|
www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 24. prosince 2025, Svátek má Adam a Eva, Štědrý den, zítra 1. svátek vánoční |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
Reklama Nejčtenější články
|
Filip Kohn odstartuje sezonu v Monte CarluDvaadvacetiletý Filip Kohn má za sebou kompletní sezonu v českém mistráku. Sám dobře ví, že nebyla zcela podle jeho představ, ale je potřeba se poučit z chyb a jít dál. Jak viděl rok 2025 příbramský jezdec, se dočtete v následujícím rozhovoru. Filipe, tvá sezona 2024 byla velmi dobrá, ale ta letošní se bude patrně hůře hodnotit… „Sezona 2024 byla pro mne opravdu velmi dobrá a já se poctivě připravoval na další rok a novou výzvu v podobě kompletního seriálu velkého mistráku v Česku. Věděl jsem, že to bude těžká cesta a začátek bude hodně náročný. Nakonec se ukázalo, že to bylo ještě těžší, než jsem si představoval. Bylo to hodně těžké jak po psychické, tak i fyzické stránce. Když jsem jel s Rally3 několik sezon po sobě, tak jsem už vůz dobře ovládal a cítil jsem se v něm dobře. Přestup do Rally2 byl neskutečný, ale najednou zde byla mnohem větší a silnější konkurence než v předchozích letech. Navíc dříve jsem byl schopný jezdit vepředu, což najednou nebylo, ale i s tímto jsme počítali, stejně jako s mnoha dalšími, pro mne novými věcmi. S tím vším jsem se snažil srovnat a v první polovině roku se mi to i dařilo. V druhé polovině roku jsem chtěl zrychlovat, ale z toho pramenily mé jezdecké chyby, které byly hodně těžké jak po finanční, tak i zdravotní stránce. Byla to pro mě hodně silná lekce. Z chyb se ale člověk musí poučit a já věřím, že mne tyto momenty posílí.“ Když se podívám podrobněji na letošní sezonu, tak bych ji rozdělil na dvě poloviny. První polovina slušná, v druhé jsi byl takový otloukánek… „Ano, začátek byl dobrý. Před sezonou jsem si dal za cíl nastavit nějaké tempo porovnatelné se soupeři a postupně se zlepšovat. Tempo v českém mistráku je právě díky konkurenci hodně vysoké a na plný plyn se musí jet od prvních metrů. O to je složitější držet krok s těmi nejlepšími, aniž by byly krizové momenty. Pro mne bylo smolné to, že tyto krizovky vyústily přímo v havárie.“ Před sezonou jsi avizoval, že bys byl rád v popředí výsledků na českých soutěžích, jak moc se naplnilo toto tvé předsevzetí a kde vidíš největší chyby? „Závody s vozem Rally2 v tak silné konkurenci ukázaly, že jsou hodně těžké, těžší než jsem čekal. Vše je o budování sebedůvěry a rychlosti v autě a rozhodně nejde skočit do mistráku a chtít bojovat o přední příčky. Jediná cesta je cesta postupného zlepšování se. Když jsem se soupeři držel krok, tak jsem jel rychlostí, která nebyla pro mne zrovna komfortní. Tak vysoké nasazení jsem doposud nejel a z toho plynuly i ty chyby. Pokud chce být jezdec vepředu, musí jít do velkého nasazení a rizika. A hodně pomáhá i znalost trati, kdy pilot ví, kde může jít do většího rizika a kde trochu ubrat. Pro mne byla spousta tratí nových a já zbytečně tlačil v místech, kde jsem neměl, a to mne vytrestalo. Nechci se vymlouvat, vše je o učení a já se musím učit.“ Opět se potvrdilo, že česká špička v rally je hodně silná, jaká je cesta přiblížit se k ní? „Za mne musím jít cestou ještě větší pokory, než jsem šel letos. Dále musím věřit v postupné posouvání a nijak nic neuspěchat. Je potřeba udělat kontinuální práci a hlavně se poučit z letošního roku. Taky musím hodně zapracovat na sobě. Je potřeba si vzít pozitiva a jít krůček po krůčku. Je fajn zajet dobrý čas na erzetě, ale vše je o stabilním výkonu a rychlosti během celého závodu. Na to všem musím zapracovat, abych mohl pomýšlet na lepší výsledky.“ Který český závod považuješ ze svého pohledu za nejvydařenější? „Já bych za nejvydařenější, i když to bude znít divně, označil Bohemia rally. Ale druhou větou doplňuji, než jsem havaroval. Do té doby jsem předváděl dobrý výkon a i díky chybám soupeřů jsem se dostal až na pátou příčku. Bohužel pak přišel smolný moment na mokru, kdy jsem si myslel, že mám správný setup a vhodný druh pneumatiky. Do toho přišla i změna asfaltu, já šel o pár metrů později na brzdy a bylo to…“ Ty smolné okamžiky budou patrně spojené s haváriemi. Která z těch tří havárií tě nejvíce mrzela? „Z těch tří velkých nehod bych určitě označil pačejovskou havárii. Byla to pro mne v tu chvíli nejtěžší chvilka v sezoně. Paradoxně do závodu jsem nastupoval v klidu a s tím, že se rozjedu. Přece jen po dvou výpadcích na Bohemce a Barumce mi už v mistráku o nic nešlo. Ve chvíli, kdy jsem vyletěl z trati, tak to bolelo. Mrzelo to moc mne i celý tým a všechny lidi okolo mne. Bylo pro mě těžké si to v hlavě srovnat, zvednout se a dostat se zpět. Díky této havárii jsem musel zrušit svůj start na CERu, na který jsem se moc těšil. To mne mrzelo hodně.“ Zatímco na českých erzetách to bylo tak trochu jako na houpačce, zahraniční starty byly dobře zajeté. Kde hledat hlavní důvod rozdílu? „Já se pořád s českými tratěmi a soupeři nějak sžívám. Přijde mi, že doma jsou soutěže o něco více vyhrocené. Ale chápu, že kdo chce vyhrát, musí jet rychle, a vyhrát chce mnoho jezdců, a tím se to vše umocňuje. Já v podstatě začínal na zahraničních závodech a tam jsou poněkud jiná očekávání. Nebyl tam takový tlak na výsledek. U nás je ten tlak vyšší a je to náročné po psychické stránce. V Česku jsou těžké závody, silná konkurence a spousta lidí chce vidět jezdce v Rally2 v popředí. Je potřeba jít postupnými kroky.“ Nedal sis tu laťku tak vysoko i ty sám? Přece jen… vyhrál jsi v roce 2024 ERC3 a pak jsi přešel do českého mistráku s tím, že chceš usilovat o přední příčky… Nenastavil jsi vysoko očekávání od svých výsledků? „Já si myslím, že jsem vstoupil do sezony v pohodě. Docela zlomový byl pro mne hned první závod v Česku. Na Šumavě jsem si myslel, že budu v porovnání od soupeřů mnohem dál. Charakter trati mi sedl a s výsledkem jsem byl spokojený. Já nějak očekával, že na tento výsledek navážu i na dalších soutěžích, což se bohužel nepotvrdilo. Šumava mi šla možná dobře i díky tomu, že jsem tam před třemi lety startoval a charakter erzet mi vyhovuje.“ Zatím poslední start jsi zaznamenal ve Francii, proč sis vybral tuto soutěž? „Tato soutěž je známá tím, že používá mimo jiné i erzety, které se jedou při Rally Monte Carlo. Pro mne to byl i perfektní přípravný závod. Po havárii v Pačejově jsem chtěl jet závody a musel jsem si to v hlavě správně utřepat. Proto jsem hledal vhodnou soutěž a i s ohledem na nadcházející rok byl tento závod ideální volbou. Jako první v příštím roce mne čeká start na Monte Carlu, kde se naprosto běžně mění podmínky z hodiny na hodinu. A právě francouzská rally mi umožnila trochu poznat podmínky, byť Monte se pojede v jiném období. Závod splnil několik účelů. Otestoval jsem pro sebe nový tým, vyzkoušeli jsme si různá nastavení a domů jsem odjížděl spokojený.“ Můžeš prozradit, na kterých soutěžích tě uvidíme v sezoně 2026? „V tuto chvíli ještě nemohu přesně prozradit, kde všude budu startovat. Jednu věc už víte, že chci jet Monte Carlo, ale nad dalšími starty ještě rokujeme. Jedna velká změna u mne nastává v otázce týmu. Nově budu startovat s podporou Brynda racing. A abych doplnil i zbývající informace, tak spolujezdce mi bude dělat i nadále Ross Whittock a společně pojedeme se Škodou Fabia RS Rally2.“ Jaké jsou cíle do sezony? „Pro mne zůstávají cíle prakticky neměnné každou sezonu. V tuto chvíli nebudu směřovat ke konkrétním umístěním. Rozhodně pro mne bude důležité dostat do jízdy konzistentnost a dojíždění závodů až do cíle. To jsou pro mě stěžejní body, na které se musím zaměřit.“ Máme období Vánoc, jaký dárek by ti udělal největší radost? „Teď jsi mne docela zaskočil. Největší radost by mi udělalo, kdybych mohl opět sedět v závodním autě. Po Pačejově mi tyto momenty docela chyběly. A když jsem je znovu ochutnal ve Francii, tak přiznám, že mi to v autě opět moc chutná. Přál bych si co nejvíce startů v nadcházející sezoně a pokud možno zakončených na cílové rampě.“ Co bys popřál fanouškům rally… „Rád bych popřál všem fanouškům bez rozdílu, komu fandí, hodně zdraví v příštím roce a aby měli spoustu krásných zážitků nejenom ve spojení s motoristickým sportem. Věřím, že jich spoustu potkám okolo erzet i v roce 2026 a já se na ně moc těším.“ Poděkování… „Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, kteří za mnou stáli v loňské sezoně. A i když se mi nedařilo, vyjadřovali mi podporu, čehož si moc vážím. Pevně věřím a budu se snažit jim jejich podporu vrátit svými výkony. Jsem rád, že mne nehodili přes palubu, za což jim moc děkuji.“ Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|
||||