www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Velké dobrodružství Standy Budila začíná

16. března 2023 • 08:00

Několikanásobní vítězové českého národního mistrovství v rally historických vozů Stanislav Budil s Petrem Vejvodou přijali pro sezónu 2023 velkou výzvu. Rozhodli se poměřit i s celoevropskou konkurencí a právě vyrážejí do Španělska na úvodní podnik evropského šampionátu EHRC. Budou soutěžit na 71. ročníku slavné Rally Costa Brava, a pak i na dalších čtyřech zastaveních tohoto prestižního seriálu.

Stanislav Budil - Petr Vejvoda (BMW 2002 TI) - Historic Vltava Rallye 2021

Stanislav Budil a Petr Vejvoda jsou dva velcí srdcaři ze středních Čech, kteří už přes deset let společně usedají do atraktivního sportovního BMW 2002, poslední dva roky ve verzi ´2002ti´. Jejich modrobílý stroj má ve svém technickém průkazu uvedeno víc jak padesátileté stáří, na rychlosti mu to ale neubírá. Budil s Vejvodou postupně posbírali několik titulů mistrů republiky vozů této věkové kategorie, doma mají ale též poháry za cenná absolutní prvenství z celkové klasifikace rally historických vozů, kde společně udolali i mnohé soupeře s modernější a silnější technikou. Uplynulý rok se věnovali především jednodenním rallysprintům (kde opět patřili k nevětším hvězdám), to už ale souviselo s plánem pro rok 2023. Bylo totiž potřeba posbírat co nejvíce sil a ušetřit čas a finance pro sezónu, ve které se jejich tým rozhodl vyrazit dobývat svět.

Stanislav Budil se u těchto slov jen usmívá: „Myslím, že na dobývání světa zatím nedojde. Přece jen, budou to pro nás první zahraniční starty, a tak to bereme spíš jako sbírání nových zážitků a zkušeností. Samozřejmě ale nehodláme prodat svou kůži lacino! Při startech v Klatovech jsme se mohli s účastníky mistrovství Evropy historických vozů porovnávat a rozhodně jsme mezi nimi nehráli druhé housle. Teď to bude ale jiné. Jedeme závodit až na Pyrenejský poloostrov a čeká nás hodně dlouhá a těžká neznámá soutěž, a tak našim základním úkolem bude dojet až na cílovou rampu. Z těchto důvodů jsme mj. trochu jinak seřídili motor, i když to vše bude na úkor maximální výkonu, s ohledem na hodně zatáčkovité tratě jsme namontovali také kratší diferenciál. Změn na autě bude samozřejmě víc, v evropském šampionátu je například zakázáno vyhradit větší plochy na karosérii reklamám našich současných sponzorů, hodně se totiž dbá na dobovost designu. Je více omezen i výběr pneumatik, my si ale ty ´evropské´ otestovali už loni a tak nebudeme překvapeni. Bude toho pro nás hodně nového, ale zkrátka se jedeme do Španělska učit a moc se na to těšíme,“ uzavírá Budil.

Na Rally Costa Brava tradičně startuje velmi silná konkurence, přijedou i mnohé posádky, které se poté už na dalších evropských soutěžích neobjeví. Letos tomu nebude jinak, ve startovní listině je ve všech skupinách a třídách dohromady zapsáno 240 posádek historických vozů, mezi kterými nebudou chybět skutečné skvosty. „V naší kategorii 2 je přihlášen i bývalý mistr Evropy ´Toni´ Fassina s Lancií Stratos, jen o málo mladším vozem je Ferrari 308 GTB britského jezdce McAlpina. Velkými kandidáty absolutního prvenství v soutěži budou ale nejspíš vozy z 80. let, především Lancia Delta Integrale dalšího zkušeného Itala ´Luckyho´ nebo i Audi Quattro jeho krajana ´Zippa´, který bude pak v dubnu obhajovat prvenství na klatovské Historic Vltava Rallye,“ vyjmenovává jména nejslavnějších soupeřů spolujezdec Petr Vejvoda a je vidět, že i on se už cesty do katalánské části Španělska nemůže dočkat. Doplňme ještě, že 71. Rally Costa Brava startuje ve městě Girona ve čtvrtek 16. března ve večerních hodinách, její cíl je tamtéž na programu v sobotním podvečeru.

Karel Špaček
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist