www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. září 2019, Svátek má Darina, zítra Berta

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Reklama

Britská Rally v kostce

29. listopadu 2006 • 20:35

Soutěž na britských ostrovech je v myslích příznivců rally tradičně spojena se závěrem sezony mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích. Po předchozích dvou ročnících, které se odehrávaly na začátku podzimu se však tentokrát bude odehrávat v nezvykle pozdním termínu, kterým je první prosincový víkend. Je tedy více než jasné, že posádky budou opět čelit drsným klimatickým podmínkám a v případě příchodu deště také nástrahám těžce rozbahněných tratí.

Mezi záludnosti britských tratí budou samozřejmě patřit rychlostní zkoušky, po nichž se většinou běžně pohybuje těžká vojenská technika nebo náklaďáky převážející dřevo. Právě klády lemující okolí lesních cest jsou typické pro tuto soutěž a znamenají další nebezpečí pro soutěžící. Dodatečné komplikace může přinést mlha, která je častým hostem vlhkých lesních porostů, zatímco na otevřených pasážích se mohou v případě hezkého počasí posádky pokochat modrou oblohou. Opačným extrémem by však mohl být i sníh, se kterým jsme se v Británii už mohli několikrát setkat.

Soutěž se bude také letos odehrávat v lesních úsecích na jihu Walesu a všech 16 klasických šotolinových testů (tedy s výjimkou divácké RZ) se pojede na soukromých pozemcích. Ačkoliv start i cíl jsou situovány do Cardiffu, centrem soutěže bude servisní zóna u Swansea, tedy více než 70 kilometrů na západ. Každá etapa se bude skládat ze dvou identických sekcí. První den zavede posádky do lesů Vale of Neath na klasické rychlostní testy Resolfen a Rheola. V sobotu se bude zápolit na sever od Swansea, v blízkosti vojenského střediska Epynt u Breconu a druhou etapu uzavře divácká superspeciálka pod zakrytou střechou stadionu Millennium v Cardiffu. Třetí a závěrečná etapy se bude odehrávat na západě na obvyklých testech v Brechfském hvozdu, které se v minulosti jezdily mezi úvodními.

Britská rally

Šestnáctá a závěrečná soutěž MS FIA 2006 jezdců rally, závěrečná (devátá) soutěž započítávaná do mistrovství světa juniorů JWRC.

Oficiální název soutěže: 62. Wales Rally GB

Datum: 1. – 3. prosince 2006

Časový rozdíl: Česká republika – Velká Británie: -1 hodina

Novinky v roce 2006

Kvůli pozdnímu termínu konání soutěže a kratším dnům bylo potřeba provést několik změn ohledně trati.

Od americké Olympus Rally 1986 je to poprvé po dvaceti letech, co se soutěž světového šampionátu koná v prosinci.

Na trati byly provedeny dvě ryze účelové změny. Jednou z nich je prodloužení úseku v Eppyntu a obsahuje skok nazvaný Paras’s Jump. Druhá se nachází v Trawscoedském lese (RZ 15 a 17) a trať se díky ní vyhýbá soukromým pozemkům.

Maximální počet startující, který byl na zvláštní povolení FIA stanoven na 150 posádek, nebyl dosažen. Přesto však je 118 posádek nejvyšším počtem přihlášených na soutěž MS od Finské rally 2001.

Divácká superspeciální zkouška Millenium se bude celá opět odehrávat pouze v prostorách stadionu a bude nejkratším testem letošního mistrovství světa.

Na památku dvou významných britských soutěžáků, kteří světovou scénu předčasně opustili v předchozích dvou letech, bude nejlépe umístěnému britskému jezdci a spolujezdci udělena zvláštní cena Richarda Burnse a Michaela Parka.

Poprvé od roku 1979 bude soutěž zároveň posledním podnikem otevřeného mistrovství Velké Británie. Jeho účastníci tak budou muset používat oficiální palivo MS FIA (Shell). Kromě toho se budou odehrávat také závěrečné souboje seriálů Mitsubishi Evolution Challenge a Ford Fiesta Sporting Trophy International.

Párování

Motory vozů továrních týmů (Manufacturer 1) musí být stejné jako při Japonské rally.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 7

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 40

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 70

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 69.74 km (RZ 1 – 3 a 4 - 6)

Pneumatiky: BF Goodrich: g-Force, tři tvrdosti směsi (měkká, střední, tvrdá) ; Pirelli: KP, velmi měkká směs vyvinutá speciálně pro tuto soutěž

Základní informace o trati

Celková délka: 1206.67 km

Počet rychlostních testů: 17

Počet úseků: 9

Opakované průjezdy: 8 RZ se jede dvakrát, výjimkou je RZ 13

Celková délka RZ: 355.92 km

Povrch RZ: šotolina, s výjimkou RZ 13 na stadionu Millennium v Cardiffu

Nejdelší zkouška: 28.89 km (RZ 14/16)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 600 metrů (RZ 2/5)

Servisní zóna: Swansea Service Park, 72 km západně od Cardiffu

Shakedown: 3.90 km, Penllergaerský les, 4 km západně od servisní zóny Swansea

Slavnostní start: čtvrtek 30. listopadu v 19:30 před Millenium Stadium v Cardiffu

Oficiální start: pátek 1. prosince v 08:30 místního času, servisní zóna Swansea

Superspeciální RZ: Millennium Stadium (RZ 13), délka 1.1 km

Noční RZ: žádná (superspeciální zkouška se pojede za umělého osvětlení)

Etapy

Start rally: čtvrtek, bez RZ

Pátek: 6 RZ, 139.62 km, start 08:30, cíl poslední RZ 16:00

Sobota: 7 RZ, 104.30 km, start 07:20, cíl poslední RZ 17:40

Neděle: 4 RZ, 112.00 km, start 06:40, cíl poslední RZ 13:30

Cíl rally: neděle, 15:41 Cardiff

Týmové zprávy

Kronos Total Citroen WRT (M1)

Poslední oficiální nasazení vozu Xsara WRC. V příštím roce se tým Citroën oficiálně vrací do MS FIA s vozem C4 WRC. Namísto Sebasteina Loeba pojede v Británii Xavier Pons, týmovou dvojkou bude opět Dani Sordo.

BP-Ford WRT (M1)

Po zisku titulu na Novém Zélandu bude mít týmová dvojka Mikko Hirvonen naprosto volné ruce k tomu, aby dokázal své schopnosti. Ford doufá, že se mu na domácí půdě podaří opět zvítězit. Mezi značkami je s desítkou dosavadních vítězství nejúspěšnějším týmem Britské rally.

Subaru WRT (M1)

Solberg i Atkinson pojedou se stejnými vozy, které měli k dispozici v Japonsku. Subaru by mohlo vyrovnat rekord Fordu, protože v Británii dominovalo celkem devětkrát.

OMV Peugeot Norway WRT (M2)

Dvě poslední soutěže, na kterých se Manfred Stohl umístil na stupních vítězů, řadí tým mezi favority rally.

Stobart VK M-Sport Ford RT (M2)

Soutěž bude prvním evropským podnikem, při němž tým nasadí dva vozy letošní specifikace. Za jejich volanty usednou mladíci Wilson a Latvala. Další severský talent, teprve 17letý Mikkelsen, pojede s Focusem WRC 2004. S Focusem WRC pronajatým od Steva Pereze absolvuje soutěž Mark Higgins.

Red Bull Škoda Team (M2)

Nevyřčenou otázkou zůstává, zda nejde o poslední soutěž týmu s Fabiemi WRC. Manažer týmu Raimund Baumschlager dokázal znovu vybojovat rakouský titul.

Junior World Rally Championship

Odvolání P-G Anderssona proti vyloučení z Turecké rally bylo v pondělí 27. listopadu 2006 zamítnuto a Švéd bude muset bojovat o mistrovský titul v Británii.

Rozhodovat se bude o nejlepším nováčkovi roku. V přímém souboji se o tento titul utkají Barry Clark a Andrea Cortonovis.

Kalle Pinomäki přepustil svou účast Estonci Egonu Kaurovi, který je chráněncem Markko Märtina. Britská federace nominovala do soutěže na divokou kartu Jamese Wozencrofta s Ignisem S1600 a Toma Walstera s Fiestou ST skupiny N.

Ostatní přihlášení

Poprvé od loňského roku se na světové soutěži znovu představí mistr světa produkčních vozů z roku 2004 Niall McShea. Pojede se Subaru Impreza skupiny N od Stobartu, tedy s letošním vozem Marka Higginse.

Podruhé se na mistrovství světa představí vůz kategorie Super 2000. S Toyotou Corollou S2000 pojede Alister McRae.

České barvy budou hájit Jan Kopecký a Filip Schovánek na Fabii WRC (st. č. 18), Petr Starý, navigátor Jozefa Béreše, na Ignisu S1600 (st. č. 45). Martin Prokop s Janem Tománkem startují mimo klasifikaci JWRC (C2 S1600, st. č. 92).

Jan Vaškovič ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist