www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

FIA odhalila další detaily o budoucích vozech WRC

1. března 2008 • 23:30

Během uplynulého týdne se sešla rally komise FIA, aby se dohodla na detailech podoby budoucích soutěžních vozů, které nahradí současné speciály WRC. Na setkání delegátů Mezinárodní automobilové federace se zástupci týmů a automobilek se ustanovila podstatná řešení, která budou použita při stavbě nových vozů; velký důraz se kladl na snížení nákladů. Nová pravidla by měla platit od roku 2010.

Pohonné jednotky nových vozů by měly vycházet ze speciálů S2000 a jejich parametry by měla vylepšit instalace turbodmychadla. Přidaná turbína by se ale primárně měla postarat o zlepšení průběhu točivého momentu, celkový výkon by se měl podobně jako u atmosférických jednotek vozů S2000 pohybovat okolo 270-280 koní. Jestliže půjdou tato auta v porovnání se současnými „WRCy“ hůře rozjet, půjdou i hůře zpomalit - brzdy se mají zmenšit, zvláště ty asfaltové, konec čeká i jejich vodní chlazení.

Zásadní změnou projdou transmise a celá převodová soustava. Skončí současné poloautomatické převodovky, zůstane systém sekvenčního řazení. Veškerá hydraulika bude zakázána, všechny tři diferenciály budou mechanické. Podobně okleštěná bude i elektronika; řídící jednotka motoru by se měla více podobat té v sériových vozech. Startovací systémy „Launch control“ a další elektronické finesy budou zakázány.

Jednou z mála věcí, která zůstane beze změn, bude velké zadní křídlo na karoserii. Má jednak sloužit ke zvětšení aerodynamického přítlaku, jednak k odlišení od „malých“ S2000. Mnohem spartánštěji bude vybavený interiér; vzhledem k absenci dnešní elektroniky zmizí řada snímačů, čidel a informačních panelů, posádky budou mít k dispozici jen základní „budíky“ kontrolující tlaky a teploty.

Snahou FIA je vyhradit tyto vozy pro elitní mistrovství světa, na rozdíl od několik let starého striktního zákazu WRC v regionálních šampionátech však tentokrát nechá na pouze na národních federacích, zda budou nové vozy povoleny i v nižších seriálech.

Nová pravidla vejdou v platnost v roce 2010, v tomto roce budou moci do bojů naposledy zasáhnout i současná „wéercéčka“, která budou moci být naposledy homologována v roce 2009 a do sezony 2010 vjedou pouze v „ořezané“ verzi a s neprioritními jezdci za volanty. V roce 2011 tyto vozy již na tratě MS nebudou moci vyrazit. Podle Morrieho Chandlera by FIA v roce 2010 ráda viděla v MS sedm značek. Svůj záměr vstoupit do světového šampionátu už ohlásil Fiat, pozornost teď míří k Suzuki a Peugeotu. Docela reálně lze uvažovat i o české Škodě.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
05.03.2008 12:04
Mirda
Je vidět že panové od fia jsou pouze teoretici .....
02.03.2008 18:28
Mirekfric
Acom: Pro mě útlum už přišel před několika lety...
02.03.2008 18:27
Mirekfric
Tenkrát ještě ty aktivy moc neuměli a celkově ta auta ještě měla mizernou trakci, mizerné tlumiče atd. na dnešní dobu a tudíž se s nima jezdilo boookem i když měla omezení minimum. Navíc jezdci byli zvyklí z áček na rozevlátý styl jízdy.
02.03.2008 18:27
Acom
ja to nekritizuju, ba naopak ale na druhou stranu to stejne dopadne tak, ze auta budou drahe nez se puvodne predpokladalo. vzpomenme jak to bylo s 1600.
pro mne to je A+WRC
po krasnych letech prichazi utlum.
02.03.2008 15:35
Karbonyl - moderátor
Já nécu rýpat... Ale úplně prvním WRCem byla Impreza 97 a už ta byla, například co se difereniálů týče, full-active ;-)
02.03.2008 15:24
Pluto - moderátor
To Acom: To je možná na tom to nejlepší. Čím míň elektroniky, tím líp pro diváky :o)
02.03.2008 15:11
Acom
to mirek: standardizace..no jo ale v podstate se jedna o prvni wrco. ty se v tom babras ale laikum to tak prijde. nebo co je auto bez hydrailiky, bez poloautomaticke prevodvky atd.
je to AWRC
02.03.2008 12:07
Pluto - moderátor
Velkým plusem je i fakt, že předpisy jsou dělány po konzultacích s automobilkama.
02.03.2008 12:05
Mirekfric
Není ani jedno, hlavně kvůli standardizaci podstatných komponent jako to turbo s regulací.
02.03.2008 11:27
Acom
tak a jsme tam, kde jsme pred lety byli. gratuluju FIA
neni to acko se sekvenci? nebo prvni WRCo?
toplist