www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 31. října 2020, Svátek má Štěpánka, zítra Felix

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Portugalská rally v kostce

28. března 2007 • 12:00

Portugalskou rally přivedl na svět v roce 1967 Cesar Torres, který zemřel o třicet let později, tedy v roce 1997. Vedle jeho dalších povinností byl Torres jedním z vrcholných členů rally komise FISA (bývalá sportovní sekce FIA) a měl velký podíl na formování a struktuře světového šampionátu. Z vedení soutěže odstoupil v roce 1990, kdy se soustředil výhradně na svou práci ve FIA, kde se stal jejím viceprezidentem.

První ročníky soutěže byly neskutečně náročné, protože soutěžící měli mnohdy problém absolvovat přejezdové sekce v časovém limitu. Stávalo se, že profesionální jezdci měli zaznamenáno v rozpisu i 2000 km trati! Po roce 1994 se pak upustilo od konání rally jak na asfaltových, tak šotolinových tratích.

Tvář soutěže se rok od roku měnila. V letech 1967 až 1973 byl aplikován styl Rallye Monte-Carlo s hvězdicovými jízdami z různých měst, které byly v ‚dosahu‘ hlavního sponzora soutěže, letecké společnosti TAP. V roce 1970 měřila rally přes 3000 km, o devět let později, tedy v roce 1979, se pak odjelo celkem 737 km rychlostních testů. V letech 1980 a 1985 se naopak museli soutěžící vypořádat s nástrahami 47ti rychlostních zkoušek. V roce 1968 se na startu sešlo 153 posádek, ovšem nejtěžší trať byla připravena v roce 1971, kdy bylo v cíli soutěže klasifikováno pouze devět posádek ze 130 na startu!

Navzdory faktu, že Portugalská rally byla továrními týmy v minulosti šestkrát zvolena jako nejlepší soutěž mistrovství světa, v roce 2001 tento prestižní šampionát opustila. Po nedobrovolné pauze se Portugalsko vrací do světového kalendáře díky novému systému rotování soutěží, takže se zde nepojede v roce 2008.

V roce 2005 se podnik přestěhoval do Algarve, když v minulosti byly centrem soutěže Lisabon, Cascais, Estoril a naposledy Porto. Až do roku 1994 se soutěžní klání odehrávalo prakticky po celém Portugalsku, poté se až do roku 2004 závodilo na severu země. Nynější podoba rally je ovšem mnohem kompaktnější.

Až na jedinou výjimku nemá Algarve příliš bohatou soutěžáckou historii. Algarve Rally patřila mezi bývalé soutěže Mistrovství Evropy FIA a v říjnu roku 1980 se na jejím startu objevila v roli předjezdce světová novinka. Veřejnosti se poprvé představilo Audi Quattro a za volantem tohoto vozu seděl Hannu Mikkola. Tento vůz zahájil dodnes trvající éru přeplňovaných čtyřkolek, které změnily tvář rallysportu. O pět let později dostal Marku Alén od FIA povolení startovat na této soutěži s Lancií Delta S4, den před udělením homologace pro tento vůz.

Portugalská rally

Pátá soutěž MS FIA 2007, druhý podnik ze sedmi soutěží juniorského šampionátu.

Oficiální název soutěže: 41st Vodafone Rally of Portugal

Datum: 29. března – 1. dubna 2007

Časový rozdíl vůči ČR: -1 hodina

Novinky v roce 2007

Předchozí kandidátské dvoudenní soutěže se konaly ve stejné oblasti s centrem na stadionu v Algarve, přesto došlo k některým úpravám. Hlavní změnou je samozřejmě fakt, že se pojedou tři etapy a bude zorganizována superspeciální zkouška v Algarve.

Podobně jako v případě Norské rally, také s Portugalskem nemá aktuální světová špička příliš mnoho zkušeností. Ze stávajících továrních jezdců na soutěži startoval v minulém roce v roli předjezdce Dani Sordó s Xsarou WRC, v roce 2005 vyhrál kategorii Super 1600. Mikko Hirvonen skončil v Algarve v roce 2005 druhý a Daniel Carlsson získal první a čtvrté místo.

Kromě výše uvedených změn se v Portugalsku změnila oproti minulosti další podstatná věc. Tou je zákaz testování v této zemi pro tovární týmy. V minulosti bylo Portugalsko hojně využíváno především v zimním období, zejména v okolí Arganilu.

Letošní ročník je oficiálně označován číslovkou 41, nikoliv 40. Až doposud totiž nebyl do historie soutěže brán v potaz rok 1967, kdy byl start umožněn pouze členům TAP klubu. Je ale možné, že byl namísto toho vzat v potaz rok 2003, kdy se v samostatně klasifikované Centenario Rally zúčastnili čtyři jezdci a zvítězil Juha Kankkunen.

Perlička na závěr. Jedna z partnerských společností soutěže, zabývající se mapovými podklady, připravila speciální 3D mapy rychlostních zkoušek. Virtuální průlet nad tratí si můžete sami vyzkoušet na adrese www.ipeoge.pt

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 5

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 40 (24 pro JRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 60

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 81.39 km (RZ 14 – 18)

Základní informace o trati

Celková délka: 1008.70 km

Počet rychlostních testů: 18

Počet úseků: 9

Opakované průjezdy: dvakrát

Celková délka RZ: 357.10 km

Povrch RZ: šotolina

Nejdelší zkouška: 30.69 km (RZ 8/11)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 640 metrů (RZ 10/13)

Servisní zóna: stadion Algarve

Shakedown: 5.10 km, 9 km západně od Algarve

Slavnostní start: není

Superspeciální RZ: 2.03 km na stadionu v Algarve

Etapy

Čtvrtek: 1 RZ, 2.03 km, start 17:50, startovní pořadí neurčeno

Pátek: 6 RZ, 120.76 km, start 09:30, cíl poslední RZ 17:15

Sobota: 6 RZ, 152.92 km, start 08:30, cíl poslední RZ 17:20

Neděle: 5 RZ, 81.39 km, start 07:00, cíl poslední RZ 14:20

Cíl rally: neděle, 14:30, stadion Algarve

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Šotolinová premiéra vyšla týmu v Mexiku na jedničku, navíc gratulace patří posádce Loeb – Elena k jejich celkem 30. vítězství v mistrovství světa.

BP-Ford WRT (M)

Pro tým ford znamená Portugalsko spoustu příjemných vzpomínek. V roce 1988 zde získal Francois Delecour v období pětiletého ‚půstu‘ první světové vítězství a pro Ford vůbec první se čtyřkolkou.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Stejně jako před dvěma lety, Kronos startuje na soutěži mistrovství světa se dvěma týmy. Kromě vozů Xsara WRC totiž bude připravovat dva vozy C2 R2 v juniorském šampionátu.

Subaru WRT (M)

Tým definitivně odhalil příčinu Solbergova odstoupení v Mexiku. Jeho prvotní příčinou se stala roztříštěná lopatka ventilátoru po zásahu kamenem a následné problémy s chladičem. Solberg pojede v Portugalsku s loňským Atkinsonovým vozem, který byl přestaven podle nové specifikace.

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Pro oba týmové jezdce půjde o zcela novou zkušenost. Přesto, že je Mikkelsen přihlášen pod hlavičkou týmu, jeho vůz bude mít opět na starost tým Ramsport.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Kvůli nedávnému vážnému zranění Pabla Compance tým zrušil svou účast na této soutěži.

Junior Rally Championship (JRC)

Vzhledem k tomu, že jde o již druhý podnik seriálu, musí se zde představit jezdci, kteří nejeli v Norsku. Za zmínku však stojí fakt, že z 21ti registrovaných posádek jich celkem devět startuje s vozy nové kategorie R.

V této souvislosti je vhodné připomenout druhé místo Patrika Sandella z Norska, který letos přesedlal z loňského Clia S1600 na Clio R3. V JRC můžeme letos napočítat celkem čtyři Clia R3 a pět vozů C2 R2, které jsou zařazeny do pohárové soutěže 'Citroen Junior Experience'.

Navzdory tomu, že byl přihlášen s vozem Suzuki, polský mladík Michal Kosciuszko bude v Portugalsku startovat s Renaultem Clio S1600 po Romanu Odložilíkovi.

Rodina Loebových bude mít na soutěži dvojí zastoupení. S Citroenem C2 R2 od PH Sportu se totiž představí švagr úřadujícího mistra světa Dominique Rebout. Loeb před šesti lety získal juniorský titul se Saxem Super 1600 stejného týmu.

Poprvé je v mistrovství světa zaregistrován pilot z Lucemburska. Je jím Gilles Schammel, kterého bude navigovat Belgičan Renaud Jamoul.

Další soutěžící

Portugalsko, Řecko a Rakousko jsou jediné evropské země, jejichž zákony umožňují řídit auto na veřejných komunikacím jezdcům starším 17ti let. To byla určitě dobrá zpráva pro Andrease Mikkelsena, který dovrší svých 18 let tři týdny po Acropolis Rally. Poté už tedy nebude potřebovat výjimku. V této souvislosti je dobré zmínit fakt, že první soutěž estonského šampionátu vyhrál teprve 16tiletý Jevgenij Novikov (a o týden dříve zvítězil na jiné soutěži v Rusku).

Rekordmanem Portugalské rally s pěti vítězstvími je legendární Markku Alén, když svůj první portugalský triumf získal ve svých 24ti letech. Letos měl na soutěži startovat jeho syn Anton, ovšem jeho účast s vozem Fiat Punto S2000 byla nakonec odvolána.

Z původně přihlášené pětice vozů kategorie Super 2000 zůstaly nakonec jen dva vozy. Ty budou pilotovat domácí jezdci. Bruno Magalhaes pojede s Peugeotem 207, José Pedro Fontes s Fiatem Punto.

Úřadující portugalský šampion, 29tiletý Armindo Araújo v letošním roce startuje v seriálu PCWRC. Na domácí rally se však představí za volantem Mitsubishi Lancer WRC 05.

Barvy České republiky bude v Portugalsku hájit hned několik posádek. S Fabií WRC se na postaví na start mladíci Kopecký a Schovánek. V juniorech uvidíme Martina Prokopa a Jana Tománka s C2 Super 1600, Petr Starý bude navigovat Slováka Jožku Béreše při premiéře s Cliem S1600. České týmy pak budou připravovat další vozy S1600 pro Poláka Kosciuszka (Renault), Estonce Möldera a Litevce Rožukase (Suzuki, JM Engineering).

Ostatní zprávy

Na konci února rozhodla Světová rada motoristického sportu FIA o tom, že jediným dodavatelem pneu pro vozy s pohonem čtyř kol v MS bude italská značka Pirelli. Konkurenční BF Goodrich bude dodavatelem pro juniorský šampionát. Rozhodnutí platí pro období 2008 až 2010.

Úvahy o navrácení Kyperské rally do kalendáře světových soutěží uvázly na mrtvém bodě, když nebylo možné zařadit tuto soutěž do žádného z regionálních šampionátů FIA, což je ovšem z formálního hlediska nutné.

Rally komise však nakonec našla kompromisní řešení a Kypr byl zařazen do seriálu Zóny Jižní Evropy. Kypr se společně s Polskem a Jižní Afrikou uchází o poslední volnou pozici v kalendáři mistrovství světa pro rok 2008. O tom, kdo nakonec uspěje, by se mělo rozhodnout na základě pozorování FIA.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist