www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2025, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Pro BP-Ford žádný odpočinek - startuje Norská rally

13. února 2007 • 09:00

Pouhé čtyři dny po skončení Švédské rally se vrací tým BP-Ford do akce v nedalekém Norsku. Ve dnech 15. - 18. února je na programu nováček v kalendáři WRC 2007, Norská rally. Centra obou soutěží dělí pouhých 250 kilometrů. Po zdolání hranice se konvoj zastavil ve městě Hamar, které bude hostitelem podniku mistrovství světa.

Norsko je již 28. zemí, do které šampionát WRC zavítá. Jak pro Marcuse Grönholma s Timem Rautiainenem, tak pro Mikku Hirvonena s Jarmem Lehtinenem budou místní tratě naprosto neznámé. Ani jeden z nich na nich ještě nestartoval, ale všichni jsou na sněhu po prvním a třetím místě ze Švédska dobře rozjeti.

Podmínky v Norsku budou téměř identické s těmi, které panovaly ve Švédsku - typická skandinávská zima. Podle předpovědi počasí by měly v horách regionu Lillehammer, kde se pojede druhá a třetí etapa, poklesnout teploty až na hranici -20°C. V roce 2006 se těchto místech konal kandidátský podnik na MS a většina tratí bude použita i letos. Oproti Švédsku jsou místní cesty užší, pomalejší a techničtější.

I přes drsné a od pohledu kluzké a mrazivé podmínky se budou jezdci těšit z neuvěřitelné přilnavosti pneumatik svých vozů. Budou totiž opět opatřeny wolframovými hroty, které se přes sníh proderou až k promrzlému podkladu, do kterého se zaseknou jako miniaturní horolezecké cepíny. Úzké pneumatiky BFGoodrich soustředí veškerý tlak na velmi malou styčnou plochu, tvořenou právě hroty. Tím je dosaženo přilnavosti a trakce srovnatelné s jízdou po šotolině. Devětatřicetiletý Grönholm je po vítězství ve Švédsku druhý v šampionátu jezdců.

Nepřipouští si, že by pro něj měla být neznalost norských tratí nevýhodou. „Všechno, co o tratích vím, je jenom z doslechu. Ale nejsem v tom sám. Skoro nikdo z jezdců tyhle tratě nezná. I Petter Solberg přiznává, že o nich moc neví - a to je Nor!“ říká.

„Všichni budeme mít dva průjezdy při seznamovacích jízdách a musíme si tratě co nejlépe zapamatovat. Bude to náročné pro mě i pro Tima, ale bude to pro všechny stejné, takže v tom nevýhodu nevidím. Musíme být při psaní rozpisů extrémně přesní. Při prvním průjezdu si musíme udělat téměř stoprocentní poznámky, které při druhém již pouze doladíme. Zimní soutěže mám ale rád a do Norska se těším,“ dodává.

Mikko Hirvonen je šampionátu jezdců třetí. V Norsku ještě nikdy nebyl a také jeho čeká při seznamovacích jízdách perná práce. „Musíme se tratě naučit co nejrychleji a pokud se nám to podaří během seznamovacích jízd, bude to fajn,“ říká. „Spíše než pro mě to ale bude asi těžší pro Jarma. Musí napsat kompletně nový rozpis od čistého listu papíru a pak ho během večera doladit pro soutěž.“

„Podmínky by měly být velmi podobné těm, jaké jsme zažili ve Švédsku. Protože se ale pojede ještě více na sever, bude určitě větší zima a na tratích bude asi i více sněhu. V zimních podmínkách nám zaručují přilnavost hroty, ať už je to při akceleraci, brzdění, nebo při průjezdu zatáčkami. Nechávám je dělat jejich práci a snažím se jezdit více zeširoka, což mě baví,“ dodává.

Ford
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist