www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Filip Kohn: Rally Monte Carlo mě hodně naučilo

30. ledna 2025 • 13:00

O startu na slavné soutěži Rally Monte Carlo sní pravděpodobně každý jezdec a nejinak tomu bylo i u Filipa Kohna. Letos si jedenadvacetiletý jezdec z Příbrami tento sen splnil. Se spolujezdcem Rossem Whittockem populární soutěž dokončili a nebýt chybičky, mohl z toho být super výsledek.

Filip Kohn - Ross Whittock (Škoda Fabia RS Rally2) - Rallye Monte Carlo 2025

Letošní Monte Carlo mělo ve svém závodě vše. Náročné rychlostní zkoušky na sněhu, ledu i suchém asfaltu. Erzet bylo v 93. ročníku populární soutěže 18 s 333 ostrými kilometry. Startovní listina čítala 69 posádek, přičemž kategorie WRC2 byla obsazena 22 dvojicemi. A právě do kategorie WRC2 byli zapsaní Filip Kohn s RossemWhittockem usedající do Škody Fabia RS Rally2 připravované týmem Raimunda Baumschlagera. Filip Kohn byl na „Monte“ už vloni, ale od té doby došlo k několika změnám. „Já jsem nasál atmosféru Monte Carla již při loňském ročníku, kdy jsem s Tomem Woodburnem projel jednotlivé erzety (recce) při seznamovacích jízdách a psal si rozpis, což byla příprava pro letošní start. Jelikož se ale letos ze 70 % změnila trať, tak jsem své poznámky nemohl použít. Navíc, jedu s jiným spolujezdcem, proto jsem dělal zcela nový rozpis. Měl jsem alespoň malou výhodu, že jsem tušil charakter erzet,“ ohlédl se zpětně za svou první účastí na Monte Carlu Filip Kohn.

Česko – anglická posádka dostala od pořadatelů startovní číslo 38 a po zahřívacím shakedownu se šlo na věc. Ve čtvrtek čekaly na soutěžící tři erzety. Filip s Rossem zajížděli stabilní výkon a na konci dne byli klasifikováni na průběžné 6. příčce ve své kategorii. Toto průběžné umístění si naše posádka držela i v páteční etapě, kdy se jelo šest zkoušek. Největší posun ve výsledcích přišel v sobotu. Ovšem posun, který si posádka rozhodně nepřála. Pět rychlostních zkoušek z třetí etapy bylo v podání Filipa Kohna v poklidu, ale na poslední zkoušce přišla jezdecká chyba a sklouznutí mimo cestu. „Na závěrečné sobotní zkoušce jsem udělal chybu. Erzeta se jela již za tmy, a tudíž při slabší viditelnosti, a já šel na bahně pozdě na brzdy. Snažil jsem se krizovou situaci zachránit, ale přesto jsme sklouzli autem do příkopy. Obě nápravy Fabie jsme měli ve vzduchu, a tak i za pomoci diváků bylo těžké dostat vůz zpět na silnici. To se nakonec podařilo. Auto nebylo nijak poškozené, jen jsme v příkopě nechali dlouhých osm minut,“ přiblížil zdržení na trati příbramský jezdec. Filip s Rossem etapu dokončili, ale časová ztráta znamenala propad ve výsledcích o pět míst. V závěrečné etapě byly na programu tři zkoušky a Kohn s Whittockem předvedli pěkný výkon. V kategorii WRC2 to byly dva čtvrté nejrychlejší časy a skvělý čas mohla posádka zajet i na poslední zkoušce celého závodu. Jenže necelé tři kilometry před cílem zkoušky přišel defekt a Filip musel zvolnit. Cílovou rampou v Monte Carlu ale naše posádka projela a populární soutěž pokořila. Kdyby nepřišla sobotní chyba, mohla by se posádka radovat z 6. místa ve WRC2, ale to jen kdyby… Filip Kohn a Ross Whittock byli klasifikováni na 10. příčce ve WRC2, osmí v WRC2 Challenger a na 23. místě absolutní klasifikace.

„Rychlostní zkoušky byly velice náročné a moc se mi líbily. Každý den se měnil charakter erzet i podmínky na trati. Během závodu jsme měnili nastavení vozu podle potřeb a taky sahali po různých pneumatikách. Myslím si, že z pohledu učení jezdce to bylo velice dobré a závod mi moc dal. Rally hodnotím pozitivně a během víkendu jsem se hodně naučil. Jediné, co mne mrzí, je poslední sobotní zkouška, která dopadla jinak, než bychom si přáli. Ale je potřeba se z chyb poučit. Naopak velice kladně hodnotím neděli. Zkusili jsme přistoupit k závodu trochu jinak a na zbývajících erzetách jsme si spravili chuť. Celý den byl super. Škoda závěrečné zkoušky, kde jsme měli defekt tři kilometry před cílem a já musel zvolnit. Přece jen jet na ledě naplno s prázdnou gumou by bylo zbytečně velké riziko. Byl to můj první start na „Monte“ a je pro mě důležité, že jsme náročný závod dokončili a jako bonus si odvážíme spoustu poznatků. Když nebudu brát v potaz jednu zkoušku, tak jsme zajížděli časy podobné s klukama, kteří zde již několikrát startovali. Přesto je vidět, že přední jezdci v kategorii WRC2 jsou opravdu hodně rychlí. Je na nás, abychom zapracovali na mnoha aspektech, abychom se ke špičce přiblížili,“ zhodnotil start na Rally Monte Carlo Filip Kohn.

Zimní soutěž vystřídá u Filipa s Roosem jiná zimní rally. První polovina února totiž patří druhému závodu z letošního seriálu podniků mistrovství světa, a to Švédské rally, a naše posádka bude opět na startu. Filip řadí sněhovou soutěž mezi své oblíbené. Vloni zde vyhrál dvě zkoušky s vozem Ford Fiesta Rally3 a příbramský mladík by rád navázal na tyto výsledky i když ví, že to bude hodně těžké. „Švédská rally patří mezi mé nejoblíbenější soutěže hlavně tím, že se jede na sněhu, což v Česku není. Věřím, že na startu bude ještě silnější konkurence než na Monte, protože rychlé seveřany tato soutěž přitahuje. Mými ambicemi bude závod dokončit, posbírat další zkušenosti a odjíždět ze závodu s dobrým pocitem. Věřím, že se nám podaří zužitkovat poznatky z předchozích startů,“ uvedl ke svému nadcházejícímu třetímu startu v letošním roce Filip Kohn.

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist