www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. května 2024, Svátek má Emil, zítra Vladimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Udržitelnost ve Škoda Motorsport: Fabia RS Rally2 ve WRC2 používá výhradně bezfosilní syntetická paliva

14. května 2024 • 20:00

FIA Mistrovství světa v rally (WRC) se stalo prvním světovým šampionátem, který v roce 2022 zavedl 100% bezfosilní pohonné hmoty. V reakci na tento předpis tým Škoda Motorsport pečlivě připravil vozy Fabia RS Rally2 soutěžící v kategorii WRC2 na tuto inovativní změnu. Úsilí se vyplatilo: jen během sezóny 2023 ušetřily všechny vozy Škoda Fabia RS Rally2 v kategorii WRC2 dohromady 160 tun CO2.

Škoda Fabia RS Rally2 a paliva P1 Fuels

Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport, řekl: „Jako oddělení motorsportu celosvětově působícího výrobce automobilů klademe udržitelnost a životní prostředí do centra všeho, co děláme. Inženýři Škoda Motorsport proto neustále usilují o inovativní řešení v oblasti udržitelnosti a zároveň posouvají hranice výkonnosti.“

Tým Škoda Motorsport v souladu s průkopnickým zavedením bezfosilních paliv v roce 2022 ve FIA WRC vyvinul 1,6litrový přeplňovaný motor vozu Škoda Fabia RS Rally2 tak, aby mohl používat tento druh pohonných hmot. Tím je zajištěno, že nejen současné modely, ale i starší generace vozů Škoda Fabia ve specifikaci Rally2 technicky vyhovují této směrnici.

Aleš Rada, technický ředitel Škoda Motorsport, vysvětluje: „Bezfosilní palivo je v rally sportu za dlouhou dobu největší novinkou, která nabízí obrovský potenciál z hlediska udržitelnosti. Jen během sezóny 2023 ušetřily všechny rallyové vozy Škoda v kategorii WRC2 FIA WRC 160 tun emisí CO2. Proces adaptace našich motorů byl velmi jednoduchý: pro bezfosilní paliva jsme upravili těsnění a vedení palivového systému a vyvinuli nový software pro řídicí jednotku motoru.“

Vývojovým partnerem Škoda Motorsport byla německá společnost P1 Fuels, která je výhradním dodavatelem paliva pro WRC. Při výrobě paliv P1 se nepoužívá žádná ropa, inovativní proces využívá pouze oxid uhličitý, který byl již dříve vypuštěn do atmosféry.

V současné době tato paliva snižují emise skleníkových plynů o 80 % ve srovnání s fosilním benzinem, přičemž konečným cílem je snížení o 95 %. S bezfosilními palivy je možné manipulovat na mobilních čerpacích stanicích během rally stejně jako s jinými palivy, což potvrzuje i vývojový jezdec Škoda Motorsport Oliver Solberg, jeden z nejrychlejších jezdců s vozem Škoda Fabia RS Rally2 v kategorii WRC2: „Skvělou zprávou pro jezdce rally je, že nepocítíte žádný rozdíl. Oktanové číslo je stejné jako u běžného paliva, výkon je stejný.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist