www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Rally Islas Canarias vyhrál Fourmaux, mistrem Evropy Lukyanuk

3. prosince 2020 • 02:00

Závěrečným podnikem letošního mistrovství Evropy se stává netradičně listopadová Rally Islas Canarias. Na specifických asfaltových tratích se opět sejde velmi kvalitní pole čítající čtyřicet speciálů R5. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Islas Canarias

Adrien Fourmaux - Renaud Jamoul (Ford Fiesta R5 MkII) - Rally Islas Canarias 2020

Při pohledu do závěrečné výsledkové listiny se zdá, že se letošní ročník Rally Islas Canarias proměnil v otevřené mistrovství Francie. První dvě místa totiž obsadili Adrien Fourmaux a Yoann Bonato, třetí pak dojel španělský pilot Ivan Ares. Tak zjednodušeně to ale pojmout nelze.

Vinou celé koronavirové pandemie se letošní ročník mistrovství Evropy kompletně celý překopal. A tak se Rally Islas Canarias přesunula z tradičního květnového termínu na pomezí listopadu a prosince. Namísto jednoho z úvodních podniků šampionátu se přesunul na samotný konec a po zrušení belgické Spa Rally bylo jasné, že se bude rozhodovat právě na Kanárech.

Jak již bylo v letošním roce v rámci mistrovství Evropy zvykem, seznam přihlášených posádek sliboval opravdu špičkovou podívanou okořeněnou čtyřicítkou speciálů R5, na jejímž pozadí se odehrávala spousta zajímavých mikrosoubojů a mikropříběhů. Jedním z nich byl určitě souboj o titul mistra Evropy. Nejžhavější kandidát na titul Alexey Lukyanuk se po početní minele v Maďarsku rozhodl vyměnit spolujezdce, když se jednorázově vrátil na horké sedadlo Alexey Arnautov. Jeho soupeřem o titul byl mladý Švéd Oliver Solberg, který se po anabázi v Maďarsku vrátil za volant osvědčeného Volkswagenu Polo GTI R5. Ten zároveň bojoval o titul v ERC1 Junior, kde byl jeho soupeřem letos překvapivě hodně rychlý Lucemburčan Grégoire Munster. V rámci 'velkých' juniorů pak byl napínavý souboj i o třetí místo, na které mohla dosáhnout trojicí jezdců Efren Llarena, Miko Marczyk a Erik Cais. Původně do této skupiny patřil i Němec Dominik Dinkel, ten však musel svou účast na poslední chvíli odvolat kvůli zdravotním problémům (ne koronavirus). Llarenovy šance byly navíc sníženy havárií kamionu týmu Sports&You při přesunu na trajekt před závodem. Portugalské stájí se však podařilo zajistit náhradní kamion, přeložit závodní auta i náhradní díly a dorazit do přístavu v Huelvě včas, aby trajekt stihla. Na Gran Canarii pak využila místního dealerství Citroën, aby opravili poničené vozy. V kamionu totiž byl nejen vůz Llareny, ale také Pepe Lopeze, loňského překvapivého vítěze soutěže a zároveň nejžhavějšího kandidáta na španělský titul, kde si to měl rozdat s bývalým kolegou z továrního týmu Peugeot Sport José Antoniem Suárezem. Rozhodnuto nebylo ani v hodnocení ERC2, kde si na titul brousili zuby Tibor Érdi jun., Andrea Mabellini a Zelindo Melegari, který opět usedl do Alpiny 110 RGT. Napínavý byl i souboj o titul v hodnocení týmů. Bodový rozdíl mezi Sainteloc Junior Teamem a Rallye Team Spain byl opravdu nicotný, oba týmy se proto rozhodly pozvat si na závěrečný závod posily. Zatímco Španělé nominovali již zmíněného Lopeze, Sainteloc posílil Sindre Furuseth, který se letos rozhodl soustředit na francouzský značkový pohár Peugeotů, kde ale hořce zaplakal, protože se skoro vůbec nesvezl. Jediné, kde již bylo o titulech a vesměs i o dalších příčkách rozhodnuto, bylo ERC3, respektive ERC3 Junior, které letos nejvíc doplatily na koronavirový chaos. Šampionem se tak již před startem stal Ken Torn, druhý skončil Pep Bassas a ke třetímu místu měl nejblíž Amaury Molle. Kromě kandidátů na titul a řady domácích jezdců se na startu představila i řada dalších zajímavých hostů. Po Maďarsku se i na Kanáry vydal Andreas Mikkelsen, opět se Škodou v barvách Topp-Cars týmu, tentokrát však se stálým spolujezdcem Andersem Jaegerem. Opět se na závodě ERC představil Yoann Bonato, který tak letos odjel plnou půlku závodů a zalíbilo se mu v šampionátu natolik, že uvažuje nad kompletní sezónou příští rok. Po hrubě nepovedeném Říme si přijel napravit reputaci tovární jezdec Fordu Adrien Fourmaux. Po zdravotní indispozici se do ERC vrátil i Simone Tempestini, domácí Javier Pardo a Joan Vinyes pak premiérově v rámci ERC představili vozy kategorie R4, konkrétně Suzuki Swift R4lly S. Na svůj jediný letošní start se postavil i úřadující evropský šampion Chris Ingram, byť tentokrát jen za volantem Renaultu Clio Rally5. Je velká škoda, že na úplně poslední chvíli vypadl ze seznamu přihlášených Grzegorz Grzyb, který by určitě také čeřil vodu na čele.

Alexey Lukyanuk - Alexey Arnautov (Citroën C3 R5) - Rally Islas Canarias 2020

Listopadový termín sliboval netradiční podmínky a to vše umocňovala i předpověď počasí. Takže bylo jasné, že půjde o pneumatikovou loterii a s taktizováním se začalo už na kvalifikaci, která se do ME vrátila po dvou nucených absencích. Předpověď počasí slibovala vytrvalý déšť v noci před první etapou, posléze by měla trať osychat. Proto si jezdci úspěšní v kvalifikaci vybírali spíš pozdější startovní pozici, snad jen s výjimkou Mikkelsena, který si bez váhání zvolil první příčku. Někteří šli s taktizováním ještě dál a úmyslně zajeli na kvalifikaci pomalejší čas. Největším extrémem v tomto smyslu byla 34. příčka Alexeye Lukyanuka.

V pátek ráno před odjezdem na první sekci rychlostních zkoušek panovala v servisu velká nervozita. Asfalty na Kanárských ostrovech jsou hodně abrazivní, mají vysokou teplotu a v horách často fouká vítr, takže celkem rychle osychají. Jaké tedy zvolit pneumatiky? Každý se snažil obvolávat známé na trati, konzultovat s domorodci, s odborníky na srážkové modely, každý se chodil dívat k ostatním, co kdo obuje. Když pak člověk viděl odjíždět posádky ze servisu, mohl napočítat snad všechny možné varianty suchých, mokrých i přechodných pneu. Je pravdou, že domácí matadoři Monzón, Solans či Ares volili spíše mokřejší variantu, naopak 'světové' hvězdy šly spíše do sušších kombinací. A jaká byla tedy správná volba? Těžko říct, nejlepší volbou ale určitě nebyl slick. Každopádně na prvních čtyřech zkouškách byly hodně proměnlivé podmínky, někde bylo mokro, někde sucho, někde vlhko, takže pořadí se každou zkouškou neustále přelévalo. Jen pro příklad umístění Lukyanuka (13., 7., 16., 7.), Solberga (6., 23., 13., 24.) nebo Mikkelsena (8., 33., 23., 29.). A jak tedy první runda dopadla? Nejrychleji si počínali domácí jezdci Solans s Aresem, s půlminutovým odstupem se držel Adrien Fourmoux, Yeray Lemes, Marijan Griebel a velice pěkně jedoucí Erik Cais. A další spolufavorité? Yoann Bonato byl osmý, Lukyanuk desátý, Solberg třináctý, Breen jednadvacátý a Mikkelsen dokonce až čtyřiadvacátý, když jej porážely i tři dvoukolky. To už v soutěži nepokračoval Pepe Lopez, který havaroval hned na první zkoušce a značně si tak zkomplikoval cestu za domácím titulem.

Před druhou sekcí se situace s výběrem pneumatik opakovala. Opět šlo o loterii, ve které někteří zvolili lépe a někteří hůře. A někteří zase měli problémy najít správnou motivaci, vzhledem ke své ztrátě. Bohužel, hned na úvodním testu druhé sekce poškodil zavěšení kola o mostek Erik Cais a připravil se tak o velmi dobře rozjetou soutěž. Vedení si i nadále drželo duo Solans+Ares, pomalu začali stoupat Bonato s Lukyanukem a Suarezem. Lukyanukovi to vydrželo jen první dvě zkoušky, pak opět doplatil na nevhodné pneumatiky. Na předposlední zkoušce pak chyboval Solans a do čela se dostal Iván Ares, na druhé místo pak na závěrečné superspeciálce poskočil Adrien Fourmaux.

Erik Cais - Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5 MkII) - Rally Islas Canarias 2020

Druhá etapa se nesla v trochu klidnějším duchu, než ta první. Opět však nebyla jednoduchá volba pneumatik. Ta se vůbec nepodařila dosud vedoucímu Aresovi, který během první sekce ztratil více než minutu a propadl se na třetí misto. Do čela se dostal klidně a bezchybně jedoucí Fourmaux, na druhé pak další Francouz Bonato. Doslova hororovou se pro řadu posádek stala RZ 11. Řada z nich zakončila své naděje havárií na trati (Von Thurn und Taxis či Furuseth), řada z nich dojela do cíle s více či méně poškozenými vozy (hlavně Bassasův kontakt se svodidly byl výživný). Na své si přišli i diváci sledující přímý přenos, v jedné z posledních zatáček totiž byla velká louže, takže auta jedoucí v první várce zde hojně končily mimo trať, včetně Lukyanuka, Griebela či Cruze. Právě zde započal smutný konec Nila Solanse. Ten zde dostal druhý defekt a protože měl jen jednu rezervu, zdálo se být vše ztracené. Snažil se pak projet zbývající dvě zkoušky po třech a půl kolech, dojel i do servisu a posléze i do cíle, nakonec byl ale ředitelem soutěže v souladu s řády vyřazen.

To závěrečná sekce se nesla ve větším poklidu a posádky vepředu si udržovaly své pořadí. O drama se postaral Alexey Lukyanuk, který potvrdil roli nevyzpytatelného pilota a opět vycestoval na víc než půl minuty mimo trať, dokázal se však vrátit zpět. Zatímco čelo bylo už ustálené, na dalších příčkách se neustále sváděly dílčí souboje až do samotného konce. V něm se na první příčce objevil Adrien Fourmaux před Yoannem Bonatem, kteří předvedli nejvyrovnanější výkon v celé soutěži, když se oba shodně pouze čtyřikrát nevešli do top ten v jednotlivých rychlostních zkouškách. Stojí také za poznámku, že oba jsou testovacími jezdci Michelinu a jako jediní mohli použít pneumatiky, které budou volně k prodeji až na nadcházející sezónu. Na třetím místě je doplnil Iván Ares, který tak navázal na výtečný výkon z Fafe. Čtvrtý dojel Oliver Solberg, což mu stačilo k zisku titulu juniorského šampiona v ERC1 Junior. Pátý dojel Juan Antonio Suárez následován Andreasem Mikkelsenem, který se tak dokázal z propadliště výsledkové listiny probojovat až na šestou příčku. Sedmý dojel Alexey Lukyanuk, což stačilo k zisku titulu mistra Evropy nejel jemu samotnému, ale i na Kanárech absentujícímu Dmitry Eremeevovi. První desítku pak uzavřeli Callum Devine, mocně finišující Miko Marczyk a domácí veterán Luis Monzón, který si připsal cenný skalp Craiga Breena. V cíli soutěže pak bylo na všech soutěžních vozech patrné, jak náročný podnik mají za sebou.

A jak dopadly mikrosouboje v jednotlivých kategoriích šampionátu? Absolutně vyhrál Lukyanuk před Solbergem a Munsterem. V hodnocení ERC1 Junior udržel třetí příčku za Solbergem a Munsterem Efrén Llarena, i když se mu domácí soutěž hrubě nepodařila a skončil hluboko v poli poražených. V hodnocení ERC2 vybojoval titul Tibor Érdi, dlouho v šampionátu vedoucí Zelindo Melegari opět havaroval a tak přepustil stříbrnou příčku Andrea Mabellinimu. V hodnocení ERC3 i juniorů byl nejrychlejší Josep Bassas, v cíli byl však vyloučen za přijetí cizí pomoci v podobě ledu při chlazení přehřívajícího se motoru po poslední rychlostní zkoušce. Ani to mu nezabránilo skončit celkově druhý za vítězným Kenem Tornem. Na třetích příčkách na Kanárech skončili jezdci Renaultu Clio Rally5 Cagiao a Nore, v šampionátu pak bral bronz Amaury Molle. No a španělským šampionem se nakonec stal Pepe Lopez, kterému k tomu pomohly body ze závěrečné power stage.

Letošní hodně atypická sezóna je za námi. Nakonec se podařilo uspořádat pět závodů, které nabídly parádní startovní listiny i zajímavou a napínavou podívanou. Doufejme, že podobně hodnotné sportovní výkony uvidíme i v nadcházející sezóně, která snad již bude v normálnějším režimu.

Konečné výsledky Rally Islas Canarias

---

Kvalifikac

Výsledky kvalifikace

---

Před startem

Závěrečným podnikem letošního mistrovství Evropy se stává netradičně listopadová Rally Islas Canarias. Na specifických asfaltových tratích se opět sejde velmi kvalitní pole čítající čtyřicet speciálů R5. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist