www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 6. října 2025, Svátek má Hanuš, zítra Justýna |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
SOUHRN: Vítězem Croatia Rally Jon Armstrong, mistrem Evropy se stal Miko MarczykZávěrečným podnikem mistrovství Evropy je letos netradčině obvykle světová Croatia Rally. Právě na zrádných asfaltových tratích v okolí Záhřebu se pak rozhodne o novém šampionovi, který přebere žezlo po Haydenu Paddonovi. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Croatia Rally Jon Armstrong dokázal celkem suverénním způsobem opanovat závěrečný podnik letošního mistrovství Evropy, Croatia Rally. Ani mohutný bodový finiš v posledních závodech mu však k titulu nestačil, letošním mistrem Evropy se stává polský jezdec Miko Marczyk. Kvůli nedostatečným a hlavně včasným finančním zárukám vypadli chorvatští pořadatelé pro rok 2025 z mistrovství světa. Nakonec se dokázali s promotérem a FIA dohodnout na sezóny 2026 a 2027, přičemž pro letošní rok 'museli vzít zavděk' závěrečným podnikem mistrovství Evropy. Bohužel bylo na řadě míst vidět, že tomuto šampionátu nepřikládají příliš velkou váhu a jen ho potřebují nějak odkroutit. O něčem svědčí už velké množství chyb a změn ve zveřejněných dokumentech či velké množství dodatečných bulletinů a informací ředitele. Organizátoři připravili tradiční úseky na jihozápad a severozápad od Záhřebu, a to na samotné minimální povolené hranici celkové délky. Poté, co byli nuceni o několik kilometrů zkrátit jednu ze sobotních zkoušek, dostali se hluboko pod ní. Harmonogram navíc naplánovali tak, že většina z kilometrů se odjela během soboty, přičemž na neděli nechali formát známý z MS, tedy kilometrově pod úrovní českého rallysprintu a s koncem už krátce po poledni. Centrem soutěže pak bylo stejně jako při poslední světové soutěži v nedůstojném prostředí z poloviny vybydleného nákupního střediska uprostřed ničeho. Zato startovní listina nabídla opravdu zajímavá jména. Na start se vrátily některé posádky, které vynechávaly poslední závody ME. Objevilo se zde také několik hostů z mistrovství světa, kteří si přijeli otestovat tratě před světovým podnikem, který se v Chorvatsku za pár měsíců pojede. Mezi nimi můžeme jmenovat jezdce jako Lauri Joona, Romet Jürgenson, Robert Virves, Pablo Sarrazin či Léo Rossel. Na startu samozřejmě nechyběli ani tři uchazeči o titul mistra Evropy. Nejlépe to měla rozjeté dvojice Miko Marczyk-Andrea Mabellini, která si to měla rozdat napřímo mezi sebou. Třetí v řadě byl Jon Armstrong, který musel vyhrát a spoléhat na to, že jeho soupeři nedojedou na umístění v první polovině top ten. A Jon Armstrong do toho šel od začátku naplno a začal předvádět přesně dle plánu hop a nebo trop. Na trati s minimem antikatů a tedy spoustou vytahané šotoliny zajížděl jeden nejrychlejší čas za druhým a i přes defekt na jedné ze zkoušek naprosto bezpečně vedl s obrovským náskokem a naprosto zaslouženě zvítězil. Z titulu mistra Evropy se ale nakonec raduje Miko Marczyk. Ten začal vítězstvím v kvalifikaci, první startovní pozice mu v sobotu moc neseděla a držel se až kolem šestého-sedmého místa, což by mu při vítězství Armstronga nemuselo stačit. V noci ze soboty na neděli se ale razantně změnily podmínky, celou noc totiž propršelo a už tak kluzké chorvatské asfalty se staly ještě klouzavějšími. A to byla voda na mlýn právě Marczykovi, který na tomto povrchu ožil a dokázal se probojovat na třetí příčku absolutně, což mu bohatě stačilo k zisku titulu mistra Evropy. Pomohly mu k tomu i jezdecké chyby Virvese, Jürgensona či Johanssona, kteří neustáli přechod na mokrou variantu, stejně jako Maior, který se v neděli hluboko propadl. Ještě tu nebyla řeč o třetím kandidátovi na titul. Andrea Mabellini se snažil držet krok s Marczykem a celkem se mu to i dařilo, bohužel však v sobotu odpoledne dostal na jedné ze zkoušek ve vysoké rychlosti hodiny, při kterých poškodil své auto a bylo po nadějích nejen na dobrý výsledek, ale i na titul. Z vítězství v soutěži se tedy radoval Jon Armstrong před Madsem Ostbergem, jenž startoval s v letošní sezóně již čtvrtým spolujezdcem Lorcanem Moorem, bronz bral Miko Marczyk. Za ním se seřadili Jürgenson, Virves, Joona, Cais, Maior, Herczig a Tempestini. Zajímavostí je určitě umístění Rossela, který jel jako neregistrovaný, takže startoval za všemi prioritními jezdci ERC. Vždy startoval za tou nejpomalejší - Catherine Radulescu, kterou na většině rychlostních zkoušek dojel. Dokázal se probojovat až na pátou příčku, na závěrečné zkoušce jej však zradila technika. V rámci testu se představil i Adrien Fourmaux se speciálem Hyundai i20 N Rally1, startoval však jen v rámci národního pole na značně rozježděné trati, navíc se nevyhnul defektům a dalším problémům, takže málem nedokázal vyhrát ani ten národní podnik. Za zmínku také stojí jezdci, co se do top ten nedostali. Mnohdy za to mohou defekty - to v případě Sarrazina či Yamamota, jindy zase výlety mimo trať jako u Matulky či Wagnera. Havárií skončilo vystoupení novopečeného mistra Evropy v kategorii ERC Masters Martina Vlčka, který si ustlal na předposlední rychlostní zkoušce hned vedle Mille Johanssona. Kategorii ERC3 opanoval host s mistrovství světa Taylor Gill. Jezdil suverénně a nebýt defektu, mohl na tom být ještě líp, i tak ale získal body do absolutní klasifikace ME. Druhý dojel Tymek Abramowski, který však jel celý závod s vědomím, že musí hlavně dojet a tomu podřídil celou svou taktiku. Díky tomu získal titul letošního šampiona v ERC3. Za ním se seřadili Kowalczyk, Gazda a Rzeźnik, když všechny tři zbrzdily defekty. V rámci ERC3 se představili s Cliem Rally3 i dva japonští jezdci z výukového projektu Toyoty, oba však skončili v příkopách. Juniorský mistr Evropy byl znám již po Barum Czech Rally Zlín. Přesto se Calle Carblerg představil i v Chorvatsku a všem svým soupeřům bezpečně ujel. Zato za ním se to mlelo. Craig Rahill a Ioan Lloyd bojovali o post evropského vicemistra, oba dva to však zahodili do příkopy. Havárií skončilo vystoupení i pro Leevi Lassilu, Keelana Grogana či Francesca Dei Ceci. Druhé místo tak vybojoval Karl Peder Nordstrand, který tak po Barumce vybojoval další skvělé umístění. Bronz pak získal rakouský jezdec Opelu Luca Pröglhöf, který dokázal udržet za zády po defektu staujícího Kauppinena. Taková byla letošní sezóna mistrovství Evropy. Absolutním šampionem se stal Miko Marczyk, ERC3 vyhrál Tymek Abramowski, ERC4 a Junior ERC Calle Carlberg, ERC Masters Martin Vlček. V týmech kraloval Team MRF Tyres o pouhé dva body před M-Sportem, mezi pneumatikáři zvítězilo o 9 bodů Pirelli. V neděli večer po soutěži pak v Záhřebu proběhne oficiální zakončení sezóny s předáváním pohárů. Konečné výsledky Croatia Rally
Závěrečným podnikem mistrovství Evropy je letos netradčině obvykle světová Croatia Rally. Právě na zrádných asfaltových tratích v okolí Záhřebu se pak rozhodne o novém šampionovi, který přebere žezlo po Haydenu Paddonovi. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|