www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. října 2021, Svátek má Brigita, zítra Sabina

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Andreas Mikkelsen vyhrál ikonickou Azores Rallye

20. září 2021 • 18:00

Necelý měsíc po Barumce pokračuje mistrovství Evropy na exotickém ostrově Sao Miguel, kde se uskuteční Azores Rallye, která tentokrát kvůli různým okolnostem nabízí slabší startovní pole, i tak se však bude nač dívat. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Azores Rallye

Andreas Mikkelsen - Elliott Edmondson (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Azores Rallye 2021
Norský jezdec Andreas Mikkelsen s novým britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem vyhrál ikonickou Azores Rallye a navýšil své vedení v mistrovství Evropy. Jeho největší soupeř Alexey Lukyanuk opět nedojel a výrazně ztratil šance na obhajobu titulu.

I kvůli covidové pandemii se podařilo uskutečnit 55. ročník Azores Rallye až na pátý pokus. Skutečnost s rušením v předchozích případech (a tedy propadnutí peněz minimálně za letenky a kauce na ubytování), situace v šampionátu a také termínová kolize s různými národními šampionáty přivedla na portugalský ostrov Sao Miguel pouze 29 posádek. Z dosud pravidelných účastníků chyběl na startu Callum Devine, jehož motor potřeboval po Barumce repasi v M-Sportu, naopak se po zdravotní absenci na zlínské soutěži vrátil Umberto Scandola. Craiga Breena, jehož angažmá v týmu MRF definitivně skončilo po rozepřích v Římě, tentokrát nahradil Dani Sordo, který se stejným vozem a týmem pojede minimálně ještě další závod ve Fafe. Na Azorech se představil také mexický jezdec Benito Guerra, jenž měl původně v plánu kompletní starty v mistrovství Evropy, ale obtížnosti s vycestováním z amerického kontinentu nadělaly velké problémy a tak se poprvé představil až na Azorech, tedy na pomezí mezi Amerikou a Evropou. Andreas Mikkelsen pak představil nového spolujezdce Elliotta Edmondsona.

Azorská soutěž je hodně specifická, ostatně stejně jako celý ostrov. Soutěž se odehrává na specifické trati tvořené lávovou šotolinou, která má odlišný charakter, než co známe z kontinentálních soutěží. Navíc každá z částí ostrova je jinak geologický stará a tak má povrch také odlišný charakter. Už tak náročnou soutěž se rozhodli pořadatelé povýšit na další level a tak obvykle 'náročnější' a 'prosívací' druhou etapu tentokrát zařadili jako první. V minulosti si posádky časté výpadky omlouvaly opotřebeným autem i ojetými pneumatikami, letošní odpad v první etapě naznačil, že důvod bude někde jinde.

Po náročných seznamovacích jízdách opět kvůli nesmyslnému pravidlu od FIA (o nutnosti odjet celou soutěž ve čtyřech dnech) opět napěchovaných jen do jednoho a půl dne přišla ve čtvrtek odpoledne kvalifikační zkouška. Té se nezúčastnili Adrian Chwietczuk a Victor Cartier, kteří rozbili své vozy při free practice. Nejrychlejší byl Lukyanuk, za ním se v tisícinách seřadili Mikkelsen, Bonato a Marczyk. Mnohem větší rozruch přinesl následný výběr startovního pořadí. FIA tentokrát povolila výjimku a na základě velkého počtu startujících na předchozích šotolinových závodech a z toho souvisejícího taktizování a záměrně pomalé jízdy na kvalifikaci rozhodla, že vybírat si bude vybírat 25 nejrychlejších klasifikovaných z kvalifikace. Problém byl v tom, že na startu se sešlo jen 25 vozů třídy RC2, přičemž dva výše zmínění do kvalifikace ani neodstartovali a tudíž ani nemohli být klasifikovaní. Z logiky věci by tedy měli jet další den první, ale na tuto úpravu v předpisech nikdo nemyslel, podle nich by měli jet poslední ve své skupině. Na to ale zase nikdo nemyslel při výběru pořadí, kde bylo 25 políček, ze kterých si jezdci vybírali. Takže logicky zůstaly pole 1 a 2 nevyplněné. Ve finále tak všichni do první etapy startovali o dvě pozice dřív, než si vybrali...

A věci se začaly dít hned od začátku. A posádky, na Azorech 'překvapivě', vyškolilo počasí. Zatímco ve dnech před závodem bylo na azorské poměry až neskutečně nádherné počasí, v pátek se nad východní částí ostrovat začaly tvořit mraky, mlha a trať začal zkrápět déšť. Překvapivě velké množství jezdců mělo problémy s nefunkčními stěrači, Rachele Somaschini kvůli tomu dokonce musela odstoupit. Hned úvodní zkouška bohužel výrazně zasáhla do průběhu celého šampionátu - Alexey Lukyanuk totiž dostal defekt a ztratil téměř dvě minuty. Kvůli haváriím skončili Norbert Herczig, Nil Solans či domácí Pedro Antunes, kvůli prasklé poloose ukončil své naděje také průběžný lídr azorského šampionátu Ruben Rodrigues. Do čela se dostal domácí matador Ricardo Moura následován Mikkelsenem a Caisem.

Na druhé zkoušce se do boje o přední příčky vrátil Lukyanuk, který druhému v cíli Mourovi nadělil raketu v podobě čtrnácti vteřin. Jakžtakž se ještě držel s patnáctivteřinovou ztrátou Dani Sordo, ostatní počínaje Erikem Caisem ztratili už víc jak půl minuty. Andreas Mikkelsen ztratil kvůli nefunkčním stěračům rovných 50 vteřin. Již tak početně slabé pole přišlo o další účastníky, kvůli haváriím skončili Poláci Chwietczuk a Widlak. Drama pokračovalo i na poslední zkoušce první sekce. Lukyanuk se snažil o další drtivý atak, svou shanu však přehnal a havaroval. Z celkem velké nehody však vyvázl jen s poškozeným autem a ještě stihl dojet do cíle se ztrátou jen 11 vteřin. Vítězství si opět připsal Moura před Llarenou a Mikkelsenem. Na čele se tak vytvořilo celkem jasné pořadí s Mourou v čele s téměř půlminutovým náskokem na Sorda a dalších deset vteřin na Llarenu. Ze hry pak byl další přední pilot - Yoann Bonato krátce před cílem zdemoloval svůj Citroën C3 Rally2 takovým způsobem, že je auto téměř kompletně na odpis.

Odpolední sekce se nesla ve stahování ztráty Mikkelsena a Lukyanuka na soupeře. Což se oběma dařilo, přestože měl Lukyanuk v závěru páté zkoušky problémy s ojetými pneumatikami. O vedení se začal bát Moura, který ztratil hodně času kvůli... ...nefunkčním stěračům. Paradoxně nejvíc rozruchu pak přinesla závěrečná zkouška první etapy - superspeciálka v kamenolomu Grupo Marques. Pořadatel totiž, asi pod dojmem propršených zkoušek na východě ostrova, zapomněl trať pokropit a tak se hodně prášilo. Což byla obrovská nevýhoda pro posádky startující v levé dráze, ty totiž ve druhém kole projížděly hustou prachovou clonou. Doplatili na to hlavně Lukyanuk, Llarena a zejména Ricardo Moura, který díky tomu přišel o etapové vítězství, když klesl až na třetí místo. Do čela se dostal Dani Sordo před Andreasem Mikkelsenem. Rozdíl 4,5 vteřiny mezi první trojicí sliboval napínavý souboj. Čtvrté místo si celkem bezpečně držel Efren Llarena, za tím se v desetinkách prali Erik Cais s Miko Marczykem. Sedmý už byl Lukyanuk, který i přes další dvacetivteřinovou penalizaci za pozdní výjezd ze servisu po opravě auta ztrácel jen minutu a půl.

V sobotu čekala na posádky část na západě ostrova okořeněná legendární Sete Cidades. O čelo se začali prát Dani Sordo a Andreas Mikkelsen, naopak Ricardo Moura pochopil, že nemá cenu se s nimi prát a soustředil se na udržení třetí příčky. Hned na úvodní zkoušce definitivně zhasly naděje Alexeye Lukyanuka. Při plánované jízdě na doraz dostal defekt, který musel ve zkoušce měnit. Po dvouminutové výměně kola se rozjel opět v plném tempu, aby těsně před cílem dostal další defekt. A protože vezl jen jednu rezervu, znamenalo to pro ruského pilota konečnou. Na stejné zkoušce pak s ulomeným kolem skončil i restartovaný Norbert Herczig. Zbytek první sekce se nesl v přetahování Sorda s Mikkelsenem, po dopolední sekci vedl Sordo o nicotnou půlvteřinu. Jinak bylo čelo v klidu a udržovalo si své pozice. O jediný rozruch se bohužel postaral Erik Cais, který na prokletém místě pro české jezdce - na prvním sjezdu ze sopky Sete Cidades - poškodil při skoku chladič a musel odstoupit z pátého místa absolutně. Před odpolední sekcí se zdálo, že jediný souboj bude o prvenství mezi Sordem a Mikkelsenem a ostatní si budou své pozice udržovat. Všechno bylo nakonec jinak. U týmu Sorda totiž již dříve prokaučovali taktiku s pneumatikami a tak mu na poslední sekci zbyly jen ojeté pneumatiky, zatímco Mikkelsen měl k dispozici čtyři nové. Toho také Mikkelsen využil, hned na prvním testu nadělil Sordovi 8 vteřin, na druhém dalších sedm a bylo vymalováno. I tak se nakonec aspoň jedno drama událo - domácí Ricardo Moura na Sete Cidades ztratil koncentraci a šel přes střechu. Podařilo se mu sice dojet do cíle, o tři vteřiny ale přišel o třetí místo, kam se posunul na poslední zkoušce hodně tlačící Efren Llarena.

Po devíti letech si tak připsal Andreas Mikkelsen další vítězství na Azorských ostrovech. Druhý dojel Dani Sordo, přestože jel poprvé na pneumatikách značky MRF, už při svém prvním startu dokázal zastínit výkony předchozího pilota. Třetí pak skončil Efren Llarena, který potvrdil skvěle rozjetou sezónu, kdy se stal prakticky největším soupeřem Andrease Mikkelsena. Čtvrtý dojel zklamaný Ricardo Moura před Miko Marczykem a Umbertem Scandolou.

V hodnocení ERC2 se postavili na start čtyři jezdci s vozy kategorie R4. Po hodinách na kvalifikaci se z šancí na dobrý výsledek vyřadil Dmitry Feofanov, který díky tomu musel v pátek startovat úplně první a čistit trať. Velké technické problémy postihly jinak asi nejrychlejšího Joana Vinyese, který se první páteční sekcí jen prokroužil a ztratil spoustu času. Ustanovilo se tak pořadí Pardo-Cartier-Feofanov-Vinyes, které i přes mohutný atak Vinyese v závěrečných zkouškách takto také skončilo. V hodnocení ERC3 se představili dva největší kandidáti na titul Pep Bassas a JB Franceschi, které měl doplnit norský mladík Ola Nore. Toho však v letošní sezóně doprovází neskutečná smůla. Po neškodné havárii v Římě na testu, kde se ale poškodil rám, neodstartoval ani na zlínské Barumce, když jej do letadla nepustila zvýšená teplota. Kalich hořkosti si vypil do dna na Azorech, kde nakonec neodstartoval do první etapy kvůli zdravotní indispozici jezdce. V souboji obou rivalů o titul byl rychlejší Bassas a dokázal si vybudovat více než padesátivteřinový náskok. Rozhodnutí přinesla RZ 5, ve které oba havarovali. Zatímco Franceschi dokázal z místa nehody dojet a i s nefunkčními brzdami (a zablouděním na přejezdu) etapu dokončit, Bassas musel na místě nehody zůstat. Následně se ukázalo, že se poškodilo turbodmychadlo, takže se španělský pilot nemohl postavit ani do superally a odjel z Azorů kompletně bez bodů.

Mistrovství Evropy bude pokračovat již za dva týdny dalším šotolinovým závodem v Portugalsku, tentokrát pod názvem Rally Serras de Fafe e Felgueiras.

Konečné výsledky Azores Rallye

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Necelý měsíc po Barumce pokračuje mistrovství Evropy na exotickém ostrově Sao Miguel, kde se uskuteční Azores Rallye, která tentokrát kvůli různým okolnostem nabízí slabší startovní pole, i tak se však bude nač dívat. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Lukasz Habaj - Daniel Dymurski (Škoda Fabia R5) - Azores Rallye 2019
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist