www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 22. července 2025, Svátek má Magdaléna, zítra Libor |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
Přehled hlavních rozdílů v pravidlech pro MČR a ME na Barum Czech Rally ZlínPravidla FIA pro mezinárodní šampionáty se neustále vyvíjejí a často se výrazně liší od zvyklostí v národních mistrovstvích. Barum Czech Rally Zlín je soutěží, kde se setkávají posádky z obou těchto světů. Tento článek přináší přehled klíčových rozdílů v předpisech, na které se musí soutěžící připravit.
Startovní pole Barum Czech Rally Zlín je tradičně rozděleno na dvě hlavní části: - Mezinárodní pole (FIA ERC): Určeno pro jezdce s mezinárodní licencí a vozy splňujícími technické předpisy FIA pro třídy RC (např. RC2, RC3, RC4). Posádky musí dodržovat nejnovější bezpečnostní standardy a specifická pravidla ERC. - Národní pole (MČR a Rally Challenge): Funguje dle platných předpisů Autoklubu ČR pro Mistrovství ČR v rally a Rally Challenge. Umožňuje start vozům s národní či prošlou homologací a nabízí určité úlevy oproti mezinárodním regulím. Je na volbě posádky, do kterého pole se přihlásí, má-li samozřejmě relevantní licenci. Zatímco pravidla pro národní pole jsou víceméně shodná s ostatními soutěžemi MČR, pro mezinárodní pole platí řada specifických odlišností.
Tato sekce se týká výhradně posádek přihlášených do pole FIA Mistrovství Evropy, a to jak zaregistrovaných do ERC, tak i tìch neregistrovaných. Bezpečnostní výbava a vzhled vozu · Homologace 8856-2018: Je povinné používat výhradně kombinézy a veškeré spodní prádlo s nejnovější homologací FIA 8856-2018. Upozorňujeme na povinnost použít osobní spodní prádlo v homologaci 8856-2018 (či žádné). · Certifikáty k vybavení: V případě, že jsou kombinéza či prádlo v homologaci 8856-2018 doplněny o potisk, je na vyžádání nutné předložit při technické přejímce certifikát od výrobce (jen výrobce má právo výbavu v tomto homologačním standardu potisknout). · Označení kategorie: Každá posádka registrovaná do ERC musí mít na dveřích vozu specifický pěticentimetrový proužek, který vizuálně určuje příslušnost do dané kategorie. --- Pneumatiky · Určení dodavatelé: Posádky registrované do ERC smí použít pouze pneumatiky od oficiálních dodavatelů (Michelin, Pirelli, MRF, Hankook) a pouze typy registrované pro daný šampionát. Neregistrované posádky mohou použít jakékoliv homologované pneumatiky. · Deklarace značky pneu: Jezdci zaregistrovaní do ERC1 (vozy Rally2) musí nejpozději na formální přejímce nahlásit jednu značku pneumatik, kterou budou používat po celou soutěž. Pozdější změna není možná. · Správa a barcody: Výrobci pneumatik musí před technickou přejímkou zaslat seznam platných čárových kódů pneumatik pro vozy Rally2. Posádky používající pneumatiky z vlastních zásob musí samy dohlédnout na to, že jejich kódy byly validně nahlášeny. · Omezení počtu: Pro vozy RC2, RGT a RC3 platí limit 16 pneumatik a pro vozy RC4 a RC5 limit 12 pneumatik na soutěž. Jakákoliv jejich mechanická úprava je zakázána. --- Administrativní a technické postupy · Jízdní výkazy: Kompletní sada všech výkazů je vydána již při administrativní přejímce. Posádka je zodpovědná za předložení správného výkazu v příslušné ČK. · Omezení testování: V období 14 dní před soutěží je v okruhu 300 km od ředitelství povolen pouze jeden testovací den, který musí být předem písemně nahlášen a schválen pořadatelem. · Onboard kamery: Kamery musí být registrovány u promotéra ERC nejpozději týden před závodem. (odkaz na registraci do systému, odkaz na registraci kamery na závod) · GPS a eLearning: Všichni jezdci a spolujezdci musí předložit platný certifikát o absolvování povinného online školení na obsluhu bezpečnostního GPS systému. · Aplikace Sportity: Každý účastník obdrží při formální přejímce unikátní kód pro přístup do personalizované sekce v aplikaci Sportity. Do ní bude dostávat komunikaci od sportovních komisařů týkající se dané posádky. · Deklarace a závazky: Jezdec i spolujezdec musí každý samostatně vyplnit a odevzdat dokument „Deklarace jezdců a závazků“. · Změna zaplombovaných dílů: Jakýkoliv záměr vyměnit zaplombovaný díl po technické přejímce musí být nejprve písemně oznámen technickému delegátovi FIA (erc-technical@fia.com). --- Průběh soutěže · Kvalifikační zkouška: Posádky ERC1 se účastní kvalifikační RZ o délce minimálně 6 km. Z bezpečnostních důvodů proto nejsou na Free Practice a Shakedownu povoleny starty v 30tisekundových intervalech. · Režim po kvalifikaci: Po dokončení kvalifikační zkoušky nenásleduje uzavřené parkoviště, ale pouze technická zóna, po které se týmy mohou vrátit na shakedown nebo zahájit servis. · Pořadí na startu 2. etapy: Startovní pořadí se řídí pravidly ERC – startuje se po skupinách, přičemž prvních 15 jezdců ERC1 startuje v obráceném pořadí dle výsledků 1. etapy. Po všech jezdcích ERC1 následují všichni jezdci ERC3, následně ERC4 a poté zbytek neregistrovaných.
Tato sekce se týká posádek přihlášených pouze do pole Mistrovství ČR a Rally Challenge. · Bezpečnostní výbava: Je povolena i starší homologace kombinéz a prádla FIA 8856-2000 (ale výhradně s FIAhologramem). · Pneumatiky: Lze použít jakékoliv homologované pneumatiky. Neplatí zde omezení na jednoho dodavatele pneumatik, není třeba dopředu hlásit čárové kódy. · Vozidla: Lze startovat i s vozy s platnou národní či propadlou mezinárodní homologací dle řádů AČR. · Jízdní výkazy: Budou vydávány klasicky v úvodních ČK a měněny v přeskupeních (tj. standardní postup jako na ostatních českých soutěžích). · Kvalifikační zkouška: Posádky národního pole se kvalifikační zkoušky neúčastní. · Administrativní postupy: Pro národní pole se nevztahují specifické procedury ERC, jako je povinné eLearningové školení pro GPS, registrace kamer u promotéra ERC či vyplnění „Deklarace jezdců a závazků“.
Následující pravidla platí pro celé startovní pole bez rozdílu. · Seznamovací jízdy: Pro všechny posádky platí limit maximálně dvou průjezdů každou rychlostní zkouškou (s výjimkou SSS Zlín, kde je povolen jeden průjezd o třech kolech). · Penalizace za retardéry: Systém penalizací za nesprávné projetí zpomalovacích retardérů je přesně definován ve Zvláštním ustanovení a je aplikován jednotně na všechny posádky napříč celým startovním polem. · Možnost vynechat cílovou rampu: Pro posádky, které nebudou chtít absolvovat průjezd cílovou rampou, bude zřízena zkratka mezi ČK 13A a 13B, odkud mohou jet rovnou do závěrečného uzavřeného parkoviště.
Jak je z přehledu patrné, rozdílů mezi pravidly pro mezinárodní a národní pole neustále přibývá. Orientace v nich je klíčová pro bezproblémové absolvování soutěže. Tento článek slouží jako základní upozornění na nejdůležitější odlišnosti. Všem soutěžícím se důrazně doporučuje prostudovat kompletní oficiální dokumentaci, zejména Sportovní řády FIA ERC a Zvláštní ustanovení Barum Czech Rally Zlín. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|