www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Řecká rally v kostce

30. května 2007 • 12:00

Motoristický sport v Řecku neoplývá oproti ostatním evropským zemím příliš bohatou tradicí. ELPA, Řecká federace automobilového sportu, byla založena v roce 1926 a o dva roky později se stala členem FIA. První mezinárodní soutěž vstoupila na řeckou půdu díky hvězdicovým jízdám Rallye Monte Carlo. První skutečná automobilová rally se v Řecku konala poprvé v roce 1951. V následujícím roce se stal vítězem ELPA Rally Johny Pesmazoglou, který byl klíčovou osobou řeckého motoristického sportu po téměř půl století. Za zmínku stojí, že Pesmazoglou vyhrál s vozem Chevrolet, který navíc v průběhu soutěže převrátil přes střechu.

V roce 1953 se soutěž poprvé jela se statutem mezinárodní jako International Acropolis Rally a v roce 1956 se stala součástí mistrovství Evropy. O necelé dvě desítky let později, respektive v roce 1973, byla zařazena do seriálu mistrovství světa, kde zůstala až do dnešních dnů. Jedinou výjimkou byl rok 1974, kdy se soutěž kvůli celosvětové ropné krizi nekonala. Ve zmiňovaném roce se také Řecko stalo republikou.

Řecká rally je protkána řadou nekončících dramat. V roce 1957 přišel o vítězství jeden z domácích pilotů kvůli tomu, že mu z jeho vozu upadla cedule se startovním číslem. V roce 1963 havarovaly na stejném rychlostním testu vozy Saab, které se dělily o první dvě příčky průběžné klasifikace. O tři roky později přišel Paddy Hopkirk o vítězství díky penalizaci, kterou obdržel za to, že prováděl servis na špatném místě. V roce 1981 byly kompletně vyloučeny vozy továrního týmu Audi kvůli nehomologovanému chladicímu systému a vyloučení potkalo v roce 1994 vedoucího jezdce Colina McRae kvůli výměně čelního skla, o které přišel kvůli neopatrnosti techniků na přejímce. Naopak v roce 2000 musel Carlos Sainz na základě týmové režie zpomalit, aby tak soutěž vyhrál právě jeho týmový kolega McRae.

Pro světové soutěže je však Acropolis rovněž synonymem technického pokroku, spjatého s vývojem pneumatik. V roce 1987 se na této soutěži totiž vůbec poprvé představil systém ochrany pneumatik proti roztrhání při defektu, známý pod francouzským jménem mousse (pěna). Těžko říci, zda by se tovární týmy při dnešním limitovaném počtu pneumatik na rally dokázaly bez tohoto vynálezu vůbec obejít.

Zkusme se ještě jednou vrátit k řeckým tradicím. Kromě roku 1995, kdy mohly na soutěži bodovat pouze dvoulitrové dvoukolky a zvítězil Aris Vovos, posledním řeckým vítězem soutěže se stal již dříve zmiňovaný Johny Pesmazoglou v roce 1955. Pesmazoglou, jehož kariéra byla spjata s vozy koncernu GM, se na start Acropolis Rally postavil naposledy v roce 1987. To mu však bylo už těžko uvěřitelných 78 let! A ony tradice? Již dvakrát se v čele organizace soutěže představila žena. V osmdesátých letech minulého století byla ředitelkou rally Peggy Trikadou a v současné době jí je Anita Passalis. Chcete ještě další ukázku řecké emancipace v rally? V roce 1982 se stala vítězem soutěže legendární Michele Mouton s Fabricií Ponsovou.

Řecká rally

Osmá soutěž MS FIA 2007, čtvrtý podnik z osmi soutěží MS produkčních vozů.

Oficiální název soutěže: 54th BP Ultimate Acropolis Rally

Datum: 31. května – 3. června 2007

Časový rozdíl vůči ČR: +1 hodina

Novinky v roce 2007

Místo konání soutěže, včetně níže položených rychlostních zkoušek v okolí Atén, je prakticky stejné jako v roce 2006. Letos se nicméně podařilo skloubit umístění ředitelství, servisního parku a superspeciální zkoušky do blízkosti klasických rychlostních testů. Tímto místem bude Olympic Equestrian Centre - Athens Racing Centre v části Markopoulo Mesogaias, třicet kilometrů od centra Atén a v blízkosti nového mezinárodního letiště.

V blízkosti centra soutěže se také odehraje řada aktivit přímo spojených s rally. Na čtvrteční shakedown je to doslova pár kilometrů a uvnitř stadionu se pojede celkem třikrát (čtvrtek, pátek a neděle) nově vytvořená superspeciálka. Kromě toho byla přidána nová rychlostní zkouška v blízkosti servisního parku, která se pojede v pátek a v sobotu.

Z pohledu posádek je však podstatnější fakt, že téměř polovina testů je letos nových (11 z 23) a dalších osm doznalo určitých úprav.

Párování

Motory zůstávají stejné jako pro Portugalsko a Sardinii. Karoserie vozů zůstávají shodné jako na Sardinii.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 8

Počet povolených dezénů pneumatik: 2

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 50 (40 pro PCWRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 70

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 55.69 km (RZ 2-5)

Základní informace o trati

Celková délka: 1572.33 km

Počet rychlostních testů: 21

Počet úseků: 10

Opakované průjezdy: maximálně třikrát (RZ 1, 17 a 23)

Celková délka RZ: 334.44 km

Počet nočních zkoušek: žádná

Povrch RZ: šotolina

Nejdelší zkouška: 48.88 km (RZ 10/14)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 970 metrů (RZ 4/8)

Servisní zóna: Olympic Equestrian Centre-Athens Racing Centre, Markopoulo

Shakedown: 2.51 km, 5 km jihovýchodně od servisní zóny

Slavnostní start: není

Superspeciální RZ: RZ 1/17/23 na stadionu

Etapy

Čtvrtek: 1 RZ, 3.20 km, start 18:50, cíl 19:15

Pátek: 7 RZ, 106.22 km, start 07:50, cíl poslední RZ 17:10

Sobota: 8 RZ, 146.08 km, start 07:30, cíl poslední RZ 19:25

Neděle: 5 RZ, 78.94 km, start 06:15, cíl poslední RZ 14:45

Cíl rally: neděle, 14:55, Olympic Equestrian Centre-Athens Racing Centre

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Na základě výkonu týmových vozů na Sardinii, tedy na podobném povrchu, odjel tým do Řecka se silným sebevědomím. Technické vedení týmu předpokládá, že z pohledu náročnosti na techniku budou podmínky stejné jako v Argentině, ovšem mnohem náročnější bude tato soutěž na pneumatiky. V roce 2001 byla Acropolis první šotolinovou rally, na které dominovala Xsara WRC.

BP-Ford WRT (M)

Tým se rozhodl, že se všechny vozy vrátí po Sardinii do centrály v Cumbrii. Malcolm Wilson se nechal slyšet, že z ekonomického pohledu je tato varianta efektivnější. „Každopádně tak můžeme odvést lepší práci při repasi techniky, než kdybychom to dělali v Řecku,“ prohlásil. Totéž se týká vozů týmů Stobart a Munchi’s.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Tým nastoupí pouze s jednou Xsarou WRC se startovním číslem 6 a Manfredem Stohlem za volantem. Předčasný konec sezony pro druhého týmového jezdce Daniela Carlssona však Kronosu notně komplikuje situaci v celém seriálu kvůli pravidlům pro registraci do klasifikace MS týmů.

Subaru WRT (M)

Tým oznámil, že se ve druhé polovině sezony objeví za volantem třetího týmového vozu španělský jezdec Xavier Pons.

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Před čtyřmi roky se postavil teprve 18tiletý Jarri-Matti Latvala s Focusem WRC na start Acropolis jako vůbec nejmladší tovární jezdec v historii MS FIA rally a soutěž dokončil na desátém místě. Ukazuje se, že tento výsledek nebyl náhodný.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Za volant druhého týmového Focusu WRC se opět posadí Federico Villagra. Tým měl velkou hlavu s rozsáhlým poškozením vozu Luise Pereze Compance na Sardinii a jež má být znovu použit Řecku. Dvojnásobnou smůlou pro Munchi‘s je fakt, že tento vůz byl před italskou soutěží zbrusu nový. Tým navíc požádal o další změnu nominace náhradní soutěže za neabsolvovanou Portugalskou rally. Namísto Německa hodlá startovat ve Finsku.

Production Car World Rally Championship (PCWRC)

Na startu by se mělo objevit hned několik nových tváří. S vozem týmu Errani nastoupí Simone Campedelli, který naznačil své možnosti na Sardinii. Namísto Aleksandra Dorosinského bude barvy Subaru Rally Team Russia hájit Jevgenij Vertunov a vůz stejné značky bude pilotovat Takuma Kamada. V barvách OMV Bixxol týmu pojede nám dobře známý Slovinec Andrej Jereb.

Další soutěžící

Vítěz kategorie PCWRC z Argentiny Federico Villagra a JRC ze Sardinie Urmo Aava tentokráte pojedou s vozy kategorie WRC. O Villagrovi už řeč byla, Aava bude pilotovat Mitsubishi Lancer WRC namísto Juho Hanninena, který startuje v PCWRC. Řecko je první ze čtveřice soutěží, které by měl letos mladý Estonec absolvovat.

Svoji přihlášku s vozem Mitsubishi Lancer WRC stáhl Toni Gardemeister.

Barvy naší republiky budou hájit české posádky Jan Kopecký – Filip Schovánek na Škodě Fabia WRC a s Mitsubishi Lancer Evo 9 odstartují Martin Prokop s Janem Tománkem.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist