www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Finská rally v kostce

31. července 2007 • 13:45

Finsko je z pohledu rallysportu zemí s obrovskou tradicí. Finští soutěžní jezdci mají na svém kontě největší počet vítězství a tato severská země se také může pyšnit největším počtem jezdců, kteří dokázali zvítězit na některé ze soutěží mistrovství světa. Právě ve Finsku se narodilo více světových šampiónů v rally, než v kterékoliv jiné zemi na světě.

Finská rally se těší, a naprosto zaslouženě, obrovské popularitě, zejména mezi zahraničními návštěvníky, ale i soutěžícími. V letošním roce je dokonce přihlášeno více zahraničních než domácích posádek a v seznamu přihlášených lze napočítat celkem 28 různých národností.

Specifikem rally jsou zatáčky s vytahanou šotolinou a především skoky. Jezdci přiznávají, že předchozí zkušenosti s místní tratí jsou nezbytnou podmínkou k tomu, aby dokázali jet naplno a zrychlovat se. V minulosti, před zavedením omezeného počtu průjezdů, při tréninku soutěžící pravidelně absolvovali přes deset průjezdů a najezdili tak i více než 15000! km, aby se o trati dozvěděli co nejvíce a zapamatovali si o ní maximum informací.

Tím, co nejvíce přitahuje diváky, jsou ve Finsku jednoznačně skoky. Pro jezdce samozřejmě toto létání vzduchem neznamená nic pozitivního – jednoduše proto, že auta ve vzduchu ztrácí trakci a zpomalují. Pokud už je let vzduchem nevyhnutelný, je důležité správné vyvážení auta, tak aby přistálo na všechna čtyři kola a mělo hned ihned po dopadu co nejlepší kontakt s povrchem trati a tím i maximální trakci.

Finská rally patří mezi soutěže, kde se v extrémní míře používá mezi jezdci zkracování zatáček. Vzhledem k tomu, že na konci letošního roku dojde k zákazu používání systému mousse, který zabraňuje destrukci pneumatik při jejich poškození, je to možná naposledy, kdy jej bude možno vidět v takové míře. K řezání zatáček dochází nejčastěji na rychlých lesních úsecích, tedy většinou bez přítomnosti diváků.

Tato soutěž je jednoznačně nejrychlejším podnikem v celém seriálu mistrovství světa FIA. Nejrychleji ji absolvoval v roce 2004 Marcus Grönholm, když na rychlostních zkouškách dosáhl průměru 122.62 km/h. Statut nejrychlejší soutěže MS sice drží Argentinská rally z roku 1983 průměrem 123.5 km/h, ale pomyslný titul nejrychlejšího jezdce patří Finu Hannu Mikkolovi, který tuto soutěž vyhrál s vozem Audi Quattro. Oficiálně sice v současné době neexistuje žádné omezení, pokud jde o průměrnou maximální rychlost na soutěžích MS, nicméně FIA vyžaduje předběžné schválení tratí od svých delegátů.

Až do roku 1997 se soutěž jmenovala příznačně podle charakteru finské krajiny – Rally 1000 jezer (Rally of 1000 Lakes), ovšem ve zmiňovaném roce se název změnil podle hlavního sponzora na Neste Rally Finland. V roce 2006 pak přišla zatím poslední změna, přejmenování na Neste Oil Rally Finland. V srdcích domácích fanoušků je však rally i nadále zapsána jako 'Jyväskylän Suurajot' – Jyvaskylská Velká cena.

Trať soutěže a celé Finsko jsou opravdu protkány tisíci jezer, nicméně soutěžní jezdci se s nimi setkají pouze na mostech při přejezdech mezi jednotlivými rychlostními testy. Fotografové pak tuto soutěž nazývají raději jako rally tisíce skoků.

V současném seriálu mistrovství světa má Finská rally ještě jedno prvenství. Od roku 1973 se totiž její ředitelství každoročně nachází na stejném místě, tedy výstavišti Paviljonki v Jyväskylä.

Finská rally

Devátá soutěž MS FIA 2007čtvrtý podnik ze sedmi soutěží juniorského šampionátu.

Oficiální název soutěže: 57th Neste Oil Rally Finland

Datum: 2. – 5. srpna 2007

Časový rozdíl vůči ČR: +1 hodina

Novinky v roce 2007

Letošní trať zahrnuje celkem 17 různých úseků, takže jenom minimum zkoušek se jede dvakrát. Pořadatelé tak zabrání nadměrné devastaci tratí a diváci se rozptýlí ve větší oblasti na různých zkouškách.

Téměř polovina trati, přesněji 46 procent, bylo změněno v porovnání s loňským rokem. Pouze čtyři testy zůstávají stejné jako v roce 2006, sedm z nich se loni vůbec nejelo. Některé úseky jsou pak zcela nové a v minulosti se na nich soutěž mistrovství světa ještě nejela.

V sobotu bude zařazena možnost vzdáleného servisu (RTZ) v Jämsä. V neděli se pojedou pouze tři rychlostní testy, takže soutěž skončí dříve, než bývalo zvykem.

Finská rally má nového ředitele. Namísto Jamo Mahonena jím je loňský zástupce ředitele Risto Laine. Risto je uznávanou osobností rallysportu, především kvůli své úloze šéfa týmu Suzuki Sport Europe, který měl své sídlo v Británii.

Ztratí Argentinská rally statut dosud nejrychlejší soutěže světa? Na dvou rychlostních testech (Ouninpohja – RZ 14/16 a Ehikki – RZ 17/19) pořadatelé zařadili dvě šikany ke snížení průměrné rychlosti. Legendární Ouninpohja je nejdelší zkouškou rally a letos se opět vrací ke své obvyklé plné délce.

V sobotu bude za standardní soutěžní pole na posledních pěti testech zařazen závod národního mistrovství pro nepřeplňované dvoukolky. Hlavním tahákem této akce bude start Toniho Gardemeistera za volantem šestiválcového BMW M3 z roku 1993.

Na startu rally se objeví neuvěřitelný počet vozů Ford Focus WRC – celkem 11!

Tip pro návštěvníky rally: Ve čtvrtek 2. srpna v 15:00 hodin bude v centru rally oficiálně zahájena výstava nazvaná ‚Létající Fin Timo Mäkinen‘.

Párování:

Stejně jako loni s Německou rally, tentokráte však s dvoutýdenní pauzou a Německem na druhém místě.

Pneumatiky:

Počet servisních zón s výměnou pneu: 7 (včetně RTZ)

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 40 (24 pro JRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 56

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 68.61 km (RZ 12 – 14)

Základní informace o trati:

Celková délka: 1375.15 km

Počet rychlostních testů: 23

Počet úseků: 17

Opakované průjezdy: maximálně dvakrát

Celková délka RZ: 360.34 km

Povrch RZ: šotolina

Nejdelší zkouška: 33.01 km (RZ 14/16)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 250 metrů (RZ 2/5)

Servisní zóna: výstaviště Paviljonki, Jyväskylä

Shakedown: 3.76 km, 6 km severozápadně od centra rally

Slavnostní start: není

Superspeciální RZ: 2.06 km na stadionu Killeri (RZ 1/11)

Etapy

Čtvrtek: 1 RZ, 2.06 km, start 19:20, cíl RZ 20:45

Pátek: 10 RZ, 131.43 km, start 07:00, cíl poslední RZ 20:45

Sobota: 9 RZ, 186.10 km, start 06:00, cíl poslední RZ 18:35

Neděle: 3 RZ, 40.75 km, start 09:20, cíl poslední RZ 13:00

Cíl rally: neděle, 13:10, Paviljonki

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Jak Sebastien Loeb, tak Dani Sordó testovali ve Finsku. Sordó se zúčastnil OK Auto-Rally, soutěže finského šampionátu, která zahraničním jezdcům posloužila jako testovací podnik. Vedl, nicméně následně havaroval a podruhé tak během čtrnácti dnů skončil s rozbitým vozem mimo trať.

BP-Ford WRT (M)

Premiérově se představí verze 2007 modelu Focus WRC, která zahrnuje řadu technických změn, včetně viditelných rozdílů v přední části karoserie. Navíc se proti sobě na stejné soutěži neutkalo tolik Focusů WRC, jako zde. Soutěž bude prvním ze čtyř letošních podniků, na kterých pojede jako týmová trojka Chálid Al Qassimi.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Tým nasadí pouze Manfreda Stohla. V Německu, kde bude design jeho Xsary WRC upraven podle vítězné dětské kresby, jej doplní Francois Duval.

Subaru WRT (M)

Tým na této soutěži poprvé rozšíří Xavier Pons. Pojede také na zbývajících soutěžích sezóny a celý rok 2008. Na rozdíl od svých týmových kolegů Solberga a Atkinsona, kteří pojedou s vozy, s nimiž startovali v Mexiku a Argentině, bude mít k dispozici zbrusu nové auto. Perlička: Na nedávném dni otevřených dveří v Banbury, jehož výtěžek byl věnován na charitativní účely, dokázali mechanici týmu SWRT vyměnit převodovku na Impreze WRC za neuvěřitelných 5:48 minuty!

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Jako obvykle, jako registrovaní jezdci byli nasazeni Jarri-Matti Latvala a Henning Solberg, nicméně tým bude připravovat vozy také pro Matthewa Wilsona a 27tiletého Stuarta Jonese.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Tým bude ve Finsku startovat po dohodě s FIA, když tato soutěž nahrazuje absenci týmu na jiné rally na začátku sezóny.

Junior Rally Championship (JRC)

Mezinárodní automobilová federace FIA oznámila, že společnost Pirelli bude výhradním dodavatelem pneumatik pro tento seriál v letech 2008 – 2010.

Za volantem Citroenu C2 R2 týmu PH Sport se objeví nová tvář. Bude jí Francouz Yoann Bonato, který loni bodoval díky divoké kartě s Renaultem Clio S1600 na Korsice.

Dvě divoké karty obdrželi domácí jezdci. Tapio Suominen na Suzuki Swift a Jarkko Nikara s Hondou Type R. 26tiletý Suominen letos startuje v juniorském finském mistrovství s Civicem Type R a po čtvrté ze šesti soutěží mu patří druhé místo ve třídě. Teprve 21tiletý Nikara je úřadujícím juniorským mistrem Finska a letos poprvé závodí v otevřeném mistrovství své země. Ve voze Honda Civic Type R třídy N/2000 jej naviguje bratr Petri a společně jim patří průběžná třetí příčka po šesti z osmi podniků. Nikara je jedním z jezdců startujících v rámci programu finského automotoklub AKK zaměřeném na výchovu mladých jezdců, který vede Risto Mannisenmaki.

Pouze dva jezdci nenominovali Finsko do svého programu. Oba jsou z týmu Suzuki – Urmo Aava a P-G Andersson. Aava se objeví za volantem Mitsubishi Lancer WRC, zatímco Andersson měl startovat s produkčním Lancerem, nicméně kvůli zadrženému řidičskému průkazu skonči pravděpodobně jen mezi diváky.

Další soutěžící

Ještě nikdy se na soutěži mistrovství světa v seznamu přihlášených neobjevila čtveřice Lancerů WRC. Tentokrát u nich figurují jména Hanninen, Sohlberg, Aava a Kuistila. Pro tým sídlící v britském Rugby tak půjde o vskutku historický moment.

Finskému šampionátu momentálně vévodí Jussi Välimäki na Lanceru Evo VII skupiny A, Juha Salo vede skupinu N s Lancerem Evo IX a Mitsubishi vede pohár značek. Joonas Lindroos na Hondě Type R je první mezi dvoulitrovými enky, zatímco nejnižší kubatuře do 1400 ccm zatím vévodí Markku Suvanto s VW Golf.

Ostatní zprávy

Světová rada motoristického sportu rozhodla, že kategorii WRC, která končí v roce 2009, bude nahrazena novou kategorií na bázi stávajících vozů skupiny N nebo Super 2000, ovšem s výkonovými zlepšeními. Více detailů však zatím nebylo zveřejněno. Tato změna by měla údajně podnítit výrobce k přípravě vozů pro regionální a národní šampionáty.

Bylo schváleno rozhodnutí o tom, že od roku 2009 se v jednom roce pojede pouze 12 soutěží MS. Detaily o systému rotování a další podrobnosti budou ještě upřesněny.

FIA rozhodla, že minimální hmotnost vozů kategorie Super 2000 bude od roku 2008 navýšena o 50 kilogramů.

Jihoafrická republika odstoupila ze svého tažení do mistrovství světa FIA. O volné pozici v kalendáři pro sezónu 2008 se tak bude rozhodovat pouze mezi Polskem a Kyprem. Rozhodnutí nepadne dříve než po Kyperské rally (12. – 14. října 2007), nicméně neoficiální zdroje hovoří o tom, že do šampionátu bude zařazeno Polsko.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
01.08.2007 12:46
ajaj
Hezky si to všichni užijte a všimni si Runy, že to píšu bez uvozovek, to znamená, že to myslím uprímně :-)
31.07.2007 16:45
Runy
Zítra já a mých sedm statečných(jak to nedávno napsal jistý opravdový znalec rallye)odlétáme do Finska a moc se těšíme akorát nás"moc mrzí" že nám mistr ajaj nebo Robert neporadí přímo na místě kam si stoupnout...Rada od takových "odborníků" bude chybět.:-))
toplist