www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Martin Lehký: Corsa Rally4 je moc velký závoďák

27. ledna 2025 • 10:00

Martin Lehký měl loňskou sezonu tzv. „přestupovou, kdy z Fiesty přesedlal do Corsy Rally4. Z nového vozu byl jezdec z Prahy nadšený, ale k maximální spokojenosti chybělo štěstíčko. Dle svých slov Corse dluží vítězství, takže sezona 2025 bude jistě velmi zajímavá.

Martine, pro loňskou sezonu jsi přešel z Fordu do Opelu, proč ta změna?

Martin Lehký - Dušan Vít (Opel Corsa Rally4) - Silmet Rally Příbram 2024

„Po čtyřech letech ve Fordu Fiesta Rally4 a třech celosezonních vítězstvích jsme začali přemýšlet, jestli si nevyzkoušíme trochu jinou techniku a také jsme potřebovali nějakou změnu. Chvíli jsme dokonce zvažovali, zda nezvládneme závodit se starší R5, ale pořád bylo důležité stát nohami na zemi. Chtěl jsem si tedy nejprve vyzkoušet všechny alternativy v rychlých dvoukolkách, abych se rozhodl, se kterou se mi pojede nejlépe. Jezdil jsem v Renaultu Clio Rally4 a motoricky je to auto opravdu báječné! Pak jsem se poprvé svezl v Peugeotu, který mi půjčil David Štefan, a já byl z auta opravdu nadšený!! S čím chci závodit, jsem po tomhle svezení věděl. A tak nastalo hledání vhodného auta. Čtyři roky jsme závodili u Sparrow racing a kluci pro novou sezonu pořídili právě Peugeota. Já se ale rozhodl pozdě, auto měl zamluvené Filip Šipoš. To mě trochu mrzelo, protože se nám ve Sparrow moc líbilo – díky kluci. Nakonec jsem se tedy domluvil s Honzou Talašem, že pojedeme s jeho Opelem Corsa Rally4 – jak už asi všichni víme, Corsa je stejné auto, jako Peugeot 208.“

Dalo by se říct, že oba vozy jsou Rally4 a tudíž identické. V čem jsou hlavní rozdíly?

„Ano, obě auta nesou označení Rally4, ale je mezi nimi velký rozdíl. V České republice je to dokonce rozdíl třídy, kdy Opel závodí ve třídě RC4I a Fiesta ve třídě RC4II. Největší rozdíl dělá objem motoru, kdy Fiesta je „litr“ a Opel „jednadvojka“. Můj pohled na srovnání obou aut je takový, že Fiesta je takové „enko“ a Corsa je „áčko“. Už od prvního svezení v Corse jsem byl neuvěřitelně nadšený, jak moc velký je to závoďák! Celé auto funguje skvěle jako celek. Strmé řízení, kratší převodovka, lepší rozsah nastavení podvozku, báječné brzdy. Za mě je Fiesta rozhodně hezčí auto, ale zážitky a rychlost, co mi dá Corsa za volantem, to rozhodně přebíjí.“

Ptát se po konci sezony zda je lepší Fiesta nebo Corsa je nejspíše zbytečné, ale přesto. Kdo u tebe vyhrává?

„Dneska můžu říct, že jednoznačně Corsa, a mám velkou radost, že jsme přestoupili právě do tohoto auta. Zároveň jsme poznali nový tým a nové lidi, kdy jsme závodili u Talaš racing. Honza je s pronajímáním závodních aut na začátku, ale za celou sezonu vše fungovalo skvěle. Je na něm vidět, že je sám závodník, mechanik a tudíž dobře ví, co jezdec potřebuje.“

Ty ses opět zaměřil na sprinty, s jakými cíli jsi šel do sezony 2024?

„Nebudu předstírat, že tady jsem neměl optimistickou představu. Pořídili jsme si nejlepší možné auto, s Fiestou se nám dařilo jezdit ve předu rallysprint série, a tak jsem si říkal, že to půjde samo a že budeme na předních příčkách… To se však vůbec nenaplnilo (smích)! Ano, hned v prvním závodě jsme měli problém s brzdami, což mi na sebevědomí moc nepřidalo, a tak jsme na rychlost konkurence nedokázali zareagovat. Vlastně jsme měli větší ztrátu na kilometr, než s Fiestou. No nic, bylo na čase vrátit se zpátky k pokoře a začít se učit používat nové auto. To se začalo v průběhu roku pomalu dařit. Musel jsem nějaké věci upravit, ale rychlost jsme v průběhu sezony našli.

A jelikož jsme závodníci, tak jedním z cílů bylo vyhrávat. V roce 2024 se nám to bohužel nepodařilo, přestože kýženou rychlost jsme dokázali najít. Na sprintu ve Vyškově jsme dokázali být nejrychlejší posádkou na trati, bohužel nás srazila smolná penalizace. Na Pražském rallysprintu jsme opět dokázali být nejrychlejší posádkou na trati, ale tady nás přibrzdila závada na palivovém čerpadle. První vítězství tedy Corse Rally4 dlužíme.“

Předloni jsi byl celkově ve sprintech třetí, loni čtvrtý, není to tak trochu zklamání?

„Zklamáním to pro mě určitě není a jsem vděčný, že jsem další rok mohl závodit! To je to nejdůležitější a závodění je pořád to, co nám dělá život hezčím! A navíc, k tomu všemu jsme v loňské sezoně pokazili snad všechno, co jsme mohli!! Nejdříve jsme na Valašce závodili bez brzd a jízda po trati rychlostní zkoušky s funkční pouze ruční brzdou je velký zážitek. Následně nám v Příbrami zapsali pořadatelé v průběhu závodu špatný čas - výkaz, tabule v cíli RZ, internet, který nás srazil průběžným pořadím závodu dolů. Já už ale nechtěl být zase „pátej“… Tak jsme se s Dušanem rozhodli, že jedeme něco stáhnout. Další rychlostní zkoušku jsme vyhráli absolutně v RSS. Pak přišla RZ se skokem v Dublovicích a i na něm jsem tu „půlvteřinu“ hledal. Bohužel auto letělo vzduchem hodně daleko, já už nestihl zabrzdit a dost auto obouchal o balík slámy, za který navíc přišla penalizace. Až cestou domů jsme zjistili upravený čas. A také to, že jsme dávno před našim skokem byli na druhé příčce v RSS... A taky jsme konečně dokázali být nejrychlejší posádkou na tratích rychlostních zkoušek Vyškovské rally, kde až v cíli jsme obdrželi penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly.

Takže vlastně to, že jsme v celé rallysprint sérii na čtvrtém místě a v RC4 na bronzovém stupínku, je vlastně spíš malý zázrak a rozhodně ne zklamání!“

Který z loňských závodů RSS považuješ za nejpovedenější?

Martin Lehký - Dušan Vít (Opel Corsa Rally4) - Kowax Valašská Rally ValMez 2024

„Vyzdvihnu vlastně ten nejsmolnější (smích)! Takže za naší nejpovedenější soutěž považuji rally ve Vyškově. Místní tratě jsou již stálicí rallysprintového šampionátu a historicky jsme tam nejlepší rychlost nikdy neměli. Loni jsme se však učili jezdit s novým autem rychle a právě ve Vyškově všechno hezky zapadalo! Celý závod jsme drželi první místo v RC4, kdy jsme do poslední RZ startovali jen s malým náskokem 4,3 vteřiny. Ve stopce poslední RZ u nás v autě vybuchla euforie, protože jsme viděli, že jsme udrželi náskok a konečně se nám podařilo ve velké konkurenci vyhrát, byl to skvělý pocit! Bohužel jsme se pak na vlastní kůži přesvědčili o starém známém pravidle, že rally končí až odevzdáním závodního auta do uzavřeného parkoviště… Až po průjezdu cílovou rampou jsme obdrželi smolnou penalizaci, která nás srazila na třetí místo. Rychlost jsme však ve Vyškově měli dobrou a na tratích jsme byli nejrychlejší, proto Vyškov hodnotím jako nejlepší loňský závod.“

… a který naopak za smolný?

„Na to se mi teď odpovídá těžko, když jsem Vyškov shrnul, jak jsem shrnul!:D Ale za smolný bych mohl označit Pražský rallysprint. Ano, jedná se o exhibiční závod na konci sezony, ale jelikož jsme letos startovali s dvoukolkou, tolik smyků samozřejmě vyrobit nejde. A tím, že to je můj domácí závod, chtěli jsme v Praze uspět. To by se možná i podařilo, bohužel v prvním průjezdu Strahova nám auto přestalo jet. Kluci z Talaš racing se však hned pustili do opravy, auto pak do konce závodu fungovalo bez chybičky a nám se povedlo vyhrát všechny zbývající rychlostní zkoušky. Dle onboardu mám spočítáno, že jsme ve třetím okruhu RZ3, kdy nám auto nejelo, ztratili 16 vteřin. A to by k úspěchu zřejmě stačilo...“

Ty sis opět neodpustil start s Fabií RS Rally2. Proč na Slovensku a jak se ti líbilo svezení?

„Ano, svezení ve vozidle této kategorie jsme si nechtěli nechat ujít. S blížícím se koncem sezony bylo čím dál zřejmější, že bude v našich silách se s „rally dvojkou“ opět svézt, a tak jsme na hotelovém pokoji před Rally Jeseníky vymýšleli, jak s tím naložíme. Klasicky připadal v úvahu náš domácí Pražský Rallysprint, ale v autě této kategorie jsme si mezi strahovskými obrubníky již zajezdili, a tak nás napadlo, zdali si tohle skvělé auto nevyzkoušíme v přirozených podmínkách klasické rally. Podle kalendářů jsme věděli, že u nás se již žádný závod nejede, a tak jsme se rozhodli, že vyrazíme k našim východním sousedům na Rally Liptov. A musím uznat, že místním pořadatelům se povedlo uspořádat skvělý závod na báječných tratích v podhůří Nízkých Tater. I servisní parkoviště pod známým slovenským vrcholem Chopok naznačuje, kudy trasa rally vedla.

A svezení se nám samozřejmě moc líbilo. Svezli jsme se s novou Škoda Fabia RS Rally2 z týmu Jardy Orsáka. A to auto je prostě dokonalé! Po předloňském závodě v Praze a místní „sněhové kalamitě“, jsme si poprvé vyzkoušeli Fabii za normálních podmínek, na závodních pneumatikách a oba jsme byli z auta naprosto nadšení. Cílem bylo si opět užít hezký den a hezky si zajezdit. To se však po první RZ zdálo jako velmi vzdalující se cíl! Auto jelo spíše samo, než že bychom se alespoň vzdáleně pokoušeli o závodní jízdu! :D Ale v dalším průběhu závodu se nám dařilo si s vozem trochu víc porozumět a ke konci jsme si už i hezky zajezdili. Na jedné jednodušší RZ jsem po druhém průjezdu a malé ztrátě na vítěze klukům v servisu říkal, že vím, jak tuto RZ dokážeme v dalším průjezdu vyhrát, ale že asi nechci! :) Nechtěl jsem podstoupit větší míru rizika. Ze Slovenska jsme si tak dokázali přivézt i naše první absolutní stupně vítězů, kdy jsme skončili na druhém místě v Rally2 a na třetím v absolutním pořadí. O tomto víkendu jsem měl narozeniny, a tak to byl vážně hezký dárek.“

Ptal jsem se vloni a ta otázka je i letos aktuální, uvažuješ o přestupu výš?

„Úvaha je sice věc jedna, ale realizace ta druhá. Léta bohužel přibývají, a tak pokud bychom měli zkusit postoupit o kousek výše tak, aby to ještě za něco stálo, myslím, že je načase s tím něco udělat. Nebudu zastírat, že o tom nepřemýšlíme, ale pořád je důležité stát nohama pevně na zemi. Finanční náročnost oproti Rally4 je opravdu znatelná. Ale ano, měl bych pak svůj osobní „hollywoodský“ příběh, kdy kluk z pražského paneláku dokázal závodit ve voze Rally2! :) Zároveň mi rozhodně nestojí za to to, že odjedeme třeba čtyři závody ve „velkém“ autě a zbytek sezony bychom měli sedět doma! To si radši zase naplánujeme hezký ucelený program v rámci celého mistrovství. A jak jsem již zmínil, s Corsou Rally4 si pořád něco dlužíme!“

Jaké jsou tvé plány pro sezonu 2025?

„Při čtení tohoto rozhovoru je již velmi pravděpodobné, že se nám podaří stát na startu rychlostních zkoušek, za co jsem opravdu velmi vděčný. Musím moc poděkovat všem lidem, kteří nás v našem závodění podporují, a my si můžeme dělat hezčí život tím, co nás baví nejvíc na světě, tedy závoděním. Aktuálně máme promyšleny tři verze toho, jaká by nadcházející sezona mohla být. Zatím ale ani já sám nevím, kterým směrem se vydáme!:) Abych alespoň něco poodhalil, tak v každé ze tří variant je zařazena rallysprint série.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist