er-dvojkami pak úřadoval Jean-Baptiste Franceschi s novým Fordem Fiesta R2T. Za nimi skončil celý zástup atmosférických Peugeotů 208 R2 pilotovaných Yohanem Rosselem, domácím Efrenem Llarenou a Pedrem Antunesem. Až šestý skončil nejrychlejší Opel Adam R2 s Gregoirem Munsterem za volantem, druhý tovární vůz vedený Švédem Eliasem Lundbergem dojel až dvanáctý.

Český národní tým se na Kanárské rally představil se třemi posádkami, které se však tentokrát výrazněji neprosadily. Vojtěch Štajf s Fabií R5 soutěž asbolvoval bez větších potíží, avšak skončil těsně za hranicí první bodované desítky. Z dvojice mladíků s Peugeoty 208 R2 se v úvodu vedlo lépe Janu Talašovi, který mezi juniory v kvalifikaci dokázal zajet druhý nejrychlejší čas, v samotném závodě se pak pohyboval okolo osmého místa. Jeho další jízdu ovšem na konci prvního dne zarazili techničtí komisaři, kteří odhalili podváhu Talašova vozu. Petr Semerád zažil hodně zběsilý začátek rally – vypůjčený vůz na ostrovy připlul se zpožděním, takže posádka nemohla absolvovat ani kvalifikaci, a Semerád první kilometry absolvoval až v samotné soutěži. Hned na druhé vložce navíc dvěstěosmičku v jednom z vracáků poslal přes střechu. V dalším průběhu se už ale sedmnáctiletý pilot dalším mimořádnostem vyhnul a v cíli z toho bylo sedmé místo mezi juniory.

Mistrovství Evropy nyní čeká již jen třítýdenní pauza, po které se jeho účastníci letos poprvé setkají na pevné kontinentální půdě. Koncem května se pojede na rychlých šotolinách lotyšské Rally Liepaja, která pro letošní rok radikálně změnila termín a na rozdíl od předchozích let už nebude uzavírat celou sezonu.

Rally Islas Canarias 2019
1.José Maria López-Borja RozadaESPCitroën C3 R52:06:23.91. ERC1J
2.Chris Ingram-Ross WhittockGBRŠkoda Fabia R5+28.52. ERC1J
3.Lukasz Habaj-Daniel DymurskiPOLŠkoda Fabia R5+39.9
4.Norbert Herczig-Ramón FerenczHUNVolkswagen Polo GTI R5+52.9
5.Pierre-Louis Loubet-Vincent LandaisFRAŠkoda Fabia R5+54.63. ERC1J
6.Iván Ares-David VásquezESPHyundai i20 R5+1:07.5
7.Surhayen Pernía-Alba SánchezESPHyundai i20 R5+2:14.4
8.Luis Monzón-Jose Carlos DenizESPFord Fiesta R5+2:16.6
9.Marijan Griebel-Stefan KopczykDEUŠkoda Fabia R5+2:47.3
10.Nikolaus Mayr-Melnhof-Poldi WelsersheimbAUTFord Fiesta R5+3:02.3

--- INTRO ---

Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích se přesouvá na asfaltový povrch. Druhý díl seriálu se uskuteční na náročných rychlostních zkouškách na Kanárských ostrovech. Průběh Rally Islas Canarias můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Luis Monzon - Juan Carlos Deniz (Ford Fiesta R5) - Rally Islas Canarias 2018

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Islas Canarias

-hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist