www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Zveřejněny Národní sportovní řády a Standardní propozice na sezónu 2025

29. ledna 2025 • 22:00

Autoklub České republiky zveřejnil Národní sportovní řády a Standardní propozice na nadcházející sezónu 2025. Tyto dokumenty obsahují několik změn, které upravují pravidla všech vypsaných šampionátů v rámci automobilových soutěží soudobých i historických automobilů.

Asi nejvýznamnější změnou u soudobých automobilů je zjednodušení bodování jezdců s jinou než českou licencí. Dlouhou dobu to bylo možné pouze pro jezdce, kteří prokázali, že jsou EU profesionální jezdci. Od letošního roku je konečně zavedena jednodušší forma v podobě registračního poplatku na rozumné výši (5000 kč / 200 euro). Možné je se zaregistrovat zvlášť do MČR, Rally Challenge i Rallysprint série. Samozřejmě se těchto závodů mohou zahraniční jezdci zúčastnit i bez nároků na body, jak tomu bylo doposud.

Druhou zásadní změnou, která kopíruje předpisy v MS i ME, je zavedení samostatné klasifikace pro spolujezdce. Doposud se u nás vedla jen klasifikace jezdců, přičemž vítězný spolujezdec byl ten, který odjel s jezdcem nejvíce závodů. Nyní tedy bude vedena samostatná klasifikace, takže vítězem mezi jezdci a spolujezdci se mohou stát lidé, kteří spolu nikdy v autě neseděli.

Další změna upravuje hodnocení výsledků u soutěží, které postihnou v první etapě mimořádné události. Také byl zveřejněn seznam jezdců s prioritou ASN, který můžete nalézt níže. Další změnou je povinnost použití dvou ručních hasících přístrojů u všech vozidel tříd RC2-RC5. Stejně tak již není možné použít pneumatiky dle FIA předpisů před rokem 2015. Novinkou prochází také úprava plombování turbodmychadel, kdy je možné jedno turbodmychadlo použít maximálně na dva vozy z jednoho týmu. Upraveny jsou také předpisy pro špiony, kdy alespoň jeden člen průzkumné posádky musí prokázat svou jezdeckou historii v rally. Úpravami prošla také definice retardéru a k tomu přidružený způsob penalizování. Do předpisů také byly zařazeny novinky v podobě virtuální šikany a pomalé zóny, se kterými se na českých soutěžích snad hned tak nepotkáme. Upřesněn byl také zákaz použití plachty na vozidlo v uzavřeném parkovišti, které nyní platí i pro střešní klapku a otvory v kapotách.

Prioritní jezdci ASN
Adam Březík
Erik Cais
Věroslav Cvrček jun.
Jan Černý
René Dohnal
Aleš Jirásek
Filip Kohn
Jan Kopecký
Filip Mareš
Václav Pech
Martin Prokop
Dominik Stříteský
Martin Vlček

Zásadní změny nastaly u historických automobilů. Zatímco pravidlo pro bodování zahraničních jezdců zůstalo beze změny, významnou změnou je úplně nové rozdělení a pojmenování tříd korespondující se zásadními změnami, které zavedla mezinárodní automobilová federace FIA od letošní sezóny. Kompletní tabulku najdete v předpisech, níže je k dispozici alespoň orientační verze. Zatímco v rámci mistrovství Evropy historických vozidel jsou povoleny vozy jen po periodu J s koncem roku 1992, v ČR je navíc vypsána kategorie 5 pro vozy do konce roku 2000.

Historické třídy
---
Kategorie 11931-1969
1Ado 1300 ccm
1Bnad 1300 ccm do 1600 ccm
1Cnad 1600 ccm
---
Kategorie 21970-1975
2Ado 1300 ccm
2Bnad 1300 ccm do 2000 ccm
2Cnad 2000 ccm
---
Kategorie 31976-1981
3Ado 1600 ccm
3Bnad 1600 ccm do 2000 ccm
3Cnad 2000 ccm
---
Kategorie 41982-1992
J1Aa2WD do 1300 ccm
J1Ab2WD do 1600 ccm
J1B2WD do 2000 ccm
J1C2WD nad 2000 ccm
J1D4WD
J2Aa2WD do 1300 ccm
J2Ab2WD do 1600 ccm
J2B2WD do 2000 ccm
J2C2WC nad 2000 ccm
J2D4WD
---
Kategorie 51993-2000
5Askupina N do 1600 ccm
5Bskupina N nad 1600 ccm do 2000 ccm
5Cskupina N nad 2000 ccm
5Dskupina A do 1300 ccm
5Eskupina A nad 1300 ccm do 2000 ccm
5Fskupina A nad 2000 ccm

Jednotlivé dokumenty najdete zde:

Národní sportovní řády - kapitola A - obecná část

Národní sportovní řády - kapitola B - činovníci

Národní sportovní řády - kapitola C - disciplinární řád

Národní sportovní řády - kapitola D - systém mistrovství

Národní sportovní řády - kapitola E - technické předpisy

Národní sportovní řády - kapitola F - Rally

Národní sportovní řády - kapitola K - historické automobily

Standardní propozice rally

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist