www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. června 2019, Svátek má Leoš, zítra Květa

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

M-Sport posílá do boje novou Fiestu R5 (+FOTO)

8. června 2019 • 19:45

Dlouhé čekání skončilo. M-Sport včera oficiálně představil novou Fiestu R5 postavenou na bázi modelu ST osmé generace populární Fiesty. Nový vůz, na kterém v Cockermouth pracovali od ledna loňského roku, představuje pro tým lidí kolem Malcolma Wilsona skutečně klíčový produkt. Bez přehánění lze říct, že na úspěchu nové Fiesty závisí budoucnost celé firmy, z čehož samozřejmě plynou nemalá očekávání vzhledem ke kvalitě nejnovějšího soutěžního náčiní s modrým oválem ve znaku.

Ford Fiesta R5

Vývoj nového vozu vedl teprve osmadvacetiletý Bernardo Fernandes, který byl jedním z klíčových lidí stojících za světovým titulem Sébastiena Ogiera v roce 2017, nicméně v roli managera vývoje nového auta se ocitl poprvé. Hlavou konstrukčního týmu byl Richard Christensen. Na testování se podílelo celkem osm jezdců, kteří s vozem strávili od loňského prosince celkem třicet dní na testovacích tratích po celém světě. Mezi testovacími jezdci byli Eric Camilli, Gus Greensmith či formulový jezdec Valtteri Bottas. Jména všech jezdců ovšem M-Sport nezveřejnil a o zbylých jménech se tak můžeme jenom dohadovat. Vůbec celý vývoj nové Fiesty byl ze strany M-Sportu pečlivě utajován. Na veřejnost se dostalo jen velmi málo videí či fotek z testování, vše navíc jen ze dvou testů.

Ford Fiesta R5

Co o novém voze víme? Krom zcela evidentní změny karoserie můžeme říct, že nové je téměř vše od motoru po podvozek. Podle vcelku kusých informací je motor řízený elektronikou Life Racing výrazně výkonnější než u současné Fiesty R5, a to zejména v hodnotách průběhu kroutícího momentu. Oficiální tabulkové výkonové parametry závodních motorů není dobré brát příliš vážně, proto si je dovolím vynechat (oficiální parametry výkonu a kroutícího momentu se dokonce vzájemně matematicky vylučují). S motorem spolupracuje nově navržená převodovka Sadev (v souladu s předpisy stále pětistupňová). O zastavení vozu se starají brzdy Brembo, které nahrazují v předchozí Fiestě používané AP Racing. Zcela přepracovaný je podvozek využívající nové třícestně stavitelné odlehčené tlumiče Reiger s hliníkovými těly. Kompletně novým vývojem prošla samozřejmě aerodynamika už jen proto, že nové auto je postavené na bázi jiné sériové karoserie.

Ford Fiesta R5Ford Fiesta R5

Pokud chcete Fiestu vidět na trati, budete mít první příležitost už na konci června v belgickém Ypres, kde vůz pojede jako VIP vozidlo zařazené mezi posledního předjezdce a první soutěžní automobil hlavního pole. Za jeho volantem bude sedět Eric Camilli. Následovat by měla na začátku července homologace vozu a první ostrý start přijde na světové finské rally. Zatím víme, že se zde představí alespoň dva vozy s Gusem Greensmithem a Takamoto Katsutou za volantem. Zatímco Greensmith bude mít k dispozici tovární vůz, Katsuta bude sedět za volantem soukromého vozu připravovaného estonským týmem Markko Märtina. Je možné, že zde uvidíme nových Fiest více, prozatím nicméně víc týmů neodtajnilo svoje plány.

Ford Fiesta R5Ford Fiesta R5

Nyní už nezbývá než si počkat, jak si nová Fiesta povede na trati a jak úspěšná bude v prodejních číslech. Za minulých šest let vznikly téměř tři stovky Fiest R5 předchozí generace a tyto vozy získaly nesčetně titulů jak na národní tak i mezinárodní scéně. Nová Fiesta bude mít situaci těžší, protože na rozdíl od svého předchůdce nepřichází na nezorané pole nové třídy. Namísto toho ji čeká tuhý boj o prosazení se proti Škodě, VW, Citroënu a v budoucnu i Toyotě.

Ford Fiesta R5Ford Fiesta R5
Ford Fiesta R5Ford Fiesta R5
Miroslav Fric ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
09.06.2019 12:42
ajaj
pěkné, fakt pěkné představení a shrnutí dostupných informací
09.06.2019 00:00
Mirekfric
Třetím do party ve Finsku bude Emil Bergkvist.
toplist