www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. října 2020, Svátek má Brigita, zítra Sabina

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mexická rally v kostce

7. března 2007 • 16:05

Díky Mexické rally se může elitní šampionát automobilových soutěží opravdu pyšnit puncem světovosti. Corona Rally Mexico je totiž jedinou soutěží MS FIA, která se odehrává na severoamerickém kontinentu. Zároveň je také z geografického pohledu nejzápadnější soutěží šampionátu.

Specifikem této soutěže je její nadmořská výška. Všechny rychlostní zkoušky leží v nadmořské výšce nad 2000 m, což si vzhledem ke změně atmosférického tlaku samozřejmě vyžaduje změny v nastavení motorů soutěžních vozů. Za zmínku stojí také fakt, že hlavní město Mexico City leží 2240 nad mořem, centrum soutěže v Leonu je položeno o něco níže, respektive ve výšce okolo 1800 m n.m. Na RZ se soutěžní speciály do výšky přesahující až úctyhodných 2700 metrů.

Po třech soutěžích, kdy se posádky potýkaly se zimními podmínkami, se letos poprvé bude závodit na čistě šotolinové rally. Určitě bude zajímavé sledovat, jak si povede obhájce loňského prvenství Sebastien Loeb za volantem nového Citroenu C4 WRC a zda Petter Solberg při premiéře Imprezy WRC 2007 naváže na své předchozí skvělé výsledky z roku 2005 a 2006.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že Mexiko je spíše zemí honáků krav a kaktusů, nikoliv však automobilového sportu, opak je pravdou. Zdejší soutěž si našla řadu příznivců a zejména v Leonu má hluboké kořeny. Právě toto město bylo totiž v padesátých letech minulého století bylo výchozím bodem legendární dálkové soutěže Carrera Panamericana.

Nad rámec ještě můžeme dodat, že termín konání letošní Mexické rally se kryje s úvodním podnikem ‚konkurenční‘ série IRC. Ta zahajuje svůj letošní ročník keňskou Safari Rally, která je zároveň také druhou soutěží afrického šampionátu.

Mexická rally

Čtvrtá soutěž MS FIA 2007, druhý podnik z osmi soutěží MS produkčních vozů.

Oficiální název soutěže: Corona Rally Mexico

Datum: 9. – 11. března 2007

Časový rozdíl vůči ČR: -7 hodin

Novinky v roce 2007

Soutěž je z pohledu své celkové délky historicky nejkratší rally světového šampionátu. Z celkové délky 849.55 km připadá celkem 43% na tratě rychlostních zkoušek. Na pomyslném žebříčku okupují další dvě příčky Mexická rally z roku 2005 (930.28 km) a Korsika 2001 (931.24 km). Největší zásluhu na zkrácení přejezdových sekcí má otevření nové dálnice San Felipe, která vede ze severu Silaa ke startu RZ 2/5.

Novým ředitelem soutěže se stal Jaime del Palacio, tajemníkem soutěže je Miguel Gallo.

Soutěžící budou muset na jedné sadě pneumatik absolvovat doposud největší porci ostrých kilometrů – 81.48!

Superspeciální zkouška Nextel (RZ 7/8, 15/16 a 20) se v pátek a v sobotu pojede na dvě rozjížďky, zatímco v neděli pouze jednou, ale pojedou se dvě kola. Povrch testu byl napuštěn penetrací, aby se snížila prašnost.

Změn doznal skok na již zmiňované superspeciálce. Měl by být ještě zajímavějším a umožnit soutěžícím jeho absolvování ve vysoké rychlosti, ale přistání soutěžních speciálů by mělo být hladší.

Všechny vozy se na trať každé etapy budou vydávat se vzájemným dvouminutovým odstupem.

Párování

Převodovky a diferenciály zůstávají shodné i pro Argentinskou rally.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 5

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 33 (24 pro PCWRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 60

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 81.48 km (RZ 12 – 16)

Základní informace o trati

Celková délka: 849.55 km

Počet rychlostních testů: 20

Počet úseků: řada testů se navzájem prolíná

Opakované průjezdy: maximem je pět průjezdů superspeciální zkouškou

Celková délka RZ: 366.06 km

Povrch RZ: šotolina

Nejdelší zkouška: 30.20 km (RZ 9/12)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 2737 metrů (RZ 2/5)

Servisní zóna: Poliforum, Leon

Shakedown: 5.13 km, 14 km východně od Leonu

Slavnostní start: čtvrtek 8. března, Teatro Juarez v Guanajuatu

Superspeciální RZ: 10 km jihovýchodně od Leonu

Etapy

Pátek: 8 RZ, 145.62 km, start 08:00, cíl poslední RZ 17:10

Sobota: 8 RZ, 158.38 km, start 07:30, cíl poslední RZ 17:15

Neděle: 4 RZ, 62.06 km, start 07:45, cíl poslední RZ 12:10

Cíl rally: neděle, 13:00, Poliforum

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Půjde o premiérový šotolinový závod pro C4 WRC. Tým nicméně věří, že ani tentokrát nebude přerušena úspěšná série – Norsko bylo již 65. závodem v řadě, při kterém francouzský tým bodoval.

BP-Ford WRT (M)

Po skončení Norské rally se tým připravoval na šotolině ve Španělsku. Týmová jednička Marcus Grönholm si po třítýdenním soutěžním zátahu užíval zasloužené volno. Tým věří, že se mu bude v Mexiku dařit lépe než v loňském roce a dokáže rozšířit svůj bodový zisk.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Tým nastoupí pouze s jednou Xsarou WRC. Tu bude pilotovat Manfred Stohl, který loni skončil na mexické šotolině třetí. Daniel Carlsson bude ve svém letošním tažení pokračovat v Portugalsku.

Subaru WRT (M)

Půjde o premiérovou soutěž modelu 2007 s oficiálním kódovým označením S12B, který nahradí svého nepříliš úspěšného předchůdce.

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Henning Solberg se v Norsku vytáhl třetím místem a získal tak pro tým doposud nejlepší výsledek. Tým je ve vedení klasifikace ‘netovárníků’. Těsně před startem přibyla do oficiálního názvu týmu dvojice písmen VK, označující sponzora Vodka Kick.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Tým je zatím bez bodu a na své letošní druhé soutěži se bude rozhodně chtít před domácím publikem dostat co nejvýše.

Production Car World Rally Championship (PCWRC)

Ve startovní listině je celkem 17 přihlášených posádek. Tentokrát nikdo nevyužil divokou kartu, ale řada jezdců má Rally Mexico jako svou první letošní nominovanou soutěž. Na startu tak uvidíme našeho Štěpána Vojtěcha či Maďara Balásze Benika, oba v barvách OMV Bixxol týmu. Velkým tahákem bude určitě také start motokrosové hvězdy Travise Pastrany na Impreze WRX.

Jako jednička belgicko-japonského týmu SYMS se představí se Subaru kyperský pilot Pavlides Spyros, který v loni startoval s divokou kartou na své domácí rally. Navigovat jej bude zkušený Denis Giraudet, pro kterého bude Kypřan již patnáctým pilotem na soutěži mistrovství světa. Giraudet tak bude pravděpodobně držitelem tohoto pomyslného rekordu.

Celkem šest posádek se letos v rámci PCWRC představí poprvé, další tři pak zahájí své tažení v tomto seriálu v Argentině. Zatím bylo přijato celkem 24 přihlášek, poslední z nich zaslal argentinský Tango Rally Team (jeden vůz), bez upřesnění jména jezdce.

Další soutěžící

Irské barvy budou hájit otec a syn MacHaleovi. Otec Austin usedne do starší verze Fordu Focus WRC, zatímco jeho syn Gareth bude pilotovat verzi 06.

Účast na soutěži má v plánu celkem šest posádek ze Spojených Států. Kromě Travise Pastrany odstartuje jeho rival Ken Block, Karl Sheible, Brian Street, Wyeth Gubelmann a Craig Studnicky. Pro nás nepříliš známá jména, nicméně Ken Block se v motokrosu pyšní skokem dlouhým více než padesát metrů.

Ke kuriózní shodě dochází u mexických posádek. Jméno Name zamotalo loni hlavu anglickým komentátorům a letos bude ještě hůř. Na startu budou totiž dva jezdci se jménem Francisco Name! Syn pojede s Mitsubishi Lancer, jeho otec pak s Peugeotem 206XS. Aby toho však nebylo málo, je tu další shoda – Oscar Uribe. Opět jde o otce a syna, kteří naštěstí pojedou v jednom voze, když syn bude navigátorem.

Mimochodem, věděli jste, že na nedávné Saudi Arabian Baja rally startovalo celkem sedm pilotů s příjmením Al Shammri ... ?

Na startu domácí rally se představí také úřadující mexický mistr Benito Guerra s Mitsubishi Lancer.

Jan Vaškovič
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist