www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Filip Šipoš vstupuje do nové sezony v novém autě

18. března 2024 • 19:00

Dvaadvacetiletý Filip Šipoš dozrává do dravého jezdce. V loňském roce se mu podařilo dvakrát ovládnout třídu RC4 I a na konci roku si došel pro pohár určený druhé nejrychlejší posádce ve třídě v rallysprintech. Letos bratislavský jezdec avizuje změnu vozu.

Filipe, ty jsi mladý jezdec ze Slovenska a v Česku pojedeš svou pátou sezonu, přímo se nabízí otázka, proč závodíš v Česku a ne na Slovensku?

Filip Šipoš - Marcel Hranka (Ford Fiesta Rally4) - Silmet Rally Příbram 2023

„Tuto otázku dostávám poměrně často (smích). Přiznám se, že jsem nad tím nikdy moc nepřemýšlel, jednoduše to tak vždy vyšlo. Každopádně těch důvodů je určitě víc a vše to víceméně pramení z toho, že jsem vždy jezdil v českém týmu, který mi pronajímal auto, ať už to byl KIT Racing nebo Sparrow racing. Když se nad tím zamyslím z pohledu soutěží, tak podniky v Česku nabízí úplně jinou kvalitu než na Slovensku. A to nejen co do počtu závodů, ale i jejich různorodosti nebo konkurencí jednotlivých posádek. Dalším kladem je pro mne vzdálenost na závody, neboť ty moravské jsou z Bratislavy opravdu co by kamenem dohodil, kdežto na Slovensku se většina soutěží jede převážně ve východní části Slovenska. Tím ale nechci nijak hanit slovenské mistrovství, ale myslím si, že český mistrák mi momentálně jako mladému jezdci nabízí lepší podmínky pro rozvoj. Už delší dobu si pohrávám s myšlenkou startovat v Česku i na Slovensku, tak uvidíme, co budoucnost přinese. Určitě je na mém budget listu několik míst, kde bych jednou chtěl startovat. Letos ale navážu na tradici z předchozích let a budu reprezentovat Slovensko na českých tratích.“

Sezona 2024 už doslova buší na vrata, jak se na ni připravuješ?

„Zima byla velmi dlouhá a já jsem seděl maximálně za simulátorem a už mě teda řádně svrbí ruce. Proto s netrpělivostí čekám na start nové sezony a mé nadšení s blížícím se začátkem stoupá. Je to dané i tím, že na mne tento rok čekají příjemné změny. Aktuálně jsou přípravy v plném proudu a my netrpělivě vyhlížíme první závod. Jednou z novinek je, že letos pojedeme s novým designem, na který se moc těším, a jsem zvědavý, jak bude vypadat naživo. Chtěli jsme obohatit startovní pole co se týká „válečných barev“, neboť je opravdu hodně pestré a plné zajímavých zbarvení, a myslím si, že se nám to podařilo. A další změna se týká změny vozu.“

Už máš jistě plán, kde pojedeš, bude to velký nebo malý mistrák?

„Velice rád bych řekl, že to bude konečně kompletní velký mistrák, ale letos se opět vrátíme do sprintů, kde máme z loňska ještě pár nevyřízených účtů. Sezona 2023 byla pro mne v podstatě seznamovací, neboť až na Kopnou a Vyškov, kde už jsem dříve startoval, jsem jel na neznámých tratích. Musím říct, že mne loňské tratě velice mile překvapily a jejich kvalita byla na vysoké úrovni.“

U tebe dochází ke změně, cotě k tomuto kroku vedlo a už jsi měl možnost testovat nový vůz?

Filip Šipoš - Marcel Hranka (Ford Fiesta Rally4) - Futures Contproduct Rally Morava 2023

„Každý jezdec se chce vždy někam dál posouvat a zkoušet nové výzvy a podobné to je i v mém případě. Hned, jak se naskytla možnost přesednout do nové techniky, jsme ani chvíli neváhali. Zatím jsem ještě neměl možnost nové auto testovat, ale už se moc těším na nová svezení. První test by měl proběhnout až těsně před úvodním sprintem ve Valašském Meziříčí. Z feedbacku závodníků jdou z Peugeotu úplně jiné emoce, tak jsem opravdu zvědavý, co mne letos čeká. A aby byly informace kompletní, tak jen doplním, že se bude jednat o Peugeot 208 Rally4.“

Pojďme ještě na skok do loňského roku, tam jsi vyhrál dva závody a jednu chvíli jsi vedl třídu RC4 II. Obzvláště mne zaujal výsledek z Vyškova, kde jsi měl v cíli stejný čas jako Martin Lehký, jak jsi prožíval tento závod?

„To je závod, na který jen tak lehce nezapomenu. Být na desetinu vteřiny shodně v cíli se soupeřem se totiž běžně nestává. Výsledek z Vyškova nás všechny velmi šokoval a na konci dne jsme se tomu už jen smáli. Zároveň to byl obrovský úspěch týmu Sparrow, neboť jeho dva vozy byly na prvním místě, což vypovídá o profesionální přípravě techniky. Musím ale také smeknout klobouk před Martinem Lehkým, protože nás hnal do maxima a i díky tomu jsme si závod neskutečně moc užili. Opravdu jsme jednu chvíli vedli třídu, ale k tomu nám lehce dopomohl Martin svým odstoupením v Příbrami, kde já mohl slavit premiérové vítězství ve třídě.“

Kromě úspěšných startů jsi vloni zaznamenal i jednu havárii, co se přihodilo na Rally Morava?

„Rally Morava pro nás bohužel dopadla velmi nešťastně, ale důležité je, že jsem po této havárii byl i se spolujezdcem Marcelem zdravý a v pořádku. Ale pojďme postupně... Seznamovací jízdy se nesly v duchu krásného počasí, což naznačovalo slunečný víkend. V sobotu jsme ale zažili šok, neboť jsme se probudili do totálně propršeného rána. Jelikož mám zatím malé zkušenosti se závodní jízdou na mokru, pociťoval jsem na sobě obrovskou nervozitu a respekt. Ranní sekci jsme začali pěkně a byli jsme kousek za Martinem Lehkým. V servisu jsme nasadili nové gumy a rozhodli jsme se, že zkusíme zatlačit a zabojovat o vítězství ve třídě. Bohužel na 5.RZ jsem na mokré vozovce posunul brzdný bod o pár metrů dál, následně jsem zablokoval přední kola a my letěli přímo na kamenný tunel. Naštěstí před tunelem byly balíky slámy, do kterých se mi podařilo auto natočit, a tím to pro nás dopadlo poměrně dobře. Vše se událo poměrně rychle a já si pamatuji už jen to, že jsme měli celé auto od slámy. Fiesta vypadala, jakoby byla dlouhá léta zaparkovaná v nějaké stodole. Auto utrpělo kosmetické šrámy, ale my jsme byli v pořádku. Ukázalo se, že někdy je méně víc, a právě tyto body nám na konci sezony chyběly. V rally se ale na kdyby nehraje a pro nás to bylo ponaučení.“

Nakonec jsi získal druhé místo ve třídě RC4 II, spokojený?

Filip Šipoš - design 2024

„Je to výsledek nad naše očekávaní a bereme to jako cennou zkušenost. Samozřejmě, že mne mrzí, když bylo vítězství ve třídě tak blízko, ale vyhrává ten, kdo je po celou sezonu rychlejší a má konzistentní výsledky, což jsme my nebyli. Všechny tyto zkušenosti nás posouvají dál a já věřím, že díky tomu budeme v sezoně 2024 úspěšní. Když se ohlédnu za sezonou, tak jsem nadmíru spokojený. Do sezony jsme vstupovali bez nějakých větších očekávání, neboť jak jsem již zmiňoval, byl to pro nás nový mistrák a také nové auto. Nakonec nás velmi mile překvapilo, jak jsme se dokázali závod od závodu zlepšovat a malými krůčky se přibližovat konkurenci. Sezonu jsme si neskutečně užili, poznali jsme nové lidi, nové tratě a do letošního roku bychom měli být ještě lépe připraveni. Timto chci ještě jednou poděkovat Martinu Lehkému za krásné týmové souboje v průběhu celého loňského roku a to se týká i dalších našich soupeřů. Na trati jsme soupeři, ale mimo erzety jsme kamarádi a to mám na rally nejradši.“

Jaké jsou cíle pro letošní rok?

„Bude to znít jako klišé, ale chceme si závody hlavně užít, smát se a vytvořit si nezapomenutelné momenty, na které budeme dlouho vzpomínat. Zároveň chceme dělat radost našim sponzorům, rodině, mé přítelkyni a kamarádům, kteří nás v tomto sportu podporují a fandí nám. No a co se týká výsledků? Samozřejmě se budeme chtít umísťovat co nejvýše to půjde a co bude v našich silách. Očekáváme letos velmi silnou konkurenci, takže o to víc nás bude těšit každý pěkný výsledek. Hodně bude záležet na tom, jak se sžijeme s Peugeotem a jak nám to bude společně klapat. Pojedeme na erzetách, které už známe, takže i to by mělo přispět k naší rychlosti a sebevědomí. Těšíme se na závody a fanoušky, kteří přijedou nejenom nás podpořit.

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist