www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. května 2024, Svátek má Emil, zítra Vladimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězství na Rally Islas Canarias obhájil Yoann Bonato

7. května 2024 • 09:00

Začátek května tradičně patřívá španělské Rally Islas Canarias, která je i v letošním roce zařazena do seriálu mistrovství Evropy jako její druhý podnik. A našlapaná startovní listina slibuje napínavé souboje nejen o přední příčky. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Islas Canarias

Yoann Bonato - Benjamin Boulloud (Citroën C3 Rally2) - Rally Islas Canarias 2024

Francouzský jezdec Yoann Bonato obhájil loňské vítězství na Rally Islas Canarias, tentokrát to však neměl tak jednoduché. Více než rovnocennými soupeři mu byli nakonec celkově druhý Mathieu Franceschi a po mohutném finiši bronzový Alejandro Cachón.

Na nějaký čas naposledy zavítalo pole mistrovství Evropy na ostrov Gran Canaria, kde se uskutečnil druhý díl letošního šampionátu starého kontinentu. Po šotolinovém Maďarsku se tentokrát posádky přesunuly na asfaltový povrch, přičemž charakter tratí na největším z Kanárských ostrovů sedí spíše jezdcům, kteří mají v oblibě přesnou okruhovou stopu.

Na startu se neobjevil aktuální lídr šampionátu Simone Tempestini, nakonec chyběl i další rychlík Mikko Heikkilä, který si však s asfaltovým povrchem příliš nerozumí. Naopak se do startovního pole vrátil Yoann Bonato, který se netají tím, že kanárská soutěž patří mezi jeho nejoblíbenější na světě. S podporou Hyundai Canarias se na start postavil i dobře známý Alexey Lukyanuk, na startu se pak objevila i plejáda španělských jezdců bojujících hlavně o body do španělského superšampionátu.

Úvod soutěže obstarala ve čtvrtek kvalifikace nedaleko archeologického naleziště Cenobio de Valerón. Zde vzniklo první faux pas - kvůli pozdějšímu vzletu helikoptéry i přenosového letadla byl start opožděn o 10 minut, než se však informace včas dostala na start, byl již první startující Franceschi na trati. Jako jediný z celého pole tak odjel kvalifikaci na zahřátých pneumatikách. Startovní pořadí však na této soutěži není tak zásadní a tak výsledky kvalifikace tak důležité nebyly, i zde však vyhrál Bonato.

Ve čtvrtek večer přišla na řadu superspeciálka vedoucí po obslužných cestách kolem sportovního střediska v Las Palmas včetně průjezdu basketbalovou halou, ve které bylo vyprodáno všech 8000 míst pro diváky. Obdobně jako v minulých letech, ani letos si tento 'blbákov' neodpustil mít jednu z obětí. Tou se stal místní matador Luis Monzón, který právě v hale vylomil levé zadní kolo. S takto poškozeným vozem sice dojel až do následného UP, tam však byl technickými komisaři vyřazen. Pokus o restart pak zhatila neznalost předpisů, ráno zapomněli včas dát auto do UP.

Naplno závodit se začalo až v pátek ráno. A po celou dobu tentokrát panovalo teplé letní počasí, které hodně usnadňovalo volbu pneumatik. I díky tomu se bojovalo doslova o každou desetinku. Ve finále se souboj o čelo smrskl na dvojici Francouzů. Suverénnímu Bonatovi tentokrát k překvapení všech stačil Mathieu Franceschi. Ten udělal oproti loňskému roku obrovský posun a držel se svého zkušenějšího kolegy jako klíště. V závěru soutěže se nakonec přeci jen rozhodl neriskovat za každou cenu a raději získat cenné body za duhé místo. Na vítězného Bonata mu v cíli chyběly necelé tři vteřiny.

Zato souboj o třetí místo byl neskutečně napínavý. Ještě před závěrečnou zkouškou byl rozdíl mezi trojicí Suárez, Cachón a Ruiloba pouhé čtyři desetiny! Nejrychlejším časem na závěrečné powerstage se na stupně vítězů vyšvihl bývalý účastník juniorského ERC Alejandro Cachón. Ten patřil se svojí Toyotou GR Yaris Rally2 k nejrychlejším po celý víkend a je klidně možné, že by i vyhrál... ...kdyby na RZ 5 nedostal defekt. Díky tomu ztratil více než čtyřicet vteřin a propadl se z tehdy prvního místa až na sedmnácté. Mohutným finišem na hranici rizika se ale dokázal dostat až na cílové stupně vítězů před dalším překvapením Diegem Ruilobou a José Antonio Suárezem. S nimi se dlouhou dobu držel na dostřel i úřadující evropský šampion Paddon, v závěru však nedokázal odolat tlaku španělských pilotů a dojel na šestém místě, jen těsně před dalšími kandidáty na evropský titul Jonem Armstrongem a Madsem Ostbergem. První desítku pak uzavřeli Yeray Lemes a Simon Wagner, který na závěrečné zkoušce přeskočil Efrena Llarenu.

Právě Llarena byl asi největším zklamáním, sám si dělal zálusk na boj o stupně vítězů. Výrobci pneumatik MRF se však na Kanárské ostrovy nepodařilo přivézt konkurenceschopné pneumatiky. Ty ve vysokých teplotách vůbec nefungovaly a brzo se přehřívaly, což se neslavně projevilo hlavně na nejdelších zkouškách. Frustrovaný Llarena dojel nakonec aspoň jedenáctý, Mabellini sedmnáctý a na asfaltu většinou spíš pomalejší Sesks dokonce až čtyřiadvacátý, kdy prohrál i s u nás známým Albertem von Thurn und Taxis. Čtvrtý do mariáše Giacomo Costenaro své trápení vzdal dobrovolně už po první páteční sekci.

A jak dopadli ostatní? Alexey Lukyanuk poprvé usedl do Hyundai i20 N Rally2. A mnoho věcí mu nehrálo do karet - dlouhá závodnická pauza, nové auto, nový spolujezdec a také zdravotní problémy krátce před startem. Dokázal zajet několik slušných časů, i díky penalizacím dojel na třináctém místě. Až za ním skončili čeští zástupci Erik Cais a Filip Mareš, kterým evidentně kanárská okruhová stopa příliš neseděla.

Až devatenáctý dojel Miko Marczyk. Může za to ale dvouminutová penalizace, protože použil jednu pneumatiku z loňského roku, jejíž barcode nebyl před startem nahlášen výrobcem na FIA. I přes nepříliš přesvědčivě napsané předpisy nakonec sportovní komisaři rozhodli o drsné dvouminutové penalizaci, proti které se Marczyk okamžitě odvolal. Uvidíme, jak toto odvolání dopadne, i když víme, že jakýkoliv boj s FIA je jako boj s větrnými mlýny. Bez této penalizace by Marczyk skončil sedmý absolutně.

Ještě hůře ale dopadl Miklós Csomós. Ten si při loňských kanárech zažil hrůzostrašnou havárii a ani jeho letošní účinkování nebylo o mnoho lepší. Na kvalifikaci zajel třetí čas absolutně, leč následně byl diskvalifikován kvůli nižší váze auta. Do závodu tedy odstartoval jako poslední z ERC1 vozů, až za Pardem s Alpinou. A výsledky? První pořádná zkouška pátý čas absolutně, na té další hned obrovská rána. Zřejmě vinou defektu či technického problému jeho vůz na testu do Tejedy nezatočil a v plné rychlosti čelně trefil jeden z mála baráků, které byly podél zkoušek rozesety. Oba členové posádky z hrůzostrašné havárie naštěstí vyvázli jen s lehčími zraněními, auto je ale kompletně na odpis. Poprvé v historii ale bylo pojištěné.

V rámci kategorie ERC3 se na startu představili jen Igor Widlak a Ercan Kazaz. Společně sváděli napínavé souboje, nakonec byl rychlejší polský pilot.

Rally Islas Canarias byla zařazena i do juniorského evropského šampionátu. Soutěž nakonec trochu překvapivě opanovali seveřani, vyhrál Mille Johansson před Calle Carlbergem. Až třetí dojel asi největší favorit Timo Schulz následovaný Maxem McRaem a Danielem Poláškem, který si tak připsal cenné body za páté místo. Soutěž se naopak stal pohromou italských jezdců, Pesavento i Nerobutto havarovali, Zanin odstoupil už na startu úvodní páteční zkoušky s prasklou poloosou a i když se do závodu v rámci superally vrátil, i tak skončil beznadějně poslední. Kvůli havárii skončil i irský mladík Jack Brennan. To Aleksandar Tomov a Christiana Oprea byli vyloučeni za dolití na benzínce zakoupených kapalin před závěrečným pátečním přeskupením.

Taková byla letošní Rally Islas Canarias, která opět nabídla skutečně napínavou podívanou a souboje o desetinky. Tím se minimálně na dva roky uzavírá kapitola kanárské soutěže v mistrovství Evropy, právě v nadcházejících dvou letech bude hostit mistrovství světa. Jejich místo v kalendáři seriálu starého kontinentu pak zaujme Rally Sierra Morena.

Letošní ročník mistrovství Evropy si nyní dá kratší pauzu, pokračovat bude v polovině června ve Švédsku při Royal Rally of Scandinavia.

Konečné výsledky Rally Islas Canarias

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Začátek května tradičně patřívá španělské Rally Islas Canarias, která je i v letošním roce zařazena do seriálu mistrovství Evropy jako její druhý podnik. A našlapaná startovní listina slibuje napínavé souboje nejen o přední příčky. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Hayden Paddon - John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) - Rally Islas Canarias 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist