www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Argentinská rally v kostce

2. května 2007 • 17:00

Argentina není pouze zemí honáků krav a obrovských hovězích steaků za minimální cenu. Po řadu let je tato jihoamerická země pořadatelem soutěže seriálu mistrovství světa FIA a po právu již patří mezi tradiční podniky tohoto seriálu. Na svém kontě má také primát historicky vůbec nejrychlejší soutěže MS. V roce 1983 její rychlostní zkoušky totiž vítězný Hannu Mikkola absolvoval průměrnou rychlostí 123.5 km/hod!

Ve stejném roce získal další rekord na této soutěži jiný legendární Seveřan. Stig Blomqvist totiž na jednom ze speciálních testů dosáhl neskutečného průměru 189.53 km/hod. Tomu se ani nechce věřit. Navíc, pokud se vrátíme ještě k výkonu vítězného Mikkoly, za zmínku stojí i fakt, že jedna ze zkoušek tehdy byla zcela pod sněhem a soutěžní vozy ji samozřejmě nejely na pneumatikách s hřeby. Asi je zbytečné cokoliv dodávat …

Další historický záznam, spojený s Argentinskou rally, má nádech kuriozity, i když s ne příliš šťastným koncem pro hlavní aktéry. V roce 2000 byli totiž vyloučeni hned dva vítězové soutěže – nejdříve Marcus Grönholm kvůli nedovolenému servisu a poté Richard Burns pro nízkou váhu setrvačníku.

Historické kořeny soutěže sahají do období před druhou světovou válkou. Tehdejší etapové soutěže mezi jednotlivými městy na veřejných komunikacích se postupně změnily na závody na uzavřených tratích, ať už okruhového či soutěžního charakteru. Dálkový maraton London – Mexico z roku 1970 přiblížil jihoamerickému kontinentu filozofii evropských soutěží a na začátku osmdesátých let minulého století se tak tento evropský systém prosadil i zde. I když v poněkud extrémní podobě. Při prvním ročníku, který byl zařazen do MS v roce 1980 měly totiž některé rychlostní testy délku až 160 km!

Tratě rychlostních zkoušek v Argentině jsou navíc výjimečné ještě svou nadmořskou výškou, neboť v poslední etapě budou muset soutěžní vozy vystoupat více než 2000 metrů nad mořskou hladinu. Ve stávajícím seriálu mistrovství světa kromě Mexika nic podobného nenajdete. Vrcholky kopců v okolí Cordoby jsou pro poslední ročníky soutěže více než příznačné, když soutěž našla své poslední útočiště ve Villa Carlos Paz.

Pro letošní rok bude příznačná úvodní superspeciálka v Buenos Aires a z pohledu soutěže to bude už popáté, co se tento test odehraje stranou ostatních rychlostních zkoušek. Ovšem jeho význam se určitě nedá podceňovat. V roce 1988 skončilo několik vozů s vážným poškozením po absolvování náročného umělého skoku, většinou s rozbitými olejovými chladiči, a v roce 1992 v Tucumanu skončila soutěž kvůli zničenému motoru předčasně pro Carlose Sainze.

Argentinská rally

Šestá soutěž MS FIA 2007, třetí podnik z osmi soutěží MS produkčních vozů.

Oficiální název soutěže: 27th Rally Argentina

Datum: 3. –6. května 2007

Časový rozdíl vůči ČR: -5 hodin

Novinky v roce 2007

Poprvé od roku 1991 se start soutěže odehraje v Buenos Aires. Všechny vozy budou oficiálně převezeny (již v rámci soutěže, tedy bez možnosti servisu) ve čtvrtek v noci z Buenos Aires do Villa Carlos Paz, aby mohly v pátek ráno znovu odstartovat do soutěže.

V průběhu posledních tří let má Argentinská rally již třetí servisní zónu. Tentokrát se bude nacházet na břehu jezera San Roque, v blízkosti ředitelství soutěže, jehož poloha se však nemění.

S výjimkou šesté rychlostní zkoušky jsou všechny klasické testy stejné, jako v minulém roce.

Tratě superspeciální zkoušky v Buenos Aires (RZ 1) a Cordobě (RZ 9/22) jsou totožné a pokaždé se pojede na tři kola. Soutěžní vozy se na trať budou vydávat ze dvou různých míst.

Párování

Na základě dohody továrních týmů s FIA budou použity stejné motory a diferenciály jako v Mexiku. Petter Solberg, který skončil při Mexické rally s přehřátým motorem, dostane do svého vozu novou pohonnou jednotku a vzhledem k tomu, že tuto soutěž nedokončil, nebude za výměnu penalizován.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 5

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 35 (30 pro PCWRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 55

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 79.91 km (RZ 2/6)

Základní informace o trati

Celková délka: 1383.14 km

Počet rychlostních testů: 22

Počet úseků: 14

Opakované průjezdy: maximálně dvakrát

Celková délka RZ: 346.55 km

Počet nočních zkoušek: 2 (RZ 1 a 9)

Povrch RZ: šotolina

Nejdelší zkouška: 24.45 km (RZ 20)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 2195 metrů (RZ 19/21)

Servisní zóna: Villa Carlos Paz

Shakedown: 5 km, 16 km západně od Villa Carlos Paz

Slavnostní start: není

Superspeciální RZ: RZ 1 v Buenos Aires a RZ 9/22 v Cordobě

Etapy

Čtvrtek: 1 RZ, 2.40 km, start 18:35, cíl 18:50

Pátek: 8 RZ, 124.50 km, start 09:00, cíl poslední RZ 19:35

Sobota: 9 RZ, 159.16 km, start 06:55, cíl poslední RZ 17:40

Neděle: 4 RZ, 60.49 km, start 06:51, cíl poslední RZ 13:15

Cíl rally: neděle, 13:15, stadion v Cordobě

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Jediná otázka – dokáže tým na této soutěži zvítězit počtvrté v řadě? V roce 2004 zde absolvoval svou poslední světovou rally s Xsarou WRC v kariéře legendární Carlos Sainz.

BP-Ford WRT (M)

Před odletem do Argentiny tým absolvoval na Sardinii pětidenní vývojový test nové verze Focusu WRC 2007, která by měla debutovat ve Finsku.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Tým nastoupí pouze s jednou Xsarou WRC. Tu bude pilotovat Manfred Stohl, který ovšem v Argentině absolvuje již svůj desátý start. „Je to moje oblíbená soutěž,“ říká Rakušan. Kvůli stažení přihlášky Galliho (Aimont Racing) bude Stohl jediným pilotem na Xsaře WRC.

Subaru WRT (M)

Atkinsonova navigátora Glenna Macnealla nahradí zkušený Stéphane Prévot. Belgičan má na svém kontě nespočet světových startů, mimo jiné v týmech GM, Ford, Seat, Škoda a Citroen.

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Matthew Wilson v loňském roce získal v Argentině svůj první bod a zapsal si první vítězství na RZ. Letos bude jediným jezdcem, který nebude moci bodovat za tým.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Na domácí rally se bude chtít tým představit v co nejlepším světle, navíc je jeho hlavní sponzor týmu Munchi’s také sponzorem superspeciálních testů. Celkovou náladu v týmu zlepšily povzbuzující informace o zlepšujícím se stavu mladšího bratra Luise-Peréze Compance, Pabla, který byl vážně zraněn při závodě Indy Racing. FIA navíc povolila týmu pokračovat v seriálu, když si náhradou za odvolanou účast v Portugalsku tým vybral start v Německu.

Production Car World Rally Championship (PCWRC)

Poslední možnosti přihlášení do seriálu využili Amjad Farrah, Patrick Flodin a Gabriel Pozzo. Farrah je úřadujícím šampionem Jordánska, Flodin ovládl skupinu N v Norsku a Portugalsku a Pozzo, který pojede za Tango Rally Team, je mistrem světa produkčních vozů z roku 2001. Celkový počet přihlášek do PCWRC tedy dosáhl čísla 23, tedy více než dvojnásobku v porovnání s rokem 2006.

V týmu Errani Team Group nahradí Riccarda Erraniho pilot se zkušenostmi z MS Stefano Marrini. Mistr světa PCWRC z roku 2004 Niall McShea pak v týmu TaCK zastoupí Antona Aléna.

Divokou kartu od pořadatelů obdrželi dva známí jezdci. Loňský vítěz skupiny N a úřadující šampion země Federico Villagra pojede se startovním číslem 59 a Marcos Ligato s číslem 60.

Tým Manfreda Stohla se bude v Argentině starat o tři vozy. Jeden pro Flodina a tým Olsberg, dva pak pro OMV tým, který zastupuje náš Štěpán Vojtěch a rumunský jezdec Claudio Davido.

Další soutěžící

Kvůli dobře známým finančním problémům zrušil svůj program v MS italský Aimont. Z tohoto důvodu se ani neočekává oficiální účast koncernu Pirelli na této rally.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist