www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 13. října 2024, Svátek má Renáta, zítra Agáta |
||||||
|
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
Komentář AutoSport.CZ – Valašská rallyValašská rally se postarala o odstartování letošní novinky na české rallyové scéně, seriál dvoudenních soutěží, skrývající se pod názvem Mistrovství České republiky v rally. Valaška, která již tradičně nalezla zázemí ve Valašském Meziříčí, tak prodělala poměrně velký skok; loni totiž byla pouze součástí PČRR a kosmetickým vylepšením tehdejší úrovně soutěže bylo její zařazení do Rally Super Série a stejně diskutabilního jednodílného Mistrovství Moravy. Letos se soutěž v porovnání s minulým ročníkem docela vytáhla, hlavně co se týče jezdeckého pole. Se startovním číslem jedna se představil jezdec mistrovství světa Jan Kopecký, pro něhož se jednalo o první z několika letos plánovaných startů se Škodou Fabií Kit Car, hned za ním startoval loňský rallysprintový mistr Josef Semerád. V rámci skupiny S se objevily také dva vozy WRC, které jsou pro mnohé fanoušky stále velkým lákadlem; starší Octavie WRC přivezli Karel Trněný a loňský celkový vítěz Valašky Leoš Flídr. O premiéru vozu Suzuki Swift S1600 na českých tratích se postaral Roman Odložilík, kterého jsme za volantem soutěžního vozu neviděli od loňské barumky. O velké zatraktivnění pole se zasloužila i dvanáctka historiků. Celkem se na rally přihlásilo přes sedmdesát posádek, administrativní a technickou přejímkou jich však prošlo nakonec jen třiašedesát. Skladba rychlostních zkoušek prošla oproti loňskému vydání poměrně radikální změnou. Trať RZ Helfštýn jako jediná zůstala nezměněna, posádky ji však projížděly v opačném směru. RZ Lešná prošla pouze drobnými změnami, zatímco test s názvem Kelč si z roku 2006 přinesl jen svůj název; s loňským provedením měl společného jen málo. Celková délka měřených úseků činila 97,5 km, po přičtení přejezdových pasáží se souhrnná cifra vyšplhala na necelou třístovku kilometrů. Soutěž začala v pátek 6. dubna v podvečer a možností prvního vzájemného porovnání posádek byla poctěna rychlostní zkouška Santov, pro mnohé známá jako Bystřička. Podle vyjádření některých jezdců bylo zařazení této náročné vložky, která začíná úzkou technickou pasáží a končí naopak hodně adrenalinovým sjezdem, hodně diskutabilní. Faktem však zůstává, že dvanáctikilometrový úsek nejlépe svědčil lehkému kitu Jana Kopeckého, jenž je dobře rozjetý po několika absolvovaných podnicích mistrovství světa. Trápili se naopak oba jezdci s vozy WRC, kteří ve svých vozech neseděli prakticky od podzimu. O veliké překvapení se postaral Roman Odložilík, který i po několikaměsíční pauze před soutěží najel s novým vozem pouhých dvacet kilometrů, nicméně do Valašské rally vstoupil čtvrtým časem. Mezi produkčními vozy vládl Semerád, smůlu měli naopak Volf a místní matador Mikuláštík, kteří kvůli výletům z trati přišli o cenné vteřiny. Druhým úsekem byl kratší a rychlejší test Kelč, který lépe sedl silným vozům WRC. O nejrychlejší časy se postarali Trněný a Flídr, avšak třetí Kopecký byl pomalejší pouze o necelé tři vteřiny. Za sílícího soumraku projel trať mezi historiky nejrychleji Zdeněk Tichý s opelem, následován „škodovkáři“ Trinerem a Hejhalem; ti odsunuli na čtvrtou pozici zlínského Aleše Jirátka. Druhá sekce první etapy byla identická jako ta první, rozdíl však byl v tom, že celé startovní pole vyrazilo na rychlostní zkoušky již za tmy. V dnešní době nepříliš rozšířené noční vložky jsou tradiční devízou Valašky a mnohé posádky je berou jako veliké zpestření. Druhý Santov opět patřil Janu Kopeckému, senzačně jedoucí Odložilík za ním zaostal o jedenáct sekund a v celkové klasifikaci poskočil na druhé místo před obě „wéercéčka“ Trněného a Flídra. Potemnělá sekce v okolí přehrady Bystřička se stala osudnou Semerádovi, který nedlouho po startu vyletěl do lesa a své výrazně poničené Mitsubishi musel definitivně odstavit. Vzhledem ke škodám na voze, které jsou patrně ještě větší, než po ráně na rakouské Jänner Rally, je nyní jasné, že posádku neuvidíme na slovenské „matadorce“ a účast je ohrožena i při dalším pokračování MČR v Hustopečích. S Valaškou se na stejném testu rozloučil také Vlastimil Neumann, který notně pochroumal vítězný vůz Petera Gavláka z Okříšek. Ještě v servisu před „trojkou“ odstoupil kvůli technickým problémům s Opelem Kadett loňský mistr mezi historiky Lubomír Tenkl, po vložce startovní pole prořídlo ještě výrazněji; výkaz odevzdali například Pilka čí Schlager, kterého opět pozlobil jeho „áčkový“ lancer. Poslední vložka dne nezpůsobila jakoukoliv změnu průběžného pořadí první desítky, stále vedl Kopecký před Odložilíkem. S několikavteřinovým odstupem následovali Trněný a Flídr, páté místo patřilo Janu Jelínkovi pilotujícímu nejrychlejší „enko“. Jako šestý nejrychlejší šel nocovat Peták, následovali valašští jezdci Jaromír Tomaštík, Miroslav Cais a brněnský Jiří Volf. Nejlepší desítku uzavírala druhá kitová fabia v poli vedená Milanem Kneifelem. Jestliže se během první etapy spekulovalo, zda nad Valašskem zaprší či nikoliv, druhý den dal jasnou odpověď – nad rychlostními zkouškami svítilo slunce a počasí ostře kontrastovalo s povětrnostními podmínkami, které vládly před dvěma týdny při rally v Okříškách. Po ranním servisu posádky vyrazily vstříc nejdelší vložce celé rally, patnáctikilometrové Lešné. Tato „erzeta“ se stala doslova sítem startovního pole historických automobilů. Do celé etapy vůbec nenastoupil Aleš Jirátko, defekt a následná havárie předčasně ukončil premiéru „béčkové“ Škody 130 LR Pavla Stráského a v cíli rychlostní zkoušky odevzdali kvůli technickým probémům své výkazy Jiří Hloušek a Zdeněk Tichý. Ve startovním poli soudobých vozů se potvrdily předpoklady o rychlejším charakteru sobotních zkoušek. V praxi to znamenalo, že se obě Octavie WRC začaly posouvat vzhůru pořadím. Kopecký i nadále držel vedoucí pozici, avšak jeho náskok se začal čím dál víc zmenšovat. Trněný stále držel třetí místo, na druhé pozici se však usadil Flídr, který odsunul o dvě příčky níže Odložilíka, následovaného Petákem. Ten si prohodil pořadí pro změnu s Jelínkem. Defekt postihl Tomaštíka a dá se říct, že tím započalo jeho sobotní trápení; vsetínský pilot se propadl po výměně kola až do čtvrté desítky. První průjezd rychlostní zkouškou Odry znamenal konec nadějí Romana Odložilíka. Po vynikajících časech z první poloviny soutěže přišel průjezd obcí Veselí a v něm jezdecká chyba, jejíž výsledkem bylo rozesetí žlutého Swiftu S1600 po širokém okolí. Jak se později ukázalo, měla tato nehoda vliv i na konečné výsledky Valašské rally. Po RZ 6 zůstalo pořadí prvních tří posádek beze změn, avšak mezi prvním Kopeckým a druhým Flídrem již bylo pouze titěrných pět desetin sekundy. Na čtvrté místo po Odložilíkovi se posunul Jelínek, do první desítky konečně nahlédl Mikuláštík. První sekci druhé etapy uzavíral průjezd zkouškou Helfštýn. Úsek měřil stejně jako Lešná rovných patnáct kilometrů a k útoku na něm zatroubil Trněný. Obhájci loňského prvenství Flídrovi „naložil“ téměř deset vteřin a okamžitě se posunul do čela celkové klasifikace. Meclovský jezdec to dokázal i přes problémy se spojkou, které avízoval již před koncem první etapy. V průběhu zkoušky se o porci vzrušení postarali Tomaštík a Kneifel, kteří své vozy vyslali za letmým cílem mimo trať. V případě druhého jmenovaného také došlo k tomu, že vůz zablokoval cestu a zkouška musela být na chvíli přerušena. Zlínský jezdec po tomto incidentu navíc svou fabii nemohl nastartovat a musel se s Valašskou rally rozloučit. Po polední pauze ve Valašském Meziříčí na posádky čekala závěrečná výzva v podobě „čtyř-erzetové“ sekce bez možnosti servisu. Poslední sadu zahajoval opakovaný průjezd Lešnou a Leoš Flídr tam dal jasně najevo, že svou kůži nedá lacino; Trněnému oplatil jeho vítězství v předešlé vložce a poprvé od startu letošní Valašky se ukázal na vedoucí pozici. Smůla potkala Jelínka, jehož Mitsubishi postihl dvojitý defekt; vzhledem ke třem vložkám, které na posádku čekaly, a pouze jedné rezervní pneumatice na palubě vozu nemělo smysl pokračovat, takže se na post nejrychlějšího „enka“ posunul Lancer Evo VIII Jiřího Volfa. Za ním byl Miroslav Cais s novější „devítkou“, hegemonii vozů Mitsubishi narušoval průběžně sedmý Silvestr Mikuláštík, pro něhož byla Valaška prvním ostrým závodem za volantem Imprezy Spec C po Lezsku Kuzajovi. Druhý průjezd oderskou vložkou nepřinesl prakticky žádné změny v pořadí, výjimkou byl jen Jaromír Tomaštík, který se po defektu v úvodní vložce dne a výletu mimo trať na RZ 7 statečně prokousával vzhůru výsledkovou listinou. Zásadním však byl výjezd hasičského vozu k požáru felicie Romana Švidrnocha, který způsobil zastavení a následné zrušení rychlostní zkoušky. Velké části startovního pole pak musel být přidělován čas. Situaci si také zkomplikoval Mikuláštík, když v jedné ze zatáček prorazil chladič. Za pomocí kleští však poškozený díl provizorně opravil a bez problémů mohl v soutěži pokračovat. Také předposlední test nepřinesl nějaké novinky v pořadí, svým výkonem však zadělal na pořádné drama Karel Trněný, neboť před poslední zkouškou stáhl náskok svého největšího rivala Flídra na pouhých osm desetin. Podobně vyhrocená situace se vyvrbila také v klasifikaci skupiny N, neboť Jiří Volf šel v souboji s Petákem o čtvrté místo na chvíli mimo trať, čímž hodil rukavici dnes už pouze „rekreačnímu“ jezdci z Fryštáku Caisovi. Poslední část boje o čas se odehrála opět na RZ Odry. Trněný na této zkoušce ujel Flídrovi o více než pět vteřin a na poslední chvíli se vyhoupl do čela: „Musím přiznat, že na posledních dvou vložkách jsme už jeli na limitu našich současných schopností. Je pravda, že jsme teď po zimě trochu ztuhlí, ale Leoš už za to v poslední zkoušce asi tolik netahal, takže se to vyvinulo, jak se to vyvinulo.“ Flídr tedy svůj loňský úspěch z tratí Valašky neobhájil, alespoň neoficiální výsledky to takto vidí. Po skončení soutěže totiž tým SVC Náchod Motorsport podal odvolání proti času, který sportovní komisaři přidělili Karlu Trněnému. Ten měl na RZ 6 zastavit u havárie Romana Odložilíka. Jelikož je však situace stále nevyjasněna, jsou celkové výsledky prozatím neoficiální a jejich definitivní podoba se bude řešit u zeleného stolu. Žádné diplomatické kroky však již nemohou zpochybnit výsledky skupiny A, kterou vyhrál Kopecký před Petákem a Vlčkem, stejně jako konečnou podobu tabulky skupiny N, kde prvenství nakonec uhájil Volf před Caisem a Liškou. Důvodem, proč na třetím místě v rámci MČR není klasifikován Mikuláštík, je slovenská licence jeho spolujezdce. Ve skupině S doplnil stupně vítězů kromě Trněného a Flídra také třetí Kurka se „sedmičkovým“ Mitsubishi a mezi historiky byl nejrychlejší Emil Triner se Škodou 130 RS. Druhý dojel okruhový jezdec Ctirad Hájek, který díky času na poslední rychlostní zkoušce v celkové klasifikaci přeskočil Petra Hejhala se „stodesítkou“. Tak tedy probíhala Valašská rally, která jako první měla možnost nastínit, jak by se mohl vyvíjet nový „střední“ šampionát českých rally. K plusům této rally patřily rozhodně noční rychlostní zkoušky, které se dnes jezdí již jen při málo soutěžích. K mínusům lze zařadit velké vzdálenosti mezi rychlostními zkouškami a časově hodně těsné přejezdy, které v kombinaci s napjatou dopravní situaci ve Valašském Meziříčí občas nutily posádky jezdit v civilním provozu ne vždy v souladu s předpisy. Celkově se však soutěž vydařila a můžeme se těšit na její vydání v příštím roce, stejně jako na pokračování Mistrovství České republiky v rally, které bude pokračovat již zanedlouho v jihomoravských Hustopečích. Jakub Hofbauer ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|