www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Německá rally v kostce

16. srpna 2007 • 14:00

Pro okolí Trieru, kde se letos pojede druhá asfaltová soutěž šampionátu MS FIA rally, jsou příznačné tři typy tratí. Prvními jsou ty, které vedou ve vinicích na obslužných zemědělských komunikacích v kopcích obklopujících řeku Moselu. Dále pak na východě zrádné povrchy ve vojenském výcvikovém prostoru Baumholder, plné nečistot a lemované betonovými zátarasy, a nakonec tratě, které jsou ukryty před zraky diváků v lesích a které jsou díky svému nevyzpytatelnému povrchu nebezpečné především za deště.

Tyto rozdílnosti má na svědomí původ soutěže, v níž se snoubí tři samostatné podniky – Deutschland, Hunsrück a Saarland Rally. Jejich spojením vytvořily německé asociace AvD a ADAC před několika lety podnik světového šampionátu.

Jak už bylo naznačeno výše, Německá rally je jedním z posledních přírůstků do seriálu MS FIA, když světový statut získala poprvé v roce 2002. Před započetím této kapitoly byla soutěž samozřejmě zařazena mezi podniky mistrovství Evropy.

Německo se může pyšnit v rally řadou úspěchů. V prvních pěti letech opanovali mistrovství Evropy FIA jezdci pocházející právě z této země. Walter Röhrl získal dvakrát titul mistra světa (1980 a 1982) a jeho krajané Achim Warmbold a Armin Schwarz patří mezi jezdce, kterým se povedlo vyhrát soutěž MS. Na evropské úrovni pak nelze opomenout jména jako jsou Walter Schock, Eugen Bohringer, Gunther Klass, Jochi Kleint a Erwin Weber a také Armin Kremer, který má na svém kontě nejen evropský, ale také asijsko-pacifický titul.

V historii rally nalezneme také řadu značek, které mají původ na západě Evropy, ať už to bylo Porsche, DKW, BMW, Mercedes či Opel. Pouze jedna však dosáhla na světový titul – Audi. Kromě toho měl v Německu své útočiště a centrálu trojnásobný vítěz poháru konstruktérů MS FIA v rally, tedy japonská Toyota.

A historie je navíc pevně spjata s centrem konání Německé rally. Trier je totiž nejstarším městem Německa. Historický oblouk Porta Nigra (černá brána) v Trieru, jejíž zrod je pasován do období nadvlády Římanů, kde bude mít soutěž start a cíl, je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO.

Německá rally

Desátá soutěž MS FIA 2007, pátý podnik ze sedmi soutěží juniorského šampionátu.

Oficiální název soutěže: ADAC Rallye Deutschland

Datum: 17. – 19. srpna 2007

Časový rozdíl vůči ČR: žádný

Novinky v roce 2007

Letos byl přijat rekordní počet 104 přihlášek, což je i prozatím největší počet přihlášených na podnik MS v této sezóně.

Ředitelství rally zůstává v Trieru, ale servisní parkoviště se přesunulo z Bostalsee zpět na hranice města. Servisní zóna na výstavišti Messepark je zhruba 2 km daleko o ředitelství soutěže. V sobotu pak soutěžící budou moci dvakrát využít vzdálený servis v Konkenu.

Nejvíce soubojů se bude letos odehrávat ve vinicích, kde se jede po dva dny celkem osm úseků.

Oficiální shakedown byl přesunut k hranici s Lucemburskem.

Namísto superspeciální zkoušky v St Wendelu se letos jede divácká zkouška přímo v Trieru v okolí Porta Nigra. Test startuje v neděli před polednem a má příznačný název ‘Circus Maximus‘. Na okruhu dlouhém 1.5 km se po patnácti vteřinách ocitnou naráz čtyři soutěžní vozy! Bohužel se neuskuteční plánovaný přímý přenos z této RZ. Pokud se ještě na poslední chvíli chystáte do Trieru, upozorňujeme, že vstupenky na tuto zkoušku musí být zakoupeny nejpozději den předem.

Párování

Stejně jako loni s Finskou rally.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 6

Počet povolených dezénů pneumatik: 2

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 43

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 60

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 64.30 km (RZ 1/3 a 4/6)

Základní informace o trati

Celková délka: 1227.04 km

Počet rychlostních testů: 19

Počet úseků: 10

Opakované průjezdy: maximálně dvakrát

Celková délka RZ: 356.27 km

Povrch RZ: asfalt různé kvality, místy beton

Nejdelší zkouška: 30.55 km (RZ 10/14)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 520 metrů (RZ 10/14)

Servisní zóna: výstaviště Messepark, Trier

Shakedown: 5.23 km, 12 km západně od Trieru

Slavnostní start: čtvrtek 16. srpna 2007, Porta Nigra

Superspeciální RZ: 4.37 km, RZ 17, Trier

Etapy

Čtvrtek: žádná RZ, start 20:00

Pátek: 6 RZ, 128.60 km, start 09:30, cíl poslední RZ 17:55

Sobota: 8 RZ, 164.86 km, start 07:00, cíl poslední RZ 17:55

Neděle: 5 RZ, 62.81 km, start 08:00, cíl poslední RZ 14:35

Cíl rally: neděle, 15:00, Porta Nigra

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Citroen je jasným vládcem na německé půdě, když má na svém kontě všech šest vítězství. Při kandidátském podniku v roce 2001 zvítězil s Xsarou WRC Philippe Bugalski, poté následovala rekordní šňůra pěti po sobě jdoucích vítězství Sébastiena Loeba. Alsasan bude určitě chtít i letos podnik opanovat a vrátit Marcusi Grönholmovi nedávnou porážku z Finska.

BP-Ford WRT (M)

Ford má s Německou rally asi nejvíce zkušeností. V roce 1994 obsadily při soutěži mistrovství Evropy prvních šest příček modely Escort RS Cosworth. Pro Focus WRC 2007 půjde o premiéru na asfaltu, ve startovní listině je celkem 11 vozů WRC této modelové řady.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Do týmu namísto Daniela Carlssona nastupuje Francois Duval, kterého bude navigovat Patrick Pivato. Vůz Manfreda Stohla pak dostal nový duhový design na základě nejlepších dětský kreseb charitativního programu OMV ‚Move and Help‘. Tento slogan byl přetransformován i na soutěžní vůz do podoby Manny – Move faster, Ilka Help him (Manfrede jeď rychleji, Ilko, pomoz mu.).

Subaru WRT (M)

První asfaltová soutěž pro novou verzi Subaru Impreza World Rally Car s označením 12B.

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Henning Solberg bude mít před soutěží důvod k oslavě. Půjde o jeho padesátou světovou rally.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Tým na této soutěži nestartuje. Federico Villagra se o tomto víkendu účastní argentinské Rally Vuelta de la Manzana s centrem v proslulé ovocnářské oblasti General Roca.

Junior Rally Championship (JRC)

P-G Anderssona, který přišel před Finskou rally o řidičský průkaz, nahradí v týmu Suzuki britský mladík James Wozencroft.

Tuto soutěž nenominovali pouze dva jezdci – Andrea Cortonovis (Renault) a Vilius Rožukas (Suzuki).

Německo bude druhým startem Yoanna Bonata s Citroenem C2 R2 týmu PH Sport. Stejně jako ve Finsku, také v Německu pojede Bonato s podporou francouzské federace FFSA.

Bettegovo trápení za volantem Fiesty S1600 končí. Italský pilot se už ve Finsku objevil s jiným vozem, ale v Německu namísto něj pojede Luca Griotti s Cliem S1600. M-Sport akceptoval změnu Bettegova programu, který se tak na Korsice představí za volantem Focusu WRC.

Ostatní zprávy

Největší mediální zájem je o návrat Francoise Duvala do registrovaného týmu. Belgičan, který na sebe upoutal největší pozornost vítězstvím na Australské rally v roce 2005 s Xsarou WRC, pojede v Německu se startovním číslem 6. Zatím se hovoří pouze o jeho účasti na Deutschland Rallye, ale předpokládá se, že nezůstane pouze u ní.

Rekordní účast ze strany českých posádek slibuje startovní listina. Kromě tradičních účastníků soutěží mistrovství světa, jezdců Jana Kopeckého, Martina Prokopa a navigátora Petra Starého, je přihlášen také Radek Mifka (Lancer Evo 9), Ludvík Otto (Subaru), Milan Liška (Lancer Evo 9) a David Tomek (Felicia Kit Car).

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist